verwarring over wel of niet in de bebouwde kom vliegen

Bedenk dat de eerste "digitale" apparatuur van zo'n 50 jaar geleden die de toonzenders vervingen toen als uiterst modern en betrouwbaar werden gezien. Kijk er de advertenties in de oude tijdschriften maar op na.

Deze techniek is in de loop der jaren verder ontwikkeld tot de computergestuurde zenders die werden (worden) gebruikt op de 35 en 40 MHz band. Allemaal uiterst modern en betrouwbaar.

Nu gebruiken we apparatuur op 2,4 GHz. Ook uiterst modern en betrouwbaar. Maar ik garandeer je, over 20 jaar is er weer iets anders. Wat, dat weet nog niemand maar het zal uiterst modern en betrouwbaar zijn. De "oude" 2.4 GHz apparatuur, zo zal blijken, had toch vele problemen en was toch niet zo betrouwbaar als gedacht.

Zo gaat het altijd. De termen "modern" en "betrouwbaar" zijn afhankelijk van de stand van de techniek. Het zijn ook nog eens, en dat is veel belangrijker, marketingkreten.

Precies, en bovendien is de betrouwbaarheid niet alleen afhankelijk van de gebruikte techniek, maar ook van hoe het in elkaar is gezet. En daar schort het nog wel eens aan bij het in China geproduceerde spul. Soms komt een stukje losse soldeer zo uit een frame rammelen, en laatst had ik een nieuw model om te testen, waarbij spontaan ineens een motor stopt, zo midden in de lucht. Motoren en ESC uitwisselen blijft het probleem op dezelfde motor. Dus blijkbaar iets in de flight controller wat niet helemaal in orde is, maar aan de buitenkant zie je het er niet aan af. En tijdens een eerste testvlucht deed hetzelfde model het prima, stabiel, goed reageren op de sticks, geen vuiltje aan de lucht. Het moet allemaal goedkoop en snel geproduceerd worden, en als er ergens nog verder bezuinigd kan worden door een onderdeel te vervangen door een nog iets goedkopere versie, die ongeveer net zo goed is.

Inderdaad zo kan iets gaan.
Nieuw uit de doos en toch niet 100%.
Dus ik blijf het zeggen niet in de bebouwde kom vliegen.
Want daar ging dit topic uiteindelijk over.
Ga ver van de bewoonde wereld als je toch wilt vliegen en niet bij een club wil gaan.
Ga toch in de bebouwde kom vliegen dan kan ik alleen maar zeggen dat je dan een enorme sukkel bent.
Wie het ook is.

Henk.

Komt nu toch een beetje neer op vroegah was alles beter, zoals een hoop ouderen altijd lopen te mekkeren. :)

Vliegen binnen de bebouwde kom is volgens de wet gewoon toegestaan met inachtneming van de beperkingen. Op die manier is het ook gewoon veilig en is het niet nodig om je aan te melden bij een vliegclubje voor ouderen, of boven een kale zandvlakte te gaan vliegen.
Overigens krijg ik sterk de indruk dat Henk maar een beetje loopt te trollen gezien zijn postgeschiedenis.:stout:

Ik heb afgelopen week nog meegemaakt dat iemand het presteerde om met zijn multicopter boven een plein vol kinderen te vliegen. Het was weer tijd voor de jaarlijkse vierdaagse en iemand vond het blijkbaar nodig om op het plein waar verzameld werd voor vertrek even te filmen van bovenaf. Het leverde vast prachtige beelden op, maar waarom het risico nemen boven mensen. Ernaast was een leeg weiland en als hij daar gevlogen had, had hij ook mooie beelden. Nog steeds niet toegestaan, want binnen de bebouwde kom, maar een stuk veiliger als op tien meter recht erboven.

Dus laten we alsjeblieft met elkaar ons gezond verstand gebruiken.

Op die manier kan iedereen van zijn hobby genieten.

Gelijk heb je.
Helaas zijn je goedbedoelde adviezen vaak tegen dovemansoren gericht.
Ze gaan maar door en door.
Dus feitelijk: een gebed zonder einde.

Dat ergens vliegen is toegestaan volgens de Luchtvaartwet betekent niet dat er geen andere regels zijn die dat verbieden. Bij veel gemeenten is in de APV een verbod tot modelvliegen opgenomen. Dan zijn er bij voorbeeld nog Natura 2000- en vogelbroed- en stiltegebieden waar niet mag worden gevlogen.

@toostbeek Binnen of buiten de bebouwde kom is niet van toepassing in dit verhaal, maar vliegen over aaneengesloten bebouwing, dát mag niet, en uiteraard boven mensen ook niet

een gebed zonder einde.
Bij veel personen wel.

Ik ben ooit op een werf geweest waar men het beschadigde deel van de ontplofte chemie tanker Charlotte aan het wegsnijden was.
Dat was een beangstigend beeld, dat staal als papier was weggeblazen en dat op de knieën alleen de lasrupsen en 1 cm breed gangboordstaalplaat was achter gebleven.
Toen ik een maand later ergens in België voor onderhoud op eenzelfde tanker aan het werk was en werd getroffen door het geluid van een haakse slijptol, schoot ik in een vraagteken.
Ben toen naar achteren gelopen en heb aan de schipper gevraagd om of te stoppen met benzine laden, of zijn personeel te laten stoppen, of er voor te kiezen om met een niet meer werkende compressor verder te varen omdat ik dan van boord zou stappen en de noodknop van de raffinaderij in te drukken.
Heb hem gevraagd of hij gehoord had van de Charlotte.
Het ergste was dat hij zei dat hij er toen bij was..........................

Sommige mensen zijn echt zo vreselijk dom, zelfs als ze zo iets hebben meegemaakt gaan ze gewoon weer door met het gevaarlijke gedrag.
Dat ze zichzelf de dood injagen is alleen maar positief (de wereld kan zonder zulke idioten), maar meestal ontspringt zulk volk zelf de ellende (zo ook met deze kapitein) en vallen er andere slachtoffers.

(hij heeft zijn personeel gevraagd te stoppen met slijpen en ik kon doorgaan met onderhoud)

Laatst is er in Duitsland nog een tanker ontploft door "laswerk" dat helemaal niet had mogen worden uitgevoerd.
"Men" is in de tankvaart waarschijnlijk te dom en leert dus niet van anderen.

Helaas heb je helemaal gelijk en zal het in andere takken van beroepen net zo gaan.
Ik heb inmiddels ook al de nodige zaken gezien tijdens het werk en vroeg me dan ook vaak af hoe dom iemand kon zijn.
Met tijd en wijlen sprak ik dan iemand aan die dom bezig was geweest, maar kreeg er vaak geen zinnig woord uit of een lauwe reactie waarbij het de persoon niets tot weinig kon schelen.
Ik sta er nog steeds met verbazing over na te denken hoeveel oenen er wel niet rondlopen.
Het gaat op vele gebieden mis en zal wellicht een combinatie zijn van onkunde, dommigheid en egoisme.
Maar inderdaad: door dat soort figuren gaat het vaak mis.
En de rest eromheen die wel goed bezig is kan alleen maar toekijken, reageren en vaak een dom antwoord terug verwachten van de sukkels.
Vandaar dat zoiets nimmer meer goedkomt.
Maar wat kan je anders verwachten met bijna 7 miljard mensen op deze aardkloot.
Vr Gr E

Er is een boel gezegd in dit topic;
Het is belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt en dat drone gebruik beperkt wordt op plekken waar dit niet mag.

Maar...

Is het nu wel of niet toegestaan om binnen de bebouwde kom van bijvoorbeeld een woning een 360 graden opname te maken?
Hoe betrouwbaar ook er blijft altijd iets onheilspellends aan een drone. Zo heb ik er 1,5 jaar geleden zelf een ontwikkeld maar daar nooit mee gevlogen in gebieden die niet ver van woningen en mensen aflagen. Dit kwam omdat de drone custom build was met de nodige voorzorgsmaatregelen en netjes gewerkt. Maar toch; je knoopt dan bij een eigen bouw droom diverse regelaars en onderdelen "aan elkaar" om tot een werkende drone te komen. En kunt niet garanderen dat een van deze componenten vroeg of laat zal defecten. Met alle gevolgen van dien. Het blijft dus voor mij gevoel, in ieder geval met custom build drones een beetje russische roulette... Je kan volledige werking blijvend niet garanderen dus is er een risico.

Nu is de vraag of het bij commercieel drones zoals de Phantom of DJI serie ook zo slecht gesteld is; waarschijnlijk zijn deze stukken betrouwbaarder al helemaal vanwege de vele veiligheidsfeatures. Maar ook hier kan een defect optreden. Een motor die ermee ophoudt en daar ga je, naar beneden.

Nu zie ik nog veel (commercieel) opnames binnen woonwijken van gebouwen en vraag mij af of deze toegestaan zijn?
Sommige vliegers vliegen met een HELI ( lijkt me net zo gevaarlijk als een drone; ook kans op een storing defect ) maar deze heli's zijn niet onderhevig aan de drone wetgeving of wel? In feite is een helikopter vaak nog gevaarlijker door de grotere roter diameter en vaak een zwaarder gewicht dus hoe zit dit?

- HELI;s uitgesloten van de regelgevend drones?
- Mag je met een phantom (2/3/4) vliegen in een woonwijk om bijvoorbeeld de bouw van je huis te timelapsen in een video?
Bij aaneengesloten bebouwing veronderstel ik dat we hier spreken van bijvoorbeeld een rij woningen ( rijtjes huis ) en dat het dus verboden is hier overheen of rond om heen te vliegen?)

Of is het zo als je 2 rijen woningen hebt met een straat er tussen dat je door eromheen en overheen te cirkelen niet in overtreding bent?

- Als je een aansprakelijkheid verzekering hebt ben je dan uitgesloten van schades indien je die vliegt met je drone / heli?

- HELI;s uitgesloten van de regelgevend drones?
Nee.

De regelgeving drones is er bij gekomen omdat iedereen zonder enige kennis van techniek en aangeleerde motoriek.
Een radiografisch vliegding in de lucht kan brengen en houden, waarbij het na de landing weer mogelijk is om zonder reparatie het kunstje nog een keer te flikken.

Bij de klassieke modelvliegerij, zonder elektronische stabilisatie op alle assen, ligt de moeilijkheidsgraad vele stukken hoger om dat goed in de vingers te krijgen.
Door het bijkomende langere leer proces en wat er zoal gebeurd tijdens dat leer proces.
Laat je het wel uit je hoofd om met een heli of modelvliegtuig, in een woonwijk te vliegen.

- Mag je met een phantom (2/3/4) vliegen in een woonwijk om bijvoorbeeld de bouw van je huis te timelapsen in een video?
Ja mits het luchtruim klasse G is en er geen beperking is in de APV.

Bij aaneengesloten bebouwing veronderstel ik dat we hier spreken van bijvoorbeeld een rij woningen ( rijtjes huis ) en dat het dus verboden is hier overheen of rond om heen te vliegen?)
Of is het zo als je 2 rijen woningen hebt met een straat er tussen dat je door eromheen en overheen te cirkelen niet in overtreding bent?
Hierbij moet / mag je zelf interpreteren wat de wetgever er mee bedoeld.

- Als je een aansprakelijkheid verzekering hebt ben je dan uitgesloten van schades indien je die vliegt met je drone / heli?
Het verschilt per verzekeringsmaatschappij/polis, in hoeverre het modelvliegen is gedekt.

Al het radiografisch bestuurde spul wat door de lucht kan vliegen en waarbij de piloot op de grond staat/ligt, enz..
valt onder de regeling drones.

Wat Centraal Beheer schrijft over drones:
Voordat er zo dadelijk hele polissen van maatschappijen staan, geen hond leest die.door.
Als iedereen nu eens zijn polis door leest en alleen een berichtje plaatst als de verzekeringsmaatschappij er weer eens een puinhoopje van heeft gemaakt.

Dan hebben we met zijn allen leuk leesvoer.

Zomaar even een greep uit de stapel polissen waarvan ik weet dat die anders is dan de mijne.

Voorwaarden Delta Lloyd Xclusief Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren
M 03.2.21-0515
Hier staat een bijzondere clausule in.
delta lloyd.jpg

Zo als ik hem interpreteer wordt de schade veroorzaakt door een drone, alleen vergoed, als de motoren niet zorgen voor de aandrijving.
Dus als de drone ergens tegen aan dreigt te klappen wat schade kan veroorzaken bij een ander, moet je er wel aan denken om op tijd de motoren uit te zetten.

Voor die kleine lettertjes en voorwaarden was er hier toch een "verzekeringsdeskundige" die al 15 jaar in de verzekeringen zat? ;);););););)
Als het niet éénduidig duidelijk in de polis staat en als er kleine lettertjes bij komen kijken die je niet ziet.
Dan rest er maar één oplossing en dat is overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij die het wel duidelijk in de taal van Jip en Janneke kan omschrijven.

Daarnaast het is totaal niet relevant wat er online op b.v. een site van zo'n maatschappij staat, het moet op papier staan, uitgegeven door de verzekeringsmaatschappij ondertekend enz.
Dat is ook van toepassing bij linkjes naar overheids sites, online is ter informatie.

Back