Vintage ASW 15 Hegi

nou jacob hij is opgehaald door justus en onderweg jou kant op

hoop dat je er weer een mooie vlieger van maakt

groet john

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En dat vlak voor de Sinterklaas, 11 november, feestdagen . . .

Kan niet wachten en ik maak er zeker wat moois van!

Justus bedankt en tot volgende week bij goed weer!

Jacob

Ik heb mijn romp ernaast gelegd en het is inderdaad identiek dezelfde romp, ik zal hem ook meenemen en dan mag je zelf beoordelen of je er wat aan hebt....want ik ga er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid helemaal niets mee doen.

Justus

ps. ik heb er de originele tekening van revell bij.....zijn daar liefhebbers voor? Dan probeer ik er nog mee naar de copyshop te gaan voor de 13de

Heb je het tegen mij??

Belangstelling voor nog een romp is er altijd:
1. met motortje in de neus
2. zonder motor maar met sleephaak en intrekbaar wieltje
3 ? met een klein KTW'je ??

Ideeen genoeg.

Tja, die vleugels zijn niet zoals ik ze heb, ze lijken enorm hol aan de onderzijde.

Mijn idee is om mijn eigen vleugels er op van pas te maken, hoef ik alleen rompen te wisselen.

Jacob

Ik hou het even centraal, Jacob....dit is waarom mijn vrouw graag ziet dat zaterdag door gaat:
asw15.jpg

Ze wil ook al een half jaar die doos van de Twin Astir naar zolder maar dat gaat hij pas als ik er aan ga bouwen

Justus

Hallo Jacob,

Mooie model van je, vorige week het vliegbeeld bekeken in Marknesse.

Ik heb na ongeveer 30 jaar jaar mijn ASW-15 Hegi (half afgebouwd) van zolder gehaald en ga hem nu eindelijk maar eens afmaken.

Het moet een replica gaan worden van de ASW 15B 1:1 die mijn vader en broer toen bezaten en mee vlogen

Ik heb veel gehad aan de diverse foto's en stukken die je geschreven heb.

Ik hoop je nog eens te mogen benaderen met vragen.

Nu eerst maar weer leren vliegen met de E-spirit!

groet

Terence

Leuk! Doet me goed om te horen dat mijn ASW je de inspiratie geeft om jou ASW weer de lucht in te gaan brengen. Voor vragen kun je hier of via PB altijd terecht.

Ga je ook een motor in de neus planten? En een draadje met foto's is ook niet slecht natuurlijk.

Het is een heerlijke kist, niet echt een super vintage look. Het mooie vind ik dat je haar kunt vliegen als de wind voor de 2-assers eigenlijk te veel begint te worden. Thermieken gaat ook prima, snelheid er in houden en het vliegt strak! Verstoorders zijn wel een aanrader. Dan land je hem waar je wilt.

Succes met de verbouw.

Groet,

Jacob

Hee Jacob,
Hoe zit het eigenlijk met die repro rompjes? Heb ik het nou goed begrepen dat jij een extra romp had waarvan iemand op het forum een mal van zou maken?
Lijkt me een leuk idee!

Groet'n Rick

Ik heb net op ebay verstoorders gekocht.
Motor in de neus gaat ook gemonteerd worden, kan ik straks mooi overal vliegen. tzt zal ik een draadje openen (moet ik eerst wel ff uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat (nieuw op forum he).

Het is wel een van de eerste "plastic" kisten zoals zweefvliegers dat noemen en een mooi tijdloos ontwerp, vliegt in het echt ook heel goedmoedig, mijn vader zegt zoms net te gemakkelijk.
Ik ga eerst de hoogteroeren opnieuw bouwen, zijn echt niet strak, tevens nieuwe pennen en buizjes in de romp, mooi van carbon buis, licht en meer lijmoppervlak.
En een nieuw richtingroer met hol bol profiel, een pendelgedeelte zoals de originele dat heeft en van die mooie stuurkabeltjes van kevlar. Staan die kabels heel strak gespannen tov de servo?

Al met al zat te doen, maar ja bouwen en bedenken is great fun, maar daar hoef jou met je projecten niets van te vertellen toch.

groet

Terence

Klinkt goed! Hoogteroeren is ook een van de dingen op mijn kluslijst. Nu zit er de originele 2 x 3 mm met pendel nog in, beetje aanduiken voor snelheid geeft meteen flutter! Dus het idee is goed om dit met grotere diameter in carbon uit te voeren.

Ik heb nog 2 oude rompen op de kop getikt, 1 daarvan gaat puur voor de sleepmeetings gebruikt worden. En daar gaan zeker de verbeterde hoogteroeren in. Hol-bol richting heb ik al aangebracht! Aanrader is ook om kieren van de rolroeren af te dichten met 'spaltabdeckungtape', ze is er een stuk stiller van geworden bij een zoemertje, dus is er minder weerstand en dus moeten de prestaties beter zijn geworden. In de praktijk merk ik dat de reactie op rolroer beter is geworden.

En pull-pul op richting is zeker aan te raden. Kabeltjes heb ik gewoon op gevoel strak gezet.

Succes!

Jacob

Ik heb net op ebay verstoorders gekocht.
Motor in de neus gaat ook gemonteerd worden, kan ik straks mooi overal vliegen. tzt zal ik een draadje openen (moet ik eerst wel ff uitzoeken hoe dat in zijn werk gaat (nieuw op forum he).

Het is wel een van de eerste "plastic" kisten zoals zweefvliegers dat noemen en een mooi tijdloos ontwerp, vliegt in het echt ook heel goedmoedig, mijn vader zegt zoms net te gemakkelijk.
Ik ga eerst de hoogteroeren opnieuw bouwen, zijn echt niet strak, tevens nieuwe pennen en buizjes in de romp, mooi van carbon buis, licht en meer lijmoppervlak.
En een nieuw richtingroer met hol bol profiel, een pendelgedeelte zoals de originele dat heeft en van die mooie stuurkabeltjes van kevlar. Staan die kabels heel strak gespannen tov de servo?

Al met al zat te doen, maar ja bouwen en bedenken is great fun, maar daar hoef jou met je projecten niets van te vertellen toch.

groet

Terence

Ik heb net de hoogteroeren goed bekeken en ben geschrokken je pakt zo de balsa afdekking van de ribben af, ook erg slecht balsa (hard en zacht in een stuk) dus echt aar nieuwe maken. misschien is dit bij jou ook wel het geval en is de torsiestijfheid er ook wel uit (toen met uhu houtlijm of zo in elkaar geplakt het brokkelt zo uit elkaar)
Met welke lijm plak jij nu balsa aan elkaar? CA of houtlijm?

Ik ga denk ik holle carbon buisjes over de hele lengte ga inlijmen, het weegt toch bijna niks en dan mooi stijf.

Hoe kom je aan die rompen ik heb er naar gezocht maar kan niets vinden, ik wil eigenlijk 1 romp als zwever houden, dus zoek er nog een.

succes

Terence

Rompjes ASW 15

Op zich is het niet moeilijk om een goede strakke romp af te mallen.

Echter voor 1 of 2 rompjes is dit niet echt interessant als je een set kwalitarief hoogwaardige mallen wilt maken. Reken er dan op dat je alleen al ca € 300,- aan vormhars, glasmat, epoxy, paspennen, tixotropeermiddel, katoenvlokken, lossingswas, PVA, hout, boetseerklei e.d. kwijt bent.

Goedkopere oplossing zou gipsmallen kunnen zijn, maar deze gaan hooguit 2-3 rompjes mee voordat je de mal moet repareren.
Ook is het vanwege gewicht en kwetsbaarheid van gipsmallen moeilijk om de romphelften nat-in-nat aan elkaar te bevestigen. Lukt dit niet dan moet je in dat geval de 2 romphelften laten uitharden, ten minste 1 helft lossen en deze helften daarna met epoxy en glasband aan elkaar zetten. Dit gaat echter wel ten koste van de sterkte omdat de hechting van epoxy op (min of meer) uitgeharde epoxy beduidend minder is dan bij nat-in-nat, en het is veel boeilijker de helften netjes op elkaar aan te laten sluiten.

Gaat het dus om 1 of 2 rompjes, dan kun je beter kijken of je die nog ergens 2e hands kunt krijgen.

PB en toch niet

Dit bericht is voor 'MikeRdam'

Ik heb een PB van je ontvangen maar kan via het forum je geen antwoord geven, zo is je account blijkbaar nu ingesteld. Als je dat bewust wilt, prima. Het kan ook zijn dat je dat niet bewust wilt, dan weet je het nu!

Groet,

Jacob Bos

Door het ASH-31 draadje van Arno888, waarin het over de TEK-probe ging, ben ik ook maar eens aan de slag gegaan met een nieuwe TEK voor mijn ASW. 3 mm alu buis zo dun mogelijk afgevijld aan 1 zijde en daar met een speld (de tip van Arno888 ) 2 gaatjes in geprikt. Uiteinde afgedicht met wat hotwax en klaar. En ik moet zeggen dat dit weer een stuk beter is dan de oude die ik had. Ben nu ook weer een tijdje verder en leer steeds beter om te zien wat er gebeurt in combinatie met de vario geluiden die ik hoor. Tijd voor verfijning dus, en dat is gelukt. Met deze TEK buis is er geen verschil in toon meer te horen bij geforceerd duiken en daarna stevig optrekken. Beter dus.

IMAG0177.jpg

Back