Verzameltopic Walkera CP helicopters

nou de super cp is weer up and flying :), gister na 't werk nog even lekker binnen gevlogen... rap dingetje hoor.

Ik zag wel dat de heli last heeft van het zogenaamde "toiletbowl" effect.
Op 1,5 meter hoogte hooveren...en dan schommelt ie wat in de rondte.
Niet dat ik er heel erg last van heb met vliegen... maar 't hoort vast niet zo te zijn.
Nu de oplossing nog .....

Toiletbowl effect...............MMMmmmmmmmmmmm
Ik heb er wel vaker over gelezen.
Zelf nimmer mogen ervaren bij een Heli.
Zal vast wel genoeg over geschreven zijn over dat Toiletbowl effect en hoe dat op te lossen.
Kiek de Forums er even op na zou ik adviseren en anders ook eens op RCGroups.
Die gasten daar weten echt veel want benne Hollandse Forums maar kleinschalig bij.

Hier in het Oosten des land knapt het plots behoorlijk op.
Weinig wind, zonnetje erbij en schappelijke temperatuur.
Vanmiddag met de vliegmaatjes op het grote veld maar eens heerlijk rondfladderen.
Wat gaat er mee:
-Trex500
-Walkera V120D02S (beiden natuurlijk)
-Walkera HM-UFLY
-Gaui 500X
-Ripmax DragonFly amfibie airplane.

Dat wordt weer een zalig middagje.
En.....op naar het weekend Sven want met name zondag kijk er zeer naar uit.
Vr Gr D

Ja ik had er wel eens van gehoord... Maar nog geen oplossing gevonden. Vanavond eens even rondspeuren op internet.

Zondag word vast een leuke dag dylan.. Een paar piloten, heli's en lekker weer... Prima hoor :-)

edit: wat rond gezocht, 't zou kunnen zijn dat na m'n "flip" crash laatst er iets in de kop of main shaft verbogen is.

tja... hij vliegt verder prima. heb er geen last van.
moet toch nog wat spare parts bestellen.. dus zal eens een keer de kop vervangen en zien of 't helpt.

Hoi Sven.
Hopenlijk zit de oorzaak em dan daarin.
Maar dat toiletbowl effect treed alleen op in hoover?
Dus met rondvliegen nergens last van?

Gisteren nog heerlijk gevlogen ondanks de straffe wind.
Schijnt dit weekend een stuk minder wind te staan dus nog fijner.
Vanmiddag maar weer eens lekker de Lipo's leeg knallen want het lijkt potdomme wel zomer met dit heerlijke weer.
En dat in oktober.
De wonderen benne de wereld nog niet uit.Ha ha ha ha
Vliegse allemaal en geniet van jullie fijne toestellen.
Vr Gr D

nee is alleen een beetje met hooveren, niet veel hoor.
Dus er is wel mee te vliegen.

Valt me mee hoe crashbestendig deze kleine is.
Gisteravond 2x TC omdat de flip niet lukte... en dan weer rechtop zetten en vliegen maar weer.

Helaas kan ik er niet bij waarom de flip niet lukt, met de MCP lukte het buiten immers ook.
Dan moet 't met de super cp binnen toch echt wel kunnen.

Overigens leuk zo'n simulator... maar totaal geen match met de werkelijkheid, want daar lijkt 't wel heel easy.

Toiletbowl effect......ik dacht eigenlijk dat zoiets alleen voorkomt bij heli's die minder toeren maken dus bij coax en fp heli's.
Meestal is een kromme mainshaft of kop de oorzaak.
Als je de as en/of kop vervangt zal het wel weg zijn Sven!;)

ik las dat het voornamelijk veel voorkwam bij kleine flybar modellen.
Maar ook inderdaad zo af en toe bij de flybarless, maar dat met als oorzaak inderdaad iets in de main shaft of kop.

Nou vandaag wel een leuke middag gehad,

Samen met Dylan en een aantal andere piloten een leuke middag gehad een de Ijssel bij deventer. Prachtig open veld en erg weinig wind.

Helaas was het geen perfecte middag,
Ik moest buiten nog steeds heel erg afstellen met de Master CP.
Binnen vloog ie prima, maar de staart kan 't niet bij-benen met de brushless main. Afijn.... accu 2 ... spelen met de gyro .... en aan 't eind van de vlucht klik ik per ongeluk de schakelaar van stand 1 naar stand 2.. en dat is 50% gyro sensor.... dus daaaag gyro en daar ging de heli.
Een flinke smak op een stalen rijplaat... aardig wat schade op 't eerste gezicht... dus morgen gaat ie uit elkaar om te kijken of het uberhaupt de moeite nog waard is ...

De V120 van Dylan verraste me namelijk wel qua vliegkwaliteiten toen ik die zag vliegen. En de aanschafwaarde valt eigenlijk nog wel mee..

Daarna nog even de super cp uitgelaten.
Flippen wilde binnen niet lukken bij ons in het theater....
Dus buiten lekker geoefend.... en het grote voordeel, als 't niet goed gaat TC erop en dan valt ie in t gras en is er niks aan de hand.

Maar het is me wel gelukt om ermee te flippen en loopings te maken.
Het viel me wel op dat de Super CP daarin wel wat te kort komt qua vermogen om op te vangen.
Dus of ik probeer andere lipo's dan de standaard lipo's.. of ik kijk nog naar een brushless versie motortje.

Al met al een erg leuke middag, ook gaaf om de vliegtuigen van dylan en de rest van de piloten te zien, maar toch wel gemenge gevoelens op m'n zelfvertrouwen omdat ik de MCP naar z'n grootje heb geholpen...

dus morgen gaat ie uit elkaar...en dan maar eens zien of 't de moeite waard is om 'm nog te fixen.

Foto-RTQNTVTV.jpg

Foto-ZHU8TM6Y.jpg

ja prachtige locatie, zowel voor vliegentuigen als heli's... en 't voordeel is dat kijkers lekker op de dijk 30mtr verderop blijven staan.

Tja de MCP... zwaar kl*te ... stomme fout van mezelf.

Schade lijkt na nader onderzoek nog mee te vallen.
Servo's zijn goed, maar wil de kop - mainshaft - linkjes - swashplate wel vervangen.
Bij heli-pal hebben ze daar een metal upgrade kitje voor, dus ik kijk morgen wat ik nog meer nodig heb en dan maar parts bestellen.

Zonde Sven maar hij is zo weer gefixt :-) ik probeerde vandaag met de MCP inverted en toen lag hij ook in het gras :-) tail krom, main as denk ik en de feathering shaft maar ik heb alle onderdelen hier liggen dus zo weer gefixt. Ook met de T-Rex 500 en 600 veel vluchten gemaakt en met de AlZRC 450 Devil Fast. Ik vond de Devil eerst wat eng omdat hij zo snel ging maar na het vliegen met de T-rexen gaat het nu super. Veel loopings gemaakt en voorwaartse flips. Ik had eerst wat expo op rudder staan bij de ALZ om hem wat tammer te laten vliegen maar vandaag gewoon op 0 en dat ging perfect. Met expo wilde hij bij scherpe turns ook wel eens met de staart heen en weer slaan maar op 0 doet hij dat totaal niet. Het was een mooie vliegdag :p

hehe gelukkig ben ik niet de enige haha

Tja gelukkig kan ik nog met de super cp rond racen... maar bestel daar wel iets krachtigere accu's voor dan de standaard accu's. Vind dat ie snel inkakt bij flips en loopings.

Hierbij nog een leuk foto'tje van vanmiddag die ik kreeg van Rene, de fotograaf die er vandaag bij was.

Foto-CLRMGLDS.jpg

Was vandaag inderdaad een TOP middag om te vliegen.
Ook erg plesant om Sven en Walter te ontmoeten en ik hoop dat je Master CP snel weer Airborn is Sven.
Die schaal Heli van Walter was overigens ook een pracht toestel om te zien vliegen.
Wat jouw Super CP betreft Sven inderdaad maar eens Lipo packjes met een hogere C waarde proberen.
Die Turnigy Nano packjes deden het in mijn Mini CP altijd prettig.
Of.......ombouwen naar Brushless Main motor.
Redman heeft em zo en vliegt als een jekko zo rap.Ha ha ha ha
Wellicht tot een volgende keer want die locatie aan de Ijsel is heerlijk om helemaal los te gaan met elk toestel.
Merkte ook op dat er veel bekijks was van omstanders.
Altijd leuk zoveel kijkend publiek.
Vr Gr D

Turnigy packjes zijn besteld hoor ;) .. eens zien wat 't doet.
Onderdelen voor de MCP zijn ook besteld.

Ik moet toegeven dat die V120 een mooi toestelletje was om te zien vliegen.
Wie weet komt ie er ooit nog eens bij :)

Hoop dat die Turnigy packjes jou gaan brengen wat jij wenst aan extra vermogen.
Indien niet........altijd de kans voor ombouw naar Brushless.
De V120 vliegt inderdaad als het befaamde zonnetje.
Doet me deugd dat jij en Walter in real live met eigen ogen hebben kunnen aanschouwen hoe rete strak dat staartje zich houdt van de V120D02S.
Zelfs met Pitch Pumpen in Idle Up mode strak als een snaar en niet wegdraaien.
En de befaamde rolls en flips gingen ook als uit het boekje.
Strak en behoorlijk op 1 plek houden zoals jullie hebben kunnen zien.
De V120 zou een welkome plaats mogen hebben naast jouw andere toestellen Sven.
Je weet nu na gisteren in elk geval er GEEN miskoop of buil mee te vallen indien je in de nabije toekomst een V120 erbij zou nemen.
Vr Gr D

nee 't is een leuk dingetje dylan.

De onderdelen voor de mcp zijn besteld, dus even afwachten.
Vanmiddag nog wel even met walter 't veld in om nog een paar vluchtjes te maken :)

Hoi Sven.
En met het veld in bedoel jij dan daarmee de zelfde locatie als gisteren?
Of vliegen jij en Walter op een andere locatie?
Vr Gr D

nou we gaan vanmiddag eens kijken langs de A1, richting van bathmen moet ook een mooi vliegveld zitten waar je niemand tot last bent.

Dus we gaan daar eens kijken of 't wat is.

Oke Sven.
Helemaal helder.
Hoop dat jullie lekker kunnen vliegen daar.
Het is in elk geval prachtig weer en weinig wind.
Ga zo zelf even met de Micro vliegtuigen en Heli's fladderen op een veldje kortbij.

Daarnet mijn HK450Pro V2 getest want die had wat ge-emmer met de TT, maar na het fixen ervan vliegt het apparaat super.
Nog een beetje naar eigen hand zetten maar dat is een kwestie van lekker frutten en fine tunen.
Gisteren een HK450Pro V2 opgehaald omdat ik er graag een 2e van bij wilde.
Ook een hele nette machine met een hele nette set up.
Wel eentje uit de oude doos want heb ze nu beiden met Fly Barr en moet zeggen dat ik dat heerlijk vind.
Gewoon op de ouderwetse manier een Heli mechanisch afstellen op de kop en een Gyro alleen maar werkbaar voor het staart gedeelte.
Ten opzichte van de FBL Heli's vliegt ook dit gewoon erg lekker.

Ik heb op beide HK450 Heli's een originele Futaba 401 Gyro zitten met op de ene een Align DS520 rudder servo en op de andere een Align DS525 rudder servo.
Deze combi van Gyro en servo maakt de staart werkelijk rete strak.
En kan zeggen dat een rete strakke staart toch echt een must is bij een Heli.
Zo.....genoeg gelult........
Nu lekker vliegen.
Vr Gr D

Back