Mijn ervaring met simulators
UPDATE: ik zie net dat ik de naam van dit draadje niet goed heb gelezen: "Vliegtuigvlieger?..." Mijn bericht gaat wat off-topic meer over heli simmen. Ik zal voortaan beter opletten.
Ook ik blijf een simulator absoluut aanraden, en niet alleen voor beginners. Sommigen zijn inderdaad nogal aan de dure kant en wat minder realistisch, maar je kunt met goede instellingen een hoop bereiken en een snelle pc met een groot scherm maakt elk spel meestal wel beter/realistischer. Ik vind wel dat je je eigen zender op een simulator aan moet kunnen sluiten (mits het een beetje zender is natuurlijk), zo kom je dichterbij de realiteit en heb je er het meest aan. Dit is met name belangrijk als je voorbij de hover fase bent.
Ik heb aerofly en realflight vrij vaak gevlogen, en ik vind ze geen van beiden geweldig (voor heli's in ieder geval, ik heb te weinig ervaring met vliegtuigen voor uitspraken), zeker niet voor het geld. Met name als je met kleine heli's vliegt (450 of zelfs kleiner) dan mag je de simspeed aanzienlijk verhogen in bijv. aerofly naar zo'n 165%, afhankelijk van het model, wil je dat de heli een beetje meer zoals in het echt vliegt. Maar je moet ook een hoop andere zaken goed afstellen zodat het model zoals je eigen heli voelt. Ze zijn echter wel een van de goede simulators, maar naar mijn mening gewoon niet de besten voor het geld (voor rc heli vliegen).
Ik raad persoonlijk phoenix rc aan. Relatief goede prijs, mooie graphics, makkelijk en uitgebreid in te stellen en behoorlijk realistisch. Je gebruikt ook gewoon je eigen zender op de dongle en het signaal is zuiver (in ieder geval met een dx7 eraan gekoppeld). Loopt ook gewoon lekker, zelfs op vista. Reflex heb ik nog niet gevlogen, maar goed die kost weer een stuk meer.
Het probleem met simulators is meestal dat men het zelden net zo leuk als vliegen vindt, waardoor ze er uiteindelijk (te) weinig gebruik van maken, en dan zijn een paar extra lipo's o.i.d. een beter idee. Het ligt allemaal aan jezelf en ook aan wat je heli kost en aan wat je te besteden hebt. Zo'n 100 euro voor een goede sim inclusief usb interface is niet veel als je 1500 euro aan heli hebt, maar het is wel nogal overkill voor een bijv. een walkera fixed pitch heli. Zo'n heli kun je eigenlijk zien als een hele realistsiche simulator voor de prijs, alleen moet je bij een crash wat meer doen dan 3 seconden wachten of op enter drukken... Je leert veel van zo'n heli, maar het kan erg frustrerend zijn.
Ik heb het geld voor de sim er in ieder geval driedubbel en dwars uitgehaald en een stuk sneller redelijk en zelfverzekerd leren helivliegen dan zonder sim het geval zou zijn, en ik gebruik het nog altijd.