Vintage ASW 15 Hegi

Rick,
Jouw ASW is vergelijkbaar met die van Jacob en het is dezelfde motor. Dus voor jou hetzelfde :D

Vleugel rechts: check!

Korte update:

Heb ff geen fototoestel bij de hand, maar de rechterhelft zit weer in de witte folie. Van de week de linkerhelft nog. Dan aan de slag met aansturing hoogte en richting. Lig op schema voor 17 mei (maar moet wel doorwerken . . )

Jacob

Vleugel links en rechts: check!

Vandaag (of eigenlijk gisteren) de vleugels afgemaakt. Gisteravond de folie er op gestreken. Niet onaardig gelukt voor een beginner. Maar ja, met dit Forum kan eigenlijk niets meer mislukken.

Na het foliën even de vleugels aan de romp, aansluiten, spanning er op . . . .een sonore brom in de linkervleugel, daarna grote stilte. . . :mad: blijkt de servo voor de stoorklep het op dat moment te begeven. Na ja, altijd beter dan in de lucht, maar toch. Ben zo eigenwijs geweest om geen toegangsluiken te maken. Dus folie maar open gesneden, servo verwijderd (met enig geweld omdat ik hem verlijmd had) en daarna nieuwe servo geplaatst. Nu met een systeempje om hem te kunnen in- en uitbouwen. Ik lijm geen servo's meer, lesje geleerd. Eind goed, al goed. Vleugeltjes staan hier nu te glimmen op de bouwzolder:

SV106072.jpg

En de stoorkleppen eruit:

SV106074.jpg

Nu aan de slag met de aansturing van hoogte en richting!

Jacob Bos

ziet er goed uit! nog steeds in de planning om hem na te maken van de asw15 op veendam van de familie oudhuis?

Ja, inderdaad, is ook niet zo moeilijk. Deze is helemaal wit met blauwe registratie. Afwijkend ten opzicht van de bouwdoos is de blank gekleurde kap. In de bouwdoos is hij blauw, in het echt dus blank. Maar dat is inmiddels opgelost. In Duitsland een blanco kap weten te vinden. Nu nog de blauwe registratie maken.

Jacob

Erg fraai....................

Jacob!!!
Dit wordt een mooie "Flieger"..!
Heb ik je al verteld, dat ik een Cirrus heb gekocht?

groet!

Kees

Dank, kan me niet snel genoeg gaan nu, nog een hoop te doen..

Volgens mij heb je 3 kisten tegelijk gekocht, waaronder de Cirrus. Foto's heb je mij gemaild. Je wordt ouder papa . . niet vergeten om op 17 mei naar Boxmeer te gaan hé. ;)

Jacob

Werken aan de romp

De afgelopen dagen een aantal klusjes gedaan:

- ouderwetse stuurstang gemaakt voor de aansturing van het hoogteroer
- originele wielgat afgesloten door glasmat, hierna afplamuren
- uitneembare servoplank gemaakt, de servo's voor hoogte en richting komen direct achter 'het hoofd van de piloot'. Het is dan lastig om de fijnafstelling te kunnen doen. Daarom uitneembaar plaatje gemaakt. Op het moment van de foto is de epoxy nog zacht dus plaat niet gemonteerd, idee lijkt me duidelijk. Plaatje schuift in de aluminium U/profielen en wordt geborgd met een bout en moer.
- neus verwijderd om plaats te maken voor motor/prop/spinner. Spinner moet nog binnenkomen. Daarna kan hij echt op maat gemaakt gaan worden.

Overzicht van deze klussen is met de klok mee op de foto na te zien:

Voortgang_2009_03_28.jpg

Groet,

Jacob Bos

Besturing is klaar!

Vandaag het hoogte en richtingroer definitief aangesloten. Het richting roer is met, een voor mij nieuwe manier, pul-pull kabel aangesloten. Werkt erg mooi moet ik zeggen. De reden dat ik pull-pull ben gaan gebruiken is dat de ASW van achteren redelijk zwaar is. Dus elke gram telt daar. Aansturen met een stang, zoals bij het hoogteroer was dan de zware oplossing. Moet hem nog wel even fine-tunen, maar het functioneert nu goed.

Daarnaast is het richting roer nu met een hol-bol scharnier gemaakt, is was strakker en aerodynamischer.

SV106081.JPG

Richtingroer servo is op de kop gemonteerd op de servo-plank om zo genoeg separatie met de hoogteroerstang te verkrijgen.

SV106082.JPG

Groet,

Jacob Bos

Het zijn complete sets die je koopt. In de verpakking zitten verbindingsstukken om de kabels aan een kwiklink te bevestigen. Deze gebruik ik niet, wel gebruik ik ball-links. Deze gebruik ik omdat je dan geen last hebt van aanlopen van de kwiklink tegen het hart van de servo-arm.

Verbinden aan de servo doe ik door een 2mm boutje aan de servo-arm te bevestigen met moertjes.

Hoe ver ben jij met je ASW-28? Is er ook een draadje op dit forum van? Een 28 staat ook op mijn verlanglijstje. Liefst een 4 meter. Komt er vast nog wel eens van. . . .

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Heb je de versie met staalkabels gebruikt? Sullivan heeft ze ook met Kevlar draden. Heb ik afgelopen zaterdag aangeschaft om het roer van mijn ASW om te bouwen naar pull-pull. Gewoon bij de modelbouwwinkel trouwens, voor iets meer dan een tientje helemaal compleet. Twee kevlar draden, twee buitenkabels en alle verbindingen.

Code: SU521
Merk: Sullivan
Omschrijving: Close loop kabel kit
Prijs: € 11.75
Informatie:
PULL-PULL CABLE KIT
Close loop kabel set.
Lengte 3,6 meter kevlar.
Met 4 ogen, 4 kwiklinks en 4 bevestigingshulsen.

Het zijn complete sets die je koopt. In de verpakking zitten verbindingsstukken om de kabels aan een kwiklink te bevestigen. Deze gebruik ik niet, wel gebruik ik ball-links. Deze gebruik ik omdat je dan geen last hebt van aanlopen van de kwiklink tegen het hart van de servo-arm.

Verbinden aan de servo doe ik door een 2mm boutje aan de servo-arm te bevestigen met moertjes.

Hoe ver ben jij met je ASW-28? Is er ook een draadje op dit forum van? Een 28 staat ook op mijn verlanglijstje. Liefst een 4 meter. Komt er vast nog wel eens van. . . .

Groet,

Jacob Bos
Hallo
Ik zal ze gelijk even meebestellen! bedankt
Tja de ASW-28 dat gaat nog even duren aangezien ik eerst maar eens mij brevet moet gaan halen:mrgreen:Maarja met dat uur er bij komt het zeker goed:rolleyes:
mvg Rick
PS: asw-28-a

Laatst bewerkt door een moderator:
@Jacob: ja.

@Rick (en ook Jacob): als het even kan zou ik voor de Kevlar versie gaan. Het is lichter (die is voor Jacob :-) ) en het geeft minder kans op storing als je een 35 mHz antenne door je romp wilt leggen (voor Rick denk ik). Anders heb je 2 metalen draden door de volle lengte van je romp lopen.

Back