Viertakten

kun je ook een verhaal maken over de werking van een tweetakt en een viertakt? Daar gaat dit topic nl. over.
Alleen als je daar zin in hebt, voor mij helpt het wel

kun je ook een verhaal maken over de werking van een tweetakt en een viertakt? Daar gaat dit topic nl. over.
Alleen als je daar zin in hebt, voor mij helpt het wel

Kan ik wel, maar daar bestaat al zoveel materiaal over, dat ik daar weinig nuttigs over kan vertellen.

Groet, Bert

Wikipedia en Howstufworks zijn handige sites die voldoende uitleg kan geven.

het grootste deel wist ik al wel(van wat ik gelezen heb op die link), maar ik kon het helemaal niet goed onder woorden brengen. En dat hebben jullie gemerkt :)

Ach, dat leer ik allemaal vast nog wel, ik heb er in elk geval interesse in. En jullie zijn natuur ook al oud( ehh, jong, laten we vriendelijk blijven) en hebben denk ik al allerlei opleidingen gevolgd. Het enige wat ik vandaag de dag met techniek leer is geometrisch tekenen

Ach, dat leer ik allemaal vast nog wel, ik heb er in elk geval interesse in. En jullie zijn natuur ook al oud( ehh, jong, laten we vriendelijk blijven) en hebben denk ik al allerlei opleidingen gevolgd. Het enige wat ik vandaag de dag met techniek leer is geometrisch tekenen

Je moet ook niet verwachten dat je dit op school gaat leren, ik heb in dat ene jaartje techniek ook niet meer gedaan dan figuurzagen en houten plaatjes met mijn hoofd door midden slaan..

Je moet ook niet verwachten dat je dit op school gaat leren, ik heb in dat ene jaartje techniek ook niet meer gedaan dan figuurzagen en houten plaatjes met mijn hoofd door midden slaan..

Ik bedoel misschien op de TU of HTS...

Basisboek voor bv HBO autotechniek R'dam is onder andere De techniek van de Auto van Trommelmans. Staat ongeveer alles in mbt tot de (oudere) auto. Dus ja je krijgt dan wel wat algemene kennis en theorie erover. Als je het zo leuk vind lees eens de programa's door op de autotechniek opleiding op de HAN EN HRO.

Laatst bewerkt:
Basisboek voor bv HBO autotechniek R'dam is onder andere De techniek van de Auto van Trommelmans. Staat ongeveer alles in mbt tot de (oudere) auto. Dus ja je krijgt dan wel wat algemene kennis en theorie erover. Als je het zo leuk vind lees eens de programa's door op de autotechniek opleiding op de HAN EN HRO.

Die bedoelde ik inderdaad, topboek!
Al 2 keer uitgelezen, als ik van die *&^*&^boekenlijsten van school af ben en ik weer tijd heb om vrijwillig te lezen haal ik die weer eens te voorschijn.

...En dan nog animaties van echte motoren:twisted::twisted::twisted:
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=216928
Een animatie van de Napier Deltic twee-takt diesel om bovenstaande valse opmerking een beetje te compenseren.

Napier_deltic_animation_large.gif

Laatst bewerkt:
dit is tochniet helemaal waar (Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE LOOPT GEEN EEN MOTOR) zonder olie loopt een motor perfect en mischein zelfs beter ivm minder weerstand maar de vraag is hoelang loopt de motor
en een 4takt maar doorgaans zeker niet zoveel toeren als een 2takt
en over dit (tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur)
een 4takt ken ook een carburateur hebben en aprillia heeft zelfs een 2takt met injectie ditec heet dit geloof ik

nog ff over de olie op discovery hebben die duitsers die dat sloop bedrijf hebben weet ff de naam neit van dit programma een test gedaan en lol de motor bleef lange periode goed lopen 9ok we praten neit over de gevolgen nadien
nadat ze de koelvloeistofhadden verwijderd ging de motor erg snel kapot door de warmte

het is niet dat ik twijfel aan je kennis maar je uitleg zou veel beter kunnen om misverstanden te voorkomen

grtz lip

ps wat een mooie techniek ron van someren deze had ik nog niet gezien :P

ok let op: een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 4 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'explosies'en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en bougie natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel door een of twee NOKKEN naar binnen, nok sluit, explosie, andere nok/nokken open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem, die drijft de nokkenas(sen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan.Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE LOOPT GEEN EEN MOTOR

zo, even mijn kennis eruit

2 takt diesel?!,

Je moet gewoon vergeten dat een bepaalde brandstof aan een bepaalde techniek gekoppeld is. In principe kan je iedere brandstof voor een 2-takt gebruiken en kan je een brandstof op iedere soort motor werkend krijgen. Het enige probleem is de ontsteking waar bij de brandstoffen onderling de grootste verschillen zitten.

Zoek maar eens op youtube RC DIESEL CONVERSION en vele filmpjes komen naar voren.

Back