ok let op: een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 4 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'explosies'en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en bougie natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel door een of twee NOKKEN naar binnen, nok sluit, explosie, andere nok/nokken open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem, die drijft de nokkenas(sen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan.Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE LOOPT GEEN EEN MOTOR
zo, even mijn kennis eruit