Landingen met vliegtuigen zijn zoveel boeiender en uitdagender dan met een heli. Veel meer factoren die je juist moet inschatten en uitvoeren! Althans dat vind ik
Daar zit mijn probleem momenteel
maar ik heb er meerdere, meestal voortkomend uit mijn heli achtergrond..
- lijnen vliegen.
Met een vliegtuig moet je een rechte lijn vanaf het begin eigenlijk meteen redelijk goed inzetten. ongeacht zijwind, dat moet je meteen al een beetje incalculeren.
Met een heli kun je nog een beetje smokkelen met aileron, pitch en de rest, een vliegtuig accepteert dat gewoon niet, daarmee krijg je gewoon kromme lijnen.
- dichtbij vliegen ivm landing.
Om dit te doen, moet je dat ding met een flinke gang redelijk voor je neus langs laten komen. en juist die gang is het probleem, ik laat de heli alleen dichtbij komen als de gang eruit is, dit zit geheel in mijn systeem en automatismes
dus iedere keer zit ik prachtig in de aanvliegroute, alleen een meter of 10 te ver weg, waardoor ik naast het veld zit ipv erop
- vliegen met zijwind.
een heli zal bij zijwind niet op zn zij gaan liggen. een heli gaat gewoon in zijn geheel een stukje opzij.
een vliegtuig wil dus nog wel eens op zn zij gaan liggen...
- landen met wind
kom je aan met een nette snelheid, nette baan, netjes neus in de wind, valt de wind opeens weg. plof
met een heli is dit eigenlijk het simpelste van allemaal, omdat dit het allereerste is wat je leert (hoover), en iedereen die de hooverfase uitkomt lukt het in principe.
Vliegtuig dus niet.
En gewoon algemeen mis ik een hoop correctiemogelijkheden om de baan van het apparaat bij te stellen
dan merk je opeens wat je eigenlijk automatisch aan koerscorrecties doorvoert in een vlucht...
ik maak ff een bocht net als ik met de heli doe (op zn kant, lekker vlot en kort) krijg ik op mn kop dat de vleugel dat best goed wel eens niet zou kunnen hebben..
blijkt dat ik met de heli de pitch soms zelfs negatief gooi om dit soort fratsen uit te halen. Dit doe ik dus met het vliegtuig ook, alleen regel je dan alleen de motor

dus de vleugel krijgt nogal op zn falie..