Vliegtuigvlieger? Simulator = zonde geld (vind ik) (niet meer)

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Dat is bij Aerofly inderdaad gelijk opgaand. Had overigens niet gehoeven, het displayen van de roerbeweging had voorop of achterop kunnen liggen tov het bewegingsgedrag waar het uiteindelijk om gaat.

Ik zal vrijdag eens wat testen... Volgens mij is het mij waarschijnlijk nog nooit opgevallen omdat ik op de sim meestal met heel wat grotere uitslagen vlieg dan bij het echte werk.

Ter vergelijk.. de 1e ronde F3P-C heb ik over drie vluchten misschien 4 figuren gevlogen zonder iets te raken :P Voor de aasgieren is het filmpje te vinden in het F3P topic over deze wedstrijd.

In AeroFly:

Nu is dat geen goede vlucht natuurlijk, er valt van alles op af te dingen, maar daar ging het nu even niet over. Het is wel 1 vlucht 1 programma met alle figuren zonder iets te raken.

Nu heb je (ik tenminste) bij een wedstrijd ook wedstrijdzenuwen (wat nergens over gaat), maar dan nog.

Het filmpje is overigens opgenomen met Fraps. Voor diegenen die de demo-beperking van 30 seconden ook willen opheffen, controleer eerst goed op Trojans ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou zeggen doe dat nog 100 X en kijk dan hoe het binnen gaat... Ben er van overtuigd dat het dan beter gaat.

Het vliegtuig natuurlijk zo aanpassen dat hij het net als je echte doet.

En je echte model afstellen net zo als je dat met een f3a model zou doen. Scheelt een hoop als hij niet klimt zodra je hem op z'n rug legt en zich niet zijwaarts verplaats tijdens een rol, domping klopt (0,0 geloof ik) enz.

Ik zou zeggen doe dat nog 100 X en kijk dan hoe het binnen gaat... Ben er van overtuigd dat het dan beter gaat.

De volgorde van figuren zal wat 'natuurlijker' zijn en daarme de wedstrijddruk wat minder, maar qua vliegen is dit dus niet realistisch, het echte toestel stuurt gewoon anders. Mij aanleren hoe het simulatorvliegtuig vliegt is dan ook niet echt zinvol, lijkt mij.

Het vliegtuig natuurlijk zo aanpassen dat hij het net als je echte doet.

Dat hadden de programmeurs van Aerofly moeten doen. Ik heb inmiddels wat met deze shocky zitten sleutelen, maar hij is gewoon niet goed te krijgen. In het filmpje is nog de 'originele' shocky (filmpje was vlucht 5 ofzo in AFPD), die weegt 200 gram. Met een klein dieet naar 150 gram toegezet, 2s lipo erop, juiste prop, etc.. maar het zwaartepunt is gewoon niet goed te krijgen. Voor rugvlucht heeft het ding meer dan een halve stick down nodig, tenzij je het zwaartepunt zo achterlijk legt dat hij bv. niet meer uit een looping kan komen (looping eindigt dan steevast in een hover).

Scheelt een hoop als hij niet klimt zodra je hem op z'n rug legt en zich niet zijwaarts verplaats tijdens een rol, domping klopt (0,0 geloof ik) enz.

Accoord, voor een betere indoorscore heb je gelijk.

Blijft toch staan, dat het verschil tussen de realiteit indoor en de simulator indoor wel ERG groot is. Had ik deze vlucht 3 maal gemaakt tijdens de wedstrijd, dan was ik ergens in het midden van het deelnemersveld uitgekomen, ipv ruimschoots onderaan.

Ik zal zo nog eens een filmpje schieten van wat onmogelijke zaken om dit non-realisme verder uit te werken..

Voor de indoor shocks gebruik ik altijd wat positieve expo (20%, Futaba) op hoogteroer. Helaas kan dat niet in de software en moet je dus in je zender aanpassen. Dan hoef je niet zoveel down te geven bij rugvlucht. Als je het virtuele model heel dicht bij zet dan zie je aan de roeren dat er een enorme hoeveelheid expo in zit.

Helaas kan ik niet mijn Futaba zender gebruiken in AFPD. Ik gebruik de realflight zender, waar dan weer mijn FF9 op aangesloten wordt. In Realflight werkt dat, in AFPD helaas niet. AFPD ziet wel de realflight zender, maar niet mijn FF9.

Maar.. expo is wel degelijk in te stellen in de software? Of werkt dat niet goed?

//edit
ah.. ik zie het.. je zou dan negatieve expo moeten instellen, maar dat wil AFPD niet..

Hoe dan ook, bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik er een weg omheen kan vinden.

Hezik,
Leuk gevlogen man.
Maar helaas moet ik opmerken dat het vliegen er wat onnatuurlijk uitziet, het lijkt wel of die shock-flyer op rails staat.
Of jij bent verschrikkelijk strak aan het vliegen of Aerofly zou natuurgetrouwer moeten.

Zelf vlieg ik met Phoenix (2.0j beta nu) an dat voelt veel natuurlijker aan, mijn shock vliegt daar niet zo strak...

Remklep

Tsja.. kijk naar het filmpje hoe het er mij in het echt afging:

Zit toch wel een beetje verschil in, he?

Nu moet ik eerlijkheidshalve bij zeggen dat dit filmpje mijn 3e indoorvlucht ooit was, en het AeroFly filmpje de 5e vlucht met AeroFly, dus iets van de 8e indoorvlucht, en dan zonder wedstrijdzenuwen. Dat het beter zou gaan, is dus wel logisch, maar de mate waarin niet.

Op zich kan ik wel 'strak' vliegen, maar niet zo strak ;)

Dat het niet natuurgetrouw was, was juist mijn punt :)

Dat hadden de programmeurs van Aerofly moeten doen. Ik heb inmiddels wat met deze shocky zitten sleutelen, maar hij is gewoon niet goed te krijgen. In het filmpje is nog de 'originele' shocky (filmpje was vlucht 5 ofzo in AFPD), die weegt 200 gram. Met een klein dieet naar 150 gram toegezet, 2s lipo erop, juiste prop, etc.. maar het zwaartepunt is gewoon niet goed te krijgen. Voor rugvlucht heeft het ding meer dan een halve stick down nodig, tenzij je het zwaartepunt zo achterlijk legt dat hij bv. niet meer uit een looping kan komen (looping eindigt dan steevast in een hover).
Dat is de grootste reden dat ik met de grote extra330 vlieg op de shocky 330 heb ik 7tandjes down-trim zodat het iig evenveel up als down is of rechtuit te vliegen en knive-edge neutraal is. En in mijn programma met het zwaartepunt goed(genoeg) voor de rest van de figuuren kan ik onmogelijk een torqroll doen zoals het hoort. Dus vandaar lekker buiten met een 3meter extra.

Maar helaas moet ik opmerken dat het vliegen er wat onnatuurlijk uitziet, het lijkt wel of die shock-flyer op rails staat.
Of jij bent verschrikkelijk strak aan het vliegen of Aerofly zou natuurgetrouwer moeten.
Dan heb je nog nooit een wedstrijdvlieger met een shocky indoor z'n programma zien vliegen, dat gaat nog een heel stuk strakker. Dit is nog redelijk slordig te noemen... sorry hezik ;).

geen sorry nodig, ik zei zelf ook al dat er nog heel wat op af te dingen viel :)

Mijn ervaring met vliegsims is erg goed. Ik vlieg voornamelijk heli op de PC (tijdje Phoenix kunnen lenen). Ik heb alle basis geleerd op de sim. De eerste keer dat ik met een serieuze CP heli ging vliegen kon ik alles wat ik op de pc ook kon, na wat wennen aan de echte heli.

Ik denk dat het me bij elkaar een vreselijk lange leercurve heeft bespaard, door gewoon lekker non-stop te kunnen simmen op een avondje, ipv de hele tijd een accu te moeten verwisselen, en na 3 keer te moeten stoppen.

Nu ga ik zelf een sim kopen, zodat ik weer met mijn eigen zender kan oefenen. Dat voelt toch wat beter aan. En voor mij is het zeker niet zonde van het geld. De enige beperking is dat je soms de grond uit het oog kunt verliezen, maar dat kan in het echt ook. Een goede piloot moet daar mee kunnen omgaan.

Nou hier een filmpje van mijn "lag" het is er, maar is echt heel klein
Sorry, maar ik had even geen zin om hem recht te zetten

Bart,

Ha Bart, bedankt voor het posten. Iets in deze orde van grootte bedoel ik ook. Alleen kan je bij een stilstaand model het effect op het vliegen niet goed koppelen aan de knuppelbeweging. Al vliegend merk ik dat het model niet zo direct 'aan de knuppel hangt' als in het echt.

Op dat filmpje zie je geen lag hoor. Als je het download en frame voor frame bekijkt, zie je dat er veel expo is, maar geen lag. Of althans, lag minder dan de framerate van het filmpje...

In vlucht kan niet zo maar een filmpje van maken :-) maar merk daar echt geen vertraging. En die expo klopt dat gebruik ik nu eenmaal, ook bij het echt vliegen

Bart,

Laatst bewerkt:
Kheb m gelukkig kunnen downloaden op het www...

Had het nu 50 euro gekost, had ik er nog over gedacht om hem te kopen, maar niet voor 160 euro... dat vind ik nu echt way over the top!!! en een echte ripoff!

als je dat vergelijkt met een standaard game, amai...
20 pleintjes, 30 vliegtuigjes en je bent rond...

vraag me echt af waarom dit zo duur moet zijn...

Tsja, ik vind het dus ook teveel geld naar waarde, maar daarover zijn de meningen kennelijk verdeeld.

Dat het duurder is dan een game, kan ik mij wel iets bij voorstellen, de afzetmarkt is veel kleiner.. de ontwikkelkosten moeten dus over een kleinere groep omgeslagen worden, dus wordt de prijs hoger..

Ha Bart, bedankt voor het posten. Iets in deze orde van grootte bedoel ik ook. Alleen kan je bij een stilstaand model het effect op het vliegen niet goed koppelen aan de knuppelbeweging. Al vliegend merk ik dat het model niet zo direct 'aan de knuppel hangt' als in het echt.

Ik heb het ook eens getest, maar kan toch niet zeggen dat ik het een probleem vind. Bij mijn favoriete F3A toestel (Astral) merk ik nauwelijks vertraging. Ik heb geen bijzonder snelle PC.

Ik heb het ook eens getest, maar kan toch niet zeggen dat ik het een probleem vind. Bij mijn favoriete F3A toestel (Astral) merk ik nauwelijks vertraging. Ik heb geen bijzonder snelle PC.

Daar sluit ik me bij aan, en daarnaast; in het echt heb je ook een zekere vertraging.....

Back