Vliegen bij windkracht 4/5

De squirt bedoel je?
Het lijkt een beetje op de Taxi 1 waar ik nog wel eens mee vlieg, brushless motor erop en een 3cellen 5000 lipo en je kan er alles mee, ook harde wind is geen probleem.

Mike

Vanaf windkracht drie is daar niet echt mee te vliegen, daar is het toestel te klein te licht en heeft het te veel een extreme trainers configuratie voor. In zijn algemeenheid wordt er boven windkracht vier op onze club niet echt meer gevlogen. Ik kijk altijd op de surfsites als windfinder en windguru.
Windfinder - Wind & weather forecast Utrecht

Hier zie je voor Utrecht vanmiddag 14 knopen. Dat is een stevige vier, vanaf 11 knopen begint bij ons het hek te fluiten en blijven de meeste toch aan de grond. Ik vind het tot zo'n 10-11 knopen nog lekker vliegen, daarboven is het een gevecht met de wind.

Ik ben het op een punt niet met Arjan eens:

Ook voor de vlagen uit een afwijkende richting geldt dat het vliegtuig in dezelfde "box" lucht zit. Alleen op het ogenblik dat de box van richting verandert heb je te maken met de inertie van het vliegtuig; maar dat duurt maar kort (en korter voor een licht vliegtuig, dat immers minder inertie heeft).

Bart....volgens mij zie je even over het hoofd dat je héél vaak dwars op de wind vliegt. En als de vlagen dan precies uit dezelfde richting komen als de wind zelf heb je er wel degelijk veel last van met een licht model. Zolang je recht in de wind vliegt maakt het inderdaad weinig uit maar dat is maar één koers van de 360 mogelijke :-)

Verder kan ik me in alle reacties en opmerkingen vinden. Vliegen met harde wind is met allerlei toestellen mogelijk maar het is hoe dan ook anders dan in kalm weer. Er is m.i. geen toestel te vinden wat daar geen last van heeft.
Dus Alex, hou daar rekening mee om teleurstellingen te voorkomen.

Hij had zijn keuze toch al gemaakt? Ik las dat de Acromaster al besteld was.. en die vliegt bij windkracht 4~5 ook prima.

ja maar hij was weer aan het twijfelen gebracht over die keuze... en kon de bestelling nog veranderen.

Leuk draadje wordt dit ;-) Ik heb inderdaad de Acromaster besteld. Die is nog niet binnen. Die zou ik eventueel kunnen retourneren, maar als ik dit allemaal zo lees is het nog niet zo'n gekke keus en maak ik hem snel vlieg klaar...

@Hezik: Vlieg je hem zelf ook?

Nee, ik vlieg niet met een Acromaster.. in dat formaat heb ik een E-flite Extra 260, welke ook heel fijn vliegt, maar houtbouw is.. daar vlieg ik ook mee met windkracht 4~6. Prima ding, maar houtbouw dus wat gevoeliger voor schade.

Ik ben daarmee wel zo ongeveer de enige op mijn club die geen Acromaster bezit.. ik zie ze vaak en veel vliegen, ook bij meer wind, en ze vliegen gewoon goed.

IK lees hier windkracht 5 a 6. Als ik hier op de zeedijk staat en het waait 5 a 6 dan is dat de werkelijke wind kracht die ongeremd van zee komt. Ik moet dan zeggen dat je, je al aardig schrap moet zetten. hoe meten jullie de windsnelheid?

Laatst bewerkt:
Allemaal visserslatijn.
Bij windkracht 6 is niet te vliegen, 5 is helemaal niet leuk, vanaf 4 laten de meeste hun spul aan de grond.

Daarom ben ik gestopt in deze discussie.
Bij windkracht 5 waaien bijvoorbeeld vuilcontainers om en is opwaaiend stof hinderlijk voor de ogen(bron: Schaal-van-Beaufort.htm . Het wil er bij mij niet in dat een Acromaster dan lekker vliegt. Windkracht 6 (waarbij paraplu's met moeite vast te houden zijn) lijkt me al helemaal onwaarschijnlijk. Vooral omdat windkracht 6 betekent dat het 40 tot 50 km/u waait.
Ik denk dat Hezik geen zeiler is of een andere windschaal hanteert.

Allemaal visserslatijn.
Bij windkracht 6 is niet te vliegen, 5 is helemaal niet leuk, vanaf 4 laten de meeste hun spul aan de grond.

Sorry?

Ik stond er de 1e wedstrijd 2 jaar geleden, F3A-C, met een 1m electrokistje van 800 gram. Naast mij stond iemand met een windmeter. De wind werd toen GEMETEN op windkracht 6. Ik heb mijn vlucht gemaakt. Iedereen overigens die dag.

De discussie over wel of niet voldoende vermogen in mijn Oxalysje, toen we die loopings voorover vlogen, was het windkracht 5 minimaal. Ook interessant om te vermelden dat jij daarna zelf nog met je Acromaster gevlogen hebt, en dat er prima uitzag.

Er wordt bij ons op het veld door veel mensen, inclusief jijzelf, bij 4~5 gewoon gevlogen.

Wat ik met je eens ben is dat veel mensen afhaken bij windkracht 4, maar dat er bij 6 niet meer te vliegen valt, is gewoon niet waar. Goed mijn vlucht toen zag er totaal niet uit, maar dat was dan ook mijn 1e F3A wedstrijdvlucht nadat ik net amper een jaar begonnen was met modelvliegen. Als zo iemand dan al kan vliegen, dan kan elke beetje redelijke modelvlieger dat. Er is bij 6 echt nog wel te vliegen. Of je dat dan wil, is even een tweede.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij windkracht 6 is niet te vliegen

Ik heb al bij windkracht 7 gevlogen :-)
Afgelaste show, maar toch hebben Bert, Geoffrey en ik gevlogen.
Ik moest niet aan de prop hangen om naast mij te hangen met mijn extra gewoon stilhangen naast mij mooi horizontaal, opstijgen na 1m rijden...Rolroeren bewegen op de grond = vleugeltippen tegen de grond...

Was wel eens leuk :-) Ik heb het nooit meer meegemaakt.
Maar het gevoel kwam heeeel dichtbij het gevoel je hebt als je op aerofly de wind op het maximum zet hehe

bij ons op de club hangt ook een meter, bij wk5 vind ik het persoonlijk niet meer zo leuk, helivliegen al helemaal niet.

De wind werd toen GEMETEN op windkracht 6. Ik heb mijn vlucht gemaakt.
Dat zijn de stoten. Kijk maar een op windguru, dan zie je dat als de windkracht officieel 4 is er veel sterkere stoten tussen zitten. Wat je windmeterwieltje als max aan geeft is niet de definitie van de dan geldende windkracht.

Wel leuk om te vermelden is dat helies veel minder gevoelig zijn voor wind, wedstrijden gingen vroeger ook gewoon door bij loeiharde wind (6)

Een heli stuitert wat op en neer (bij turbulentie) maar zal nooit plots op zijn kant gaan. Ik bedoel dan de brandstofmodellen met minimaal 10 cc aan boord.

Kracht 6 met een vleugelmodel kan wel, maar is niet leuk meer.

Kracht 6 met een vleugelmodel kan wel, maar is niet leuk meer.

En kracht 5bft met een dubbeldekker van 1.6mtr is ook wel de limiet :mrgreen:

Heb het Twee jaar geleden met mijn toenmalige Pica Waco YMF-3 gedaan. Los in 2 meter, vliegen geen probleem (gyro op de aileron's :cool: ) en heeeeeeeel veeeeeeeeel handen en voeten om hem aan de grond te krijgen, het kreng bleef vliegen. Toen hij keurig en wel aan de grond stond kwam er een windvlaag bovenop die hem optilde en hem op zijn rug weer op de grond smakte. Gelukkig weinig tot geen schade gehad.

Voor dit type modellen is 3-4bft wel de limiet eigenlijk denk ik. Anders is het gewoon niet leuk meer en heb je snel schade.

Gr. Teus

Back