vleugelzakken maken

robert14

Forum veteraan
De laatste tijd heb ik een paar keer de vraag gekregen hoe ik vleugelzakken maakte dus hierbij maar een draadje mochten meer geinteresseerd zijn. zo niet dit draadje gewoon overslaan ;)

als folie voor de vleugels neem ik bubbeltjes folie met een aluminium bovenlaag. gewoon verkrijgbaar bij de goede bouwmarkt. volgens mij is het radiator folie:

folie.jpg

dit moet je dan eerst in de lengte op maat snijden, bij de niet-werpkant (om het zo maar even te noemen) iets langer als de vleugel vanaf het midden gezien. bij de werpkant zo dat de werpstift er net buiten valt:
lengte.jpg

de folie vouw ik dan om de achterlijst heen weer naar de voorlijst zodat de hele vleugelhelft bedekt is. dan neem ik een (oud) folie boutje. hiermee ga ik langs de voorlijst (in de stand op de foto) om de folie licht aan elkaar te smelten. hierbij zit de aluminium laag aan de buitenkant.
dichtvouwen.jpg

strijken.jpg

dan krijg je dit effect:

effectstrijken.jpg

daarna langs de smeltlijn het overige materiaal eraf knippen en de voorlijst van de zak afplakken met duck tape (het smeltlijn wil nog wel eens loskomen).

overig.jpg

met dit als uiteindelijke resultaat:

voorbeeld2.jpg

voorbeelt1n.jpg

vragen/opmerkingen zijn welkom natuurlijk ;)

Helaas bij de hornbach hebben ze die dunne troep. Lijkt hetzelfde maar is heeeel soepel, lang niet zo goed :( Waar heb jij het vandaan?

deze is niet echt soepel maar redelijks stug. folie heb ik zelf niet gekocht maar via forumlid gait verkregen. ik zal hem vragen hier te reageren met een adresje ;) Karwei verkoopt het spul ook, alleen weet ik niet zeker hoe stevig dat is. ik zal woensdag avond even voor je kijken (dan ben ik daar weer)

Laatst bewerkt:
Hey Robert, met de foliebout aan elkaar smelten is een goed idee. Ik deed dit met een gassoldeerboutje waarop een snijpunt was gezet. Maar dit gaat beter omdat de temperatuur goed te regelen is.

De folie is radiator folie van de praxis. Te koop in rollen vanaf 12,5 meter voor ca. € 15,00. Ik heb hierzelf ook al een aantal vleugelzakken van gemaakt en dit gaat prima.

Gait

wat is het nut van een vleugelzak eigenlijk? ik gebruik ze niet/heb ze niet.

zeker voor transport. zeker in molded wings heb je al snel kleine deukjes ed zitten. iets wat zeker niet ten goede komt voor het uiterlijk van de kist en misschien zelfs de prestaties. tenzij ik niet vlieg heb ik altijd zakken om mijn vleugels heen zitten ;)

tenzij ik niet vlieg heb ik altijd zakken om mijn vleugels heen zitten ;)
Dat zal toch zijn "Tenzij ik wél vlieg heb ik altijd zakken om mijn vleugels heen zitten ;)"......Als butsjes je prestaties verminderen doen deze zakken dat helemaal. Je kunt ze er echt beter af halen voordat je gaat gooien hoor.

Ik gebruik trouwens dezelfde folie maar zet een stalen lineaal rechtop op de lijn die ik vast wil hebben, haal even de heatgun erlangs en klap dan de lineaal plat op het juist verhitte deel. Zit gelijk helemaal vast, komt geen lijm of tape aan te pas. Wel even een motorhandschoen aantrekken anders brandt je je vingers aan de lineaal :-)

oww :) ik steek mijn dlg in zijn speciaal daarvoor gebouwde kistje :)

dan mag hij nog van 1m hoog vallen, dan nog is er niets aan...

het is mss wat lomper door het formaat, maar de vleugel of romp kan zo zeker nergens tussen komen te zitten (een deur of een deur of een liftdeur!) heb men les geleerd! :p

transportkist heb ik er ook nog bij, bericht uit dit draadje

even een klein upje voor dit draadje. eigenlijk al een oud draadje maar om er een nieuw draadje voor te maken vond ik ook onzin.

gister toch maar even begonnen met een koffer voor mijn dlg's. hij is gebasseerd op ruimte voor twee toestellen zoals de twister (dus met afneembaar stabilo). binnenmaten zijn 155*30*20

foto's:

bild2210.jpg

bild2209.jpg

bild2207.jpg

bild2208.jpg

bild2206.jpg

de kist is nog niet helemaal klaar. er komt nog een steuntje voor de rompen. metalen hoekjes aan de buitenkant en hij moet natuurlijk nog gelakt worden en het f3k logo erop ;)

@PH AJH
ja misschien een beetje een kromme zin :mrgreen:
maar tijdens het vliegen zitten ze er dus NIET om. als ik neit vlieg zitten ze er dus wel om, snappie? ;)

Laatst bewerkt:
Met een strijkbout op de juiste instelling gaat ook heel erg mooi. Dat is erg handig bij gebogen vleugels ;) Te heet en het smelt helemaal, te koud en het smelt helemaal niet. Zit normaal muurvast, je trekt het niet weer los zonder het materiaal kapot te trekken.

Ben nog steeds opzoek naar dat dikkere spul :) Niemand een idee?

Bedantk robert :) Praxis is dus een optie voor dikker spul. Hornbach niet. Hebben we nog de gamma en karwei......

Gamma heeft het ook. Wel die met aan één kant alu nemen, je hebt ook dubbel maar dat wil niet goed.

Als de temperatuur te hoog word word de hars tijdelijk zachter en gaan de matten werken. Een ruw oppervlak is het gevolg. Kromtrekken is ook niet onmogelijk door verschil in temperatuur tussen onder en bovenkant.

is dit niet bij elke vleugel het geval? maar zeker de holle vleugels dan ...

ik leg mijn toestelletjes zo veel mogelijk uit de zon :) evenals mijn zender met schermpje!

Robert,

kun je deze methode ook gebruiken voor de staartvlakken?

Bas

De laatste tijd heb ik een paar keer de vraag gekregen hoe ik vleugelzakken maakte dus hierbij maar een draadje mochten meer geinteresseerd zijn. zo niet dit draadje gewoon overslaan ;)

als folie voor de vleugels neem ik bubbeltjes folie met een aluminium bovenlaag. gewoon verkrijgbaar bij de goede bouwmarkt. volgens mij is het radiator folie:

folie.jpg

dit moet je dan eerst in de lengte op maat snijden, bij de niet-werpkant (om het zo maar even te noemen) iets langer als de vleugel vanaf het midden gezien. bij de werpkant zo dat de werpstift er net buiten valt:
lengte.jpg

de folie vouw ik dan om de achterlijst heen weer naar de voorlijst zodat de hele vleugelhelft bedekt is. dan neem ik een (oud) folie boutje. hiermee ga ik langs de voorlijst (in de stand op de foto) om de folie licht aan elkaar te smelten. hierbij zit de aluminium laag aan de buitenkant.
dichtvouwen.jpg

strijken.jpg

dan krijg je dit effect:

effectstrijken.jpg

daarna langs de smeltlijn het overige materiaal eraf knippen en de voorlijst van de zak afplakken met duck tape (het smeltlijn wil nog wel eens loskomen).

overig.jpg

met dit als uiteindelijke resultaat:

voorbeeld2.jpg

voorbeelt1n.jpg

vragen/opmerkingen zijn welkom natuurlijk ;)

Back