Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
klinkt heel logisch!

Heb net echter het huishoudelijk reglement er op nagelezen, staat niets van vermeld......

Waar je zegt "voorwaarden voor het brevet is dat er eerst heeel veeeel starts en landingen met het huidige toestel gemaakt worden", bedoel je dan NA het behalen van het brevet of VOOR het behalen van het brevet?? (dus als voorwaarde voor het behalen van het brevet)

Langzaam opbouwen met andere kisten (onder begeleiding van profi's) na het behalen van het brevet lijkt me logisch, anders is het niet veilig en bovendien gaat zo'n kist dan ook niet erg lang mee...... wie zijn echter de profi's.......? zijn dat de examinatoren of gewoon medevliegers met meer ervaring? (dit wordt nl niet vermeld in het huishoudelijk reglement en is toch wel handig om te weten)

Nog 1 vraagje, wanneer je spreekt over het (veiligheids) brevet, bedoel je dan het vliegvaardigheids-bewijs zoals omschreven in het huishoudelijk reglement?
Ha, toch een reactie, :thumbsup:

We gaan er met het uitgeven van het brevet van uit dat een ieder zijn verstand gebruikt, en geen onverantwoorde dingen doet,

concreet, het is zoals in het HH regelemt genoemd een vliegvaardigheidsbewijs (vvb). Dit is te verkrijgen als je veilig met het toestel kan rondvliegen, starten en landen, en een aantal basis figuren beheerst.

Daarnaast wordt er gekeken of de veldregelementen goed worden toegepast, en of de zaken zoals starten, afstellen, apparatuur controlle (waar van toepassing), en andere zaken welke met het vliegen te maken hebben veilig worden toegepast.

Na het behalen van het brevet, wil niet zeggen dat je dan kan vliegen(gelijk als het halen van je autorijbewijs, dan kan je ook nog niet echt autorijden)
Om te zorgen dat je deze ervaring voldoende opdoet, is het vvb een "vrijbrief"om zelfstandig zonder instructeur (wachtijden) lekker zelf verder te oefenen en vaardigheden op te bouwen.
De grootste fout welke er gemaakt wordt, is dat mensen meteen beginnen te vliegen met allerlij verschillende modellen...,
Als je zo een trainer op een halve meter hoogte over het veld kan vliegen (op z'n kop) en een knap rc3 programmatje kan laten zien, (wat al de trainingstoestellen prima kunnen) wordt het eens tijd om verder te gaan met een wat gevorderde vlieger.

Rondraggen met een willekeurig toestel is helemaal niet moeilijk, maar je kan beter 200 starts en landingen maken vanuit alle hoeken posities en hoogtes (met lopende en gedrosselde motor), daar doie je veel meer ervaring op.

Zoals genoemd, er wordt vanuit gegaan dat mensen logish nadenkenen niet met speedkisten gaan vliegen waar ze nog lang niet aan toe zijn.


uiteraard is al het bovengenoemde voor iedereen van toepassing.
Profie, is een wat ongelukkige woordkeuze, er staat in de regelementen, personen welke meer ervaring hebben dan met het les te geven toestel.
Dus iemand die knap een mooi kunstvlucht kist kan vliegen, mag lesgeven aan een trainer. enz.

Dit houd ook in dat de begeleider/ instuctuer een toestel verder moet beheersen dan het toestel waar hij les mee geeft.

Uiteraard is bovenstaande alleen maar gebasseerd op ervaringen uit het verleden, en is het noodzaak de veiligheid op en rond het veld zo hoog mogelijk te houden.

gr.
 
logisch verhaal!
Van het gedeelte

"er staat in de regelementen, personen welke meer ervaring hebben dan met het les te geven toestel.
Dus iemand die knap een mooi kunstvlucht kist kan vliegen, mag lesgeven aan een trainer. enz.

Dit houd ook in dat de begeleider/ instuctuer een toestel verder moet beheersen dan het toestel waar hij les mee geeft."

kan ik helaas niet terugvinden in het HH-reglement??? Of is er nog een ander reglement dat niet op de site staat misschien??
Anders misschien een goed idee om deze regel erin te zetten??

Ik heb gisteren met een laagdekker rondgevlogen, gestart en geland met een behoorlijke wind schuin op het veld, geen enkel probleem (behalve het op Lyon letten tijdens zijn landing en daardoor een stomme fout gemaakt...) Mag ik daar nu onder begeleiding mee rondvliegen of ook alleen?

Speedkisten ben ik voorlopig niet van plan, heb ik wel, maar alleen nog voor aan de muur....

Overigens is die Falcon geen speedkist; sterker nog, de meeste die hem vliegen vinden hem te langzaam vanwege het dikke vleugelprofiel........en erg makkelijk vliegen........(wat niet wil zeggen dat ik er Donderdagavond solo mee wil vliegen!!!)
Ha, toch een reactie, :thumbsup:

We gaan er met het uitgeven van het brevet van uit dat een ieder zijn verstand gebruikt, en geen onverantwoorde dingen doet,

concreet, het is zoals in het HH regelemt genoemd een vliegvaardigheidsbewijs (vvb). Dit is te verkrijgen als je veilig met het toestel kan rondvliegen, starten en landen, en een aantal basis figuren beheerst.

Daarnaast wordt er gekeken of de veldregelementen goed worden toegepast, en of de zaken zoals starten, afstellen, apparatuur controlle (waar van toepassing), en andere zaken welke met het vliegen te maken hebben veilig worden toegepast.

Na het behalen van het brevet, wil niet zeggen dat je dan kan vliegen(gelijk als het halen van je autorijbewijs, dan kan je ook nog niet echt autorijden)
Om te zorgen dat je deze ervaring voldoende opdoet, is het vvb een "vrijbrief"om zelfstandig zonder instructeur (wachtijden) lekker zelf verder te oefenen en vaardigheden op te bouwen.
De grootste fout welke er gemaakt wordt, is dat mensen meteen beginnen te vliegen met allerlij verschillende modellen...,
Als je zo een trainer op een halve meter hoogte over het veld kan vliegen (op z'n kop) en een knap rc3 programmatje kan laten zien, (wat al de trainingstoestellen prima kunnen) wordt het eens tijd om verder te gaan met een wat gevorderde vlieger.

Rondraggen met een willekeurig toestel is helemaal niet moeilijk, maar je kan beter 200 starts en landingen maken vanuit alle hoeken posities en hoogtes (met lopende en gedrosselde motor), daar doie je veel meer ervaring op.

Zoals genoemd, er wordt vanuit gegaan dat mensen logish nadenkenen niet met speedkisten gaan vliegen waar ze nog lang niet aan toe zijn.


uiteraard is al het bovengenoemde voor iedereen van toepassing.
Profie, is een wat ongelukkige woordkeuze, er staat in de regelementen, personen welke meer ervaring hebben dan met het les te geven toestel.
Dus iemand die knap een mooi kunstvlucht kist kan vliegen, mag lesgeven aan een trainer. enz.

Dit houd ook in dat de begeleider/ instuctuer een toestel verder moet beheersen dan het toestel waar hij les mee geeft.

Uiteraard is bovenstaande alleen maar gebasseerd op ervaringen uit het verleden, en is het noodzaak de veiligheid op en rond het veld zo hoog mogelijk te houden.

gr.
 
Laatst bewerkt:
logisch verhaal!
Van het gedeelte

"er staat in de regelementen, personen welke meer ervaring hebben dan met het les te geven toestel.
Dus iemand die knap een mooi kunstvlucht kist kan vliegen, mag lesgeven aan een trainer. enz.

Dit houd ook in dat de begeleider/ instuctuer een toestel verder moet beheersen dan het toestel waar hij les mee geeft."

kan ik helaas niet terugvinden in het HH-reglement??? Of is er nog een ander reglement dat niet op de site staat misschien??
Anders misschien een goed idee om deze regel erin te zetten??

Ik heb gisteren met een laagdekker rondgevlogen, gestart en geland met een behoorlijke wind schuin op het veld, geen enkel probleem (behalve het op Lyon letten tijdens zijn landing en daardoor een stomme fout gemaakt...) Mag ik daar nu onder begeleiding mee rondvliegen of ook alleen?

Speedkisten ben ik voorlopig niet van plan, heb ik wel, maar alleen nog voor aan de muur....

Overigens is die Falcon geen speedkist; sterker nog, de meeste die hem vliegen vinden hem te langzaam vanwege het dikke vleugelprofiel........en erg makkelijk vliegen........(wat niet wil zeggen dat ik er Donderdagavond solo mee wil vliegen!!!)


Hmm, even voor de duidelijkheid, dit was geen persoonlijk verhaal naar jou toe! :nooo:, maar een algemeen verhaal wat op meerdere vliegers van toepassing is. ;)
Nu naar jou toe:p , waarom een ander vlieger dan de calmato nu vliegen? met de calmato kan je nog vele uren lekker vliegen en een bron van ervaring opdoen, dit heeft peter je dinsdag ook gezegd. gewoon is 200 vluchten maken met dat ding tot ie van ellende uit elkaar valt. je zal zien dat je je grensen als verder gaat verleggen, en heel veel ervaring op gaat doen. :yes:
 
voelde me ook niet persoonlijk aangevallen.......!

De Calmato vind ik niet zo lollig...zeker na gisteren met die laagdekker gevlogen te hebben!! Is gewoon veel leuker en vind ik eerlijk gezegd ook veel lekkerder vliegen........
Nogmaals, ik hoef echt niet meteen door naar speedkisten, maar wat groter en lolliger vliegen vind ik wel veeeeeeel leuker.........
Overigens zal ik nu ik mijn vvb heb wel veel meer vluchten maken ook, dus dan komt de ervaring vanzelf........
Hmm, even voor de duidelijkheid, dit was geen persoonlijk verhaal naar jou toe! :nooo:, maar een algemeen verhaal wat op meerdere vliegers van toepassing is. ;)
Nu naar jou toe:p , waarom een ander vlieger dan de calmato nu vliegen? met de calmato kan je nog vele uren lekker vliegen en een bron van ervaring opdoen, dit heeft peter je dinsdag ook gezegd. gewoon is 200 vluchten maken met dat ding tot ie van ellende uit elkaar valt. je zal zien dat je je grensen als verder gaat verleggen, en heel veel ervaring op gaat doen. :yes:
 
De Calmato vind ik niet zo lollig...zeker na gisteren met die laagdekker gevlogen te hebben!! Is gewoon veel leuker en vind ik eerlijk gezegd ook veel lekkerder vliegen........

Ga maar eens oefenen in rugvlucht te vliegen met die calmato. Zul je zien hoe verdomd lastig dat is. Met een laagdekker stukken eenvoudiger.

Wat heb je eraan, als iets makkelijk gaat? Lastig betekent veel sturen.

Een van de redenen, waarom ik zoveel lol beleef aan een Easystar.
Je zou misschien zeggen, een vlieger ver onder mijn kaliber, maar als je ziet wat ik er allemaal mee doe, dat zie je een beginner nog niet doen.
Waarom? Omdat ik tot het uiterste ga.. En dan nog, als dat punt bereikt is, is er vast nog wel wat mee te doen wat een ander nog niet gedaan heeft (denk aan de snaps, op een 20 cm boven de grond :lol:)

Maar ik snap je wel. Je bent de kist zat.. je wilt wat anders.... Ik ken het ;-). Maar stom genoeg.. mn zolder staat vol met "serieuze" vliegers en toch grijp ik steeds weer naar die EZ*.. ;)
 
Ik ga ook niet stoppen met de Calmato, maar met zo'n andere kist vliegen is gewoon errug lollig!
Het gaat mij er ook niet om dingen te kunnen die een ander niet kan, zal ook wel nooit een wedstrijdvlieger worden, ben ik gewoon het type niet voor.
Als ik er maar lol mee heb, das het belangrijkste:D
Ga maar eens oefenen in rugvlucht te vliegen met die calmato. Zul je zien hoe verdomd lastig dat is. Met een laagdekker stukken eenvoudiger.

Wat heb je eraan, als iets makkelijk gaat? Lastig betekent veel sturen.

Een van de redenen, waarom ik zoveel lol beleef aan een Easystar.
Je zou misschien zeggen, een vlieger ver onder mijn kaliber, maar als je ziet wat ik er allemaal mee doe, dat zie je een beginner nog niet doen.
Waarom? Omdat ik tot het uiterste ga.. En dan nog, als dat punt bereikt is, is er vast nog wel wat mee te doen wat een ander nog niet gedaan heeft (denk aan de snaps, op een 20 cm boven de grond :lol:)

Maar ik snap je wel. Je bent de kist zat.. je wilt wat anders.... Ik ken het ;-). Maar stom genoeg.. mn zolder staat vol met "serieuze" vliegers en toch grijp ik steeds weer naar die EZ*.. ;)
 
Mee eens hoor.. Ik zal ook nooit een wedstrijdvlieger worden.. Niet serieus genoeg voor ;-).

Wat ik zeggen wil... Vlieg niet met teveel verschillende kisten. Je kunt pas zeggen dat een kist niet lekker meer vliegt, als je hem door en door kent. En dat punt bereik je niet, wanneer je met meerdere kisten vliegt (hoor wie het zegt :))
 
tja, wat is teveel..........
1 Calmato, 1 Extra en op termijn die falcon misschien eens, is dat teveel......?
Ik zeg ook niet dat de Calmato niet lekker vliegt, maar een laagdekker vind ik gewoon veel lolliger qua rollen enzo........:yes:

edit
er liggen er nog wel veel meer op zolder, maar dat is voor nog langere termijn.........
Mee eens hoor.. Ik zal ook nooit een wedstrijdvlieger worden.. Niet serieus genoeg voor ;-).

Wat ik zeggen wil... Vlieg niet met teveel verschillende kisten. Je kunt pas zeggen dat een kist niet lekker meer vliegt, als je hem door en door kent. En dat punt bereik je niet, wanneer je met meerdere kisten vliegt (hoor wie het zegt :))
 
tja, wat is teveel..........
1 Calmato, 1 Extra en op termijn die falcon misschien eens, is dat teveel......?
Ik zeg ook niet dat de Calmato niet lekker vliegt, maar een laagdekker vind ik gewoon veel lolliger qua rollen enzo........:yes:

edit
er liggen er nog wel veel meer op zolder, maar dat is voor nog langere termijn.........

Meer vliegtuigen dan 1 is al te veel als je het goed onder de knie wilt krijgen. Elk vliegtuig vliegt anders, heeft andere eigenschappen. Voordat je een vliegtuig echt onder de knie hebt (en dus de nodige ervaring opgedaan hebt), ben je alweer een 200 vluchten verder...

Mooi voorbeeld..

Je vliegt met een Calmato hoogdekker, maar je hebt ook een Extra staan.
Die extra is een schaalkist, heeft de eigenschap dat ie bij te langzaam vliegen over een vleugel weg wil vallen.

Weet je bijvoorbeeld al wanneer dit gebeurd bij je Calmato? Als eens geprobeerd, of proefondervindelijk ervaren?
 
ik heb er iets van 10 staan...........:rolleyes:
tot nu toe alleen met de Calmato en de Super Sportster (great planes) gevlogen.
Met de calmato (op hoogte) al geprobeert wat er gebeurt bij te langzaam, is dan niet zo'n probleem maar bij de extra wel, dat weet ik (zeker als je laag zit!)
De Super Sportster vond ik wezenloos gaaf! niet idioot snel, erg leuk vliegen en goed te landen; ook met behoorlijk veel wind zoals gisteren. Alleen is die nu een beetje stuk doordat ik op mijn zoon liep te letten ipv mijn eigen kist....Liefst vlieg ik met iets zoals dat, en weet dan ook zeker dat ik daar een tijd mee voort kan!
Hoogdekkers vind ik gewoon een beetje saaie lompe dingen om zelf en te zien vliegen........niet omdat ik denk dat het "te makkelijk" is ofzo....

Edit:
Jazz is ook misschien wel moeilijker dan rock om te maken, en heel knap als je het kan, maar het blijft ruk om naar te luisteren........

Meer vliegtuigen dan 1 is al te veel als je het goed onder de knie wilt krijgen. Elk vliegtuig vliegt anders, heeft andere eigenschappen. Voordat je een vliegtuig echt onder de knie hebt (en dus de nodige ervaring opgedaan hebt), ben je alweer een 200 vluchten verder...

Mooi voorbeeld..

Je vliegt met een Calmato hoogdekker, maar je hebt ook een Extra staan.
Die extra is een schaalkist, heeft de eigenschap dat ie bij te langzaam vliegen over een vleugel weg wil vallen.

Weet je bijvoorbeeld al wanneer dit gebeurd bij je Calmato? Als eens geprobeerd, of proefondervindelijk ervaren?
 
Laatst bewerkt:
niet zo veel over vliegen praten hier , anders krijg ik zin om te vliegen !!
en had juist de zin om te vliegen van mij afgezet ;)

ik zeg ,gewoon lekker vlieger , een echte goeie vlieger zal ik nooit worden , gewoon een beetje basis dingetjes stuntelen ,stijgen ,en landen en klaar , hop de volgende kist kopen :p

ik ben te oud ,en icm te weinig tijd zal het niveau van mij blijven zoals het nu is of misschien heel ietsjes verbeteren , maar nu het weerbeeld steeds slechter word zal ik het eerder langzaam verleren :onweer: ;)
 
niet zo veel over vliegen praten hier , anders krijg ik zin om te vliegen !!
en had juist de zin om te vliegen van mij afgezet ;)

ik zeg ,gewoon lekker vlieger , een echte goeie vlieger zal ik nooit worden , gewoon een beetje basis dingetjes stuntelen ,stijgen ,en landen en klaar , hop de volgende kist kopen :p

ik ben te oud ,en icm te weinig tijd zal het niveau van mij blijven zoals het nu is of misschien heel ietsjes verbeteren , maar nu het weerbeeld steeds slechter word zal ik het eerder langzaam verleren :onweer: ;)


Ouwe sjaggerijn:) De feestweek in Heemskerk is nu weer, kom daar anders een biertje halen:)
 
Ouwe sjaggerijn:) De feestweek in Heemskerk is nu weer, kom daar anders een biertje halen:)

feestweek ? alsjeblieft zeg , doe me een lol :nooo:


ook daar ben ik te oud voor ... ;)

maris vroeg net : zullen we straks ff lekker ....ik antwoord ; nee schat , daar ben ik te oud voor :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top