Vintage ASW 15 Hegi

Stapje verder

Weer een stapje in de goede richting gemaakt. De vleugels zijn inmiddels gestript. Vorige week wat spullen besteld, waaronder een paar verstoorders. Deze heb ik vanavond ingebouwd en 1 daarvan aangesloten. Werkt prima. Volgende stap, de rolroeren. Wachten is op de bestelde servo's . .

SV105825.jpg

Groet,

Jacob Bos

Hoogteroeren

Na flink wat schuur en plamuurwerk zien de hoogteroeren er weer strak uit. Toen ik daar mee klaar was viel er helaas nog een zwaar voorwerp op, dus "even" een reparatie moeten uitvoeren. Desalniettemin zitten ze nu in de folie:

SV105828.JPG

Er staat overigens nog een half afgebouwde ASW 15 van Hegi te koop op marktplaats dus voor degenen die dit een mooi model vinden...

Had er al een 10tje op staan, tot dat Jakkie mij overbood. hahaha :mrgreen:

Nieuwsgierig

Ik ben inderdaad ook erg nieuwsgierig naar wie hij is gegaan. Vanmorgen was de advertentie verdwenen. En eigenlijk ook wel benieuwd naar de prijs.

Jacob

de nieuwe eigenaar

Hij is naar mij gegaan voor 25 euro. Ik ben er wel blij mee omdat ik al 20 jaar een zelfde romp heb liggen maar het kapje niet meer. Betekent dat ik van deze doos eerst een kapje ga afgieten in gips en daarna de kist afbouwen. Bij die andere romp snij ik dan een paar styro vleugels. De oude ribbenvleugel was zulke bagger dat ik die destijds maar in de container gepropt heb. Ik zal tzt de voortgang wel op dit draadje melden.
Max

Remkleppen klaar

Gisteren, terwijl ik me zat te verbijten omdat ik met het mooie vliegweer niet van huis kon, heb ik wat tijd besteed aan het gereed maken van de verstoorders. Deze zijn klaar. Bovendien heb ik de bedrading aangebracht voor de in te bouwen rolroerservo's. Volgende klusje is de rolroeren bijwerken en mooi van pas gaan maken. Langzaam maar zeker vordert deze kist dus.

SV105968.JPG

SV105969.JPG

Rechter rolroer klaar

Volgende onderdeel aan de rechtervleugel is het weer netjes maken van het rolroer en de besturing er van aanbrengen. Het roer bleek enigszins bol te staan. Daarom heb ik aan de uiteinden wat 1 mm balsa aangebracht en vervolgens dit weer gelijk geschuurd met de vleugel. Geeft nu een mooie aansluiting. Vervolgens de aansturing ingebouwd. Dit wilde ik met zo min mogelijk 'buiten de vleugel zichtbare delen' doen. Is redelijk gelukt. De servo zit zo laag als mogelijk is, de roerhoorn zit ook zo laag als mogelijk is in het rolroer. Gevolg: een bijna vlakke aansturing en dus zo min mogelijk verstoring.

Nu nog de aansluiting van de vleugel naar de romp met de bedrading netjes maken. Dan het hele circus nog een keer voor de linker vleugel.

SV105987.JPG

He Jacob,

Ziet er weer klasse uit.

Toch een mooie kist die ASW 15. Moet ook nog zien dat ik er een scoor.........op e-bay.............

de Hegi kits zijn nu schaars aan het worden..............

Gr Harry

@Return, dank

Ja, zo af en toe zie je ze nog voorbijkomen. Laatst nog 1 op marktplaats volgens mij. Oh, ja is in dit draadje na te lezen . . :p

Vandaag de laatste hand gelegd aan de andere vleugel. Hier en daar nog een beetje plamuren en schuren en dan zijn ze echt 100%. Electrische aansluiting met de romp is inmiddels ook gemaakt! Idee is om nu richting en hoogteroer aan te gaan sluiten. Vervolgens de motorisering voor elkaar maken. Spuiten en dan kan ie in principe de lucht in.

Het idee van een intrekbaar wiel laat ik maar even gaan. Heel simpel omdat ik een kanaaltje te kort kom op de zender . . . . dat ik dan niet eerder bedacht had. :sleepy:

Genoeg te doen dus, maar wel behoorlijk op schema

Nog even wat laatste foto´s

SV105988.JPG

Op de linker vleugelhelft zie je voor de ligger wat rechthoeken. Daar heb ik openingen gemaakt om de servodraden door de ribben te te kunnen trekken. Ik wilde namelijk de originele opening van de rolroer aansturing gebruiken voor de multiplex stekkers, die zitten er nu in:

SV105989.JPG

Zo weekje werken, en dan maar hopen dat het weer bouwweer is en geen vliegweer, kan ik het tempo er in houden.

Jacob Bos

Op ebay staan regelmatig nieuwe, onaangebroken bouwdozen (tot voor kort in ieder geval). Ze zijn dan wel prijzig, ik heb er ook naar gekeken maar ze gingen al heel rap naar boven de 150 euro en dat werd mij toch te gortig...

Yep, het is alweer een tijdje geleden. Van een en de zelfde verkoper (ik dacht uit Paderborn) verschenen regelmatig ongebouwde ASW15 van Hegi.

Na de aankondiging dat het de laatste was, heb ik er geen meer zien langs komen.

Ben nog wel steeds op jacht...........

Moet tussen 2,50 en 3 meter zijn en ribben vleugels...........

Gr Harry

Kanaaltje te kort

@Jan: Dank voor de tip!

Is inderdaad een oplossing. Echter . . heb gisteravond de benodigde hardware besteld en ook even berekend wat dit aan totaalgewicht met zich mee zal brengen. Ze gaat volgens mij ruim de 2 kilo te boven. Ik heb er namelijk voor gekozen om de servo's apart te voeden, dus niet vanuit de accu die de motor ook van stroom gaat voorzien. Geeft wat extra gewicht maar vergroot de bedrijfszekerheid. Te meer daar er totaal 6 servo's gebruikt gaan worden. Via dit forum begrepen dat het dan beter is om dan met een 'ubec' te gaan werken.

Al met al wordt ze dan nogal zwaar. Dus eerst maar zonder intrekbaar wiel. Dan lekker vliegen en als blijkt dat wat extra gewicht geen probleem zal zijn heb ik een leuke klus voor de volgende winter!

Jacob

Back