Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Zo net even de eerste 450 uitgerust met een van de nieuwe fbl units en gekeken of ik hem ingesteld kreeg is altijd ff opletten bij nieuwe spullen en spannend als hij de lucht in gaat:D

Setup ging naar mijn idee makkelijk, dus gelijk ondanks de winderige vlagen hier ook gelijk ook maar even gekeken of hij wilde vliegen. En was eigenlijk best wel verrast door stabiele karakter:lol:. (ondanks dat alles op standaard instellingen stond, dus nog geen finetunen)

Kon in ieder geval hands of hem in het veld laten hangen ondanks de wind en hij vertoonde geen gekke sprongen. Denk dat ik alleen nog even moet kijken naar de stops want volgens mij had hij een kleine bounce, maar was ietwat lastiger met de wind.

ff lipo laden en hopen dat de wind wat gaat liggen dan is het wat makkelijker afstellen

Hallo,

De carb van de redline motor kan vastlopen als de carb te strak aangedraaid wordt. Heb het zelf drie keer gehad met mijn .53 motor. Uiteindelijk losser gezet en nu draait die al hele tijd zonder problemen.

Heb de bouten losser gezet dan je gevoel zou willen maar het werkt.

Verder top motor, heel betrouwbaar.

Succes,
Danny

Prima vertoeven vandaag op de club .. helemaal als je maar met z'n 2en bent :D

10606017_10202684340533183_7294451353889139818_n.jpg

En nog een filmpie van m'n Atom vluchtje.
Had al even niet meer gevlogen, dus even wennen een paar accu's.
Maar het was weer gezellig

Video

Laatst bewerkt door een moderator:
...voor beginner 6s

Hoi,

voor de vakantie wat opruimen,
kwam ik die tegen
(waren voor de multicopter en voor de Blade 500)

full

via de ballancestekker kan je zelfs 6s lipos opladen aan 12 volt,
als da iemand wat me kan, schrijf een PB,
anders gooi ik ze misschien weg,
omdat mijn lader met 12 en 220 volt werkt
(die gaat ook in de Camper mee)

Groet
Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag ff snel andere gyro pad geprobeerd maar helaas was dit geen succes, want mijn vib levels zijn van raised/high naar extreme gegaan. Ach ja morgen weer een dag en dan ga ik eens zo'n lekker dik schuimpje proberen.

En anders helaas de paashaas dan geloof ik die cijfertjes wel :-) Heli vliegt goed niks te zien, hands of hoover en met andere gyro ook nooit problemen gehad.

tja ach. Die dingen zeggen zoveel ;-)
op mijn 600 nitro verteld mijn vbar me ook continu dat de vibratielevels een klooster van plezier kunnen voorzien.

Laat ze maar plezier hebben dan.
alles is gebalanceerd, alles is recht. aan mijn kant is alles gedaan, dus dat ding is gewoon een zeurpiet ;-)

Ironisch in dit geval had hij toch gelijk ;-) of althans was een voorbode.

verhaaltje:
Vandaag dikke pad geprobeerd maar leek nog slechter als de dunne.
Gain leek ineens niet te werken maar dat was mijn eigen schuld had hem nog niet toegewezen dus kon ik in mijn zender niet instellen.

Toch maar ff de tail uit elkaar en alles goed schoon gemaakt en ook het vet van de slider shaft gehaald aangezien dit ook vreemde zaken op kan leveren. Ironisch genoeg nog laten zien aan een maatje hoe verrekt soepel alles wel niet liep. (tja als je alles van te voren weet is het ook niet leuk). Dus hop de tuin in voor een volgende test serie. Nou het was gewoon r.k kon er geen beukenootje van maken dan weer strak dan weer langzame wag. Het moest de staart zijn , maar die had ik net helemaal nagelopen. geland en nog maar eens kijken, denk ik wtf zit vast wat is dat nou, waar is die soepelheid ???

uit elkaar werd al snel duidelijk wat het probleem was en was geweest de inner bearing in 1 grip zat ineens zo vast als een huis, lekker dan. Gelukkig had ik de originele staart unit nog van CopterX, want wilde toch wel eens zien of dit het probleem van alles was. Ik had verleden jaar de CX tail vervangen (geupgrade ;-) door die van Align. omdat er zich iets van speling in de CX tail (2jaar) had voorgedaan.

Dus CX tail erop ondanks ietwat speling, en starten dat ding. Nou was gelijk duidelijk dat het euvel gevonden was, omhoog en pats gelijk strak, crispy stops ipv dat sloppe gevoel en gaan met die banaan.

ff nog in log gekeken en inderdaad was de vib ook ineens gereduceerd.

fijne upgrade dus geweest die align tail, ga ik vast nog eens doen :nooo:

Ironisch blijft wel eerst aan iemand laten zien wat soepel is om vervolgens er achter te komen dat toch 1 van de lagers op springen stond:D

ja ach, was wel allemaal toevallig.
moet wel zeggen dat die ene lipo die ik dan nog gevlogen heb die FBL unit best wel zijn centen waard is wat ik heel ff gezien heb en gevoeld heb....;)

nou 1tje nog met deze en dan heb ik nog de mini S liggen voor de 500 , laten we zeggen dat de mini S vergelijkbaar is met die ik er nu op heb en dan komt er op de andere 450 weer een tgz380 hebt ik er al op gehad en was super, alleen door dat lipo ongelukje was de fbl unit ook gelijk toast, maar die is al onderweg (had eigenlijk al binnen moeten zijn.

Zit ook nog te wachten op mijn nieuwe BT module want de eerste die ik gekregen had was volgens mij niet goed. Moet wel zeggen die program card is best wel handig als je hem door hebt.

Maar ja heb ook even naar de andere software gekeken en dat is ongeveer wat ik had bij de TAROT EN DE 3X1000'S

wil ze alleen met betaalde software gebruiken:D dus heb ik de app. gekocht in de playstore en werkt als een dolle .loooool

ja, soms is het raar.
estabs zijn vage dingen. zo weet ik bijvoorbeeld van een 3d vlieger, dat zijn vbar (op e heli) tijdens hoover aangeeft dat de trillingen perfect binnen de marges vallen.
gaat hij zijn ding doen, gaan de trillingen opeens de pan uit.

Bij mijn 3g toendertijd kon ik aan het gedrag van de staart zien of de motor goed was afgesteld.
stond hij wat te rijk, ging de staartgyro van slag.

heb ook al eens een heftige, zichtbare trilling in het frame opgelost door de druklagers in de kop te vervangen.
waren compleet total los. had ik totaal niet verwacht..

en op mn 450 heb ik al een paar keer na een geweldige vlucht (geen rare dingen, geen gekke gedragingen of vibraties) bemerkt dat de bladhouder van de kop was losgelopen.
dus de bout in de feathering..
schijnbaar door de centrifugale kracht blijft alles netjes in het midden, zodat de trillingen wegblijven.
dat merk je dan schijnbaar weer niet aan zo'n computer ;-)

Dat is wel het mooie natuurlijk. gaat een goed vliegende heli opeens rare dingen doen, weet je dat er iets mis is.
een estab is afgesteld op een bepaald evenwicht qua trilling. veranderd dat, (door idd een kapot lager oid) moet ook de estab worden bijgesteld.

als je het maar herkent...
Motorlager op een e heli is een leuk voorbeeld. geeft ook hoogfrequente trilling, vaak gaat de estab er raar van doen.
maar probeer het eens even snel op te zoeken... uit te sluiten..

een kapotte servo moet je ook maar net ff herkennen tijdens vlucht.
doordat een estab zo lekker aan het sturen is de hele vlucht, merk je een kapotte of minder werkende servo eerder op dan wanneer hij op een flybar heli zou zitten.
nu zou een flybar heli de servo ook minder snel slopen..

maar de servo gaat langzamer, of is niet consequent in zijn beweging (tandje weg?)
dat merk je..
dan is het evenwicht weer verstoord van de estab, gaat ie ook rare dingen doen

ja het is altijd fijn als je gelijk herkent dat er iets aan de hand is. Ik moet wel toegeven als hij niet vast had gezeten was waarschijnlijk ik nog aan het zoeken geweest, juist omdat ik hem al helemaal uitelkaar had gehad.

Die lager was wel echt goed verrot toen ik hem eruit probeerde te tikken, was bij het eerste tikje gelijk de lager uit elkaar in verschillende delen. zijn wel hele ieniemienie kogeltjes zeg :D een suikerkorrel is nog groter.

Heb net gelijk maar grips met thrust bearings besteld, ach ja zo blijven we bezig

nou ja, het probleem is doorgaans dat zoiets door de tijd ontwikkeld ;-)

zeker met servo's.. Dus je went langzaamaan aan het gedrag, tot je een keer bedenkt dat het niet hoort.
op dat "eureka"moment kun je dan wel wat gerichter zoeken.

normaal wel, alleen hier was het lastig, vliegend weggezet, nieuwe fbl unit erop en dan begint het :-)

Eerste waar je dan aan denkt bij gek gedrag is k.. gyro:mrgreen: maar ja gezien de ontzettend vele positieve ervaringen kon ik dat moeilijk geloven.

Ach ja altijd leuk dit soort dingen (zolang je niet prakt dan wel te verstaan;-)

net nog ff snell een lipootje gedaan maar jezus wat is dat ding strak.

Heb alleen nog probleempje met de bleutooth module, alleen is dat niet heli gerelateerd maar android, want op mijn beide telefoons krijg ik hem niet geconnect en op mijn tab wel.

vandaag m'n maiden maken met de warp ... spannend, erg benieuwd.
tools, laptop en heli mee naar de club en dan zien we het wel.

Back