Vickers Wellington

Ha Frank,

Er zijn idd erg veel uitvoeringen
en ja hier passen de 38's wel in

De maten waar jij aan denkt zijn voor mij toch even een maatje te groot :roll:
Die ruimte heb ik niet (maar is wel gaaf natuurlijk!)

Laat het nog ff bezinken...
Groet, Ralf

strutter zei:
De maten waar jij aan denkt zijn voor mij toch even een maatje te groot
Ralf,
je hebt gelijk 1:5 is erg groot,
je zou dan aan 1:7 kunnen denken, Spanwijdte 3m75 Romplengte 2m80
Als je dan de romp deelt heb je 2 stukken van 1m40, een vleugelmiddenstuk met een breedte van 1m04 (net buiten de motoren) en twee vleugelhelften van 1m35
Da's nog wel te vervoeren denk ik.
Verder heb ik inderdaad nog genoeg projecten om af te maken zoals inderdaad de tigermoth, een spitfire van eurolight (ja, ja ik weet het is ARF maar ik wou mezelf gewoon eens verwennen met iets simpels) en dan nog een Mig 15 van Composite ARF, maarre da's allemaal bouwwerk.
Maar op mijn werk (tijdens de pauzes) heb ik nog wel ruimte voor tekenwerk.
En ik schat dat je met zo'n wellington op die manier toch al gauw een jaartje aan het tekenen bent?

groet,

Frank

Denk idd dat je een flink tijdje aan het tekenen bent...

Iets van een short-kit zou ook makkelijker zijn

Romp delen lijkt me erg lastig om dit 'onzichtbaar' te doen, met al die latten aan de zijde
verstoort het beeld denk ik...

Verder moet het voor mij ook niet uit de klauwen lopen qua kosten
ZG38 lijkt me nog steeds een betrouwbare, redelijk goedkope oplossing
(in vergelijking met de andere ZG's)

Hoeft ook niet morgen af....

Ralf

Mooi vliegtuig, die Wellington.
Ga ik in de gaten houden.

De romp delen lijkt me vrij moeilijk, zijn daar voorbeelden van? Is dat sterk genoeg??
De vleugel 3-delig maken met aan het middenstuk de motoren lijkt me voor grotere spanwijdtes de meest mooie optie.

Ik heb zelf een telemaster van 365 cm. span, het wordt dan wel wat groot. De vleugels hiervan zijn 2-delig.
Zelf ga ik in het vervolg voor 3-delig, i.v.m. de stabiliteit omdat in het midden de grootste krachten komen.

Gr.
Taco.

knikvleugeltje zei:
De romp delen lijkt me vrij moeilijk, zijn daar voorbeelden van? Is dat sterk genoeg??

In de laatste Flying Scale Models (jan 2007) Staat een mooi voorbeeld beschreven, de bouw van een Armstrong-Whitworth Whitley door Mike Trew. Hij heeft met dit toestel meegedaan aan de 2006 BMFA Nationals.
Dit is ook een twin bomber. Model heeft een spanwijdte van 120" en een romplengte van 98". Schaal is 1:8 en heet 2 laser 80's. In het artikel staan een paar foto's hoe hij de rompdeling heeft gemaakt.

gr. Teus

Het delen van rompen is bij ons op de club bij de grotere modellen (en bij de kisten van PHantasy in BLue ) vrij gebruikelijk, ik denk er dus vrij makkelijk over omdat ik het al regelmatig goed werkend in de praktijk gezien heb.
Hier zijn dus goede en nauwelijks zichtbare oplossingen voor.
Als je dan via Jonhn Greenfield te weten zou kunnen komen welke profielen, instelhoeken, motor domping en zijwaartsstelling hij gebruikt heeft, dan is het uittekenen met als doel natuurlijk een CNC gefreesd ribben en spanten pakket, niet zo moeilijk meer.
Tevens kan je ook alle benodigde pluggen voor de turrets en motorkappen 3d tekenen, dan 3d uit een blok schuim frezen, matje erover en klaar!

groet,

Frank

Ha Frank,

je bent er al aardig mee bezig zie ik

Had in eerste instantie als uitgangspunt een niet-gedeelde romp,
Deelbaar is wel erg makkelijk ivm vervoer/opslag natuurlijk zowel in huis als tijdens transport

Als je de deling in de romp bijna aan de achterzijde van de vleugel zou maken
valt het al een stuk minder op dan wanneer die 'vol' in beeld zit

Blijft denk ik toch lastig om de 'latjes' door te laten lopen zonder dat je dit ziet

welke profielen, instelhoeken, motor domping en zijwaartsstelling hij gebruikt heeft, dan is het uittekenen met als doel natuurlijk een CNC gefreesd ribben en spanten pakket, niet zo moeilijk meer.

kan natuurlijk ook Yke's tekening bestellen en deze in de computer verwerken
Weet je zeker, gezien zijn reputatie, dat je een prima vliegend model krijgt
3d is natuurlijk mooier maar dat beheers ik zelf (nog) niet (helaas) :roll:

Tevens kan je ook alle benodigde pluggen voor de turrets en motorkappen 3d tekenen, dan 3d uit een blok schuim frezen, matje erover en klaar!

Tja als je het zo stelt lijkt het wel heel eenvoudig natuurlijk...

ik laat het nog eens bezinken..

Groet, Ralf

strutter zei:
Tja als je het zo stelt lijkt het wel heel eenvoudig natuurlijk...
Heb hier ervaring mee met motorkappen en tiptanks voor Dick v Mourik: gaat echt perfect
En 3d tekenen daar hoef je je geen zorgen om te maken, want dat komt dan op mijn bordje.......
ga jij maar een mooi intrekbaar landingsgestel verzinnen... :D

groet,

Frank

Als het niet echt absoluut helemaal 100% zeker definitief nodig is, zou ik nooit voor een gedeelde romp kiezen. :nooo:

Krachten overbrengen, besturing/kabels, extra gewicht: allemaal dingen die we niet willen. :evil:

Kun je beter een karretje achter de auto hangen! :P

Just my two cents.

jan.

Klinkt goed man!

nu nog afmeting en motorisering ff op elkaar afstemmen en daar gaan we.....
(misschien valt er iets van korting te regelen bij aankoop van 4 motori?) :wink:

Maar Ho, Ho nog even rustig aan hoor.. :schrik:
Heb er geen spoed mee (net als jij denk ik)
Zou wel een heel mooi duo-projekt kunnen worden voor volgende winter
(of zijn er nog meerdere gegadigden?)

Ralf

Als jullie nu alvast een draadje openen voor het bouwverslag, wil ik me best abonneren, heb al een teiltje klaar staan voor het kwijlen...........

Het delen van rompen is bij ons op de club bij de grotere modellen (en bij de kisten van PHantasy in BLue ) vrij gebruikelijk, ik denk er dus vrij makkelijk over omdat ik het al regelmatig goed werkend in de praktijk gezien heb.
Hier zijn dus goede en nauwelijks zichtbare oplossingen voor.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar als het niet per sé hoeft, dan . . .

Ik ben wel benieuwd naar de verschillende methoden die je kent, om twee romp-helften netjes aan elkaar te verbinden.

(In het draadje over de Fairchild C-123 Provider

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8604&highlight=provider

zie je het overigens ook gedemonsteerd).

jan.

Zal van de week ff een 3d principe schets van een rompdeling in Solid Works tekenen en hier posten
1 tekening zegt meer als 1000 woorden.... :D

Frank

Leuk vliegtuig! Ik zou het persoonlijk het mooist vinden om hem lekker groot met 2 benzinemotoren te maken :D In ieder geval ga ik je bouwdraadje zeker volgen (als ten minste je al besloten hebt om hem te gaan bouwen)!

Heren,

ik zal proberen wat informatie vast te krijgen bij John Greenfield !

I'll keep you posted...

Groetjes,

Davy

@Ruben

als ten minste je al besloten hebt om hem te gaan bouwen

Het lijkt er op dat alles al rond is maar er valt nog wel e.e.a. uit te pluizen
Kostenplaatje moet ook maar even passen in het budget.... :roll:

@Davy,

Zou geweldig zijn!
daar zullen we vast weer een stukje verder mee komen
Alvast dank! :wink:

Ralf

Zal van de week ff een 3d principe schets van een rompdeling in Solid Works tekenen en hier posten
Je hoeft er voor mij geen werk van te maken hoor, ik was niet van plan iets te gaan delen.

Maar als er meer mensen zijn die het op prijs stllen, dan kijk ik wel eventjes geboeid mee. :P

(Rond 1970 ooit iemand op Terlet gezien met een zwever, daar zat plm. 10 cm. voor de start een pianoscharnier staand ingebouwd: voor transport in de kofferbak klapte hij zo de hele staart om! :rolling: )

jan.

Vrienden van dit wonderschone Forum,
bijgaand een principe schets van het deelbaar maken van een romp:

De koppelspanten zijn 2x zo dik als een normaal spant, en als belangrijkste item om stevigheid te creeren zijn er een aantal schuine verstevigings balken geplaatst.
Deze voorkomen nagenoeg elke vervorming.

deelromp01ab.jpg

De spanten die gekoppeld worden volgen de buitenste rompcontour, er blijft natuurlijk altijd een naad zichtbaar.
Maar op deze wijze lopen de gordingen wel door en van een afstand zie je die naad nauwelijks meer:

deelromp02ab.jpg

Voor de duidelijk nog even doorgesneden, de beide helften worden met pinnen uitgericht en met vier bouten door een luik vastgeschroefd:

deelromp03ab.jpg

groet,

Frank

Back