Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

ik had de govenor ingesteld op High Govenor .. dit uitgerekend volgens de manual en mijn specs. Maar lipo's werden in strak 4 minuten echt leeg getrokken tot 5% en werden aardig warm. En dan daarbij de storing in vlucht 3 waarbij de motor voor 1 sec uitviel.
Een gerust gevoel geeft dat natuurlijk niet echt.

Ik zie net dat jij praat over de V3 versie, die heb ik niet.
Ik heb deze: Gaui: Guec ge-610 esc 100a - RC Groups

Nee, had er al bijgezet dat de oudere hobbywing, platinum pro in de vergelijking, ook een slechte governor had op high gov. het was meer om te ontkrachten dat hobbywing onbetrouwbaar is of een onbetrouwbare governor heeft. Dat was zo maar daar hebben ze dus aan gewerkt.

Platinum pro v3 is echt een top regelaar met top bec die bij de 100a versie op 6v 7.4v en 8.4v ingesteld kan worden, heel handig via de pc in te stellen en te updaten, mocht dit nodig zijn en ze zijn spotgoedkoop! Ik heb zelf de 50a versie van hk (eu store 40 euro ongeveer) maar dat is ook gewoon een echte, te updaten en leest hem als hobbywing platinum v3 in de hobbywing software. De 100a versie heb ik ook al bij mensen gezien, echt een topper! Misschien is het wel wat waard om er eens naar te kijken voor de atom, mocht je van plan wezen een andere regelaar te kopen.. een kontronik kost sowieso al 4 of 5 x zoveel en aangezien ze niet ver van elkaar liggen qua bec en gov functie zeker de moeite waard om te overwegen.

Ah op die manier. Ik bedoelde ook niet meteen dat het slecht spul is hoor, want gewoon vliegen ermee heb ik er nooit problemen mee gehad.

Ik zal er eens naar op zoek gaan.
Vond het vliegen met de govenor op de atom namelijk wel erg lekker.
Loops met overal dezelfde snelheid kunnen behouden bijvoorbeeld, erg nice

klopt, maar het vliegt.

Zoals al vermeld in mijn reactie op je persoonlijke bericht ga ik er mee aan de slag.
Thnx voor de tip.

4 Amp. is echt niet veel,
da kan het gebeuren, dat je niks voeld,
maar gewoon de servos iets langzamer worden
omdat ze niet genoeg stroom krijgen,
maar zo extreem vliegen wij ook weer niet, denk ik, denk ik

Groet
Uwe

Nieuw fenomeen bij het simmen... Na een half uurtje invert 8jes vliegen .. Niet meer normaal kunnen vliegen omdat je hem telkens de grond in boort door Brianfart [emoji23][emoji16][emoji106]

4 Amp. is echt niet veel,
da kan het gebeuren, dat je niks voeld,
maar gewoon de servos iets langzamer worden
omdat ze niet genoeg stroom krijgen,
maar zo extreem vliegen wij ook weer niet, denk ik, denk ik

Groet
Uwe

Klopt, 4A is inderdaad niet echt veel.
Ik heb me al wat ingelezen over die v3 versie van hobbywing, en het is best een leuk ding voor dat geld. Dus ik ga de gok wel eens wagen. 100A esc en 10A bec op 6V. Dus daar zit ik wel wat safer mee.

wel,

een heel andere optie (maar ook duurder)
is HV servo's en geen BEC,
maar heb ik alleen in de Gaui (tot nu toe, ha ha)

Groet
Uwe

die HV servo's zitten in de achttiende helikopter die ik gebouwd heb,
dus je hebt nog wat tijd idd

groetjes, Uwe

probleem met een onderbemeten bec is dus niet dat de servo's wat langzamer worden...

ga je over de 4 ampere heen, dondert het voltage opeens omlaag.
in theorie kun je dat voelen, als het langdurig is.
maar regelmatig zijn het meer pieken. En de ontvanger gaat uit onder de 3,5 volt, en dan reset hij.

heb je pech, reset hij, en door het spontane verzetten van alle servo's tijdens de opstart schiet hij weer in de reset.

Hoover je een beetje, redt hij het wel..
ga je stevig aan de haal, wordt het spannend.
in het begin kan hij de pieken nog wel hebben, maar dat kan hij niet altijd.
Dit verminderd door de tijd een beetje.

Maar.
Heb je analoge servo's, ga je die 4 amp waarschijnlijk nooit halen.
heb je een beetje lichte digitale, zal het ook wel goed gaan.
Mooiste is als je kunt meten wat er met de ontvangervoeding gebeurt...
Desnoods even een draadje maken, + en - om de multimeter slaan, en stekker in de ontvanger
en dan domweg op de tafel even stevig met de servo's roeren, kijken hoe ver het voltage omlaag gaat.
halve volt is dan best veel.. zeker als je bedenkt dat je op de tafel alleen snelheid test, zonder druk.

"meten is weten" , 's is ook zo

citaat van @Student:
Desnoods even een draadje maken, + en - om de multimeter slaan, en stekker in de ontvanger
en dan domweg op de tafel even stevig met de servo's roeren, kijken hoe ver het voltage omlaag gaat.

gr., Uwe

@Student,

goeie tip. Ik heb MKS digitale servo's op de Atom550, en tijdens het vliegen trek ik redelijk aan de servo's. Als ik het inderdaad zeker wil weten moet ik jou methode even gebruiken om te meten inderdaad.

Heb inmiddels wel de nieuwe esc besteld met een 10A bec, dus dat zit dan wel goed.

Overigens wel ruim een jaar prima gevlogen met deze esc met 4a bec, maar nu ik het zo eens over nadenk heb ik ook wel eens momenten gehad waarvan ik dacht.... Waar is mijn vermogen.

Edit: Wellicht heeft mijn issue van laatst met het naar mijn mening trage pitch respons hier ook mee te maken gehad?

heb over de nieuwe esc goede verhalen gelezen en gehoord, dus denk dat het voor mij ook een goede uitkomst is om een stapje verder te gaan.
Ik moet natuurlijk niet vergeten dat mijn stretch kit wel wat meer vraagt van de electronica. Ik draai nog steeds op het zelfde toerental als met de normale kit.

Als je meet weet je het zeker ;-)

Op mijn 600 met 3x ds610, 1x ds620 en een 9254 heb ik 4 amp op 8 volt gemeten
op 6 volt gaat dat richting de 6 ampere.

nu was dat niet continu, maar hij ging wel vrij regelmatig dit kant op.
zeker de lekker enthousiaste volgas bochten verdenk ik van het hoge verbruik..
ook een simpele vlotte flip doet een hoop
eerst het verstellen van bijna alle servo's ivm achterover/voorover kantelen van de heli, de pitchwijziging tussendoor..

zo snel mogelijk verstellen van de servo gooit het verbruik ook stevig omhoog. zeker bij belasting.
Doe je een test, zorg dat je echt alles tegelijkertijd doet..
wel ff motor los natuurlijk..
een multimeter meet trouwens een gemiddelde, geen "pieken/dalen".
Daarom moet je het testje ook even een sec of 10 volhouden.

maar, mijn setup is de jouwe niet ;-)
de ds610 is berucht voor zijn verbruik. weet niet wat jouw servo's doen.

en misschien dat je "waar is mn power" problemen dan ook weg zijn ;-)
aan de andere kant, er vliegen nog zat mensen rond met hun volledige stroomvoorziening op 1 simpel servostekkertje in de ontvanger..
zo'n stekker kan 2,5 ampere hebben, 5 ampere piek.
soms zelfs van die mooie, lange dunne draden ertussen. veroorzaakt ook spanningsval..

maar zeker met de hongerige servo's van tegenwoordig verdient de ontvangerstroom wel stevig aandacht ;-)

mijn MKS DS9660a draaien op 6v en de futaba bls251 op de staart op 4,8v.

output van de huidige esc/bec is ook 6v op max 4a. dus.

Om dus exact te weten wat de servo's doen moet ik dat eens meten.

Mijn ontvanger hangt gewoon met de Sbus aan de MSH Brain unit die daar dus gevoed word door de output van de bec.

En wat je noemt, vlotte en strakke bewegingen vragen wel 't een en ander van je voeding natuurlijk.

Edit: Dus als ik een servo stekker in de ontvanger steek op een servo kanaal, dan moet ik het kunnen meten? Ook als mijn servo's direct in de FBL unit zitten en verbonden zijn met sbus? Of moet ik een servo afkoppelen van de fbl unit en daar het "meet-kabeltje" insteken?

de + en - in de ontvanger (en doorgaans bij stabilisatie units ook) zijn gewoon doorgekoppeld.
plaats waar je hem insteekt, maakt dus geen fluit uit

Geen servo eruit trekken. dan krijg je een scheef beeld, aangezien je dan gaat testen met 1 servo minder (dus ook minder belasting)

Ikzelf heb een servo snoer met stekker ergens uit de oude doos getoverd. kapotte servo's of verlengkabels die over zijn hebben dan toch nog nut ;-)
deze kun je dan rechtstreeks in een open kanaal van de ontvanger steken. of stabilisatie, maakt in principe niet zo extreem veel uit.
ik had hem van een servo geknipt. even + en - bloot maken, en om de multimeter pennen vouwen. even stukkie tape erom voor de kortsluiting... erg belangrijk, kortsluiting trekt niet 1 voeding..

Oke thnx,

ja kabeltjes met stekkers heb ik nog zat liggen, dus kan er wel 1 opofferen.
Wel even interessant om te meten.

Edit:

gemeten, resultaat... totaal geen voltage drop. Blijft keurig rond de 6v hangen.
Maarja zoals je al vermelde... beetje rondroeren met je servo's is wel anders dan vliegen.

Laatst bewerkt:
ik heb ooit eens een rotte bec gehad..
1 hand plat op beide sticks, en snel bewegen gaf daar al 0,5 volt

zette ik de tweede hand licht drukkend op de hevel van de bladegrips (waar de link aan de bladgrip vastzit), en deed ik hetzelfde ging het helemaal mis
die 610's van mij kunnen 12 kilo per stuk aan, en met 1 a 2 kilo op de hevel van de bladhouders kon hij de snelle beweging niet meer volhouden.

En goed is natuurlijk gewoon goed.
Misschien een zwaardere bec, die men door koelproblemen een lagere rating heeft gegeven.
wie weet.. als je het maar getest en gemeten hebt.
mijn methode is eigenlijk een beetje jbf, mooiste is een logger ertussen.
maar die kosten nogal..

Back