en hop , zo ziet mijn holiday er nu uit :x-mas:
dus daar zit nog iets werk aan :sleepy:
sleur ,kan jij nog wat foto's plaatsen ,hoe je de besturing van koolstof staafjes hebt geplaatst ,alsmede de plaatsing v/d servo's voor hoogte/richting roer.
en moet je de vleugels zelf afronden ?
als iemand weer in hk besteld ,wil ik graag wat mee bestellen voor de holiday

[/IMG]
Even een paar dingen over de vleugel:
- Ja, de vleugels moet je zelf afronden. Ik heb in eerste instande echt ronde vleugeltips gekozen omdat een schoteltje van de koffie nu eenmaal rond is. 8O

- Nee, de vleugels moeten ovaal aflopen, het is eigenlijk een beetje een speed kistje (zie
originele kleine Holiday 280). 8)
- Ja, je moet er een hele sleuf in maken en een carbon buis in doen. Ik had een glasvezel staaf (van een kinderfietsvlaggetje

) maar die was veel zwaarder dan een carbon buis van 6x4mm en 85cm lang.
- De
plaats van de rolroerservo's werd bij mij bepaald door de lengte van de servokabel (standaard 25cm). Op deze manier waren er geen verlengkabeltjes nodig en kon de aansluiting direct in de ontvanger.
- Plaats op/in de rolroeren een extra strip carbon om buigen bij hogere snelheden te beperken (als je het niet doet kan flutter optreden en wordt je onbestuurbaar 8O).
- Plaats tussen de twee vleugelhelften ook extra versterking bij het samenlijmen. Ik heb dikke lange satéprikkers (30cm) erin gelijmd (geen foto van).
De servo's voor het hoogte- en richtingsroer komen
in het bakje. Door de romp voer je geleidebuisjes met daarin 0,8mm staaldraad. Ik had er nog een paar liggen van wat ongebouwde Easy Stars.
De buisjes komen pas achter bij de staart er weer uit.
Twee stukjes satéprikker door de houten binnenschotjes (niet meegeleverd) geboord en verlijmd. Elastiekje er overheen zodat deze de bodem netjes vasthoudt. Ik heb één kan van de boden in een groef gemaakt, de andere kant valt met een opdekrandje over een stripje. Beetje creatief doen...
Voor een leuke setup kun je ook bij RCTechnics terecht. Ik heb
dit motortje met een
APC-E 5,25x4,75 en een
25A Regelaartje en een 3S 1500mAh 18C LiPo. Deze setup had ik nog van mijn wijlen F-117. Net getest met mijn nieuwe Watts-Up vermogensmeter en dan trekt het geheel op vol gas 21,8A/142W. Dan moet je de romp vreselijk goed vasthouden want hij wil echt weg.
Vanmiddag alles gemeten en kwam op 420 gram, da's inclusief 15 gram onbepaald voor de servoheveltjes en nog wat lijm. Maar er gaat wel weer zo'n 10 gram vanaf vanwege de carbon buis i.p.v. de glasvezel staaf. Met een 3S 1000mAh blijf ik onder de 390 gram. Maar met bijna een meter spanwijdte moet dat allemaal niet zo'n probleem zijn.
Oh ja, en die cheap-ass 4,7 gram's servootjes zou ik niet proberen bij hoge snelheden. Dat gaan ze nooit trekken. :nooo: Ik heb de HXT500's erin gezet (4x dus in totaal).