Sleurhutje
Forum veteraan
Ik zie hier wel een zeker probleem in het geval twee accupacks ongelijk ontladen zijn. Als de ene accupack namelijk al per cel de 4,2V heeft gehaald, dan kan het zijn dat de andere pack nog maar 3,9V per cel heeft. Je lader zal dan een vreselijk onbalans tussen de cellen zien en de grootst mogelijke moeite hebben alles bij te trekken (lees een enorme balanceerslag door de volste cellen eerst weer te ontladen). Dan ben je per saldo langer aan het laden omdat de volste cellen eerst ontladen worden tot een gelijkwaardig niveau van de lege cellen.Ik heb een 6S balancerkabel gemaakt door de twee 3S balancerkabels van de LiPo's op de juiste wijze met twee contra snoertjes te koppelen (zie die hele bos kabels)
Ik laad dus twee 3S pakketten als 1 6S pakket.
Ik heb dit al een paar keer gehad met een 3S pakketje dat samengesteld is uit een 2S en een extra cel. Die zijn niet helemaal meer gelijkwaardig. De lader (zowel de Ultra Duo Plus 50 als de Ultramat 14 met Balancer 5) melden dan een te groot verschil en onderbreken het laadproces uit veiligheidsoverweging (de volste cellen zouden voorbij de 4,25V/cel komen).
De praktijk zal het uit moeten wijzen of het goed gaat.