Vijsje feathering shaft is er niet uit te krijgen.

Dag iedereen,

Men KDS 450 staat nu al een week op de grond na een crash van vorige maandag. Ik had de nodige spullen vervangen en dan restte alleen de feathering shaft nog.. Njaa.. Dat vijsje is helemaal versleten ik krijg hem er helemaal niet meer uit omdat mijn schroevendraaier geen grip meer heeft.. :rolleyes: Weet er iemand een manier om dat schroefje eruit te krijgen ?

Alvast bedankt!

Mvg,
Jelle

Als je met een tang op de beschadigde schroefkop kunt komen, kun je proberen hem tegen te houden zodat je het onbeschadigde vijsje aan de andere kant los kunt maken, maar dan moet je wel de boel behoorlijk heet stoken om er 100% zeker van te zijn dat het borgmiddel lost.

Schiet me nog een tamelijk lompe manier te binnen: ik neem aan dat de feathering shaft krom is? Buig hem dan zo ver mogelijk, zodat je de boel tegen kunt houden aan de bladhouders. Maakt niet uit welke van de twee vijsjes je op die manier loskrijgt: zodra de eerste los is, kun je de feathering shaft zelf in de bankschroef zetten om de andere los te krijgen, of desnoods slijp je de feathering shaft daarna doormidden om de andere bladhouder er af te krijgen.

Als dat ook niet wil, blijft er weinig anders over dan heel voorzichtig proberen de kop van de beschadigde vijs weg te boren in een kolomboor o.i.d. Maar dat laatste is echt een "do or die" poging, met niet echt heel veel kans op succes, en dat doe je alleen als het er naar uitziet dat je toch een nieuwe rotorkop moet kopen. Wie weet heb je geluk....

Groet, Bert

Bedankt alvast voor de tips ! ;)

Ik vrees dat ik geen tang heb dat dun genoeg is om in de bladhouder te passen dus die optie valt al weg..

Om de feathering shaft krom te buigen heb je al heel veel kracht nodig (maar 1 keer als je het gebogen hebt lijkt het me wel een goede oplossing)

Ik denk dat ik hem er OOIT wel eens uit zal krijgen ZONDER boor want heb geen zin om men dure rotorkop (nouja natuurlijk niet zo duur als die meerbladskoppen van jou :p) omzeep te helpen.

Ik ga straks nog eens een paar pogingen wagen en ik laat wel weten hoe het loopt!

Bedankt! ;)

Mvg,
Jelle

schroefje uitdraaien

Beste Jelle
even een gaatje boren recht in het schroefje en dan een boutje met linkse draad er in.
Je hebt ook schroeven draaiers waar op de kop een linkse draad zit.
succes.

Misschien is dit wat, ik heb het eindelijk gevonden.
full

Als hij er echt zo afgesleten is dat geen scroevendraaier helpt kan je het met en hele sterke magneet gebruiken. Neodymium is heel erg sterk. Ik weet niet zeker of het werkt maar als het lukt kan je hem gewoon los draaien hoe beschadigd hij ook is.

Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben zojuist even een speciaal middel erin gespoten en gaan het een nachtje laten staan. En morgen avond nog een keer kijken om hem eruit te krijgen met een schroevendraaier, daarna pas de harde middelen gebruiken.

Waarom moeten ze eigl die vijsjes allemaal zohard aanspannen in de fabriek :confused: 3/4 van de mensen haalt de kop toch nog eens volledig uit elkaar..

Is vermoedelijk eerder een combinatie van slecht gereedschap (gebruik je hardstalen geslepen imbussleutels, of die gewone zachtstalen haakse sleutels?) en niet goed verwarmen om het borgmiddel te lossen, dan dat ze het op de fabriek zo hard aangedraaid hebben....

Buiten dat: nu klaag je over dat ze het te vast aangedraaid hebben, maar als jij een blad tegen je oog gekregen had, had je niet geklaagd dat het te los zat, maar AANgeklaagd omdat het los zat....
En als ik moet kiezen tussen klagende klanten en AANklagende klanten.... tsja?

Groet, Bert

PS: ik moet precies hetzelfde betalen voor een KDS kop als jij hoor, en dus loop ik daar ook niet zomaar in te boren.... ;)

Laatst bewerkt:
als er bij mij ergens een schroefje het kopje stuk is . neem ik een dremel met een heel klein schijfje op . dan slijp ik er een klein recht gleufje in vanboven . zodat ik met een platte schroevendraaier die dan goed past het schroefje los kan draaien .of u neemt een scherpe platte schroevendraaier en u klopt deze in de kop als u er met een dremel niet aan geraakt . wel zorgen dat je de gleuf diep genoeg klopt . en dan gewoon los draaien .

mvg

Gaat hier niet zonder de bladhouders te beschadigen

Groet, Bert

Is vermoedelijk eerder een combinatie van slecht gereedschap (gebruik je hardstalen geslepen imbussleutels, of die gewone zachtstalen haakse sleutels?) en niet goed verwarmen om het borgmiddel te lossen, dan dat ze het op de fabriek zo hard aangedraaid hebben....

Buiten dat: nu klaag je over dat ze het te vast aangedraaid hebben, maar als jij een blad tegen je oog gekregen had, had je niet geklaagd dat het te los zat, maar AANgeklaagd omdat het los zat....
En als ik moet kiezen tussen klagende klanten en AANklagende klanten.... tsja?
Ik doel er eerder op dat de helft van de mensen de kop weer helemaal uit elkaar haalt om opnieuw te loctiten, en dan maakt het niet uit of de fabriek ze nu hard aangespannen hebben of niet.. ;)
Groet, Bert

PS: ik moet precies hetzelfde betalen voor een KDS kop als jij hoor, en dus loop ik daar ook niet zomaar in te boren.... ;)
Ik heb het over je 4bladskoppen van je schaalheli's :) Die zijn volgens mij toch een pak duurder?

Ik doel er eerder op dat de helft van de mensen de kop weer helemaal uit elkaar haalt om opnieuw te loctiten, en dan maakt het niet uit of de fabriek ze nu hard aangespannen hebben of niet.. ;)

tuurlijk.... maar daar kunnen ze op die fabriek toch niet van uit gaan?

Ik heb het over je 4bladskoppen van je schaalheli's :) Die zijn volgens mij toch een pak duurder?

Snap ik, en dat zijn ze ook (zo'n kop is duurder dan een vliegklare KDS ex electronica), maar ik bedoel te zeggen dat het niet uitmaakt of ik duurdere spullen heb dan jij, met een KDS kop ga ik net zo voorzichtig om als met zo'n 4blads kop, omdat voor mij een tientje evenveel geld is als voor jou.

Dat vergeten mensen wel eens.... ;)

Daarom geef ik ook niet een advies als: "gooi maar weg", of "slijp maar doormidden"... Ik heb ooit ook van een krantenbaantje met veel moeite een crappy helicopter in de lucht moeten houden en ben dat nog lang niet vergeten....:D

Groet, Bert

Begrijp ik. Ik ben momenteel ook blut dus ik moet het kalm aan doen.. Uiteindelijk is dat ook een voordeel dat men heli de lucht niet in kan want zo kan ik ook niets stuk vliegen :mrgreen:

Hoe moet je eigenlijk het vijsje verwarmen zodat de loctite oplost?
Verwijder alles van de kop wat je wel los kan maken en dan gewoon het spul in de oven op ~200 graden, ~20 minuten wachten zodat alles goed warm is geworden en dan is het borgmiddel wel afgebroken. Als het niet werkt gewoon langer wachten of de temperatuur nog iets verhogen.

Liever niet de hele rotorkop bakken in de oven. Met pech loopt het vet uit de lagers of beschadigen de rubber demperringen als die er in zitten.

Het is beter om een flinke soldeerbout te nemen en die rechtsstreeks op de kop van het vijsje wat je los wilt maken, te zetten.
Dan verwarm je alleen het vijsje en de loktite, en niet de rest.

Kan met kunststofbladhouders wat lastig zijn, met aluminimu bladhouders is het goed te doen.

Groet, Bert

Het is beter om een flinke soldeerbout te nemen en die rechtsstreeks op de kop van het vijsje wat je los wilt maken, te zetten.
Dan verwarm je alleen het vijsje en de loktite, en niet de rest.

Groet, Bert

Een nadeel van deze methode is dat het boutje uitzet door de warmte en nog vaster komt te zitten... Je kunt dan beter de shaft verwarmen waardoor deze uitzet en de loctite loskomt.

Als je een lager op een as wilt krijgen verwarm je het lager en niet de as.

Suc6,

ETienne

@ Et1961: He, als je het goede gereedschap niet hebt verwacht je toch ook niet dat het schroefje eruit komt vliegen. Zou jij een gasklephuis kunnen maken zonder gereedschap.

Laatst bewerkt:
Back