Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Mooi Sven,
dat alles zo goed gaat,
en met de staart i.v.m. lagere headspeed,
dat heb ik ook van anderen heli's gehoord.

..en zo precies als jij werkt,
kan het niet erg geweest zijn, ha ha

veel plezier verder mee !

Groet
Uwe

dankje uwe,
haha nee mechanisch klopt het allemaal wel, i'm pretty shure of that.

Op naar het volgende project... warp rebuild :)

ik ben (terug van werk) bezig geweest
met de instelling van de HC3X van mijn Bell 47 G
en heb daar ook wat veranderingen kunnen / moeten doen,
maar daar verder in dat draadje van de Bell ...

Groet
Uwe

Na enkele drukke weken eindelijk weer eens tijd om weer eens op MBF te kijken. Dat was weer flink doorlezen :-)

Verder dus ook geen heli beslommeringen van mijn kant..... Zelfs niet met de 150 gevlogen.... Gelukkig komen er twee weken vakantie aan en daar ga ik lekker van genieten haha.

Vandaag nog een dagje de laatste puntjes op de i zetten, curves instellen en dan hopelijk morgen de maiden van de MD900 :-)

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Oiii... Balen dat ik er niet bij kan zijn....

Niet vergeten een filmpje te plaatsen, Merlijn!

Groet, Bert

Heel veel succes Merlijn!

...ook van hier,
en een filmpje zou leuk zijn,
het gaat ook niet zo zeer om de vliegkunsten, maar .......

Groet
Uwe

Jammer,

weekend
droom weer ..
en niemand vliegt op Valkenburg ?

Jongens, wat gaan jullie doen ?

Vliegt iemand nog dit weekend ????
(bv. morgen middag ? .. . .. of maandag ? )

Groet
Uwe

Laatst bewerkt:
JR Forza 450

Vanmiddag eerste vluchten met de Forza 450 gemaakt ,.......

Super heli !!

Stock combo , met vortex VX1E .

Superstil , power genoeg .

Als de jongens op de helischool er zijn dan moet een filmpje wel lukken en anders de ipad maar even opstellen ;-)

Zometeen de motor eens starten en kijken hoe deze loopt na lang stilstaan.

Het had geen beter weer kunnen zijn om met de MD900 bezig te gaan. Weinig wind, zonnetje en een goede temperatuur.

De heli heeft zn eerste korte hover hopjes gemaakt. De OS70 motor startte na 1,5 jaar stil te hebben gestaan vlot en loopt prachtig, zowel op toeren als stationair. Geluid is acceptabel met de Zimmermann uitlaat.

Na het heftig aanpassen van de pitchcurve ( komt niet los met 5 graden midstick, lang leve de gewoonte :rolleyes: ) voorzichtig aftasten hoe de heli reageert. Was vooral bedacht op de nick aangezien de heli een tikje staartlastig is en tsja... 6 kg massa doet wel wat. Uit voorzorg wat trim voorover maar bleek niet echt nodig. Roll was goed en de staart reageert vrij zenuwachtig dus even in de weer met dual rate.

Was op de club in Dalfsen ( helischool niet aanwezig.. ) maar er zijn wat foto's gemaakt.

Toch ben ik van menig dat er met andere rotorbladen meer te behalen valt dan met de standaard Vario bladen. Denk aan spinblades o.i.d.

After all die vario bladen zijn qua ontwerp... Ruim 10-15 jaar oud denk ik?

Nu de curves even goed corrigeren en op naar de volgende poging. Al met al een geslaagde dag en een imposante machine om te zien!

Bij hoeveel graden komt hij dan los, Merlijn?

Want bij 5 graden niet los komen, klinkt mij als het verhaal van Abco destijds all over again...

Die heli's moeten vanwege de fan heel veel toeren draaien, en gevoelsmatig stel je ze al gauw te laag af, waarna hij niet los wil komen bij 5 graden pitch, omdat je te weinig toeren op de hoofdrotor hebt.

Per slot van rekening is de overbrenging iets van 11,2:1, tegenover rond de 9:1 voor de meeste andere heli's.
De motor moet zo tegen de 16 a 17000 toeren zitten voor het juiste rotortoerental.
Aangezien Vario een van de weinigen is nog die met resonantieuitlaten werkt: vergeet niet dat als de motor nu lekker loopt, dat je om het toerental hoger te krijgen, de uitlaat in MOET korten anders krijg je giga afstelproblemen. Gewoon cm voor cm inkorten, en dan geeft de motor vaak zelf wel aan bij welk toerental hij zich lekker voelt. Meestal hoef je dan niet eens aan de naalden te zitten, hooguit de gascurve een klein beetje op te hogen.

De Vario bladen zijn wellicht allang niet meer de beste op de markt, maar de heli is wel rond deze bladen ontworpen, en moet er dus domweg mee vliegen. Andere bladen is geen probleem op zich, maar als je ze koopt omdat de heli niet bij 5 graden loskomt, ben je het verkeerde probleem met de verkeerde oplossing aan het bestrijden.

Verder moet de heli staartlastig zijn, omdat de staartklep bij "rudder neutraal" de staart redelijk omhoogduwt.

Groet, Bert

Gefeliciteerd Merlijn,

eendelijk weer een heli in de lucht,
he he, 's is wat anders als een 700er pod en boom

veel plezier en suc6

Uwe

Thanks jongens!

Het aantal graden moet ik even nameten Bert, heb de curve op zicht van de grafiek omhoog gegooid. Heb wel het idee dat er nog meer uit de motor kan worden gehaald. Heb de curves vrij grof ter plekke aangepast. De uitlaat is degene die vario destijds met Zimmermann voor de OS70 ontwikkeld heeft, inkorten is geen optie, dan krijg ik een sleufgat onder in de romp waar de uitlaat naar buiten gaat :p

Ik heb er alle vertrouwen in dat de heli met deze bladen wel wil vliegen, al zou gezien het brandstof verbruik misschien ook daar wel winst te behalen zijn met andere bladen.. Maar dat is voor later.

Hij heeft even 'gevlogen' en ik weet dat alles werkt, dat was het doel van vandaag. Nu komt het finetunen ;) Heb verder ook geen pogingen gedaan om meer uit de motor te halen aangezien de middag op zn einde liep.

Als de temperaturen nu nog maar even aangenaam blijven... Dat is mijn grootste zorg nu haha :rolleyes:

Laatst bewerkt:
De uitlaat is degene die vario destijds met Zimmermann voor de OS70 ontwikkeld heeft, inkorten is geen optie, dan krijg ik een sleufgat onder in de romp waar de uitlaat naar buiten gaat :p

Dat inkorten geen optie is, kan bijna niet zijn in combinatie met de juiste uitlaat:

De uitlaat voor dit model heeft de uitlaat"bocht" vanaf de motor verticaal naar beneden lopen, en zowel de header,- als de tailpipe van de demper hebben ook een 90 graden bocht, terwijl de demperbody horizontaal ligt.
Het Teflon verbindingsstuk staat verticaal, de tailpips ook, je zou dus simpel de hele demper hoger moeten kunnen plaatsen, zonder sleufgat in de romp.

Zo niet, dan heb je de verkeerde uitlaat, of de demper is onhandig geplaatst (strak tegen, of onder het mechaniek door).

Maar alternatief kun je, als je scheef uitkomt, altijd nog de tailpipe OOk inkorten en via een siliconenslang naar het oorspronkelijke gat leiden. Zo zit dat in mijn Cobra ook.

Hoe dan ook, Vario staat er helaas om bekend, eigenlijk te lange uitlaatlengtes te hanteren (schijnt iets te maken te hebben met dat hun test-veldje 700 meter boven zeeniveau ligt, geluidssnelheid wordt hoger op grotere hoogte) want je hoort vaker dat sommige typen (o.a. de EC 135, die ook redelijk kieskeurig is qua toerental) slecht af te stellen zijn, tot je de uitlaat 2 cm inkort vanaf wat Vario voorschrijft, terwijl Vario bij hoog en bij laag volhoud dat de lengtes zoals opgegeven, kloppen.

Het brandstofverbruik is behoorlijk hoog met deze apparaten (reken op op zijn gunstigst 12 minuten op een tank) vanwege de nogal grote vermogensbehoefte van de fan.
Toerental opdwingen zonder de uitlaat aan te passen maakt dat alleen nog maar erger.
Die motor schijnt nog steeds een van de krachtigste in zijn klasse te zijn, ook t.o.v. de huidige motoren, maar je moet dan niet denken in termen van piekvermogen op een testbank maar in termen van continue belastbaarheid.
Hoewel Vario beweert dat deze motor ook uitstekend wil lopen op 0% Nitro en 15% synthetische olie, durf ik dat dan weer niet te bevestigen (wegens gebrek aan ervaring ermee, Wob zijn motor heeft nog niet gelopen).

Groet, Bert

Ben toch wel een aardige mac fan, maar nu voor leuk geld een best geinig asus tabletje op de kop getikt. Daar draait nu ook de Msh Brain software op en zo kan ik altijd op het veld m'n heli's benaderen. Scheelt weer slepen met laptops :-)

8988e569e5f02f2303185368ae4a643c.jpg

Hoe moet je dat op jou tablet installeren,
en hoe sluit je dat aan de heli aan,
gaat dat via USB ?

Ik heb een I-pad, zou dat ook kunnen,
bv. voor v-bar, 3GX en HC3 ?

Dít gaat via Bluetooth. Ik moet nog even een dongel bestellen voor de units,maar dan kan ik ze dus altijd draadloos en snel benaderen.

Ik weet niet of er voor andere merken ook zoiets bestaat
Dít draait alleen op Android

Back