Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, vandaag ben ik weer eens gaan vliegen met mijn vertrouwde Flitz 2 Light, aka "De Groene". Het was erg broeierig en warm en er stond nauwelijks wind dus ik had dikke pret met ongeballasteerd bij 215g door de lucht sluipen en overal lift snoepen. Het ging erg goed, ik kon prima lang boven blijven en na de afgelopen sessies met de wat snellere oranje Flitz 2 was het leuk om weer eens te genieten van de wat lagere vliegsnelheid, uitzonderlijke wendbaarheid en niet-te-overtrekken feel van De Groene. Om echt te profiteren van deze eigenschappen mag het niet veel waaien, dan wordt 235g al snel veel efficiënter met zowel gooien als vliegen, maar onder omstandigheden zoals vandaag met voldoende lift is het erg mooi vliegen.

    Eigenlijk ben ik nog steeds ontzettend happy met hoe alles stuurt en vliegt. Ik heb wel een slider geprogrammeerd die de flap settings van de thermiekstand binnen grenzen kan beïnvloeden maar tijdens testen met rustig weer de afgelopen week vond ik het effect van meer flap echt niet prettig, ook niet bij redelijke bak ballast. De vaart gaat er me teveel uit en het lijkt niets op te leveren. Ik kan me voorstellen dat dit misschien wat nut kan hebben bij stevige wind met hele kleine belletjes waar je snel en compact in moet cirkelen (zoals bv. tijdens de Almere wedstrijd) maar ik heb het voor nu maar even uitgezet. Voor de aardigheid ook weer met differentieel gerommeld maar ook daar ervaar ik alle settings die afwijken van symmetrisch als minder goed, het voelt minder direct of het wordt lastiger te doseren.

    De bovenstaande effecten en voorkeuren zijn wel te verklaren uit mijn basis vliegstijl, en niet alleen uit het feit dat ik een lompe boer ben :hammer:. Bijvoorbeeld: omdat ik met zwaartepunt vrij ver achter en aan de lichte kant vlieg hou ik niet van teveel flap down tijdens thermiek cirkelen, dan staat de kist meteen bijna stil in de lucht en wordt het meer dwarrelen dan vliegen. Ik heb juist een voorkeur voor een flinke dot snapflap, daarmee wordt een deel van de flapuitslag juist dynamisch gecontroleerd via de elevator op een manier die ik logisch ervaar tijdens cirkelen. Of ik zet als ik echt stil wil staan in de lucht tijdelijk wat meer flap met mijn stick. Wat betreft differentiatie: ik gebruik consequent mijn roer voor het inzetten van bochten dus het hele adverse yaw verhaal is voor mij niet zo relevant, ik stuur toch altijd in en uit met roer en gebruik ailerons vooral om te stutten in bochten en soms voor een snelle koerswijziging als het moet.

    Volgens mij heeft Opa Vink :jan: gewoon lekker ouderwets een aversie tegen "toeters en bellen". Je schreef bijvoorbeeld eerder dat je het fijn vindt dat je zender je vliegfases naar je roept als je ze wisselt. Voor mij hoeft dat echt niet, integendeel, ik zou me daaraan ergeren en voel liever met mijn rechter wijsvinger waar ik zit. Ik train vaak een deel van mijn vliegsessie met een timer op mijn telefoon die vliegtijden naar me roept maar vind het na een half uur ook erg fijn dat geleuter uit te zetten en me volledig te concentreren op het kijken naar mijn model, het sturen en vooral de omgeving. Ik zie die houding ook wel terug bij de manier waarop ik elektrisch gitaar speel, ook daar ben ik veel minder dan veel van mijn collega gitaristen allerlei knoppen aan het bedienen, ondanks dat zowel mijn instrument als het effectenbordje voor mijn neus me daar behoorlijk veel opties voor geven. Ik probeer eerder mijn favoriete setting zo goed mogelijk te benutten en focus me liever op genuanceerd en fijngevoelig daarmee spelen dan op wat het schakelen en de externe mogelijkheden zou kunnen opleveren. Dus ik herken daar ook mijn voorkeur voor een wat spartaanse, eenvoudige interface om complexe dingen mee te doen. Voor mij is die eenvoud eerder de weg naar beter leren vliegen dan te proberen tot in het extreme mijn kisten te finetunen of te voorzien van extra parameters en opties.

    Mijn vraag hierover kwam vanuit de notie dat tunnelvisie nu eenmaal altijd op de loer ligt, vooral als je zoals ik veel solo vliegt, en het nooit kwaad kan om eens te polsen wat anderen doen en of ik niks over het hoofd zie. Inmiddels ben ik er wel weer gerust op dat ik de essentiële zaken prima op orde heb en het vooral mijn eigen smaak en voorkeuren zijn die doorwerken in de manier waarop ik vlieg en instel.
     
    jaap27, spedter, bgo en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    Hi Martijn,

    Leuk en leerzaam om je ervaringen te lezen! Ik heb op het moment een Elf en een Q12X en hoewel ik die laatste nu redelijk onder de knie begin te krijgen voelt het elke keer een beetje zwak om gewoon de motor aan te zetten om weer op hoogte te komen wanneer ik weer eens niet op tijd een bel gevonden heb. DLG is wat dat betreft toch wat puurder. De ELF is leuk maar vliegt vooral goed als het vrijwel windstil is - wat niet zo vaak gebeurt.

    Ik overweeg dus nu iets anders en toevallig heb jij ervaring met beide opties waar ik aan zit te denken. Ik zoek iets wat met 1 meter lengte te transporteren is (voor vakantie enzo) en kom dan op een Strike 3 of een Flitz 2 die met een deelbare vleugel dat ook net haalt.

    Ik lees dat een Strike 3 bijna als een 1.5m DLG vliegt en makkelijker te gooien is, maar ik maak uit jouw verhaal op dat er toch wel wat verschil is. Klopt dat en wat zou jij aanraden?

    Groet,
    Gertjan
     
  3. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Gertjan,

    Hier een mooi filmpje over de Strike 3 gemaakt door een van de Franse top vlieger Pierre .
    En zoals Martijn al laat zien is er een Flitz2 met deelbare vleugel maar ook de Vortex 3 is verkrijgbaar met deelbare vleugel ( http://vortex-soaring.com/vortex-3-wings/ ) en bij ons in de club vliegen twee leden met een Hawk ( https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=HAWK&name=hawk-light-hawk-1m-dlg ) die ook goed vliegen voor een 1 meter kist. Er is dus al heel wat te kiezen in het gene waar jij naar op zoek bent maar ik raad dan toch een 1,5 meter kist aan want dat is toch meer airtime met hetzelfde aantal starts ;-) .

    Grtz,
    Heino

    P.S. Ik zie dat ook een Snipe 2 met deelbare vleugel te verkrijgen is ( https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=SNIPE-2&name=snipe-2-dlg )
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2018
  4. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Gertjan, goeie vraag die je hier stelt. Het is denk ik moeilijk hem absoluut te beantwoorden, maar ik zal het proberen.

    Hoe goed een 1m DLG ook is ontworpen en gebouwd, de kans is groot dat hij minder zal presteren dan zelfs een redelijke 1.5m, zelfs als de modellen een identieke vleugelbelasting (massa/vleugeloppervlak) hebben. Het voert wat ver om in detail uit te leggen waarom maar naarmate een vleugel een grotere spanwijdte en 'aspect ratio' (verhouding spanwijdte/koorde) heeft, wordt deze aerodynamisch gezien steeds efficiënter. Daarnaast helpt de inertie van een wat groter en zwaarder model om beter met turbulentie en sink om te gaan. Een 1.5m DLG zal dus doorgaans beter zweven, is relatief wat makkelijker om efficiënt te vliegen en kan dit bij toenemende wind en turbulentie beter volhouden. De prestaties van mijn Flitz 2 zijn echt van een andere orde dan die van de Strike 3.

    Maar dat wil niet zeggen dat een Strike 3 niet goed vliegt, er is namelijk ook zoiets als de praktijk. Ik ben blij dat ik na de Elf niet meteen met een kostbaar 1.5m model ben gaan vliegen, maar eerst met een 1m met kleppen veel meer ervaring heb opgedaan. Let wel: dat werkte voor mij vorig jaar goed omdat het paste bij de kleine veldjes waarop ik vloog, zonder begeleiding en vervoer met de fiets. Als ik meteen vanaf de Elf met een Flitz 2 was doorgegaan had ik daar denk ik wel vrij snel flinke brokken mee gemaakt. Ook het 'bouwen' van de 1.5m vond ik wat lastiger. Maar onder andere omstandigheden (vliegclub, groot veld, begeleiding, ervaring met andere rc zwevers, ...) kan je daar andere keuzes in maken. Dat vind ik lastig af te wegen op afstand. Veel DLGers zijn meteen begonnen met 1.5m, meestal een tweedehands om de aanschaf en prijs van panne wat te beperken.

    Als je echt een vakantiemodel zoekt dan zou ik eerder voor 1m dan 1.5m kiezen, ook weer om praktische redenen. Een 1m model oogt namelijk veel meer als speelgoed voor een buitenstaander (of oom agent) dan een 1.5m competitiemodel en wordt daarom eerder getolereerd op kleine veldjes tussen andere bezigheden en sporten. Met ca. 125g is de kans dat je met een 1m iets of iemand kapot maakt als je het raakt ook echt minimaal. Een moderne 1m DLG met kleppen zoals een Strike 3 is echt wel bruikbaar genoeg om serieus mee te thermieken en doet het ook nog met flinke wind, dus voor recreatie is hij naar mijn mening zeker goed genoeg.

    Zoals Heino al aangaf zijn er een paar alternatieven voor de modellen die ik heb. De Hawk is wat betaalbaarder dan de Strike 3 maar heeft wel een erg klein rompje wat hem lastig te bouwen maakt. Andere in de EU verkrijgbare 1.5m modellen met deelbare vleugel die mij zo te binnen schieten behalve de Flitz 2 zijn de Snipe/Snipe2, BAMF, Vortex3 en misschien de Revolution.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2018
  5. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    Hi Heino,
    De filmpjes van Pierre ken ik inderdaad, erg leerzaam en ik probeer te gebruiken wat hij doet op mijn Q12 (o.a. slider voor de camber, thermiek instellingen, etc) en dat scheelt veel!
    Er is inderdaad veel keus in deelbare vleugel modellen, maar vaak is de romp spelbreker omdat die weer meer dan 1 meter is. Maar belangrijkste vraag is hoe goed een 1 meter model vliegt, dus je tip dat een 1.5 meter kist meer airtime geeft helpt!
    Groet,
    Gertjan
     
    heino vindt dit leuk.
  6. G.J

    G.J

    Lid geworden:
    19 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Delft
    Hi Martijn,
    Bedankt voor je antwoord, dat helpt. Dat groter beter vliegt is me bekend, maar ja, wat is nu een redelijk compromis? Niet te groot maar waar je toch wel serieus mee kan thermieken. Als ik jouw vakantie verhaal lees klinkt de Strike eigenlijk wel heel redelijk. Ik wil alleen wel voorkomen dat je 9 van de 10 worpen zo weer beneden bent. Ik vond wat dat betreft de ELF niet geweldig.

    Je punt van niet te duur beginnen is helemaal waar. Ik heb helaas 2 dure crashes gemaakt met de Q12 waarvan 1 omdat ik wat te ambitieus was het maken van een mix. Leek zo'n goed idee van te voren... Het is prettig als je kist dan niet te duur is of tweedehands. Ik zal het te koop forum hier wat beter in de gaten gaan houden.
     
    heino vindt dit leuk.
  7. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Wat betreft prestaties als lanceerhoogte, glijhoek en min. sink, stabiliteit en het vermogen om met wind en turbulentie om te gaan, is een 1.5m DLG de betere optie of 'het beste compromis'. Als je iets wilt dat minstens zo goed en misschien wel beter zweeft als je Q12S dan zou ik daar voor kiezen. Maar ongeacht je keuze, of je daar vervolgens mee boven blijft heeft te maken met hoeveel lift er is op dat moment, of je het kan vinden en of je het vervolgens effectief kan omzetten in hoogte. Die laatste twee factoren vergen aardig wat oefening om goed te leren lanceren, het gedrag je model te leren kennen, je model goed af te stellen en te wennen aan wisselende omstandigheden. Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel DLG-ervaring je hebt maar als je nog weinig ervaring hebt zal je zeker in het begin wel vliegsessies hebben waar je moeite kan hebben om veel langer dan een 60-90s te vliegen. Wat ik probeer te zeggen is dat er geen uit-de-doos DLG oplossing bestaat voor lang vliegen uit een worp. Mijn ervaringen met mijn 1m in Duitsland moet je ook lezen in het licht dat ik met een model dat ik goed ken aan het vliegen was, op een uitgestrekt veld waar veel thermiek loskwam en bij nagenoeg geen wind. Onder die omstandigheden zou ik met een Elf ook lange vluchten hebben gemaakt. Als het windkracht 4 en turbulent was geweest dan was het beeld heel anders geweest.

    Om het verschil in vliegstijl tussen 1m en 1.5m nog wat beter te duiden kan je er ook over nadenken in termen van actieradius. Ik merk dat als ik 1m vlieg ik vaak niet te ver van me af vlieg, ook hele kleine bubbeltjes probeer te benutten en ik veel lol heb in laag bij de grond zo lang mogelijk te proberen boven te blijven door bv. obstakels te benutten om net wat langer te vliegen, of zelfs weer weg te komen in een bel die net ontstaat. Door het lage gewicht is een 1m extreem wendbaar en leent zich dus goed daarvoor. Met mijn Flitz gooi ik hoger en kan ik veel grotere afstanden afleggen zonder al teveel hoogte te verliezen. Dat betekent dat als er weinig lift is je meer kans hebt om het te vinden, mits je gericht zoekt. Maar dan moet je ook ergens vliegen waar je de ruimte hebt voor die afstanden. Hoewel ik ook met de Flitz nog wel eens vanaf 2m hoogte een bel weet op te pakken en het ook een zeer wendbaar model is, is het wel een groter en zwaarder object waar je minder risico mee kunt nemen laag bij de grond als je niet te vaak je kielvlak wilt repareren :D

    Al met al: als je graag meer wilt gaan DLG'en met de beste kans om lange vluchten te maken zou ik op zoek gaan naar een behoorlijke tweedehands 1.5m om het te leren en misschien de split-wing optie even laten voor wat het is, omdat het daardoor een stuk kostbaarder wordt aangezien je weinig tot geen tweedehands aanbod zult vinden. Je Elf kan je dan misschien bewaren voor de vakanties en als het waait eens proberen hem wat te ballasteren, ik heb er wel eens in wind met 115g vlieggewicht mee gevlogen (+20g) en dat ging veel beter dan leeg.
     
  8. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Afgelopen donderdag op de mooiste dag van de week weer eens twee uur gevlogen na een dag of tien pauze. Ik heb nogal last van griep en keelontsteking de afgelopen weken dus vaak ontbreekt het me aan de energie om het stuk te fietsen en te gaan gooien. Het doet nogal pijn als ik om mijn eigen as roteer dus dat combineert ook niet zo goed met DLGen. Maar, eenmaal bezig kwam ik er wel weer lekker in en had ik een paar mooie vluchten en worpen.

    Rond een uur of half zes was er een periode van 20 minuten met echt alleen maar sink. Ik kon maar met moeite 1:15 halen, zelden zo sterk meegemaakt dat het echt niet wilde. Ik heb me toen maar een tijdje op werpen gefocust en rond zes uur voelde ik dat het weer wat ging dragen. Daarna nog een tijdje betere vluchten gehad, regelmatig rond de 3 min. dus dat was nog een aardige oefening voor de all-up wedstrijd volgende week. Ik kijk ernaar uit en hoop maar dat ik tegen die tijd weer een wat betere conditie heb.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 sep 2018
    bgo en tunderman vinden dit leuk.
  9. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vind vliegen in de vroege avond altijd wel prettig en goed voor oefening. Ik was vandaag vanaf half zes op mijn veldje en toen was het nog best thermisch. Dit werd langzaam minder, net als de wind die bijna helemaal wegzakte. Maar boven asfalt en de bomenrijen in de buurt kon ik nog wel af en toe wat lift snoepen. Ik heb tot zonsondergang rond acht uur doorgevlogen.

    Eerder vandaag had ik de slider voor het wat meer flap kunnen zetten in de thermiekstand geactiveerd en nog wat beter geprogrammeerd. Ik kan nu in de thermiekstand de camber van 5 tot 8mm traploos verstellen, zonder invloed op op de overige vliegfases. Ik heb er in de kalme condities van vanavond wat mee geëxperimenteerd en heb er zowaar wel enig profijt bij! Het is eigenlijk wel handig om een soort min. sink stand als uitgangspunt te hebben maar voor kleine bellen cirkelen nog wat extra flap te kunnen zetten. 6.5mm, de slider halverwege, bleek een soort 'sweet spot' voor heel compact cirkelen te zijn. De slider is makkelijk te bewegen zonder zelfs maar weg te hoeven kijken van het model dus het werkt ook wel ergonomisch. Zo blijkt het uiteindelijk na even wennen en testen dus toch een nuttige feature. Ik denk ook dat het handig is met meer wind, om snel de flaps te kunnen finetunen voor hoger vlieggewicht door ballast.

    Natuurlijk was ik met de wedstrijd aanstaande zondag in mijn hoofd de hele tijd op drie minuten aan het mikken. Dat haal ik nog lang niet altijd maar wel regelmatig en ik werd gaandeweg de sessie ook steeds weer ietsje beter. In het rustige weer en de zwakke lift kon ik goed oefenen op vloeiend vliegen met zo min mogelijk control input. Dat is niet alleen lekker zen maar levert ook betere tijden op.

    Het is mooi daar als de zon ondergaat. 20180916_195735.jpg
     
    heino, Hans V en bgo vinden dit leuk.
  10. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    20180918_153735.gif
    Ook gisteren en vandaag weer een potje wezen smijten. Gisteren was het vrij rustig weer met ietsje wind maar vandaag stond er een ferme windkracht vier met veel turbulentie en felle windstoten. Maar ook behoorlijke lift en na de middag een fijne 22 graden.

    Dus buikje vol lood (+65g, 300g AUW), even slikken en gooien maar. Dat ging dankzij de tegenwind en ballast meteen lekker hoog. Bij dit gewicht kon de Flitz de wind en turbulentie heel behoorlijk aan. Ik kon regelmatig lift vinden en vasthouden, en soms ging het echt explosief omhoog. Leuk om dan snel hoogte te maken in de korte tijd die je hebt tot het te ver downwind gaat en dan op hoogte weer verder te zoeken naar lift upwind. Zoals voorspeld was de slider inderdaad handig om de thermiekstand te finetunen, hoewel ik om de sokken erin te houden toch ook wel veel in cruise bleef. En mijn kielvlak zit er zowaar nog op, eigenlijk geen ruwe landing gehad maar wel op safe gespeeld met niet teveel fratsen dicht bij de grond. Ik had al een tijdje niet meer in dit weertype gevlogen dus prima oefening weer :koud:
     
    bgo, tunderman, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Gisteren stond er dezelfde harde wind met nog wat meer turbulentie maar weer lekker geoefend. Vliegen met stevige wind is goed voor mijn ontwikkeling want het is niet mijn sterkste punt. Ik ben nog steeds geneigd om te gaan cirkelen zodra ik maar iets van lift tegenkom maar dat pakt echt niet altijd goed uit. Ik moet mezelf nog aanleren om meer te 'surfen'.

    Ik had mezelf daarom een strikt cirkelverbod opgelegd tijdens deze sessie. Daardoor moest ik wel meer tegen de wind in hangen, in de breedte links en rechts zoeken naar lift en dan proberen om daarin omhoog te vliegen. Spelen met de flaps, inzet goed timen. Dat bleek bij dit weertype zeer effectief, na enige tijd begon ik te herkennen dat er met regelmaat een periode met sterke lift was en dat die lift in de vorm van langgerekte straten kwam waar ik, min of meer tegen de wind in, goed in kon stijgen. Vanaf 2x werphoogte werd het veel minder turbulent, in die luchtlaag kon ik vaak mooi boven blijven. Op die manier heb ik twee uur volgevlogen en veel lange vluchten gemaakt. Dit was een leuke sessie waar ik veel van heb geleerd!
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
    B3rnard, Hans V en tunderman vinden dit leuk.
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik vind het prachtig om te lezen dat je onder deze weeromstandigheden ook vliegt en dan ook nog middels de sterke discipline de beperkte lift die er is weet te gebruiken. Dit geeft aan dat als er een wedstrijd is die wordt gevlogen onder mindere omstandigheden jouw kans om goed te scoren daardoor ook toeneemt, van mij zijde een duim 'up' voor jouw ontwikkelingen. :)
     
    B3rnard, Vink en heino vinden dit leuk.
  13. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Nou afgelopen week zaterdag en woensdag staan te oefenen met Richard voor de All Up Last Down wedstrijd (die helaas niet door gaat).....En moest zeggen dat met de kist waar ik nu mee vlieg het wat eerlijker er aan toegaat....als ik eerder beneden was had het te maken met langs de bel vliegen, niet volgen van je tegenstander en lagere start hoogte. Al deze dingen na een tijdje anders gedaan waarna het erg gelijk op ging kwa tijd. De drie tot vijf tellen had dan alleen nog te maken met de starthoogte.
    Richard was wat mooie kiekjes aan het maken en dacht "ach laat ik de starts van Heino eens filmen" en die waren toch interessant voor mezelf eens te zien en heb daar nog wat werk te verrichten om de starts wat constanter te krijgen. Ik kan zelf de winter in gaan met genoeg huiswerk ook gezien dat ik nu met een rudderless kist vlieg en ik daar de bochtjes toch net wat cleaner moet vliegen.
    Hier nog de twee gefilmde starts van mij waar je kunt zien dat ze niet identiek zijn en ook nog niet netjes



     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
    tunderman vindt dit leuk.
  14. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    @heino Leuk om te zien en te lezen dat jij en @tunderman ook aan het oefenen zijn! Jammer inderdaad van de wedstrijd maar als het de hele dag regent of te hard waait is er ook weinig aan. Gelukkig mogen we het over een maand of wat alsnog proberen, ik ben blij dat het niet afgelast maar verzet is. Hoe bevalt rudderless je? Is dat een nieuw kistje of heb je één van je bestaande aangepast?

    @Hans V Inderdaad zal ik naarmate ik meer ervaring heb opgedaan bij allerlei weertypes het wel wat beter gaan doen op de wedstrijden. Maar er valt nog steeds heel wat te ontwikkelen. Het is grappig hoe dat met praktijkervaring werkt, er is bij mij soms een groot verschil tussen weten en doen. Dat cirkelverbod was bijvoorbeeld wel een goede zet. Ik wist wel dat ik teveel cirkel bij harde wind maar een slechte gewoonte is lastig af te leren. Door het verbod moest ik wel wat anders doen en kwam ik op het spoor van een geschiktere tactiek, die na 2 uur intensief oefenen nu wel in mijn systeem zit. Ik kan me voorstellen dat dit leerproces een stuk sneller gaat als je meer met anderen vliegt, aan de andere kant vind ik het ook wel prettig om veel solo te vliegen. Maar ik mis de wedstrijden en collega vliegers wel een beetje en heb nu al zin in seizoen 2019.
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Elke vliegdag heeft zo zijn omstandigheden qua weer en keuzes die je maakt. Juist door dingen te verbeteringen o.a. aan jouw model maar ook aan je wijze van vliegen, juist dan kan jij je aanpassen aan die verschillende omstandigheden waardoor je regelmatiger gaat vliegen op wedstrijden. Of dit nu met veel wind is of windstil, het zorgt ervoor dat jij nu iets gaat doen wat je anders misschien niet had gedaan. Die ervaring doe je nu op en je relativeert het ook nog eens achteraf. Zeker met wedstrijdvliegen komt het aan op vliegervaring en kennis van je model en te samen met die twee aspecten stijg je vroeg of laat door naar boven op de ranglijst. Maar het meest belangrijke is dat je uiteindelijk geniet van de hobby.

    Trouwens tijdens de winter kan je ook heerlijk vliegen en doorleren en wat door experimenteren eventueel samen met collega vliegers, zeker als je niks te bouwen hebt.
     
    Vink en heino vinden dit leuk.
  16. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    @martijn ik ben ook blij dat de all up onderonsje alleen maar verzet is zodat wij mekaar toch nog even kunnen zien, praten en battle-en voordat wij de lange winter in gaan. Heel misschien dat deze winter de clinic ook weer zal zijn op Terlet zodat wij de winter periode een beetje door midden kunnen hakken want dat houd mij uit de winterdip!

    Deze nieuwe(andere) kist is een oude(gerepareerde) kist (concept 5) van Vincent Merlijn die ik kon overnemen in Baarlo. Ik heb daar ook geen spijt van gehad want dit is toch wel weer andere koek. Het kistje was al rudderless en vergt toch wel ietsje ander manier van bochten nemen en het na de eerste paar keren vliegen heb ik een mixer in gesteld na een tip van Loet Wakkerman om bij het bedienen van de rudder op die richting 1 van de rolroeren alleen omhoog te laten gaan zodat ik toch niet het gevoel krijg dat ik een input functie miste. Het reageert wel ietsje anders als normale rudder maar er gebeurt dan wel iets!! .

    Nu heb ik drie kisten die allemaal iets anders kenmerkend vlieggedrag hebben en er nog een vierde (NXT) bij gaat komen.
    Ik denk wel dat van de winter er twee kisten mij gaan verlaten en er twee typen overblijven waarvan het uiteindelijk er 1 type van gaat winnen. En zal er van het winnende type er eentje bijkomen en het verliezende type mij ook gaan verlaten want ik moet toegeven dat als je echt alles eruit wilt halen het niet slim is om met verschillende soorten kisten te vliegen. Die ervaring heb ik echt wel het afgelopen jaar gemaakt!!
    Het was dus een stijle leercurve dit afgelopen seizoen, of het allemaal resulteert in een betere ranking voor mij valt nog te bezien maar het houd me wel bezig en maakt plezier in het hobby ( het houd nooit op en leert altijd bij = plezier in het hobby!!! ).

    Grtz Heino
     
  17. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Goh, alweer een maand niets gepost... dan is het weer tijd voor een mini-interview!

    "En meneer Vink, heeft u nog wat beleefd, geknutseld of gekraakt de afgelopen maand?"

    Ik heb de afgelopen tijd bij het ongebruikelijk mooie weer vrij veel gevlogen, bijna dagelijks. Veel dingen geprobeerd of extra op gelet tijdens vliegen, ik blijf zoeken naar manieren om hoger te gooien (met beperkt resultaat) en om efficiënter bij allerlei weertypes te vliegen. Met dat tweede ben ik wel wat stappen aan het maken, ik merk dat mijn gemiddelde vliegtijden toenemen en dat het aantal echt korte vluchtjes flink is afgenomen. Dat is fijn met de wedstrijd aankomende zondag in het vooruitzicht. En natuurlijk heb ik er nog altijd vooral veel lol in, ook als het een keer wat minder gaat. Ik vlieg meestal met mijn nieuwere oranje Flitz 2, die is toch wat meer allround en wat robuuster als de groene Light.

    Het was vorige week af en toe echt raar weer, ik kwam soms nogal buitengewone omstandigheden tegen zoals wel warm maar bijna geen lift en ook een keer een half uur lang geen zuchtje wind, geen lift van betekenis in de wijde omgeving, alleen maar sink! Het is nu wel weer echt herfstweer, ik hoop dat het zondag bij de All Up Last Down wedstrijd een beetje redelijk wordt want de voorspellingen op dit moment zijn nogal knudde met vooral veel regen en lage temperatuur.

    "Dat klinkt allemaal goed, maar is er nog geknutseld?"
    Jawel hoor, maar vooral veel reparaties :rofl:. Ik ben nog van plan één van mijn transportcases om te bouwen zodat mijn beide Flitzen er samen inpassen maar ik treuzel daar nogal mee omdat ik nog steeds niet de beste manier heb gevonden om alles erin te krijgen. Misschien kan ik beter de zender achterwege laten, dat geeft wat meer lucht. Maar ik heb er geen haast mee, dat is meer voor het volgende wedstrijdseizoen als het echt zinvol is om een backup vliegtuig mee te hebben.

    "REPARATIES? Dus u bent weer aan het kraken geslagen?"

    Ja, dat lukt me de laatste tijd ook weer uitstekend! :hammer:Na wekenlang schadeloos vliegen had ik de afgelopen twee weken ineens weer een periode met allerlei panne.

    Eerst had ik een niet eens zo harde maar iets abrupte landing door een windvlaag en dat leverde een lichte vouw op in de buurt van de boom aan één kant van de vin. Tegenwoordig repareer ik dat door er tape op te plakken, met een naald door de tape gaatjes te prikken langs de vouw en er daarna dunne secondenlijm in te laten zuigen. Iets laten uitharden, even in de klemmen tot het ook binnenin is uitgehard en daarna tape verwijderen. Dat levert relatief strakke reparaties op die bijna niks extra wegen.

    Maar, de eerste sessie na dit ongevalletje lette ik niet goed op en vernaggelde ik een handcatch, moest snel de case die naast me op de grond lag ontwijken en kwam ongelukkig neer, waarbij de lijmverbinding tussen vin en boom faalde. Op zich goed nieuws want daardoor nauwelijks schade aan de vin en teruglijmen (met dunne CA) ging goed.

    Daarna lanceerde ik een keer een deel van de antenne van mijn zender mee met mijn DLG, het beschermkapje (in de vorm van een pijpje) vloog eraf tijdens een worp. Natuurlijk niet meer te vinden in het gras dus ik heb maar een nieuwe antenne gekocht. Voordeel is dat de nieuwe een beter knikmechanisme heeft zodat ie mooier haaks staat. En geen losse onderdelen meer dus dit was hopelijk een eenmalig WTF-moment.

    Een paar sessies later, in relatief ruig weer, was ik een keer wat laat met het intrekken van de flaps tijdens een landing. Daarna stond een flaperon een halve mm up uit neutraal in Speed mode. Dat leek me gek dus even zorgvuldige inspectie en niet meteen weer gooien... Dat was maar goed ook want beide vleugelservos zaten los! Ik had deze vrij minimalistisch met balsa wigjes en dunne CA in de vleugel gelijmd, maar blijkbaar ietsje te minimalistisch, hoewel ook hier weer het falen van een lijmverbinding verdere schade heeft voorkomen. Om deze cruciale verbinding toch wat steviger te maken heb ik de servos met epoxy en microballoons teruggelijmd.

    Daarna dacht ik het wel weer even gehad te hebben maar de Vloek van Vin(k) stak weer de kop op. Ik dacht dat ik ondertussen wel alle manieren om een DLG-vin te kraken kende en op zijn minst één keer vakkundig had uitgevoerd, maar gisteren heb ik toch weer een nieuwe manier ontdekt. Tijdens oefeningen om mijn werparm tijdens rotatie verder naar achter te houden ben ik erin geslaagd om tijdens een lancering de vin met mijn zender een flinke mep te geven. Die vond dat natuurlijk niet zo prettig... met een flinke hap eruit die dwars op de vliegrichting stond, waggelde de arme Flitz luid fluitend onder protest omhoog. Ik had meteen door wat er was gebeurd dus kleppen vol uit en meteen landen. Dat zag er niet fraai uit maar het goede nieuws was dat er geen materiaal was losgekomen, en ik met wat geduld, voorzichtig terugbuigen, gefriemel met een speld en de genoemde tape/gaatjes/cyano-truc de boel weer mooi in elkaar heb geknutseld, opnieuw bij verwaarloosbaar gewicht en nagenoeg onzichtbaar.

    Ik hoop dat daarmee mijn DLG Demolition Derby weer even achter de rug is. Al met al valt het allemaal wel mee als ik het relateer aan hoeveel vlieguren ik maak, het is ook allemaal prima te repareren maar omdat ik steeds minder vaak panne heb is de schade aan het ego des te groter als er weer eens iets kapot gaat. :stout:

    "Nou wat een verhaal weer meneer Vink. Is u verder nog wat opgevallen in het nieuws de afgelopen tijd?"

    Ja van alles, maar laten we het bij DLG houden. Ik las op RCGroups dat er in de USA een hoogtebeperking van 400ft wordt ingevoerd door de FAA voor alles wat onbemand vliegt, wat veel RC piloten daar zorgen baart. "De dood van de modelvliegerij!" roepen allerlei mensen. Anderen zijn boos op de AMA die zij verwijten dat hun lobby om traditionele modelvliegerij buiten beschouwing te laten in hun ogen heeft gefaald. Deed me een beetje denken aan de discussie die hier ook gaande was/is. Die wil ik hier niet oprakelen maar ik ben erg blij dat de 50m restrictie die ons enige tijd boven het hoofd hing lijkt te zijn losgelaten en dat vooralsnog 120m is toegestaan boven niet als modelvliegveld aangemerkt terrein, waar ik als niet-clubvlieger ook gebruik van maak. Voor DLG beschouw ik een maximum hoogte van 120m niet als ideaal maar zeker als werkbaar voor oefenen en recreatief vliegen. Dan maar wat eerder uit een bel stappen en op zoek naar een nieuwe.

    Verder zag ik genoemd dat er een deelbare vleugel-versie komt van de momenteel populaire en succesvolle CX-5 DLG komt. Ik kon verder geen details vinden maar ben benieuwd hoe de deling precies is gerealiseerd. Goed nieuws voor vliegers zoals ik die baat hebben bij een compact te transporteren competitie-DLG, meer keuze! En nee, niks voor mij, ik ben in alle opzichten tevreden met de Flitz 2.

    "Wilt u nog iemand de groeten doen?"
    Niemand in het bijzonder maar tot zondag :bye:voor wie ook komt vliegen in Deventer!
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
    HBZWEEF, B3rnard, spedter en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Buiten modelvliegvelden vliegen is nu max. hoogte 120 mtr en ook onder de komende EASA regeling.
     
    jaap27 en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  19. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Morgen is de laatste wedstrijd van het jaar in Deventer. Ik heb er heel veel zin in! De weersverwachting is vrij goed, wat koud maar droog en helder met wat zon bij redelijk wat wind. Vandaag waait het wat minder hard dus goed weer voor een generale repetitie later vanmiddag.

    Afgelopen donderdag heb ik mijn DLG Demolition Derby voortgezet door mijn Flitz bovenin een boom te parkeren. Tja, je moet het een beetje spannend houden voor jezelf hè :rofl:. De oorzaak was dat ik probeerde koste wat het kost 3 minuten per vlucht te halen, wat op dat moment aardig ging. Eén vlucht leek het niet te worden maar ik vond een erg turbulente bel waar ik behoorlijk in steeg, maar die me ook zeer snel windafwaarts bracht. Ik had ook wel door dat er sterke sink omheen zat en ik kwam in een hoek van mijn veld terecht waar ik wat minder overzicht heb, dus ik besloot vanaf ongeveer 50m hoogte uit de bel te stappen en in speed mode zo snel mogelijk terug te vliegen. Dat ging goed mis, de Flitz viel als een baksteen uit de lucht in de sink en ik vermoed de rotor achter het wat verhoogde plateau waar ik vanaf vlieg. Ik merkte dat ik het niet ging redden, ben er nog naartoe gerend voor beter overzicht maar toen werd ik al de boom in gekwakt.

    Hij zat ongeveer 8m hoog bovenop de zeer dichte kruin van een vrij jonge boom waar ik niet erg hoog in zou kunnen klimmen. Wel was de stam dicht bij de grond al flink vertakt en dat bleek mijn grote geluk, met wat kracht kon ik namelijk een deel van de kruin bewegen vanaf de grond. Door takken te schudden of uit elkaar te bewegen kon ik de Flitz voorzichtig telkens iets verder laten vallen en na een uur pielen had ik hem eruit.

    Ik had me al neergelegd bij flinke schade door al dat gebungel aan takken maar hij is er wonderwel heel uitgekomen. De staart is nagenoeg intact op een paar kleine deukjes na. De enige schade van betekenis was aan de vleugel als gevolg van een flinke tik op de voorrand waardoor er wat delaminatie was rond de linker flaperon hevel en scharnier. Ik denk dat dit impactschade is van de crash zelf omdat er aardig wat kracht achter heeft gezeten. Maar ook dit bleek met wat tijd, beleid, tape en dunne CA goed op te lossen. En het was toch rotweer gisteren.

    Vandaag maar niet te lang oefenen en een beetje conservatief vliegen. :jan:
     
    heino vindt dit leuk.
  20. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ach wat jammmer... Ik lees net dat de wedstrijd toch is afgelast. Maar weer een nieuwe datum in november! Het jaar is nog niet om...
     

Deel Deze Pagina