Whehehe .....
Ik hoorde dat er morgen een primeur plaats gaat vinden.
Iets met "vrouw" en "Baja 5B" in combinatie met "Hoogtij"
Mijn Baja staat onder de lader, alsmede de zender accu's.
De dirt buster is vervangen, na hem vorige keer kapot gereden te hebben :shock:
Mij LiPo's hangen ook aan de lader, alsmede mijn vliegtuigzender accu's.
Mijn geLEDpimpte EZ zit nog niet in elkaar, dus die blijft in de hangar.
Hoe laat is iedereen er morgen met rollend materieel ?
@Burp
Zou je die 3 servotjes mee willen nemen morgen?
Dan heb ik de magneetjes bij me
Magneetjes zijn voor jou 5 euro.
@Phil
Morgen heb ik de magneetjes mee, ook voor jou 5 euro
@Siggery
Morgen heb ik ook voor jou de magneetjes mee, voor jou 7,80 euro
Nogmaals, belangrijk voor de magneetjes :
Belangrijke aanwijzingen voor het omgaan met neodymiummagneten
Aansprakelijkheid
Webcraft GmbH (als exploitant van supermagnete.de) stelt zich niet aansprakelijk voor schade, die uit het ondeskundig gebruik van de magneten voortkomt. Met de aankoop van de magneten bevestigt u dat u de volgende waarschuwingen gelezen en begrepen heeft. Gelieve ook als u SuperMagneten cadeau geeft dit informatieblad bij te voegen en leg uw kinderen de potentiële gevaren van de magneten uit.
Broosheid, splintergevaar
NdFeB-SuperMagneten kunnen breken. De meest voorkomende oorzaak voor een breuk der magneten is, dat ze ongecontroleerd met elkaar in botsing komen. Vooral wanneer een magneetschijf in botsing komt met een sterke bolvormige magneet, bestaat een grote kans dat de magneetschijf dit niet overleeft. Het is ook mogelijk dat bij zo'n botsing splinters in het rond vliegen. Bij het hanteren van grotere magneten zou u daarom handschoenen en een veiligheidsbril moeten dragen. In elk geval moet u steeds voorzichtig met de magneten omgaan en botsingen tussen magneten zoveel mogelijk vermijden.
Gevaar voor kinderen
Het gevaar bestaat dat kinderen kleine magneten in het stopcontact steken. Houd uw kinderen daarom in de gaten als ze met magneten spelen. Houd, om het gevaar voor kneuzingen te vermijden, de grote magneten buiten het bereik van kinderen, zoals u dit ook doet met scherpe messen en andere gevaarlijke voorwerpen. Vanwege het inslikgevaar zijn NdFeB-Magneten bovendien absoluut ongeschikt als speelgoed voor kinderen jonger dan 9 jaar. Wanneer meerdere kleine magneten ingeslikt worden, kunnen deze in de darmen blijven steken en levensgevaarlijke verwondingen veroorzaken.
Kneuzingen
Grotere magneten kunnen, zodra ze dicht genoeg bij elkaar gebracht worden, een verbazingwekkende kracht uitoefenen. Een vinger is snel tussen twee magneten ingeklemd met een bloeduitstorting als gevolg. Draag bij het hanteren van grote magneten handschoenen en ga er voorzichtig mee om. Oefent u eerst met kleinere magneten. Test de magneten nooit uit op één van uw (of andermans) lichaamsdelen, zoals oorlelletjes, neusvleugels etc. Wees gewaarschuwd!
Magnetisme - Gevaar voor apparaten
NdFeB-magneten zijn veel sterker als 'gewone' magneten. Houd daarom een veilige afstand tussen de magneten en alle apparaten en voorwerpen die door magnetisme beschadigd kunnen worden. Daartoe behoren onder andere televisie, computerschermen, creditcards, bankkaarten, computers, diskettes en andere informatiedragers, videotapes, mechanische uurwerken, gehoorapparaten en luidsprekers. Ook pacemakers kunnen door grote magneten gestoord worden - wees in geval van twijfel uiterst voorzichtig.
Slijtage of afsplinteren van de oppervlaktelaag
De SuperMagneten zijn gewoonlijk van een dunne laag nikkel, goud of zilver voorzien. Deze laag kan bij normaal gebruik na verloop van tijd afslijten. Vooral het herhaaldelijk tegen elkaar botsen van bolvormige magneten resulteert in een zeer hoge druk aan de contactpunten met het gevolg dat de oppervlaktelaag na verloop van tijd verdwijnt of zelfs afschilfert. Grote bolvormige magneten moeten daarom door een stuk karton of zacht papier van elkaar gescheiden bewaard worden en mogen hierbij niet langdurig direct op een metalen oppervlak liggen.
Bewerken, boren, zagen, vuur
NdFeB-magneten kunnen met lijm bevestigd worden, of nog beter, verzonken en vastgelijmd worden. Probeer in geen geval de magneten doormidden te zagen of in de magneten te boren. Ten eerste breken de magneten op die manier en ten tweede is het boorsel dat hierdoor ontstaat zeer licht ontvlambaar. De magneten kunnen alleen met speciale diamantwerktuigen en met een goede waterkoeling bewerkt worden. Houd de magneten van open vuur en hitte vandaan. (Bij temperaturen vanaf 80 graden Celsius neemt de magnetisering van neodymiummagneten trouwens ook snel af.)
Nikkelallergie
De meeste SuperMagneten zijn met een laagje nikkel bedekt. Nikkel is een metaal waarop sommige mensen allergisch reageren. Een nikkelallergie kan zich blijkbaar ontwikkelen door een langdurig contact met voorwerpen die nikkel afgeven. In de meeste gevallen ontstaan deze allergische reacties door het dragen van sieraden die nikkel bevatten, zoals bijvoorbeeld oorringen, oorclips, piercings, ringen, halskettingen. Vermijd voorzichtigheidshalve langdurig contact met magneten die voorzien zijn van een nikkellaag (bijvoorbeeld sieraden) en vermijd er elk contact mee indien u reeds een nikkelallergie heeft. Hoeveel of hoe weinig nodig is om een nikkelallergie te veroorzaken is omstreden (zie ook de discussie betreffende de euromunten die 25% nikkel bevatten).
Uitwerkingen op mensen
Of permanente magneten een invloed hebben op het menselijke organisme, is omstreden. Therapeuten, die magneten als geneesmethode gebruiken, zullen dit natuurlijk beamen. Tot dusver hebben wetenschappelijke onderzoeken echter steeds aangetoond, dat de kracht van permanente magneten te zwak is om enig meetbaar effect op mensen te kunnen veroorzaken. Definitief bewijs is hier echter nog niet voor geleverd en het is goed mogelijk dat deze problematiek in de toekomst met nieuwe meetmethoden anders beoordeeld zal worden. Of de uitwerking op mensen dan uiteindelijk gezondheidsbevorderend of eerder schadelijk zou zijn, is echter nog een andere vraag. Vermijd een langdurige beïnvloeding door magneetstraling, als u geen risico wilt nemen. Vermijd voortdurend contact en berg grote magneten op een afstand van minstens één meter van uw lichaam vandaan op.