FPV met een scherm op statief is wel toegestaan omdat je als piloot het toestel (natuurlijk) alleen met eigen ogen volgt, voor mensen anders dan de piloot is het leuk om via FPV een piloot beleving te krijgen.
Dat is GEEN "FPV vliegen".... dat is modelvliegen terwijl andere mensen leuk op het schermpje mee kunnen kijken. En ja, dat ZOU toegestaan moeten zijn, zolang je als piloot zelf niet op het scherm kijkt maar nee, dat IS niet toegestaan, omdat de controlerend ambtenaar niet kan vaststellen of de piloot wel of niet op dat schermpje kijkt of keek.... (vergelijk met het in de hand houden van een telefoon achter het stuur: je hoeft er niet mee te bellen, het vasthouden is al voldoende voor een forse boete).
Ik heb alleen zo het vage vermoeden, dat dat nu net niet is wat Justapoke doet.... (kan hij nu wel gaan beweren dat dat niet zo is en dat ik niet weet wat hij allemaal doet, maar alleen al het feit dat hij zo hartstochtelijk in de verdediging schiet, met totale bullshit argumenten, zegt dat er meer aan de hand is).
Niet om roomser dan de paus te zijn, want ik heb ook mijn FPV spulletjes, en met bril, niet met scherm.
Waar ik aanstoot aan neem zijn de beweringen in de trant van "net binnen de CTR kan gerust", "buiten LOS kan gerust en is veilig", want die zijn analoog aan "je kunt gerust veilig midden in de nacht door rood rijden" of " als je weet wat je doet kun je gerust SMS-en achter het stuur" of "3 biertjes kan gerust als je nog moet rijden". Dat zijn gewoon overtredingen die ons met zijn allen de hobby kunnen kosten.
Ik heb weinig moeite met mensen die op een clubveld, binnen de LOS afstand, FPV vliegen, kan me weinig schelen of dat met of zonder bril gebeurt. Het mag niet, maar het toestel blijft binnen hetzelfde luchtruim als de overige modelvliegtuigen, volgt dezelfde vliegpatronen, en dus ik zie er weinig kwaad in. Als een clubbestuur het toestaat, wie ben ik dan om daar wat van te zeggen.
Maar er is een behoorlijk marge tussen iets wat "net niet helemaal legaal" is, beoefenen binnen de grenzen van een modelvliegveld, en keiharde overtredingen die een totaalverbod kunnen veroorzaken goedpraten met "dat kan allemaal wel", "jullie snappen er niks van" of "dat is allemaal zwaar overdreven bullshit". De rechter en de wetgever kijken daar namelijk niet naar, die verbieden de boel gewoon. Die gaan geen moeite doen om iets te handhaven wat moeilijk te handhaven is, die verbieden gewoon alles wat er op lijkt.
Heb je al eens gekeken naar wat er gebeurt als een agent jou een telefoon ziet vasthouden achter het stuur? Kun je heel hard roepen dat je niet aan het bellen was, dat je "niks gevaarlijks deed" of wat dan ook, maar daar hebben ze niks mee te maken.
De wetgever heeft destijds bepaald dat het te veel moeite is om uit te zoeken of iemand wel of niet heeft zitten bellen, en besloten dat gewoon zo'n ding in je hand houden al voldoende is voor een forse boete.
ALS de wetgever besluit, dat het te veel moeite is om uit te zoeken of iemand wel of niet FPV vliegt, of wel of niet net binnen de CTR vloog, dan zegt de wetgever gewoon dat zodra je met een modelvliegtuig en een zender, in welke vorm dan ook, waar dan ook over straat loopt/in het veld staat/gezien word, jij reeds in overtreding bent.
En als het nu nog zo zou zijn dat die wetgeving ver weg, een stipje aan de horizon is, dan zou je nog kunnen denken "wie dan leeft, wie dan zorgt". Maar die wetgeving is geen stipje aan de horizon, dat is momenteel al een behoorlijk groot flatgebouw vlak buiten je achtertuin....