Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Als het om een paar pakketjes 3S 2200 mAh gaat, inderdaad...

Maar als het om 12S 5000 mAh gaat, en je moet die pakketten regelmatig vervangen, ben je na drie jaar meer kwijt aan nieuwe pakketten, dan aan de generator. En die Generator doet het over 10 of 15 jaar nog steeds....

De pest is namelijk, dat je uit een pakket niet "X cycles" haalt, maar eerder "anderhalf jaar gebruik" o.i.d.

Ofwel uit één pakket wat je op het veld oplaad, haal je méér vluchten per pakket, dan uit drie pakketten die je thuis oplaad, omdat je dat ene pakket 3 keer zo vaak gebruikt, en dus per vlucht stukken goedkoper is.

Ik gebruikte voor de vliegschool ook 7 pakketten per lesavond (dus ieder pakket maar één keer per week gebruikt), en het gevolg is dat het hoogste aantal wat ik uit één pakket gehaald heb, tot nog toe 85 cycles zijn, voor het pakket de geest gaf.
Mensen die één of twee pakketten op het veld herladen halen dik 200 cycles uit een pakket, of wellicht nog wel véél meer....

Dus bij de grotere pakketten, loont een generator domweg.

Maar met 1000 W duurt het heel wat korter dan een uur hoor....

Groet, Bert

De lipo's die ik gebruik (nodig heb) kosten 250,- euro per set. De Kipor koste mij 275,- euro. Laadtijd is 30min... Keuze was makkelijk en met 5L peut kan ik een dag uit vliegen ;-)

De lipo's die ik gebruik (nodig heb) kosten 250,- euro per set. De Kipor koste mij 275,- euro. Laadtijd is 30min... Keuze was makkelijk en met 5L peut kan ik een dag uit vliegen ;-)

Verbruikt die van jou zoveel????

Die 1000W die wij hebben draait goed 5 uur vol belast op 2,2 liter, en de hele dag laagbelast.

Met 5 uur volbelast zou je tien pakketten moeten kunnen laden? (tenminste, als je een 1000W lader hebt, anders verbruikt hij minder...).

Groet, Bert

Verbruikt die van jou zoveel????
Haha, was een 'bij wijze van spreken' uitspraak Bert. Zo uit mijn hoofd kan ik 3 uur continu laden met een enkele tank van ongeveer 1,5L. Tijdens een meeting gaat ie regelmatig op laag toeren en hoef ik hem niet bij te vullen.

Oh,je hebt de 720 VA machine... dat is een heel lief klein zuinig generatortje....

Wij hebben er sinds kort ook een naast de 1000W versie.
Bij ons gaan de aanhangers uitgerust worden met 220 V boordspanning...
Tijdens de "uitjes" zoals destijds het Drachtster Vliegerfestival, de hele dag verse koffie! :D

Groet, Bert

ja, dat is wel de kwestie,

optional nog meer lipos kopen
(bij mij 145 € per stuk)
is niet makki = rond 300 € voor extra 5 minuten

zeker een optie is,
een benzine of nitro heli onder de geluidsbarrière te krijgen

tweede zou een aggregaat met weinig geluid zijn (maar ook duur)

en als laatste een grote gel-accu (zwaar en duur)

hmmmm,
nu eerst maar 3 setjes vliegen en weer naar huis.

Groet
Uwe

een benzine of nitro heli onder de geluidsbarrière te krijgen

Groet
Uwe

Zimmermann ;-) Had em ook op mijn 550 size Hirobo Lama en trex 700LE.

Stillere uitlaten ga je niet vinden voor je heli... Imho :)

Of.... Je koopt een Henseleit 3DNT met originele OS .91 motor ( meen te herinneren dat het een vliegtuigmotor was ) en hatori resopijp.. Dan krijg je een waanzinnig stille heli. Dat is veruit de stilste ( mooiste ) heli geweest die ik heb gehad

..zij vertellen, dat je met de T Rex 600 / Zimmerman
bij lagere toeren rond de 1700 misschien,
de barrière van 86 dB haalt.

groetjes,
Uwe

Ik heb helaas nooit de db's van de 700 met zimmermann gemeten, grote verschil met de Align pijp waren het verdwijnen van de typische hoge gillende tonen. Werd een stuk aangenamer

Laatst bewerkt door een moderator:

groetjes,
Uwe

Mijn Trexjes met zimmermann zijn gekeurd en getest op 1650Rpm met een goede Db meter en kwamen op 78DB (officiele Test op me vorige club) en de andere komt op 80Db

Ik heb helaas nooit de db's van de 700 met zimmermann gemeten, grote verschil met de Align pijp waren het verdwijnen van de typische hoge gillende tonen. Werd een stuk aangenamer
Daarom zitten er bij mij alleen maar zimmermann op....overigens heb ik wel nu op mijn 700N een OS powerboost pijp en die komt op 82Db op 1550Rpm
(alleen als ik naar Idl 2 gaat 1980Rpm ja dan vliegt het geluids niveau SkyHigh;))

Overigens Mijn 600ESP ELECTRO dus heeft een 87DB gemeten dus zo stil is electro ook weer niet

Laatst bewerkt door een moderator:

groetjes,
Uwe

De exacte waarde is afhankelijk van de meetmethode (en vooral de afstand) maar wij meten een standaard T-rex met Align demper in de buurt van de 76 dB als we bij windstil weer 8 metingen verrichten rondom, op 7 meter afstand, met de heli hooverend op ooghoogte boven gras, en daar het logaritmisch gemiddelde van bepalen.
Dat is bij een rotortoerental van rond de 1600 (niet exact gemeten).

Maar ja, dat is met "onze" dB meter, en die dingen staan opgegeven voor een nauwkeurigheid van rond de 1.5 dB dus het kan van meter tot meter verschillen....

Overigens maakt het voor de meting fors verschil of je het logaritmisch gemiddelde, of het rekenkundig gemiddelde neemt: het logaritmisch gemiddelde ligt wat hoger. Het is echter wél de juiste methode, omdat de dB waarde ook via een logaritmische schaal verloopt.
Het kan zomaar 1 tot 1.5 dB verschil maken....

De waardes rondom kunnen fors verschillen, meestal zit de piek in de richting van de uitlaatpijp. Een rubberen deflector beïnvoed de meting dan erg gunstig: haal je die er af, dan piekt de meting daar verschrikkelijk. Zimmermanns hebben vrijwel altijd een naar beneden wijzende pijp, en dat maakt ze stiller voor de metingen.

De Zimmermann is nog nét een tikkeltje stiller, maar niet heel veel.
De Zimmermann klinkt wel vele malen aangenamer, maar "aangenaam", dat kun je niet meten....

Groet, Bert

De exacte waarde is afhankelijk van de meetmethode (en vooral de afstand) maar wij meten een standaard T-rex met Align demper in de buurt van de 76 dB als we bij windstil weer 8 metingen verrichten rondom, op 7 meter afstand, met de heli hooverend op ooghoogte boven gras, en daar het logaritmisch gemiddelde van bepalen.
Dat is bij een rotortoerental van rond de 1600 (niet exact gemeten)

De Zimmermann is nog nét een tikkeltje stiller, maar niet heel veel.
De Zimmermann klinkt wel vele malen aangenamer, maar "aangenaam", dat kun je niet meten....

Groet, Bert

Zo meten wij ook het geluid....en idd aangenaam kan je niet meten;)

Vanavond nog even gevlogen met de Logo. Was weer even een tijdje geleden maar ging toch best weer aardig. Helaas tikte ik de staart iets te hard aan bij de landing waardoor ik een stukje staartvin verloor. Verder geen grote schade en verder kunnen vliegen.

Vanavond de boel weer in orde maken voor morgen ;-)

Ik ben ook gevlogen,

maar beter gezegd mijn Gaui,
grote ervaring,
foto's zijn in mijn Bouwverslag
en ik ben ook begonnen met een nieuw draadje voor de Gaui
zo als voor elke heli van mij.

Morgen nog maar eens zo mooi weer,
en ik ga weer eens op Valkenburg trainen,
tot morgen Laurens.

Groet
Uwe

Vanavond nog even gevlogen met de Logo. Was weer even een tijdje geleden maar ging toch best weer aardig. Helaas tikte ik de staart iets te hard aan bij de landing waardoor ik een stukje staartvin verloor. Verder geen grote schade en verder kunnen vliegen.

Geluk gehad dus Joop :) Zou bijna onze vliegmiddag samen niet door gaan.
Heb er echt zin in tot straks.

mvg. Freddie

ach, geen essentieel onderdeel .. gewoon een blokje hout onder je staartbuis zetten bij het opstijgen en landen op auto haha.

Zo als al eerder gezegd, vanmiddag samen met Joop wezen vliegen op mijn vlieg locatie in Apeldoorn :D
Super gezellige middag gehad met prachtig vliegweer:thumbsup:
Man wat kan die Joop vliegen, vallen mijn vliegkunsten bij in het niet:thumbsup:
Vond het jammer dat de rest van mijn vliegmaatjes andere verplichtingen hadden, weet zeker dat ze dit graag hadden gezien.
Foto's en een filmpje houden jullie nog even te goed van mij, moet nu ook naar een verplichting (barbecue :rolleyes::p)
Is zeer zeker voor herhaling vatbaar Joop.

mvg. Freddie

Het was inderdaad een prachtige en gezellige dag Freddie! Lekker gevlogen, bijpraten en alles weer heel mee naar huis 8-) En wat vliegt die Logo 550 super stil en strak.

Ik moest wel even wennen aan de bomen maar het geluid van de bladen kwam prachtig tot zijn recht tussen de bebouwing ;-)

Gaan we zeker nog een keer doen :thumbsup:

ach, geen essentieel onderdeel
Haha, klopt inderdaad. Maar gelukkig was het allemaal prima te repareren. Ik heb er wel even nieuwe staartbladen opgezet.

Back