Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

komt denk ik in het begin door die 250's die hadden beiden belt en niks dan ellende. Heb toen gelijk ook mijn 450 belt (waar ik last had van esd) ook gelijk om gebouwd. En met de TT nog nooit problemen gehad(ook niet met wat ruwer neerzetten)

Goede morgen,

ik heb twee vragen over kabels:

1. hoe heet dat spul (plastic of zo iets)
waar je de kabels aan de ontvanger of fbl-unit kan fixeren ?
(ik wil deze bij Sam bestellen)

2. voor stroomverzorging van de heli via een 2s lipo zonder BEC
is dan een kabel van een oude servo genoeg
tussen de lipo en de ontvanger / fbl-unit ?

bedankt, Uwe

Uwe .. Ik heb ze dubbel op een stekker gesoldeerd.. Dus 2 servo stekkers in de vbar die beide spanning van 2s krijgen
als safety heb ik een 3de separate toegevoegd vanaf me ultra guard 430 van optipower

Vraag 2 is simpel , de printspoortjes in de ontvanger zijn toch vele malen dunner dan een ader van een servosnoertje , dus eigenlijk onnodig om dikker te nemen .
Wil je t allemaal echt super hebben zonder risico`s .
Dan iedere servo apart de + en - draden voeden en alleen de pulsdraden in de ontvanger/flybarunit doen .
Op die manier word de unit en of ontvanger onbelast .

Vraag 2 is simpel , de printspoortjes in de ontvanger zijn toch vele malen dunner dan een ader van een servosnoertje

Nou.... ik weet niet hoe de tegenwoordige 2.4 gieg ontvangers zijn, maar de voedingsrails in de gemiddelde Futaba 35 MHz ontvangers waren dikke jongens hoor....

Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die rails in moderne ontvangers opeens dunner zijn, gezien het toegenomen gebruik van heftige servo's....

De servostromen lopen NERGENS over de print van de ontvanger over "die dunne spoortjes", die lopen uitsluitend over die twee dikke rails.

Je moet eerder oppassen voor het voedingssnoertje....

Groet, Bert

bedankt heren,

ik blijf vervolgens bij de servokabel
(die is van een kapotte DS van de Rex 700)
en misschien ga ik zo als Ruud schreef,
met 2 stekkers vanaf de lipo verder.

..en voor de vastzetten van de stekkers in de ontvanger met plastic of lijm
vind ik niet nodig, die zitten wel goed strak !

bedankt allen,
straks komen foto's van de Gaui in mijn bouwverslag.

Groet
Uwe

Welke FBL units zijn het uiteindelijk eigenlijk geworden Dave? Je hebt verschillende modellen geprobeerd toch?

Heb drie verschillende :-) 1tje heb ik nog niet getest de andere 2 doen het super.

De TGZ380 (22Euro) is super makkelijk in te stellen (alleen instellen op unit zelf) en vliegt spot-on en super strak zonder verrassingen.(deze had ik al op de 450 en 500 gehad)

De Kbar (17,50Euro) is uitgebreider kan je via PC, de iCard en Bluetooth instellen, meer mogelijkheden dus beter te fine-tunen, maar standaard instellingen vliegt hij ook gelijk rete strak mee en voor mijn kunsten meer dan zat al kan je er ook knal hard 3D mee vliegen.(zit nu op 2 450's)

de Mini S-bar (30Euro) heb ik nog niet geprobeert

Laatst bewerkt door een moderator:
In t Bigscale autogebeuren heb ik regelmatig een uitgefikte ontvanger gezien , puur omdat de stromen dus via dat printgebeuren gaat , veel mensen gebruiken dan ook een T stuk om de servo`s direct van stroom te voorzien .
Ik heb geen idee wat de HV servo`s trekken op vol belasting , maar dat zal best wat zijn .
Of t nodig is in een heli ??

Ja, maar die bigscale servo's die trekken ook ECHT achterlijk veel, en die kleine 3 kanaals ontvangers zijn een stuk lichter uitgevoerd...

Mijn Marder trok met analoge servo's al iets van 2~3 A gemiddeld... Maar dat is maar een heel klein ontvangertje met hele kleine printsporen.

Ik geloof dat de rail in een simpele Futaba 8 kanaals 35 MHz ontvanger al makkelijk iets van 10 of 15 A kan verdragen, daar is de schakelaar-draad met zijn 5A continue de beperkende factor.

Ondertussen lekker aan het pielen met de "brandstofinjectie", een snellere aandrijving voor de pomp gescoord, en ik kan nu met wat oefening toch de testmotor van stationair tot nagenoeg vol gas regelen.

Daar begint al een hoop duidelijk te worden wat een motor nu precies nodig heeft en hoe hij het graag in zijn mik gedouwd krijgt.

Groet, Bert

Of t nodig is in een heli ??
Bij een heli met een e-stab zijn de servo's continu bezig met het uitvoeren van correcties. Ze kunnen 250 keer per seconden een andere positie krijgen van de e-stab. Dus ze zijn behoorlijk aan het werk.

Align / Savox servo's kunnen bij pieken 10A trekken. Dit is niet bij alle merken zo. Maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Het belangrijkste is dat de elektronica niet uitvalt door een te lage spanning.

Heb je een dunne draad die ook nog eens behoorlijk lang is dan zakt de spanning behoorlijk in tijdens de pieken.

Hoe hoger de spanning hoe lager t amperage was t toch ??
Maar toch is t digitale gebeuren een stroomvreter , niemand die t tijdens de vlucht kan meten toevallig ??

Niet per sé:

Als een opgenomen vermogen gelijk blijft (bijvoorbeeld een electro heli, hooverend, met governor die het motortoerental constant houdt) dan geldt inderdaad dat hoe hoger de spanning (hoe voller de accu) hoe lager de (gemiddelde) stroom.

Oudere dashboard klokjes stonden er ook wel eens om bekend, dat ze bij lege accu stuk gingen omdat door de lagere spanning maar de gelijkblijvende vermogensbehoefte de stroompjes te hoog werden.

Maar een belasting die afhankelijk is van het vermogen wat toegevoerd wordt (een ongeregelde motor die een prop aandrijft) dan zal bij toenemende spanning de stroom kwadratisch toenemen.

Dat hangt dus helemaal van de situatie af.

In principe zal de gemiddelde stroomvraag van een HV servo gelijk blijven. Maar de pieken (bij op gang komen van de servo bijvoorbeeld) die lopen wel op bij toenemende spanning, TENZIJ daar een voorziening (begrenzing o.i.d.) voor getroffen is....

Groet, Bert

Maar toch is t digitale gebeuren een stroomvreter , niemand die t tijdens de vlucht kan meten toevallig ??

idd :

b.v. 6 volt 10 amp. krijg je 60 watt
en bij 12 volt 10 amp. krijg je 120 watt

dat bij dat servogebeuren nog pieken
en extra power voor dat digitaal gevragt word,
is duidelijk,

maar een feit is,
dat ik met een 700er en digitale servos
bij 4 vluchten alleen 1000 mAh moet laden,
dus dat is het niet,
zou een probleem zijn in de pieken?

hmmm, dan zou toch de ene of andere heli met dat systeem
naar beneden gevallen zijn,

ik heb gekozen voor een 2s lipo met rond 2500 mAh 20 C, geen BEC
HV-Servos en 2 kabels van de lipo na de v-bar,
een extra kabel na de ontvanger heb ik niet nodig,
die krijgt de stroom van de v-bar.

Groet
Uwe

Ik heb het wel eens gemeten op mn 600
4 ampere op 8 volt, de meter zat tussen accu en bec.
Reken je het om, zit je rond de 6 amp op 6 volt.

Dat zijn de 'normale' pieken, de uitschieters heb ik er al uit gehaald.
op een 600 zou ik persoonlijk als veilige waarde op 8 of 10 ampere richten.
aangezien de servodraden zelf het zwakke punt zijn (er kan maar 2 amp door, 5 piek) zijn 2 aansluitingen op de ontvanger dan wel het minste
mooiste is alle voeding om de ontvanger heen leiden. Maar dat is op zich niet nodig. Misschien bij een knalhard 3d vlieger, maar voor de gemiddelde vlieger is het niet meteen nodig

Ik heb het wel eens gemeten op mn 600
4 ampere op 8 volt, de meter zat tussen accu en bec.
De kans is groot dat je de echte pieken die maar een paar milliseconden duren niet geregistreerd heb met je multimeter. Tenzij je echt een kwalitatief goede meter / scope hebt gebruikt.

Maar toch is t digitale gebeuren een stroomvreter
Digitale servo's zijn sterker en sneller. Ze hebben hierdoor veel meer vermogen nodig waardoor de stroom omhoog gaat.

Neem de analoge Futaba S3001 bij 6V:
0,22sec / 60 graden
3kg / centimeter

In vergelijking met de 'digitale' Futaba BLS452 bij 6V:
0,14sec / 60 graden
14kg / cm

Het maakt nogal een verschil of je een servo bouwt die 3kg van links naar rechts moet slingeren of een servo die 14kg aan moet kunnen.

En HV servo's zijn nog sneller. Bijvoorbeeld de Futaba BLS255HV bij 7,4V:
0,08sec / 60 graden
12kg / cm

Dat is bijna een verdubbeling van de snelheid. En het kost behoorlijk wat energie om bij een dubbele snelheid hetzelfde gewicht af te remmen, draairichting aan te passen, en dan weer de snelheid op te bouwen

Digitale servo's zijn sterker en sneller. Ze hebben hierdoor veel meer vermogen nodig waardoor de stroom omhoog gaat.

Neem de analoge Futaba S3001 bij 6V:
0,22sec / 60 graden
3kg / centimeter

In vergelijking met de 'digitale' Futaba BLS452 bij 6V:
0,14sec / 60 graden
14kg / cm

Het maakt nogal een verschil of je een servo bouwt die 3kg van links naar rechts moet slingeren of een servo die 14kg aan moet kunnen.

Het is niet alleen dat, en ook niet het gebruik van een FBL systeem op zich (al werkt dat allemaal wel mee)
Zelfs servo's met vergelijkbare specs verbruiken VEEL meer.
Mijn 11 kilo zware en 1.80 rotor Cobra heeft vier keer S9202 onder de swash, en een dikke 8 kilo digitaal servo op de staart.
Mijn 3.6 kilo en 1,20 rotor MiniRanger heeft 3 keer S3152 en een S9254 op de staart.
Die S9202 en S3152 zijn qua stelkracht en snelheid min of meer identiek.
Beide heli's vliegen met flybar, en rate gyro.

Toch verbruikt de MiniRanger meer dan twee keer zoveel stroom per tijdseenheid, ondanks een servo minder en minder "geweld" op de staart....

Digitale servo's zijn domweg stroomvreters omdat ze bij de minste of geringste stel-afwijking er met volle kracht al jengelend en jankend tegenaan gaan, waar een analoge servo hooguit zachtjes begint te brommen....
Digitaal is in veel opzichten beter, maar niet waar het om energieverbruik gaat, en héél soms is dat best een issue: die MiniRanger zit best wel een beetje tegen de grenzen van zijn gewicht aan, en als je dan kunt kiezen tussen 1500 mAh pakket of 3600 mAh pakket, dan telt dat best wel mee.

Gelukkig hebben we tegenwoordig LiPo.... ;)

Groet, Bert

De kans is groot dat je de echte pieken die maar een paar milliseconden duren niet geregistreerd heb met je multimeter. Tenzij je echt een kwalitatief goede meter / scope hebt gebruikt.

Er zat op dat moment een eagle tree logger tussen, dus was niet met een multimeter. Pieken waren wel wat hoger inderdaad, maar die 4 amp op 8 volt was wel redelijk gemiddeld met mijn manier van rondvliegen.

het is natuurlijk geen scope, dus je zal inderdaad (zeer) kortdurende pieken missen..
maar voor dit doel is het voor mij afdoende ;-)

Bij de weg,
er is mij wel eens verteld dat het verbruik van een digitale servo een factor 10 hoger ligt dan een analoge servo?

Back