Vintage ASW 15 Hegi

Hey Jacob,

Had je deze al gezien op marktplaats? 251835330 (FF copy paste)

Bas

Beetje voortgang . . .

Na de kleine crash en een paar drukke werkweken wat tijd gevonden om de ASW weer luchtwaardig te krijgen.

Verbogen vleugelpennen zijn onlangs vervangen door nieuwe exemplaren.
Vanavond de servoplank ingelijmd en een nieuw balsa frame voor de kap gemaakt met de restanten van de vorige kap:

IMAG0014.jpg

Hierna schuren, plamuren, spuiten, apparatuur weer inbouwen en omhoog!

Jacob

Klaar

Vanavond de cockpit klaargemaakt en daarmee is de ASW weer klaar voor het hoge zwerk.

Ken heeft ook een beter kantoor gekregen. Dit keer met een oranje noodknop om de canopy af te werpen in geval van nood (net als de echte). Bovendien heeft Ken nu zijn eigen knuppeltje als mijn stuurmanskunsten het laten afweten . .

IMAG0036.jpg

Met dank aan de kralendoos van moeder de vrouw en het stokje van de lolly van mijn zoon. . .

Groet,
Jacob Bos

Superdag

Vandaag de ASW omhoog gebracht en ruim een uur achter elkaar gevlogen. Zelfs kleine bellen op 50 meter hoogte mooi kunnen oppakken en weer doorstijgen naar grotere hoogtes. Wat een superthermische dag, nog niet veel meegemaakt.

Halverwege de vlucht mezelf eens laten gaan en met een superbel doorgestegen naar 513 meter (bron: SkyAssistant).
ASW%202009%2007%2005%20meer%20dan%20500%20meter%20hoog.gif

Was nog goed te zien, viel me niet tegen . . maar verder durfde ik niet meer. Zo'n lekker kissie wil ik niet kwijtraken. Landen hoefde niet vanwege het weer, wel vanwege het lichaam. Stond in een weiland beschut achter wat bomen: te warm...

Maar al met al een geweldige zweefdag. Accu niet leeg en bijna onbeperkt zweven, super!

Laatst bewerkt:
Sleephaak

Voor mijn Beta opknapper van de week wat materiaal besteld. Onder andere een sleephaak, lijkt me leuk om die in de ASW in te bouwen. Vraag is natuurlijk waar. Uiteraard zo ver mogelijk in de neus, maar daar ligt al een motor . .

Daarom de vraag: als ik de sleephaak zo kort mogelijk onder de motor inbouw, is dat dan slim? Of ga ik het mezelf dan moeilijk maken als ik me ooit eens omhoog laat slepen.

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Sleephaak zit er in

Vandaag nog een vrije dag dus verder geknutseld met de sleephaak. Hij zit er in!

Zo strak mogelijk onder de motor ingebouwd, kwam mooi uit met wat er in dit artikel wordt beschreven. In een stuk stevig hout een messing bus ingebracht met daarin een 4 mm stalen as. Deze aan het uiteinde verhit en platgeslagen, gaatje erin geboord en de servolinks gemonteerd. Servo is er 1 die 11kg trekt met metal gear, lijkt me voldoende. Is dat te testen op een of andere wijze?

Met mijn 6-kanaals zender is de besturing geregeld door de sleephaak te koppelen aan de verstoorders, gaan die uit dan is de sleephaak open.

Omdat de sleephaak voorin gemonteerd is betekent wel dat mijn LiPo ietwat naar achteren gaat verschuiven, maar servo zit er nog voor, dus ik verwacht niet veel gedoe met zwaartepunt. Vanavond nog even nameten en dan is ze klaar om eens gesleept te worden!

Zo zit de sleephaak er nu in, de afwerking c.q. versteviging moet nog aangebracht worden:

SV107017.JPG

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Mooi! Wat mij wel opvalt en wat ik zeker anders zou doen (al heb ik geen enkele ervaring met sleepkoppelingen): de aansluiting van je servo op de ontkoppelas, zal ik maar zeggen. Die liggen niet in elkaars verlengde wat onnodige wrijving oplevert. Daar zou ik een kwiklink of een andere gevorkte aansluiting voor maken.

Ik heb wel eens gelezen dat je het model vol aan de sleepkabel moet laten bungelen en kijken of hij dan nog makkelijk ontkoppelt.

Mooi! Wat mij wel opvalt en wat ik zeker anders zou doen (al heb ik geen enkele ervaring met sleepkoppelingen): de aansluiting van je servo op de ontkoppelas, zal ik maar zeggen. Die liggen niet in elkaars verlengde wat onnodige wrijving oplevert. Daar zou ik een kwiklink of een andere gevorkte aansluiting voor maken.

Zoals bij de ASH 31 bijvoorbeeld

img396.jpg

Arjen, dank voor je reactie.

Metalen kwiklink heb ik zeker aan gedacht, uitdaging is om op deze korte afstand de links-rechts beweging van de as op te heffen. Die beweging ontstaat door het ronddraaien van de servo. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Met de 2 kogelkoppen die ik nu gebruik (van de dikke soort) loopt het mooi soepel.

Bovendien denk ik dat er een redelijke kans is dat een kwiklink het eerder begeeft dan deze koppelingen. Maar zien is geloven. Ik hoop dat het de 20e mooi weer is, gaan we het proberen!

Jacob

PS Lekker uitgewaaid vandaag lees ik net! Heerlijk, ben jaloers . .

Zoals bij de ASH 31 bijvoorbeeld

img396.jpg

Tja, dit is de mooiste oplossing, dat klopt. En de mijne is ontstaan vanuit jou voorbeeld. Met mijn eenvoudige rechterhanden ben ik al trots met wat ik in elkaar gefabriekt heb. :D

Daarnaast speelt ruimte een rol. Het is behoorlijk vol aan het worden in het vooronder van mijn ASW, niet zo'n grote bak als die van jou. Servo op de bodem komt niet mooi uit en daardoor zou ik veel andere zaken moeten verplaatsen.

Die ASH is wel mijn droom moet ik zeggen.

Voor wat betreft de bevestiging: the proof of the pudding is in the eating. Ik zal er vooraf nog eens wat gewicht aan gaan hangen, zien wat er gebeurt.

Heb je nog vuistregels voor wat het gewicht is wat de servo los moet kunnen trekken? Mijn ASW weegt nu zeker 3 kg.

Jacob

Heb je nog vuistregels voor wat het gewicht is wat de servo los moet kunnen trekken? Mijn ASW weegt nu zeker 3 kg.
Jacob

Belangrijkste is er voor te zorgen dat het niet kan wringen (tussen servo en schuif) Wat ik iets minder vind aan jouw oplossing is dat de stalen pen nauwelijks geleiding heeft in dat blokje (kantelen bij het lossen)
Een vuistregel voor de sterkte ? Geen idee eerlijk gezegd. Voor een 3 kilo kist het dubbele lijkt (6 kg) me vrij aardig.
Maar wat je niet moet vergeten is dat wanneer iets fout gaat er altijd twee zijn die kunnen ontkoppelen en dat er op de weg naar beneden bijna altijd wel één moment ontstaat waarop de spanning in de sleeplijn minder wordt of wegvalt .
Maar bouwen op de meest extreme situatie ........ ??????

Laatst bewerkt:
Duidelijk Arno!

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Vindt het zelf mooi licht lopen, maar ja, geen ervaring dus wat zegt het . .

En mocht er echt niet ontkoppeld willen worden zet ik gewoon m'n motor zaagje op de neus aan ;).

Jacob

Test: hou je vliegtuig omhoog aan een lus die in de sleepkoppeling zit. Als je ontkoppelt en je vliegtuig valt op zijn richtingroer is de sleepkoppelingservo sterk genoeg ;).

Ik zou gewoon op de grond eens testen. Sleeptouwtje aanbrengen, vliegtuig vasthouden, door iemand flink aan het touw laten trekken en dan proberen te ontkoppelen. Als het ontkoppelen zonder moeite lukt is het goed. 11 kg servo voor 3 kg vliegtuig zou geen enkel probleem moeten zijn.

Back