Sleurhutje
Forum veteraan
Dat het kutje-pik-andijvie is, ben ik ook zeker van mening.
Maar goed, laa(d)t je spullen niet onbeheerd achter en zorg voor voldoende vrije ruimte. Ik laad kleine accu's altijd in de koffer, mochten ze gek doen door laden op 4C dan zit alle zooi daar in. Ze roken kort maar heftig. Alles boven de 500mAh laad ik in zicht terwijl ik erbij ben. In het uitzonderlijke geval dat de lader iets te melden heeft, ben ik er gelijk bij.
Laden in een stenen beker biedt al veel bescherming als het gaat om kleine accu's.
Overigens zijn de nieuwe LiPo's op zich niet de bron van brand maar het metaal er omheen en de bedrading. Doordat de ontlaadcapaciteit steeds hoger wordt (energiedichtheid=Ah/kg), wordt kortsluiting steeds riskanter. Een 2200mAh 10C doet maar 22A, op een 2,5mm draadje wordt dat langzaam alles opstomen maar kan nog wel. Een 2200mAh 40C levert al vrolijk 88A en da's ruim voldoende om een 2,5mm draadje roodgloeiend te laten worden en alles wat ermee in aanraking komt ook mee te laten roken.
Maar goed, laa(d)t je spullen niet onbeheerd achter en zorg voor voldoende vrije ruimte. Ik laad kleine accu's altijd in de koffer, mochten ze gek doen door laden op 4C dan zit alle zooi daar in. Ze roken kort maar heftig. Alles boven de 500mAh laad ik in zicht terwijl ik erbij ben. In het uitzonderlijke geval dat de lader iets te melden heeft, ben ik er gelijk bij.
Laden in een stenen beker biedt al veel bescherming als het gaat om kleine accu's.
Overigens zijn de nieuwe LiPo's op zich niet de bron van brand maar het metaal er omheen en de bedrading. Doordat de ontlaadcapaciteit steeds hoger wordt (energiedichtheid=Ah/kg), wordt kortsluiting steeds riskanter. Een 2200mAh 10C doet maar 22A, op een 2,5mm draadje wordt dat langzaam alles opstomen maar kan nog wel. Een 2200mAh 40C levert al vrolijk 88A en da's ruim voldoende om een 2,5mm draadje roodgloeiend te laten worden en alles wat ermee in aanraking komt ook mee te laten roken.
). Bij een LiPo laad je eerst met een constante stroom todat de celspanning de 4,2V (max. 4,25V) bereikt. Door de stroom vervolgens telkens te verminderen moet de lader dus de spanning op 4,2V houden. Als de stroom minimaal is dan is de accu vol. Dat punt van 4,2V bereiken is op ongeveer 70% van de capaciteit.