Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Je hoort het ook wel eens bij grote 3D kisten. Dikke servo's op ailerons, liefst meer dan 1 per roer, powerbox etc etc en toch stelkracht verliezen omdat alle amp's door die dunne standaard draadjes lopen. Oftewel alles up do data voor grof geweld behalve de weg tussen de betreffende componenten...

Merk er met mijn cap 21 overigens niks van... 4 servo's op 4 ailerons ( enkele vleugel met gesplitste ailerons ) en standaard servo snoeren. Gewoon aerobatic 240 cm spanwijdte. Voeding via jeti maxbec 2 met 2 lipo's.

aba6a5ej.jpg

a9etebyj.jpg

Als de stelkracht in orde is kan ik alleen bedenken dat je signaalpuls verstoort wordt door een draadbreuk of iets dergelijks. Dit zou het herpositioneren van de servo verklaren en de stelkracht blijft dan in orde omdat je voedingsspanning in orde is.

Kan maar zo zijn dat je wat last van instraling hebt. Zitten er ringkernen in die servo-snoeren?

Ik ken die Hitec servo's niet, maar vermoed dat ze digitaal zijn? Of dat wat met de instraling te maken heeft weet ik niet, daarvoor heb ik ook te weinig ervaring met die dingen achter verlengsnoeren. Maar gezien de prijs en te verwachten levensduur, zou ik gewoon bij die 3001 gebleven zijn, en domweg dáár een aantal nieuwen van gekocht hebben....

Groet, Bert

Zo toch maar een sim besteld, na heel wat scepsis van mijn kant heb ik toch maar 85€ geïnvesteerd en we gaan het maar eens proberen en toch ook maar simmen voordat ik overstap van de blade micro's naar de Trex450 en wil nu ook inverted onder de knie krijgen zonder stukken.
Zijn er nog dingen die ik op mijn dx6i moet instellen? En moet je bij elk model in Phoenix je zenderinstellingen veranderen? En nou maar wachten op de postbode ghehe!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, reden voor mij om de draad te verdenken is mijn eigen idee tijdens het renoveren dat er eigenlijk best wel een dun draadje in die vleugel zat...

Een tegenwoordige standaarddraad is echt een slag dikker dan wat er in zit.
In het kader " het heeft altijd gewerkt" heb ik het spul lekker laten zitten.

Maar dat moet ik denk ik niet meer doen
Meestal als ik een shortcut probeer te nemen, komt het er op neer dat ik toch voor de moeilijke weg moet gaan :mrgreen:

Instraling?
Ik zou niet weten waarvan..
Vleugel is hout, en er zit niets van electronica rond de draden.

Signaalpuls verstoort..
Kan altijd natuurlijk. Maar dan vind ik het probleem een beetje consequent
Meestal zijn draadbreuken niet consequent, en zoek je jezelf het beeldwit
Hier gebeurt het bij beide servo's, op ongeveer hetzelfde moment.
En zonder problemen op te roepen

Ff mn bestelling afwachten, nieuw draadje trekken. Klote, maar is wel de eerste oplossing die ik ff voorhanden heb

Zo toch maar een sim besteld, na heel wat scepsis van mijn kant......

Waarom met scepsis.????? ;)

De sim is een onmisbaar hulpmiddel bij het leren vliegen . Ik vlieg nu 4 jaar en sim nu nog steeds bijna dagelijks.....Zonder sim was ik nu nog 8-jes aan het vliegen lol ;)

Ik heb nu een nog betere sim.....Compass Warp 360 :banana:

Nou ik dacht dar het geldklopperij was en het de realiteit niet benaderde evenals dat ik het misschien snel saai ga vinden maar Lees over heel de wereld "sim sim sim" en aangezien ik nu enkel nog 8jes vlieg ik vond dat ik het eens moet proberen.. we gaan morgen zien wat ik ervan vind al voelt de aanschaf zeer goed, beter dan verwacht! Heb er gewoon zin in hahaha nog tips?

Nou ik dacht dar het geldklopperij was en het de realiteit niet benaderde evenals dat ik het misschien snel saai ga vinden maar Lees over heel de wereld "sim sim sim" en aangezien ik nu enkel nog 8jes vlieg ik vond dat ik het eens moet proberen.. we gaan morgen zien wat ik ervan vind al voelt de aanschaf zeer goed, beter dan verwacht! Heb er gewoon zin in hahaha nog tips?

Simmen is hartstikke leuk, en leerzaam.
Op een regenachtige dag of avond lekker binnen zitten en oefenen.

Je moet je zender calibreren met de phoenix sim.
En dan kun je daarna in de sim voor het model nog veel eigenschappen aanpassen, maar ook bijv. expo's instellen in je zender.

Een tegenwoordige standaarddraad is echt een slag dikker dan wat er in zit.
In het kader " het heeft altijd gewerkt" heb ik het spul lekker laten zitten.

Nogal wiedus: als je een qua stroomverbruik zéér tamme 3001 vervangt voor een digitaaltje, zul je éérder met dunnere draden in de problemen komen.... Die 3001 doen het wel, die digitaaltjes veroorzaken hun eigen inkakken....

Instraling?
Ik zou niet weten waarvan..
Vleugel is hout, en er zit niets van electronica rond de draden.

Futaba raad bij mijn weten aan (en ik zie geen enkele reden waarom dat NIET voor andere merken zou gelden) om zodra je een servosnoer met meer dan 20 cm verlengt, om er dan een ferrietring met minimaal 3 slagen snoer in te vlechten.
Bij mijn weten kan ook een 2.4 gieg ontvanger nog steeds vanaf de outputkant verstoord worden door te lange servosnoeren....

Groet, Bert

ok?
Dat laatste wist ik niet...

Onbekend maakt onbemind..
Zo had ik dus ook niet verwacht dat een digitaal opeens zoveel extra zou vragen tov een simpele analoge servo.
zelfde functie = zelfde benodigde stelkracht, rest is reserve zou je zeggen

tuurlijk, hij is digitaal, dus hij heeft wat extra nodig tov analoog.. Had niet meteen een vermoeden dat het zo'n vaart zou lopen.
blijkbaar wel :mrgreen:

Maar, meten is weten, en ik ga gewoon wat dingen proberen.
als ik wat weet, zet ik het hier ff neer.

ok?
Dat laatste wist ik niet...

Onbekend maakt onbemind..
Zo had ik dus ook niet verwacht dat een digitaal opeens zoveel extra zou vragen tov een simpele analoge servo.
zelfde functie = zelfde benodigde stelkracht, rest is reserve zou je zeggen

tuurlijk, hij is digitaal, dus hij heeft wat extra nodig tov analoog.. Had niet meteen een vermoeden dat het zo'n vaart zou lopen.
blijkbaar wel :mrgreen:

Maar, meten is weten, en ik ga gewoon wat dingen proberen.
als ik wat weet, zet ik het hier ff neer.

Laat ik dan een slag om de arm houden v.w.b. de gevoeligheid hiervoor van 2.4 gieg, maar volgens mij is dat om het even welk zendsysteem je gebruikt, 35 MHz PCM heeft er in elk geval wel degelijk last van, van teveel signaal vanaf "de verkeerde kant van de ontvanger".

Wat digitaal betreft: die digi's accelereren véél harder en agressiever, omdat de motorstroom ongeacht de afwijking, maximaal is (bij analoge servo's is bij kleine uitslagen de motorstroom evenredig aan de grootte van de afwijking).
Ik denk dat je, als je toch gaat meten, niet gek moet staan te kijken dat je op de print-aansluitingen in de servo meer dan een volt spanningsverlies hebt op de stroompieken van zo'n "stotterende" servo.
Bij een analoog servootje zal dat mischien 0.2~0.3 Volt zijn....

Groet, Bert

Vanuit de heli ben ben ik er wel achter dat digitaal zuipt..
Ik dacht alleen dat dit door de aansturing vanuit de stabilisatie ernstig vergroot werd, omdat een stabilisatie nu eenmaal zo'n servo vele malen vaker correcties doorgeeft dan jij met je duim zou kunnen.

die start/stops en de snelheid waarmee het spul van a naar positie b gaat zou dan voor de toename van stroomverbruik zorgen
Ook wil een digitaal zijn positie veel exacter vasthouden, waardoor deze ook meer gaat verbruiken
analoog is minder precies, dus minder start/stops om op 1 positie te blijven

En dat er wat spanningsval zou zijn, had ik op zich wel verwacht.. maar zoveel stond ik ff van te kijken ;-)
ik denk zelfs dat er dan 1,5 volt val is, aangezien er 6 volt op het systeem staat.
Ik zal eens kijken als ik ga slopen. misschien is het simpel na te meten, maar dan moet ik er even een paar meetdingetjes in maken.

Vanuit de heli ben ben ik er wel achter dat digitaal zuipt..
Ik dacht alleen dat dit door de aansturing vanuit de stabilisatie ernstig vergroot werd, omdat een stabilisatie nu eenmaal zo'n servo vele malen vaker correcties doorgeeft dan jij met je duim zou kunnen.

die start/stops en de snelheid waarmee het spul van a naar positie b gaat zou dan voor de toename van stroomverbruik zorgen
Ook wil een digitaal zijn positie veel exacter vasthouden, waardoor deze ook meer gaat verbruiken
analoog is minder precies, dus minder start/stops om op 1 positie te blijven

En dat er wat spanningsval zou zijn, had ik op zich wel verwacht.. maar zoveel stond ik ff van te kijken ;-)
ik denk zelfs dat er dan 1,5 volt val is, aangezien er 6 volt op het systeem staat.
Ik zal eens kijken als ik ga slopen. misschien is het simpel na te meten, maar dan moet ik er even een paar meetdingetjes in maken.

Nou, zo'n digitale servo trekt natuurlijk enorm korte felle "flitsen" bij het op gang komen en afstoppen, en ik denk dat je die spanningsval domweg heel moeilijk zichtbaar kunt maken vanwege de korte tijdsduur. Daar moet je mischien wel een scoop o.i.d. bijhalen om dat zichtbaar te krijgen.

Je gemiddelde stroomverbruik zal voor vliegtuigtoepassing niet heel veel groter zijn in vergelijk met analoge servo's, maar die pieken, die komen bij analoge servo's in het geheel niet voor, en bij digitale servo's weer wel....

Het zou zelfs maar zo kunnen (ik ken de regelkarakteristieken van zo'n digi-dinges niet) dat bij vallende spanning de motoraansturing alleen nog maar vérder "open" gaat om die dalende spanning te compenseren....

Groet, Bert

Om eerlijk te zijn: die weet ik ook niet.
het ziet eruit alsof de servo in fracties van een sec geen aansturing krijgt.
Kan overeenkomen met spanningsval - uitval - geen belasting dus bouwt weer op - servo schiet weer aan - spanningsval

Stuur ik rustig, niets aan de hand.
Stuur ik iets enthousiaster, weinig aan de hand, al klopt er dan voor het idee iets niet.
ga je voor een iets langere periode stevig aan het roeren, dan schiet dit gedrag erin.

Naza binnengekregen net. Geen zin om op RCTimer te wachten op een andere ESC dus net andere ESC's besteld bij HK in Nederland. Nu maar hopen dat die een beetje op tijd leveren. Schijnt tegenwoordig wel weer redelijk te gaan met 3 dagen om te leveren. Dat was een tijdje 2 weken.

Voor zover ik weet hebben 2.4 ghz ontvangers niet veel belang bij ferrietringen en is het vooral een overblijfsel uit het mhz tijdperk.. Maar voor die paar cent... Waarom ook niet, slechter zal het er niet van worden.

Heb ze wederom ook niet in de cap zitten en de servosnoeren uit de vleugel van de buitenste ailerons gaan ruim over een 1m lengte.. Wederom nergens last van.

En ook hier alvast onder de aandacht:

[204724] nuclear-sercurity-summit-24-25-maart-2014-gesloten-luchtruim

Tijd voor onderhoud :p

Dat was gek net?? Afgelopen vrijdagavond bij RCTimer een quadcopter kit besteld. Ik heb beslist geen dure verzending gekozen als optie maar de standaardverzending. Staat opeens DHL hier voor de deur. Zonder bijkomende kosten..

WP_20140121_001.jpg

Hoi Chow .

Welke quadcopter kit hebt je besteld ? .
Ik wil me er ook meer in gaan verdiepen .

gr Wim

Ik heb een RCTimer kit. Dus bij rctimer.com gekocht (wel altijd de V2 of hoger nemen ivm geintegreerde powerdistributie). Die zijn compleet. Moet alleen een flightcontroller op. Dat kan een Naza zijn maar als je een Naza met GPS wilt zijn er tegenwoordig DJI kits die hetzelfde kosten als een samengestelde RCTimer kit. Of een goedkopere flightcontroller zoals de KK 2 bordjes van Hobbyking. Genoeg over te vinden op dit forum in het multicopter deel.

Back