Als er geen ruimte boven is kan er ook geen stoom in.
Dus als dat potje vol zit met water / olie / smurrie dan is ie vol.
Nog altijd is het zo niks er in is niks er uit.
Kijk, nu komen we ergens...
De grap bij deze smeertoestellen is juist dat je 'm NIET
helemaal af moet vullen met olie.
Vullen tot het niveau van de stoomleiding (of, in het geval van de Regner, het niveau van de naald) zodat er nog ruimte bovenin het smeertoestel in.
Dan gaat de de dop erop.
Ketel opstoken, stoom erop.
De stoom gaat door de leiding langs het smeertoestel, een beetje stoom gaat IN het smeertoestel, een beetje olie wordt ERUIT geperst, verder de stoomleiding in, richting cylinders. Het beetje stoom in het smeertoestel condenseert (wordt dus water). Water is zwaarder dan olie en zakt dus naar onderen. De olie blijft dus bovenop drijven en het proces blijft zich herhalen tot het gehele smeertoestel gevuld is met gecondenseerd water.
En ja, op dat moment heb je geen smering meer.
Na een aantal keteltjes te hebben (bijna) leeggestookt en elke keer kritisch gekeken te hebben als het smeertoestel geleegd moest worden, constateer ik het volgende:
a) de machine loopt (met smering) duidelijk soepeler dan zonder (geconstateerd door de smeerkraan tijdens het lopen dicht te draaien en kijken wat er gebeurt)
b) Telkens na het (bijna) leegstoken van een ketel het smeertoestel geleegd. Het eerste wat eruit komt is water, daarna even niets en dan een paar druppels (nog niet gebruikte) olie. Met name als het apparaat tot kamertemperatuur is afgekoeld, is het verschil tussen het water en de olie duidelijk zichtbaar.
Zo heeft elke fabrikant blijkbaar z'n eigen systeem.
Ook ik ben (misschien gevoelsmatig) meer voorstander van het systeem waarin het smeertoestel "in lijn zit" met de stoomleiding.
Waarom? Minder koppelingen in de leiding. Het systeem met het smeertoestel "in de lijn" had ik in mijn "Otto Laufer" die ik 5 jaar geleden al eens gebouwd heb, met een Graupner machine. (Een Cheddar-kloon)
Maar dit systeem werkt ook.
Verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken; als iemand meent te moeten denken dat dit niet werkt: prima. Let's agree to disagree.
Maar ga niet de deskundigheid van iemand als Henk Bunte in twijfel trekken door opmerkingen als "Wij van WC-eend adviseren... WC-eend."
Als Henk alleen maar Euro's voor ogen had gehad, had hij met een stalen gezicht geroepen: "Nee, dát werkt nooit.... Daar moet een heel ander smeersysteem op zetten... Zal ik het voor je doen? Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat..." Nu heeft hij alleen advies gegeven en er geen cent aan verdiend.