Vijsje feathering shaft is er niet uit te krijgen.

De feathering shaft bedoel je dan? Daar heb ik er thuis al van idd want anders zou hij er niet uit moeten :D

Met wat voor een boor moet dat dan gedaan worden? ;)

Een kleintje...

Geen idee.
de boor moet een tikkie dikker zijn dan de schroef zelf, anders kun je immers de kop er niet afboren (als hij kleiner is, boor je gewoon een gat in het midden, en gebeurt er verder niets.)

Dus zeg een 1,5 mm (ff kijken wat de diameter van het schroefdraad is, en een tikkie dikkere boor nemen) metaal(!)boor in het midden van de kop van de kapotte bout zetten, en rustig boren.
Op een gegeven moment vreet de boor zich de kop in
dan zul je na een mm oid merken dat als je in het gat kijkt, er gaten aan de zijkanten ontstaan (dus dat de kop zelf losraakt)

Zodra de kop eraf is, houdt niets de bladhouder tegen om van de feathering shaft los te komen

Het is aan te raden de feathering aan de andere kant met een tangetje vast te pakken, anders gaat deze op een gegeven moment alleen meedraaien, zonder dat er geboord word

Boren kan je proberen altijd je tijd over hebt, maar als je de andere bout niet vasthoud draait de featheringshaft met boutjes net zo hard rond als je boor;) Dus je zal op de een of andere manier de andere bout vast moeten houden.. Gebruik iig een 2 of 2.2mm boot, anders gebeurd er niks meer dan een gat in je bout.

Wat je ook kan proberen is om met bijv metaalepoxy(zoals JBweld) 2 1.5mm inbussleutels in de boutjes te lijmen. grote kans dat je t dan wel loskrijgt... Nadeel is dat een tube Jbweld duurder is als onderstaande oplossing...

Het goedkoopste als alles niet lukt is; je headblock doorslijpen en de featherinshaft ook doorslijpen dan.. dan blijven je lagers, grips nog heel.. maar dat zou ik als laatste optie gebruiken. Bij de oude versies align was de ring tussen lagers en demper zo dik dat daar een dremel schijfje tussen paste.. misschien dat nog proberen.

Ik heb dit probleem niet meer.. te vaak gehad, en op een gegeven moment 2 linkse tappensetjes gekocht:) kost wat maar scheeld een hoop als je veel helis bouwt/repareert/uit elkaar moet halen.

Bedankt voor de reacties ;)

Ik zal eens vragen of we thuis zo'n metaalboor hebben liggen :rolleyes:

@Anko: Kan je me eens een link van die "2 linkse tappensetjes" doorsturen via PB ? ;)

@Anko: Kan je me eens een link van die "2 linkse tappensetjes" doorsturen via PB ? ;)

Zou het graag willen doen, maar setje is onderhand 2 jaar oud, en zou echt niet weten waar ik het toen vandaan heb geplukt.. zal wel van ebay komen mij kennende.:confused:

Indien gevonden ikke ook belangstelling, ik kan erg dol worden van dolle schroefkoppen..

Wat is dat toch met die linkjes die iedereen wil hebben????

Loop gewoon op zaterdagochtend (of welke vrije dag je ook hebt) naar een gereedschapswinkel (die bestaan ook nog, kun je OOK dingen kopen.... reuze handig!:p), en vraag om een linkse tappenset, ook wel "stud-removers" genoemd.

Is echt een HEEL doodgewoon setje gereedschap hoor....

Verwacht er echter geen wonderen van, want het gat waar je hem in draait moet wel diep genoeg zijn, en de randen "scherp" genoeg, anders pakken ze niet goed....

Groet, Bert

Hmm

misschien dat die winkels bij jou in de buurt nog voorradig zijn..
maar bij mij in de buurt zou ik echt niet weten waar ik moet zoeken..

Naar mijn weten zitten er geen in mijn omgeving

Hier bij mij in de ijserwinkel lopen van die jonge jochies, die weten dan echt niet waar je t over hebt..
Linkse tappenset?! msgien in england?

Volgende week maar eens in (diep)friesland kijken.

Je moet ook niet bij een ijzerwinkel zijn, maar bij een fatsoenlijke automaterialenzaak (geen Halfords of Automat of dergelijke zaken waar ze hoofdzakelijk snelle "no fear" stickers en plastic glimmende extra oliedruk meters verkopen) of een gereedschap groothandel zoals Lasaulec

Dat soort zaken zijn ECHT overal te vinden, en meestal zijn ze redelijk anoniem, maar ze zitten echt overal hoor. Meestal vind je ze op het lokale industrie terrein.
In het noorden is Ferwerda automaterialen een bekende naam, hoe ze in het zuiden heten weet ik niet.

Groet, Bert

Die redelijk anonieme autozaken hebben we hier zat...

maar als je dan rondkijkt, zie je de meest kleurrijke personen (en dan heb ik het niet perse over huidskleur) in en uit lopen
En eigenlijk vind ik het veiligheidstechnisch dan niet handig om daar te stoppen, laat staan te parkeren..

Ik ken genoeg verhalen waarbij in no time onderdelen van geparkeerde auto's gehaald werden, of nog gekkere dingen..

Of zaken waar je de ene dag 3 kapotgereden auto's voor de deur ziet staan, en een week later zie je 1 nette auto met wat lasnaden staan

Maar ik zal mn ogen eens openhouden om te zien of er iets betrouwbaars tussen zit :mrgreen:

Bij ons hadden ze het inderdaad bij Karwei en ook bij de Fixet Mol hadden ze er een, die konden ze bestellen!
Heb hem zelf voor auto's en m'n vader gebruikt het ook voor andere dingen, maar zie nu dat je het voor heli's kan gebruiken, thnx!

Even dit draadje een nieuw leven in blazen...... ;)

Vandaag uiteindelijk maar eens geprobeert het vijsje vd feathering shaft eruit te boren, helaas.. Er gebeurd amper iets. We hebben een metaalboor gebruikt van verschillende groottes maar niets..
Ik denk dat ik maar een nieuwe main rotorhousing+ bladeholders ga bestellen, zo moet ik ze zelf in elkaar steken en kan ik er ZELF loctite opdoen :rolleyes: Want vanuit de fabriek gooien ze er een hele klont loctite op.. ;)

Maar waaran kan het liggen dat ik het vijsje er niet uit geboord krijg? Iemand nog tips ofzo?

PS: heeft iemand toevallig een truc om te weten of je feathering shaft krom is zonder hem te moeten demonteren?

Het enige dat echt werkt is met de dremel met een slijpschijfje erin een gleuf in de schroefkop slijpen en dan met een platte schroevendraaier de boel losdraaien.Aangezien je nu de kop al kapot geboord heb waarschijnlijk zou ik dan met de dremel de kop van het boutje helemaal wegslijpen. Gebruik dan wel de grote zwarte slijpschijfjes van dremel. Dit lukt gegarandeerd. Lukt het evengoed niet. Zaag dan de feathershaft door tussen de bladhouder en de mailrotohousing.

Back