"blazen" laat me niet lachen man, misschien dat je dat maar eens in de DVD of op Wikipedia op moet zoeken...:murder:
Tuurlijk zit er speling tussen de binnen en buitendraad van moer en bout, kan jezelf heel makkelijk vaststellen door een moer op een bout te draaien met je vingers. Echter als de bout/moer vast staat, dan zitten de snijkanten van de binnen en buitendraad tegen elkaar geklemd en is er geen sprake meer van speling, anders zou de bout/moer niet vast zitten ej
Bij vastzittende bouten/moeren, wordt altijd de moer verwamt en niet de bout.
Dit doen ze om de moer te laten uitzetten. Wanneer je metaal verwarmt dan zet het namelijk uit, maar ik denk dat je dit al wist.....
Daarom gaf ik ook het eenvoudige voorbeeld van lagger en as

Als je nu de bout gaat verwarmen, dan zal door het onststane warmteverschil de bout meer uitzetten dan de moer waardoor deze nog vaster komt te staan. Zie de buitendraad als een wig (de draad is nl. wigvormig) deze wordt als het ware verder ingedrukt, waardoor deze vaster komt te staan.
Verder bestaan er legio verschillende Loctites en als je idd verkeerde gebruikt dan krijg je kleine boutjes die daarmee geborgd zitten met normaal passen gereedschap niet los. Bij gebruik van het juiste borgmiddel zou dat geen probleem mogen zijn. Dus geen Loctite gebruiken voor M2,5 en M3 die voor M12-M24 bouten ontworpen is....
Groet,
Etienne
Laten we vooropstellen dat ik dit niet uit de hand wil laten lopen.
Ik denk dat ik als scheepswerktuigkundige in mijn leven al redelijk wat bouten en moeren losgemaakt en ook weer vast gemaakt heb. Ik denk ook, dat ik weet dat metaal uitzet als het warm word....
Ik ben namelijk een van die "ze" die dat volgens jou doen, en geloof me, dat doen we NIET.....
Ik heb nog nooit, maar dan ook echt nog nooit gehoord van "snijkanten" in verband met schroefdraad, uitgezonderd in verband met het gereedschap waar schroefdraad in sommige gevallen mee gemaakt (gesneden, getapt, of op de draaibank) gemaakt word.
Er is mij ook NIETS bekend van loktite voor grotere of kleinere schroefdraad maten. Wel van sterkere of minder sterke, hittevaste en hitte-lossende, vullende en niet vullende, dragende en niet dragende, afdichtende en niet afdichtende soorten.
Voor mijn heli's gebruik ik dezelfde #270, die we ook gebruiken aan boord op sommige toepassingen van grote scheepsdiesels.
Er is verschil in de borgingssterkte tussen de soorten, maar dat heeft niks met de afmetingen van de schroefdraad te maken, hooguit met het belang van de toepassing, en de plek waar het toegepast word.
Schroefdraad zit verder niet vast op klemming, maar op wrijving. Deze wrijving word in ALLE gevallen opgewekt door de bout uit te rekken. Het is dus letterlijk zo, dat in alle gevallen, door de bout te verwarmen, deze losser komt te staan. Er is mij geen enkel geval bekend (letterlijk) waarin de bout vaster komt te staan als je hem verwarmt. En zoals gezegd, ik heb al heel wat lastige en weerbarstige boutverbindingen een lesje moeten leren....
Als je een moer heet stookt in de gevallen waar jij aan refereert, doe je dat niet om de moer uit te laten zetten, maar omdat er dan sprake is van microlassen en/of corrosie (fretting corrosion) langs het oppervlak van de draad, en deze verbreek je makkelijker als de boel goed heet is. Maar je praat dan echt over temperaturen "net niet roodgloeiend". Meestal is de moer daarna beschadigd of onbruikbaar geworden, minder vaak, maar ook regelmatig, het draadeind ook.
Mischien geloof je me niet, maar ik weet in deze materie écht waar ik over praat....
Groet, Bert