Viertakten

2 takt diesel?!,
Je moet gewoon vergeten dat een bepaalde brandstof aan een bepaalde techniek gekoppeld is. In principe kan je iedere brandstof voor een 2-takt gebruiken en kan je een brandstof op iedere soort motor werkend krijgen. Het enige probleem is de ontsteking waar bij de brandstoffen onderling de grootste verschillen zitten.

Zoek maar eens op youtube RC DIESEL CONVERSION en vele filmpjes komen naar voren.
Niet alleen op schaal, ook 1:1

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet gewoon vergeten dat een bepaalde brandstof aan een bepaalde techniek gekoppeld is. ...
En andersom kan een diesel, in tegenstelling tot een benzinemotor, op vele soorten brandstof lopen

2 takt diesel?!,
Met de kennis die je hebt opgedaan in deze discussie, zou je nu '2-takt' uit de animatie moeten kunnen afleiden. Tel de omwentelingen van de krukas en het aantal ontstekingen.
Je zou deze motor ook kunnen beschouwen als een Siamese drieling V-motor waarbij de koppen aan elkaar zitten.

Die Napier Deltic motor had 6x6=36 zuigers en 18 cylinders, 6 van die animaties naast elkaar.

Foto's van schitterend modelversie van de Deltic:
http://craftsmanshipmuseum.com/tomlinson.htm

clen1m.jpg
ClenSectionM.jpg

Laatst bewerkt:
Oorspronkelijke startpost van TS!!!

Wat word er eigenlijk met viertakten bedoelt? ik kan me er wel iets bij voorstellen maar niet echt helemaal

@BigScaleBart:Zie je wel wat je teweeg gebracht hebt met je gewauwel over jouw visie over 4 tacten. Alleen de eerste pagina (voor sommige de laatste) gaat over het beantwoorden van de TS zijn vraag. :mrgreen:

Grappig dat het zo kan omslaan zo'n discussie.

Oorspronkelijk geplaatst door BigScaleBart
ok let op: een viertakt maak evenveel toeren als een tweetakt, alleen 4 takt betekend: PER 4 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor slaat de viertakt een ontsteking over en lijkt hij minder hard te lopen als een tweetakt
tweetakt: PER 2 OMWENTELINGEN VAN DE KRUKAS 1 ONTSTEKING daardoor hoor je meer 'explosies'en dan jankt hij. Bij viertakt hoor je elke ontsteking wat beter. Een tweetakt heeft geen nokkenassen, hij heeft een caburateur, een luchtfilter het krukas,zuigerstang en zuiger en bougie natuurlijk. Bij viertakt gaat er benzine/luchtmengsel door een of twee NOKKEN naar binnen, nok sluit, explosie, andere nok/nokken open en daar gaan de uitlaatgassen door naar buiten. Een viertakt heeft ook een distributieriem, die drijft de nokkenas(sen) aan. De distributieriem is niet hetzelfde als een v-snaar, die drijft dynamo, waterpomp etc aan.Een viertakt heeft ook een apparte olietoevoer en geen olie door de benzine.
Vergeet nooit olie bij te vullen, ZONDER OLIE LOOPT GEEN EEN MOTOR

Ik wil hier toch even dringend tegen in gaan.. Ten eerste, een 4takt zal nooit het aantal toeren maken wat een 2 takt maakt, door het feit dat een 4 takt veel meer onderdelen moet laten bewegen(kleppen,nokkenassen, distributieriemen, balansassen enz enz).

Ten tweede heb je het over OMWENTELINGEN, Dit is niet juist, wat jij hier omschrijft zou dan een 8takt motor moeten zijn, we hebben het hier natuurlijk over SLAGEN(halve omwenteling, van bdp tot odp)

Vervolgens, een 2 takt als zowel een 4takt heeft een carburateur, hetzij bij 4takt geen injectie is gebruikt (benzine dan, diesel heeft injectors in de cilinderkop) beiden hebben drijfstangen, bougie('s) krukassen, luchtfilters en kleppen(membramen ook mogelijk) Overigens, de scooters van tegenwoordig (4takt) krijgen hun olie gewoon net als de grote automotoren.

Dan, bij een 4takt gaat de brandstof/lucht niet via de nokken naar binnen, maar via de kleppen.

Rest van je verhaal klopt wel een beetje... Zonder olie zal een motor inderdaad lopen, maar hij zal snel oververhitten(olie koelt ook, ook in 4takts ja) slijten, en hij zal niet zijn volledige prestatie's kennen.

Wordt je toch even overtroffen door een 15jarig jochie;)

ja hou nou maar op jongens, dat heb ik allang begrepen dus probeer niet op het laatst nog even aan te huppelen met de opmerking dat ik iets compleet verkeerd heb gezegd, dat heb ik allang begrepen

Ik wil hier toch even dringend tegen in gaan.. Ten eerste, een 4takt zal nooit het aantal toeren maken wat een 2 takt maakt, door het feit dat een 4 takt veel meer onderdelen moet laten bewegen(kleppen,nokkenassen, distributieriemen, balansassen enz enz).

Ten tweede heb je het over OMWENTELINGEN, Dit is niet juist, wat jij hier omschrijft zou dan een 8takt motor moeten zijn, we hebben het hier natuurlijk over SLAGEN(halve omwenteling, van bdp tot odp)

Vervolgens, een 2 takt als zowel een 4takt heeft een carburateur, hetzij bij 4takt geen injectie is gebruikt (benzine dan, diesel heeft injectors in de cilinderkop) beiden hebben drijfstangen, bougie('s) krukassen, luchtfilters en kleppen(membramen ook mogelijk) Overigens, de scooters van tegenwoordig (4takt) krijgen hun olie gewoon net als de grote automotoren.

Dan, bij een 4takt gaat de brandstof/lucht niet via de nokken naar binnen, maar via de kleppen.

Rest van je verhaal klopt wel een beetje... Zonder olie zal een motor inderdaad lopen, maar hij zal snel oververhitten(olie koelt ook, ook in 4takts ja) slijten, en hij zal niet zijn volledige prestatie's kennen.

Wordt je toch even overtroffen door een 15jarig jochie;)

Zoals al eerder verteld is weet ik prima wat ik er mee bedoel, maar jullie misschien niet. Het benoemen van de anderdelen zit ook nog niet helemaal goed maar ik weet voor mezelf dat ik met nokken, kleppen bedoel en met omwentelingen dus die slagen. En 1 omwenteling is 360graden= 2 omwentelingen per ontbranding. Met de ICAU takten enzo, maar daar moet ik me eerst in verdiepen. Is het zo dat als de zuiger beneden is, de Inlaat-takt is.En als de zuiger omhoog gaat de Compressie-takt, die gevolgt wordt door de Arbeids-takt? Waarna de Uitlaat-takt plaats vindt? En klopt het dat een viertakt 720graden per ontbranding draait, zodat de zuiger 2 keer beneden en 2 keer boven is?

En 1 omwenteling is 360graden= 2 omwentelingen per ontbranding. Met de ICAU takten enzo, maar daar moet ik me eerst in verdiepen. Is het zo dat als de zuiger beneden is, de Inlaat-takt is.En als de zuiger omhoog gaat de Compressie-takt, die gevolgt wordt door de Arbeids-takt? Waarna de Uitlaat-takt plaats vindt?

klopt helemaal, alleen noem je het in zo'n geval niet een takt, maar een slag. een handig ezelsbruggetje (geleerd van onze vriend Mark Evans van de serie 'a ... is born'): Suck, Squeeze, Bang, Blow.

En klopt het dat een viertakt 720graden per ontbranding draait, zodat de zuiger 2 keer beneden en 2 keer boven is?

jep. hij maakt 2 omwentelingen (2*360 graden) voordat het weer proces weer opnieuw gebeurd. en 2 omwentelingen is dus 720 graden. en daarin gaat de zuiger dus omlaag (Suck), omhoog (Squeeze), omlaag (Bang), omhoog (Blow)

Ik denk dat ik toch maar bij mijn eigen garage blijf :rolleyes:

doe dat :D

moet je daar ook maar eens vragen hoeveel de inwendige weerstand van een motor aan het vermogen knabbelt
evenals alles wat op de riemen en distrubutie snaar zit gemonteerd

volledig offtopic btw

en nu weer on topic :D

grtz lip

klopt helemaal, alleen noem je het in zo'n geval niet een takt, maar een slag. een handig ezelsbruggetje (geleerd van onze vriend Mark Evans van de serie 'a ... is born'): Suck, Squeeze, Bang, Blow

Nou ja, daar heb ik het dan niet van geleerd maar ik vind het ver^#*%#% jammer dat het er niet meer op is

Viertakten

motor op volgas niet voor uit te branden (stapvoets)
veel nitro veel smering & koeling.

Dit wordt meestal in de inloop periode gebruikt zie wot methode.

ja hou nou maar op jongens, dat heb ik allang begrepen dus probeer niet op het laatst nog even aan te huppelen met de opmerking dat ik iets compleet verkeerd heb gezegd, dat heb ik allang begrepen

Trek het je niet aan Bart, als ze de moeite niet doen om de rest van de discussie te lezen waarin je toch ook laat zien ook je best te doen het allemaal te begrijpen, ook al drukte je je soms wat onhandig uit in het begin....

Gewoon lekker doorgaan met de materie te begrijpen, als het je ligt is het verduveld interesant....

Groet, Bert

PS: De Napier is wel een heel indrukwekkende motor om te zien en behoorlijk ingewikkeld om aan te sleutelen, maar in feite zijn het drie Doxford motoren die op een wat vreemde manier aan elkaar geknoopt zijn.
Junckers heeft ook vergelijkbare motoren gebouwd, maar zowel de Doxford als de Junckers werkten met eenkrukas, en een stelsel van stangen en jukken om de bovenste zuiger met de kruk te verbinden. Ze liepen wel mooi trillingsvrij. Ik heb er op school nog wel wat mee gespeeld. We mochten er alleen niet aan sleutelen wegens volledig onverkrijgbaar zijn van onderdelen (Onze Junckers stamden vanuit de oorlog).
Voor degenen die goed gekeken hebben: De krukken aan weerszijden van een zuigerpaar hebben een klein hoekverschil, waardoor de uitlaat poort wel eerder open gaat als de inlaatpoort, maar tegelijk sluit met de inlaatpoort. hierdoor hadden de Napiers een (voor die tijd) vrij hoog rendement bij een lage luchtfactor

is dat plaatje van wingman niet een viertakt? ik zie in elk geval een krukas met zuigerstangen en zuigers en daar bovenin bougies en kleppen

zo goed als alle (zo niet alle) zuigermotoren hebben zuigerstangen (drijfstangen bedoel je?) en zuigers. en ook een tweetakt benzine heeft een bougie. ook hebben sommige tweetakt diesels kleppen in plaats van poorten.

het wil dus niet zeggen, dat als je een drijfstang, zuiger, bougies en kleppen hebt, dat het een diesel is, maar in dit geval heb je gelijk. het is een viertakt V-twin. de V-twin is o.a. bekend van de Harley Davidsons en hebben een mooi geluidje.
het was eigenlijk een animatie, maar ik kreeg hem alleen als een plaatje te zien op het forum.

zo goed als alle (zo niet alle) zuigermotoren hebben zuigerstangen (drijfstangen bedoel je?) en zuigers. en ook een tweetakt benzine heeft een bougie. ook hebben sommige tweetakt diesels kleppen in plaats van poorten.

het wil dus niet zeggen, dat als je een drijfstang, zuiger, bougies en kleppen hebt, dat het een diesel is, maar in dit geval heb je gelijk. het is een viertakt V-twin. de V-twin is o.a. bekend van de Harley Davidsons en hebben een mooi geluidje.
het was eigenlijk een animatie, maar ik kreeg hem alleen als een plaatje te zien op het forum.

Haha, gewoon om je te pesten ;) :Nee, zo goed als alle zuigermotoren hebben drijfstangen, maar alleen kruishoofdmotoren hebben zuigerstangen.
En bij mijn weten, hebben alle tweeslag motoren poorten, maar sommingen hebben náást poorten óók (uitlaat)kleppen.

(Kon het gewoon niet laten, dus niet te serieus opvatten a.u.b.)

Er schijnen overigens luchtmotortjes te bestaan, waarbij de zuigers gewoon los in een stervorm om een as met een nok staan. Ver gezocht, maar dan heb je een zuigermotor zonder drijfstangen. Hebben voor ons weing toepasbaarheid. Ik heb ze ook nog nooit gezien, alleen maar van gehoord dus het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.

Groet, Bert

Haha, gewoon om je te pesten ;) :Nee, zo goed als alle zuigermotoren hebben drijfstangen, maar alleen kruishoofdmotoren hebben zuigerstangen.
En bij mijn weten, hebben alle tweeslag motoren poorten, maar sommingen hebben náást poorten óók (uitlaat)kleppen.

(Kon het gewoon niet laten, dus niet te serieus opvatten a.u.b.)

Er schijnen overigens luchtmotortjes te bestaan, waarbij de zuigers gewoon los in een stervorm om een as met een nok staan. Ver gezocht, maar dan heb je een zuigermotor zonder drijfstangen. Hebben voor ons weing toepasbaarheid. Ik heb ze ook nog nooit gezien, alleen maar van gehoord dus het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.

Groet, Bert

hmm busted ;)

ja, dat zie ik aan de hoek van de v-vorm, meestal zijn de 'gewone' V6(of wel ander model dan ook) iets minder scherp qua hoek

Back