Vintage ASW 15 Hegi

Nu begrijp ik niet wat je bedoelt:

1. Als je de stoorkleppen bedoelt. Deze kunnen alleen maar omhoog en zijn via 1 servo per klep via een Y-kabel aangesloten op de ontvanger.
2. Als je de rolroeren bedoeld, deze zitten ieder op een eigen kanaal op de zender. Dan kan je er eigenlijk mee doen wat je wilt, dus ook beide gelijk omhoog of naar beneden.

Als het niet duidelijk is, gewoon weer vragen!

Jacob Bos

Hey
Ik bedoel rolroeren daarvoor zitten op mijn asw-28 servo's in de vleugels.
Is het dan zo dat er 2 kanalen op je ontvanger voor rolroeren zijn die met elkaar reageren of ben ik nu in de war

Klopt

Het is inderdaad zo dat er dan 2 kanalen van je ontvangen gebruikt worden. Met de instellingen/mixer op de zender kun je dan verschillende instellingen maken.

Schrik . .

Van de week spullen binnen gekregen uit Hong Kong, eerste keer van mijn 7 bestellingen dat de heren van de douane vonden dat ik maar wat extra's moest betalen . . maar dat terzijde.

De 'spullen' bestonden onder andere uit de motor, regelaar, LiPo en een UBec.

Uit de neus van de ASW, voor de ombouw naar brushless, kwam zo'n 300 gram lood. Dus ik denk handig te zijn door een borstelloze motor van ongeveer hetzelfde gewicht te bestellen. Mijn schatting is dat de ASW straks totaal rond de 2,5 kg zal uitkomen. Dus dat is iets meer dan de 10% regel, maar goed een beetje power is nooit weg . . .

Tot ik in mijn andere draadje over de Countryman de 'bemoeienis' van Arjen lees. Blijkt mijn gevoels-conclusie van hoe groter de zwever hoe hoger het % niet helemaal juist te zijn. Het blijkt precies andersom te zijn. Ik ben dus een potentieel raketje aan het bouwen. Zal voortaan zeker eerst Arjen zijn database er op naslaan.

Ga er wel mee door, dan maar halfgas omhoog, heb ik in ieder geval lekker lange vliegtijden. . . .

We zullen zien wat de werkelijkheid straks zal zijn. Ik ga de komende weken wat gas geven, hij moet wel mee op 17 mei!

PS, staat een leuke 4m Discus te koop op Marktplaats

Laatst bewerkt door een moderator:
hmmmmm Jacob......je hebt ongeveer 150W per kg nodig voor een stevige stijgvlucht. 2,5x150=afgerond 400W. Jij hebt een motor van 1400W uitgekozen :-) Is inderdaad genoeg.......

Maar goed. Een groter probleem is het kV. Deze motor draait héél erg langzaam. Op 3 cellen heb je een kV van ongeveer 1000 nodig, op 4 cellen rond de 650-700. Die van jou heeft een kV van 500. Om daarmee nog een beetje vaart te krijgem moet je naar een immense prop. Op 4 cellen 16x10, dat is echt héél erg groot.

Persoonlijk denk ik dat je met deze motor niks kunt, het spijt me. Hij is bedoeld voor zwevers van ongeveer 5kg - dus dikke 4m zwevers. Wellicht beter voor je Countryman, al is hij zelfs daar eigenlijk veel te groot voor.

Leermomenten

Arjen,

Dank voor je info. Kreeg al een donkerbruin vermoeden dat ik teveel op het gewicht heb gelet.

De berekening van vermogen begrijp ik. Zit dus niet goed met de Kv. Moet eerlijk zeggen dat ik daar nog geen kaas van heb gegeten. Het afgelopen jaar heb ik vele leermomenten gekend, dit is er weer een. Moet maar op zoek naar een dikke 4m zwever, heb ik er nog wat an . .

Arjen, kun je in een paar zinnen iets noteren over dat Kv verhaal. Begrijp dat het een verhouding is tussen toeren en voltage?

Jacob

Ja. kV is hoe snel de motor onbelast draait per V spanning die je er op zet. Een motor met een kV van 500 draait op 10V dus 5000 rpm (onder belasting zakt het een betje in natuurlijk). Een motor met een kV van 1000 haalt dan 10.000 rpm. Aangezien je ongeveer 10.000 toeren nodig hebt voor een normale prop zoals op een zwever moet je daar op letten. Jouw motor draait heel weinig toeren waardoor je een hele grote prop nodig hebt met een hele grote spoed, anders doet hij niks. Doe je er een kleinere prop op dan is het net of je maar 1/3 gas geeft. Dat schiet niet op dus.

Terug in de schoolbanken

Duidelijk, samengevat:
je hebt 10.000 toeren van de propellor nodig om deze efficient te laten werken

Dit betekent ongeveer de volgende Kv per soort LiPo

Volt LiPo Kv benodigd
2S, 7,4V 1351
3S, 11,1V 901
4S, 14,8V 676
5S, 18,4V 543

Dan heb je daarnaast de vuistregel 150 Watt per kilo dus dan krijg je het volgende overzicht van het benodigde vermogen:

Gewicht(kg) Watt
1,0 150
1,5 225
2,0 300
2,5 375
3,0 450
3,5 525
4,0 600
4,5 675
5,0 750

Om nu zeker te weten dat ik zeer binnenkort niet weer een leermoment ervaar: vermogen (Watt) bereken je toch door voltage maal ampères? Enn hoe beoordeel je dan of je de goede motor kiest. Voltage maal max amperes maal een efficiency-factor? Als je dat laatste stuk mij ook nog duidelijk kunt maken dan moet het me toch gaan lukken om een motor te vinden die past bij mijn ASW!

Alvast dank.

Jacob

Laatst bewerkt:
Diameter en spoed van de prop niet vergeten!
6x3 is de ondergrens= weinig lucht verplaatsing en ook weinig Watt. Dus veel toeren!
9,5 x 5 of 8 gaat er al op lijken.
grotere props/spoeds werken op lagere toeren dan 1000 rpm/V
Bij de meeste motoren zit een prop advies!
Electro props niet boven de 17000 RPM
Uiteraard zal ik gecorrigeerd worden maar dit is wat ik globaal aan hou.

succes

Dat met die kV's gaat op voor grote propellers zoals op een langzame zwever. Op 3 cellen ongeveer 1000 tot 1200, op 2 cellen rond de 1700-2000, op 4 cellen 600-700. Dit zijn maar indicaties hoor. Hoe lager het kV, hoe grotere prop je kunt draaien. Maar een grotere prop betekent hogere stromen dus er zijn grenzen. En dit is wat er uit de database ongeveer naar voren komt.
Als je snellere modellen hebt of kleine propjes moet draaien zoals op een Easystar kom je vanzelf op hogere kV's uit.

Bij borstelloze buitenlopers is het gewicht een maat voor het vermogen dat ze kunnen leveren. Hoeveel precies hangt af van de kwaliteit natuurlijk en hoe lang je er mee wilt doen maar je kunt heel veilig uitgaan van 3W per gram. Vandaar dat ik in de database het gewicht van de motor als percentage van het vlieggewicht heb uitgerekend.

Als voorbeeld: mijn ASW weegt 4500 gram. Er zit een motor in van 237 gram.
Die levert dus (met de juiste prop) ongeveer 237*3=700W.
Deel ik dat op het vlieggewicht: 700W/4,5kg= 158W per kg. Klopt dus aardig.

Ik gebruik 4 cellen in mijn ASW, dat is 14,8V. Om aan die 700W te komen moet ik dus ongeveer 46A trekken. Daar is mijn prop op afgestemd.

Zoals je ziet zijn er erg veel mogelijkheden en variabelen, vandaar de database. Het is toch vooral proberen wat werkt.

Lesje geleerd?

Het houdt me wel bezig dus ben gelijk maar eens gaan zoeken, kom uit op deze motor voor 3S:800kv

55A x 11,1V = ongeveer 600 Watt.

Als ik daar wat verlies afhaal, zeg 20% zit ik nog op 480 Watt.

Propellor advies is 11 x 6, dus dat lijkt er ook wel op.

Wijze heren, zit ik nu goed en heb ik het lesje geleerd?

Hoor het graag. Leven is leren is mijn motto en dat wordt nu weer bewezen.

Jacob Bos

Bijna...die 11x6, daar staat niet bij voor hoeveel cellen dat is. Daar heb je niet zo veel aan. Ik gebruik op mijn Typhoon 29/12/10 (123 gram, kV=1000) een 10x6 met 3 cellen.
Jij motor heeft een kV van 800 en draait dus een stuk langzamer. Dan zul je een grotere spoed moeten kiezen, ik denk eerder 7 inch.

Ter vergelijking; ik gebruik ook een Typhoon 29/18/10 die een kV van 885 heeft en daar zit een 13x7 op wat mooi gaat.

Voor jouw motor lijkt een 12x7 me een mooie maat waar je ASW prima mee uit de voeten kan. Die 11x6 is waarschijnlijk op 4 of 5 cellen.

-edit- kijk even bij de reviews van jouw motor. Daar zie je wel wat suggesties voor props. 12x7 lijkt inderdaad ongeveer mooi te gan zonder al te hoge stromen (55A is het maximum, als je rond de 40-45A blijft doe je langer met je accu's)

Laatst bewerkt:
Back