Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

tja hoever wil je gaan inderdaad.
Ik heb het gemeten, als ik duidelijk een voltage drop had gezien was 't mij wel duidelijk, maar dit bleef wel oke. Afijn, er komt toch een nieuwe op, maar het is wel interessant om te weten wat er gebeurt met zo'n stroomvoorziening op een heli :)

In geval van Sven gaat de 4a prima al zou ik het op een 550 niet doen met 4a.. als voorbeeld genoeg verhalen voorbij zien komen op HF van brownouts op een 450 met bijv. 3 mks ds92a en een 5a bec, omdat deze servo's icm fbl unit makkelijk 2a kunnen trekken per servo.. KAN!! het hoeft niet te gebeuren maar better safe than sorry, zeker met dit duur speelgoed, die gasten zijn toen veelal overgestapt op de gryphon polaris bec zonder problemen. Fbl heli's trekken gewoon wat meer stroom dus zou ik het met 4a niet aandurven, die gryphon polaris bec gehad en die is op 3s, 7a en 6s 10a. 15a burst. Ik bedoel maar..
Op fb heli's geloof ik het wel maar ook dan zeg ik better safe than sorry.
Daarbij heeft hij nu voor een paar tientjes een mooie regelaar met top governor en gewoon een goede bec. Het gaat ook niet over kontronik prijzen.. Ik weet bijna zeker dat Sven het verschil zal merken in vlieggedrag.

A door de goede gov. functie waar het in eerste instantie om ging
B vanwege de krachtige bec.

Meten op de bank is leuk maar je zou het eigenlijk moeten loggen in vlucht.. al zou dat met een bec van 4a op een 550 mij teveel moeite zijn.. ik zou er toch aan blijven twijfelen en dat beïnvloed heel je vliegen en vlieg gedrag. Als ik iets geleerd heb is dat gevoel en vertrouwen het belangrijkste is bij het "lekker" vliegen.. daarom is het misschien ook voor iedereen anders.. ik zie mensen vliegen met spullen waar ik van denk.. dat zou ik zo nooit doen en zo zijn er vast ook mensen die denken dat ik wat overdrijf of iets dergelijks.. prima, ieder zijn hobby en de manier waarop je je hobby uitoefent.

Laatst bewerkt:
ik moet wel zeggen dat ik nooit zo bewust met die gedachte heb gevlogen dat ik maar een 4a bec heb. Maar nu de vliegstijl anders word en de heli groter en het vlieggedrag, word het me nu wel duidelijker en ben ik er bewuster van. Ook mede daarom de keus voor een andere esc.

Advies daarin van mensen die er meer kaas van gegeten hebben is daarin altijd prettig :)

Dit is ook wel een leuke test wat betreft de stroompieken van servo's en de pieklevering van bec systemen. Logo 500, Savox servo's en een Turnigy 5/7,5A BEC. Advies van Mikado: deze bec niet gebruiken in combinatie met Savox servo's ;-)

Turnigy 6,0V 5/7,5A BEC - not for use | VStabi

De stroompieken van servo's zijn maar enkele milliseconden lang en worden meestal niet opgepikt door een standaard multimeter. Voor een goed resultaat moet je een scope gebruiken.

als je de testen gaat bekijken, wordt je inderdaad vrij snel bang :mrgreen:

je zou bijna een soort powerbox in de heli gaan zetten, die kan de stromen 100% zeker aan...
In theorie kan een ontvanger 5 amp aan (piek geen idee)
1 servostekker 2,5 (5 piek)
FBL unit, de 3g kan 5 amp aan. andere fbl units ook, als ik mij niet vergis.

dus toch grappig dat het toch eigenlijk meestal wel goed gaat..
als je de getallen bekijkt, en ziet war veel beginnende piloten mee op pad worden gestuurd, zou er toch wel vaker iets uit de lucht moeten komen..

Zo stond er ook nog ergens een test over stekkers..
weerstand onder belasting, hoeveel kunnen ze werkelijk aan..
Heb alleen de link niet meer

Tja, powerbox of alle servo's direct verzien met stroom
en de sturing via de fbl-unit,

ik snap het ook niet, hoezo zo iets niet gewoon standaard
bij bv. helis groter dan 550 verkocht word,

Niet zo veel stroom gebruikt
met mijn T Rex 250 pro DFC,
die heeft vandaag zijn "uit-door-maiden" gekregen,
moet echt goed ingevlogen worden,
tijdens de 5 lipos ging alles stuk voor stuk beter, no crash !

Groet
Uwe

de nieuwe esc is vandaag al binnen gekomen.

Zo op het eerste gezicht ziet 't er netjes uit. Solide behuizing er omheen en de mogelijkheid om een los geleverde Fan erop te monteren.

Even netjes stekkers aan gesoldeerd en op de heli gemonteerd.
Morgen weer verder met aansluiten, ben in ieder geval benieuwd komend weekend naar wat het doet.

Bad nieuws voor december 2014 voor vliegen op Valkenburg,
tenminste voor mij:

alleen nog de weekenden mag gevlogen worden,
precies aan deze dagen moet ik werken,
dat betekend toch maar weer gedwongen wildvliegen, of ...

Groet
Heli-Uwe

dat is jammer uwe, maar vliegplekken zat toch.

ik heb vandaag m'n nieuwe esc afgemonteerd op de heli en in geleerd en de govenor ingesteld. eens zien of er morgen nog een droog momentje is om 'm even te testen op de club. Windkracht 4-6 voorspeld.

c0133c4f536ed53b688ab55af7c23abe.jpg

Fuck wat een klote zooi.
Heli vloog fantastich met nieuwe esc, maar door orientatje verlies... Moest m uit 10cm modder trekken. Ik ben bang dat ik hem kan afschrijven.

Inderdaad enorm klote Sven.... Dat zijn gewoon geen geintjes als je zoveel schade hebt. Zeker omdat je hem net weer helemaal hersteld hebt...... Balen man! :-(

Tja er zit onderhand aardig wat werk en geld in. Eerst maar eens demonteren en over denken of herstel nog de moeite waard is of wellicht een ander airframe te zoeken en de elektronica over zetten voor zover 't allemaal nog werkt.

eerst maar eens de modder uit de motor en esc zien te krijgen .... duss tot zover mijn beslommeringen vandaag. Snel naar 't werk om deze ochtend te vergeten.

Laatst bewerkt:
Balen man. Het geeft wat schoonmaakwerk maar modder zal de klap wel wat hebben gedempt tov een harde ondergrond. Verder lijkt het op wat vaak wel stuk gaat bij een crash: canopy, soms lipo, staart/-delen skids, linkjes, bladen, assen, lagers. Hopelijk is de elektronica er wel goed vanaf gekomen.

de servo's voelen nog goed aan, maar moet ze nog aan de tester hangen, dus nog even afwachten. de rest van de hardware zoals linkjes / assen / gears e.d. is allemaal stuk.. duss nou ja we maken eerst maar een kostenplaatje en dan zien we wel verder.

dit soort geintjes knagen helaas wel weer aan je zelfvertrouwen qua vliegen

Ja ken het, eerste crash door oriëntatie verlies met de 500 was ik voor een 150,- aan onderdelen kwijt bij rc711. Met de 6hv eens een probleem met de staart, ook een dure en idem voor het omhalen van de self-level schakelaar toen ik de heli draaiend op de grond stond (toen nog msh brain er op) Meestal legde ik het dan maar even op zij. Ook bouwde ik de heli's bewust niet bijzonder netjes want meende op een gegeven moment toch wel weer aan een reparatie te moeten werken ;) Intussen al veel vluchten zonder crashes met de heli's *klopt af. Ik denk dat je op een gegeven moment wel op zo'n punt komt dat je de heli vaak weer kan redden na een fout en dat veel oefenen op de sim helpt wellicht ook.

Ja het hoort er eenmaal bij. Deze knalde ook gewoon de grond in met nog 2600 toeren op de kop.. Dus... Gewoon te laat met de throttle cut.

Ik zal wel eens zien hoe erg het is deze week, wellicht eens een nieuw of 2e hands airframe wel voordeliger. Of ga ik de keus maken om nu maar de stap te zetten naar een 600 en het geld daarin steken.

Ik heb de warp nog, wacht nog op servo gears maar dan die ook weer de lucht in.

Keuzes keuzes, eerst maar even rustig laten bezinken

Dat is klote Sven, net nu je hem weer klaar hebt. Laatste keer dat ik dat had gaaf het bij mij ook een flinke deuk in mijn zelf vertrouwen :(
Heeft bij mij toen toch wel een paar maanden geduurd voor dat ik weer vloog als voor die tijd.
Succes met de keuzes die je moet maken, herstel of wat anders.

mvg. Freddie

Back