mooie kisten! ik heb ook een deep erpel bouwdoos, ga nog eens bouwen, maar, ik had een bepaalde redenatie, waar ik een beetje om aarzel (o.a.); bij een canard die aerodynamisch stabiel is, heeft de voorste vleugel, de hoogste liftcoefficient van alle vlakken. bij de voorvleugel van de deep erpel, is dat een plank (voor zover ik zo in gedachten heb) en dat is minder liftcoefficient, dan de vleugel kan. die zal niet heel goed blijven hangen denk ik dan. wel heel goed aan de helling. ik bouw die een keer en probeer dan hoe goed die boven blijft.
overigens, heb ik zelf een concept "bedacht", dat aerodynamisch stabiel is, en waarbij, topologisch gezien, de "flap" de "canard" is qua hoogste liftcoefficient. dit concept, heeft dat nadeel van canard hoogste liftcoefficient, niet! (ik ben er tevreden mee dat ik dat "opgelost" heb). daar ga ik ook nog eens mee verder. ik zit nog steeds met woon-perikelen maar eens is dat af en dan meer headspace voor.
dit is weer een heel verhaal op zich. ik weet ook al hoe ik het bestuurbaar kan maken, RC!
bijna alle nurflugels, reageren extra goed op thermiek (detecteren), door de kleinere traagheid. waarbij pijlvleugels, ook nog eens een variabele, aerodynamische V-stelling hebben. hoe hoger de liftcoefficient, hoe groter de effectieve V.
dit kan best veel zijn, zoveel als een RES normale kist! makkelijk 10 graden per vleugel als er genoeg pijl is.
heb zelf ook eens een Geier gehad, die bleef redelijk boven (nog wel snel beneden dat wel), en stuurde heel erg strak, nauwkeurig. lag super aan de roeren. niet veel mee gevlogen (was nog jong). lier, elastiek start ook heel goed te doen. (kwam niet heel hoog dan)