Vikingschip

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 24 mei 2019.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Erg mooi gelukt Jan het zeil, ziet er fantastisch uit:thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Koos,
    Ter verduidelijking hoe ik het gedaan heb. Op deze foto zie je hoe ik een stripje lijm leg. Dan druk je een scherp afgesneden tweede strookje in de lijm tegen de lineaal aan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    SjorsZ en Jaques vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Zoiets begreep ik al Jan, nogmaals een knap stukkie werk op de vierkante millimeter:):) En ik denk dat het best wel sterk is zo na een goede droging, temeer omdat de meeste krachten op het zeil verspreid worden over het lijken touw.
    Enne persoonlijk vind ik het rood - witte zeil meer hebben dan het geheel rode zeil.
    Succes verder.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een bijzonder mooi zeil geworden Jan. :rofl::rofl:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 8
    Het zeil heb ik rondom voorzien van een lijk. Ook dat heb ik op dezelfde manier als de stroken aan het zeil gelijmd. Aan de onderkant voorzien van twee ogen. (leuvers)
    Nu las ik op wikipedia dat vroeger de zeilen waarschijnlijk van wol werden gemaakt. Dat werd dan met vet etc waterdicht gemaakt. Maar om het uitzakken van die wollen lappen tegen te gaan weerden er waarschijnlijk touwen of leren repen kruislings over het zeil heen genaaid. Het lijkt er dus op dat mijn eerste zeil realistischer is dan deze rood/witte. Wie zal het zeggen? Hij ligt straks in ieder geval als reserve zeil op het dek.
    Dan nu de tuigage. De beschrijving is heel beknopt. Voornamelijk enkele tekeningen.
    Het staande want bestaat uit een voorstag en twee zijstagen.
    Het lopende want uit een val voor de ra. Twee brassen, twee schoten, naar voor en naar achteren en twee boelijns naar voor en naar achteren.
    Eerst de stagen.
    Aan de top van de mast heb ik net boven de opening waar de raval doorheen gaat enkele klampen gelijmd. Aan de stagen heb ik een lus gemaakt die over de top op die klampen rust.

    [​IMG]
    Foto: Top van de mast met de stag-lussen er omheen.

    [​IMG]
    Foto: Masttop recht van voren gezien.

    [​IMG]
    Foto: En van achteren. Een lus van touw aan de ra fungeert als rak. Hij gaat onder de raval door. Dat lijkt me logischer.

    Aan de beide ra-einden zit een “blok” voor geleiding van de brassen.

    [​IMG]
    Foto: Blok aan het eind van de ra. De bras zit aan het ene eind vast aan de achtersteven en het andere eind is belegd op een kikker aan de zijkant van de verschansing.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 9
    De stagen worden met blokken met een aparte vorm vastgezet. Ik weet niet of deze vorm authentiek is maar op andere modellen zie je dezelfde vorm.

    [​IMG]
    Foto1: Blok. Lijkt op twee kikkers met de onderkant tegen elkaar.

    Het voorstag zit met twee van deze kikkers vast en in de zijstagen zit een lus en één blok. Hier doet hij dienst als een jufferblok.

    [​IMG]
    Foto2: Voorstag. Eén blok is belegd op een kikker op het dek en aan het eind van de stag zit een blok en die twee blokken worden met een dunner touw naar elkaar toe getrokken. Aan één eind van het dunnere touw zit een lus die om een kikker van het onderste blok ligt en na enkele wikkelingen is het andere eind belegd op de andere kikker van het onderste blok. Dit is geheel volgens de beschrijving. Historisch correct ???

    Dan de zijstagen.
    Aan het eind van het stag zit een lus, waar een dunner touw doorheen gaat. Een blok is aan de verschansing vastgemaakt via een gat daarin. De twee uiteinden van het dunnere touw zijn belegd op de twee kikkers van het blok.

    [​IMG]
    Foto3: Bevestiging van de zijstagen aan de verschansing. Deze bevestiging is ook volgens de beschrijving. Maar …......

    Nadat ik de rekken voor de roeispanen had geplaatst bleek dat het voorste stag dwars door de bundel roeispanen zou lopen. Dat is dus zeker niet correct hoewel helemaal volgens de beschrijving.

    [​IMG]
    Foto4: Voorste stag (alleen het blok zit nog aan de reling) gaat dwars door de roeispanen bundel.

    Voorste twee stagen losgemaakt en het blok nu middels een ring en oog aan het dek vastgemaakt. Hierdoor zit het stag meer naar binnen en loopt het langs de bundel.

    [​IMG]
    Foto5: Blok aan ring en oog.

    Daarna ook alle andere lijnen, schoten en boelijns) belegd aan de diverse kikkers.
    Hiermee is het model klaar op één ding na. Maar eerst enkele detail foto's

    [​IMG]
    Foto6: Het voordek.

    [​IMG]
    Foto7: Het achterdek.

    [​IMG]
    Foto8: Detail van achterdek. Met links een bijl en boog van de roerganger.

    [​IMG]
    Foto9: Middendek met openliggend luik en de twee rekken met roeispanen

    [​IMG]
    Foto10: Luik.

    [​IMG]
    Foto11: Net voor de mast staat een ton met drinkwater. Volgens wikipedia stond die daar om bij een regenbui water vanaf het zeil te kunnen opvangen. Het reserve zeil ligt er als een pakketje voor.

    [​IMG]
    Foto12 Rek met roeispanen. Zijstag met oog vast aan dek

    [​IMG]
    Foto13: Ook alle schilden zitten er op.

    En dan nu het laatste element, het element waaraan het schip zijn typenaam ontleend, de Drakenkop.

    [​IMG]
    Foto14: De boeg met drakenkop.

    Het hele schip moet als gevechtschip imponeren. Een gouden drakenkop doet dat zeker.
    In dit geval een echt gouden kop hoewel niet massief maar bekleed met goudfolie.
    Oordeel zelf: Is dit imponerend als dit zo op je afkomt?

    En met een overzichtsfoto beëindig ik dit verslag.

    [​IMG]

    Eind verslag.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    Hoosterw, Stephan Kertész, CXello en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Super mooi !
     
    janzwart vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Afgelopen week een programma gekeken waarin verteld werd hoe de Vikingen met dit soort schepen de oversteek naar Amerika maakten, Absoluut interessant!

    En een mooi schip geworden Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een prachtschip geworden Jan.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Jan, complimenten ziet er knap uit:worship::worship::thumbsup:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Geweldig jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    janzwart vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtig scheepje geworden, met fantastisch touwwerk en sublieme afwerking.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  14. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Prachtig mooi geworden Jan!
     
    janzwart vindt dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb het boek dat Constant noemde aangeschaft en het geeft inderdaad een heleboel info over allerlei typen vikingschepen.
    O.a. Een tekening van de manier waarop de stagen aan de scheepswand zijn vastgezet.
    De bouwbeschrijving geeft hier geen enkele informatie over, zelfs geen tekening. Ik heb dus zelf maar wat bedacht. Zie voorgaan de foto's.
    Maar nu staat in dat boek de volgende tekening.

    [​IMG]

    Ik kan de loop van het touw niet volgen. Heeft iemand een idee?
    Ik ga uit van het volgende: Onderaan hangen twee touweindjes. Het is dus één touw.
    Aan het stag zit een oog met een stok erdoor (ik noem dit maar even stagstok) waar omheen aan beide zijden 2x een lus om ligt. De buitenste is een oog want daaronder zie een bindsel. Als er in één touw twee ogen zijn gemaakt zitten die op een vaste afstand. Het stuk tussen de ogen kan je om het blok heen slaan maar je kan niet meer aantrekken. Dat zou de afstand tussen de ogen verkleinen. De ogen zitten ook aan de buitenkant dus eerst moet je het touw los om de stagstok slaan en later de ogen erop schuiven. Kan dat?
    Om de stagstok liggen 4 lussen dus tussen de stagstok en het blok lopen 8 touwen. Op de tekening dus twee achter elkaar, waarvan er twee (of vier?) elkaar kruisen.
    Volgens mij is deze manier van binden onmogelijk.

    Blijft de vraag Hoe dan wel?
    Heeft er iemand een idee?
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    De tekening is in ieder geval niet in overeenstemming met zichzelf lijkt mij.
    In het 'vooraanzicht' links zie je duidelijk 2 halen om het blok heen, blauw en groene lijn.
    Als je dan het zijaanzicht, rechts ziet, zie je alleen de blauwe. Wel lijkt het mij een katrol constructie met twee touwen die beginnen met de lus aan de stok boven en dan ook een keer kruisen en nog een keer omhoog gaan voor de katrol werking en dan uiteindelijk met een worp onder vast gezet worden.
    Nu ben ik zeker geen knopen meester. Misschien dat bv Pietsan hier meer van kan brouwen.

    Naamloos2.jpg
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mijn bescheiden mening zijn het ook twee touwen, in de sfeer zoals Hans hierboven omschrijft.
    Ik denk ook dat Piet en/of Constant hier meer over kunnen zeggen
     
  18. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Boven en langs onderen 1 touw,ertussen 2 touwen,zo kan je het mooi recht opspannen?

    :beer:
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De tekening lijkt een beetje op een puzzeltje, maar het gaat hier zeker om 2 touwen die de stag aanspannen. Dit haal ik uit het feit dat er twee gesplitste ogen aan weerszijde aan de stok in de stag zitten en ook twee losse einden die naast de beide klampen hangen. Ieder touw heeft twee uiteinden, dus als je er vier telt dan kan het niet anders zijn dan dat het hier om twee touwen gaat.

    Als je bijvoorbeeld begint bij het rechter gesplitste oog om het stokje in het oog van de stag, dat gaat naar beneden en maakt een slag om de rechter klamp waarna het terug naar boven gaat kruislings naar de linker kant van het stokje in de stag waar je een slag om legt en zo weer naar beneden terug naar de rechter klamp alwaar het belegd word. Het 2e touw maakt de zelfde toer maar dan aan de andere kant.
    Hierdoor kun je eerst het ene touw aanspannen en beleggen en dan het andere, staat de stag dan nog niet stijf genoeg dan herhaal je dit nog een keer. Op die manier verlies je dus geen spanning op de stag tijdens het aanspannen.

    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik schrijf, want een praktische handeling beschrijven valt dikwijls niet mee. Maar als je het thuis op je werkplek even namaakt, dan word het allemaal vrij logisch.
     
    Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inderdaad een leuk legpuzzeltje:confused::confused:
     

Deel Deze Pagina