Vliegen over het land.

als een cowboy gaan dreigen met een luchtbux is
Pas op dat het niet hetzelfde wordt als waarvoor winkelbesprekingen niet mogen.
Het verhaal van de andere kant heb je niet gehoord.
Als die drone-"piraat" al tig keer gevraagd is weg te blijven met dat zoomding. . . . . . . . .

Nou, volgens mij staat er in de regeling modelbouwvliegen met naam en toenaam genoemd dat je toestemming moet hebben van de eigenaar van de grond waar je boven vliegt..

Wat de Belgen betreft is dat alvast zo, de eigenaar van ieder perceel waarover je vliegt moet toestemming geven. Hoe het in NL zit weet ik niet

Stevo

Pas op dat het niet hetzelfde wordt als waarvoor winkelbesprekingen niet mogen.
Het verhaal van de andere kant heb je niet gehoord.
Als die drone-"piraat" al tig keer gevraagd is weg te blijven met dat zoomding. . . . . . . . .

Klopt dat je de andere kant van het verhaal niet hoort.
Al kan dat weinig kwaad angezien niemand bij naam wordt genoemd. Naar analogie met de winkelbesprekingen mag ik hier toch gerust zetten dat ik opgelicht ben in "een modelbouwshop". (voorbeeldje)

Klopt niet dat die andere dan maar het recht in eigen handen moet nemen en eigendommen gaan vernietigen. Al zeker niet met een wapen!

Wat de Belgen betreft is dat alvast zo, de eigenaar van ieder perceel waarover je vliegt moet toestemming geven. Hoe het in NL zit weet ik niet

Stevo

Ik meende dat je in België gewoon überhaupt niet buiten een modelvliegplein mocht vliegen? dan is toestemming vrange aan IEDERE eigenaar van land waarboven je vliegt, toch onzin?

In NL is dat in elk geval niet zo: zoals Roel al zei, je bent eigenaar van het land, niet van het luchtruim erboven....

Groet, Bert

Ik meende dat je in België gewoon überhaupt niet buiten een modelvliegplein mocht vliegen? dan is toestemming vrange aan IEDERE eigenaar van land waarboven je vliegt, toch onzin?

Euh Bert, Belgenland (vooral Vlaanderen dan) al eens nader bekeken? (zonder lullig te willen doen) Het is een lappendeken van kleine perceeltjes. Ik ken veel clubs die aan dergelijke percelen grenzen. In theorie hebben die piloten (de club voor het gemak) toestemming nodig van iedere eigenaar van dat perceel als ze het willen overvliegen. We mogen best buiten ons vliegterrein vliegen maar enkel mits toestemming van de perceeleigenaar van de aangrenzende gronden. In theorie is het allemaal mooi maar praktisch bitter weinig haalbaar (hoe kom je te weten wie nu de eigenaar van perceel X of Y is komt bij me op..........)

Er zijn wel meer onzinnige zaken opgenoemd en in wet gegoten............

Stevo

Laatst bewerkt:
Ja.... Ik heb Belgenland "wel eens nader bekeken".... :D En ik kan me voor een club voorstellen dat men voor de vergunning iedere omwonende of belanghebbende moet vragen om "geen bezwaar"...
In principe is dat in NL ook zo, alleen daar functioneert het anders: daar wordt een vergunningsaanvraag in een locale krant gepubliceerd, en krijgen "belanghebbenden" 7 weken de tijd bezwaar te maken.

Maar ik doelde meer op het wildvliegen. In NL moet je daarvoor toestemming hebben van de eigenaar van het land waarvan je vliegt, maar NIET van de eigenaren van de stukken land eromheen, waar je mogelijk BOVEN vliegt.
Je mag alleen "geen overlast veroorzaken" en dat is in NL nogal een rekbaar begrip....

Groet, Bert

Je kan ook lid van een club worden en daar gaan vliegen.
Hoef je ook niet bang te zijn om nare situaties bij buren uit te lokken.
Bovendien krijgen clubs meer leden.
Misschien ontstaan meerdere clubs.
Waardoor een "overkoepelende" organisatie (club van alle clubs) een grotere stem in het land krijgt (omdat ze meer mensen vertegenwoordigen) en dus makkelijker voor jullie eigen belangen kan opkomen.

Eenvoudig weg bij het kadaster. Kan iedereen zo opvragen, kost een paar tientallen euro's.

Per perceel toch zeker? Als er dan 20 lapjes om je veldje heen liggen kan dat nog een kostbare zaak worden :rolleyes:

Groet, Bert

Per perceel toch zeker? Als er dan 20 lapjes om je veldje heen liggen kan dat nog een kostbare zaak worden :rolleyes:

Groet, Bert

Valt best mee hoor. En het is niet per perceel te betalen. Is vooral de kost omdat iemand dit voor je moet opzoeken en je een afdruk bezorgen. (nu ja, opzoeken, uit de PC halen...)

Je kan ook lid van een club worden en daar gaan vliegen.
Hoef je ook niet bang te zijn om nare situaties bij buren uit te lokken.
Bovendien krijgen clubs meer leden.
Misschien ontstaan meerdere clubs.
Waardoor een "overkoepelende" organisatie (club van alle clubs) een grotere stem in het land krijgt (omdat ze meer mensen vertegenwoordigen) en dus makkelijker voor jullie eigen belangen kan opkomen.

Nou... dat ontstaan van meerdere clubs kun je gevoeglijk vergeten.... bijna onmogelijk om NIEUWE vergunningen te krijgen in dit land...
Bijna 10 jaar geleden is het ons gelukt een vergunning los te peuteren, en ik geloof dat dat in de hele provincie in de daarvoorgaande 20 jaar niet meer gelukt was....

Groet, Bert

Dat is het ook, ook al is het absoluut niet zo bedoeld....

Toen wij met onze vergunning bezig waren, was de eerste reactie op het gemeentehuis "natúúrlijk moet er ruimte zijn voor jullie hobby".... maar dan loop je tegen de regeltjes en voorwaarden aan, en dan blijkt het gewoon behoorlijk lasting te zijn.

Da's geen uitsterfbeleid, maar gewoon de hinderwet: Motorcross clubs, open lucht kartbanen, RC autocircuits, oefenruimtes voor popmuziek, maakt weinig uit, als er overlast kan ontstaan, loop je tegen dezelfde problemen aan.

Kijk maar eens waar je nog met (1:1) snelle motorboten mag varen bijvoorbeeld. In onze provincie geloof ik slechts 2 plekken, plekken waar er geen zak aan is om een beetje door te varen.... Dijkweggetjes worden onmogelijk gemaakt voor motorrijders. en ga zo maar door.

Nederland is gewoon bezig met een uitsterfbeleid voor ALLE hobbies die niet kantklossen, boeklezen of TV kijken zijn, en we doen het allemaal zelf....

Groet, Bert

Kijk maar eens waar je nog met (1:1) snelle motorboten mag varen bijvoorbeeld. In onze provincie geloof ik slechts 2 plekken, plekken waar er geen zak aan is om een beetje door te varen.... Dijkweggetjes worden onmogelijk gemaakt voor motorrijders. en ga zo maar door.
Ja zo heb je overal wel last van elkaar.
Je zou maar met een 3 meter visbootje aan je stokken liggen en er komt zo'n macho met veel te veel pk's langs, dan zuip je toch af?
En op die dijkweggetjes heb je ook wandelaars met kinderen op driewielertjes, komt er een brommer aanvliegen met 120, dan is er niet genoeg tijd om die kinderen aan de kant te krijgen.
Loop je als groep "lijpen" ( want eerst vechten om een bal en als je hem eindelijk hebt een rotschop geven) achter een bal aan vlak bij de achtertuinen in een (bijna buitengebied) woonwijk maak je een hoop lawaai dat de bewoners de vogeltjes in hun tuin niet meer horen. Gevolg: veld wordt gesloten want er wordt toch gevoetbald buiten de afgesproken tijden.
Het land is gewoon te vol als geen mens meer aan een ander denkt en alleen maar wil doen wat hij kan doen en het dus doet.
Daarom vind ik het vreemd dat hier geklaagd wordt dat er mogelijk op zo'n vliegding geschoten is, zorg dat anderen niet het idee krijgen op er op te gaan schieten.
Dan kan je wel bij hoog en bij laag gaan zeggen "niemand mag eigen rechter spelen en al helemaal niet schieten": geef een ander geen reden om tot zoiets te komen.

Als ik zondag morgen mijn tuin ga frezen heb ik ruzie met kerkgangers.
Doe ik het zaterdag morgen om 8 uur klagen de mensen die na een week hard werken eindelijk eens proberen uit te slapen.

Wat ik maar bedoel te zeggen: het is geen doelbewust uitsterfbeleid, maar gewoon een gevolg van A) dat we een beetje te dicht op elkaar zitten, en B) dat we ons tegenwoordig overall aan lijken te ergeren, en de overhead dat probeert te voorkomen in plaats van af te wachten tot er wat aan de hand is.... (wat ook wel weer begrijpelijk is).

Maar het gevolg is dat er al bij voorbaat weinig meer kan....

V.w.b. dat 3 meter bootje en die macho met pk's (die komt nog het dichtste bij de modelvlieg-situatie): het is een beetje scheef als je overal mag vissen en nergens hard mag varen. Het zou wat redelijker zijn als er wat meer plekken zouden zijn waar hard gevaren mag worden, en vissen op Eigen risico is....

Qua dijkweggetjes toch ook iets vergelijkbaars: er zijn wel wandelpaden voor de wandelaars, maar er mag op de openbare weg blijkbaar niet meer recreatief motorgereden worden omdat de wandelaars het niet op kunnen brengen op hun Eigen pad te blijven.

Ik begrijp het allemaal wel, maar ben er van overtuigd, dat de balans tussen het een en het andere een beetje zoek is in NL.

Ik kreeg een tijdje geleden te horen, dat op ongeveer 1,5 km van onze vliegplek mensen beweerden ons te kunnen horen op een kleine boerencamping (er werd dus min of meer geklaagd)....
Die camping ligt hemelsbreed nog geen 200 meter van de snelweg, zonder geluidswal....
Ons geluidsniveau op 350 meter ligt rond de 40 dB en dat is met de meeste geluidsmeters al niet eens meer op te pikken.
Hoe kun je nu last hebben van maximal 2 brandstofheli's op 1500 meter als er op 200 meter afstand aan de andere kant een snelweg loopt?
Dan vraag ik mij af of mensen zich soms WILLEN ergeren aan zaken waar ze feitelijk geen last van hebben, gewoon klagen om het klagen...

Groet, Bert

Dan vraag ik mij af of mensen zich soms WILLEN ergeren aan zaken waar ze feitelijk geen last van hebben, gewoon klagen om het klagen...

Ja, die mensen heb je. Bij onze club werd er eens gebeld met een klacht over motorlawaai op een moment dat er een zweefwedstrijd aan de gang was. De persoon zag vliegtuigjes in de lucht en verzon het geluid er zelf bij blijkbaar.

:D kan ook zijn, dat de buurman van de klager die vliegtuigjes óók zag, en dacht: "dit is mijn kans om zonder gezeik met de grastrimmer aan de gang te gaan".... ;)

Groet, Bert

Back