Victoria met Regner machine

De afgelopen weken, toen het water "hard" en de ijsmeesters in rep en roer waren, niet gevaren, maar steeds een uurtje per dag aan de stoomsloep gewerkt. Houtwerk lakken (en weer schuren) en weer lakken enz enz enz.
Zitten denken hoe ik de crew in zou zetten.
Uiteindelijk is het dit geworden:

Roerganger (Ma dus) en inrichting stuurhut:
p1160938.jpg

Ma is gelukkig gek op blokhakken, dus kon ik zonder problemen en/of gegil in haar schoenen twee messing pennen zetten die haar vastzetten op een luik in de stuurhut.
p1160928.jpg

In de kuip zit Pa te lezen, terwijl dochterlief liggend op het achterdek meekijkt:
p1160924e.jpg

Hoe ik Pa vast ga zetten weet ik nog niet... Dat zou wel een een pijnlijke operatie kunnen zijn voor 'm...Zal naar alle waarschijnlijkheid onder volledige narcose :hammer: moeten gebeuren.

Dochterlief heeft overigens een nogal heftige piercing laten zetten... Iets boven d'r navel, omgerekend zo'n 10 cm diep. :schrik:
Daarin zit een messing pen die door het dek heen gaat. Voorkomt dat ze bij een beetje golfslag van het dek af valt.
Niet aan d'r moeder vertellen anders zwaait er wat...
:onweer:

En een sloep hoort een touwfender te hebben. Een hele tijd zitten denken welk touw daarvoor geschikt zou kunnen zijn... Uiteindelijk op een vreemde plaats een geschikt koord gevonden.
Met een aantal collega's gingen we een tijd geleden wat klim- en abseil-oefeningen doen in de toren van de Johannes Post-kazerne in Havelte. Om te voorkomen dat je naar beneden dondert, wordt je gezekerd met koord. Dat koord kan maar een aantal keren gebruikt worden, daarna wordt het in stukken gesneden en weggegooid.
De instructeur even aardig aangekeken, verteld waar ik het voor wilde gebruiken, en vervolgens kreeg in drie stukken van twee meter mee. Thuis in een sopje om het koord wat schoner te maken, en vervolgens met kleine missing spijkertjes net onder het dek aangebracht. Vervolgens nog een dikke gevlochten touwfender voorop gezet...
p1160934g.jpg

Erg passend qua schaal, kan niet wachten op de geluidsmodule...

zo rond 15:00 op het water roept moeders: schatten, 15:00, tijd voor rosé !!!
Kweet nie of dochter al 16+ is (gezien de enorme piercing wel denk ik) maar die lust al zonnebadend ook wel een glaasje.

Stoomfluit heeft gisteren in Goes goede diensten gedaan...
We stonden daar met 'n stand van MbA een beetje in een hoekje.
Kwamen best wel mensen op af om te flightsimmen.
Aan de andere kant van de stand stond de Victoria. Zo af en toe een keteltje opgestookt, druk op laten lopen en dan de stoomfluit lostrekken....
En hup, daar ging weer een vliegtuig de grond in.:D

Is er in het verleden iets voorgevallen tussen vliegers en vaarders? Of zijn de meeste vliegers net zo, dat ze altijd hopen dat een boot gaat zinken als ze er iemand mee zien varen? Ook al "verzuiling" in de RC wereld? :confused:

Hoi poldergenoot,

Ter toelichting, het gaat hier om een flightsimulator die op de MbA stand stond. Ze zijn maar opgehouden met tellen hoeveel gaten er in de grond geslagen zijn dit weekend ..... Roel is anders wel de laatste die staat te juichen als er een met liefde gebouwd (of gekocht) toestel van een collega modelbouwer aan barrels slaat!

Gelukkig maar. Anders had ik nu een identiteitscrisis erbij gehad, aangezien ik zowel vaar, als vlieg, als rij. Waar hoor je dan bij, is de vraag die dan opkomt.;)

Mooi weer vandaag en na wat klussen deze week weer tijd om een keteltje weg te stomen.

Steamlaunch Hanja 04-03-20 - YouTube

Ze heeft ook een andere naam gekregen: bij zo'n hakkenbar twee naamplaatjes laten maken, randen er af slijpen en op het model schroeven...
97868480.jpg

Ma staat nog steeds aan het roer...
64324852.jpg

Dochterlief op het achterdek, en Pa heeft ondertussen ook een piercing gekregen. Een pijnlijke trouwens, in de buurt van "een plaats waar de zon nooit schijnt"...:(
33034728.jpg

En na het opstoken van de ketel (9 minuten) gaat het geheel te water.
59596389.jpg

58266265.jpg

98046178.jpg

20 minuten vaartijd; daarna gaat het alarm van m'n zender, gaat de gaskraan dicht en de boot naar de kant. Dan heb ik nog ongeveer 100 cc water in de ketel over en dat vind ik prima.

http://youtu.be/aW3JbVkE4nY

Laatst bewerkt:
Aparte naam, maar daar zul je vast een goede reden voor hebben.

Het vaarbeeld is in ieder geval erg fraai. Ik denk trouwens dat "pa" ook nodig op dieet moet, want de "Hanja" lijkt wat naar stuurboord over te hellen.

M.b.t. die slagzij: dat is correct. Bij gebrek aan voldoende loodballast een ballastkiel van de Micro Magin in het achteronder gelegd. En die is... ahum... niet geheel en al symmetrisch, zoals je weet. Dus die slagzij wordt nog verholpen zonder dat Pa op dieet hoeft.

Is ma aan het vreemd gaan??

Hoi Roel,

Ten eerste mooi bootje, vaart mooi, maar ik zit me af te vragen...

Nu dat ma achter het roer staat, klopt het dat het haar naar de bol is gestegen en dat ze een nieuwe vent aan de haak (lees piercing) geslagen heeft? :oops:

Een stiefvader voor dochterlief... of is hij naar de kapper geweest voor een donkere coup? 8-O

Eerdere foto's zag ik toch een blonde vent, die aan het lezen was...

Héhé... Eindelijk iemand die oplet! Complimenten...:D

De hele familie bestaat uit Ma (achter het roer) Pa (die een boek leest) dochterlief (die mooi ligt te wezen op het achterdekje) Grootpa (die een beetje nog helemaal niets doet) en grootma (die nog thuis zit om de kat te verzorgen).
Deze familie gebruik ik dus als ballast. En ik ben nu in het stadium van experimenteren. Morgen gaat ze weer te water, en dan gaan we eens kijken of Pa én grootpa samen de schuit een beetje recht krijgen... Als dat niet lukt, zet ik het ultieme ballastgewicht in: grootma....:help:

Back