Roel van essen
Mag ik u vragen hoe de besturing voor een rc voith dan werkt want mij lijkt dat een gewone zender niet makkelijk varen is.
Want dan weet je niet echt wat je doet of wel?
Jawel hoor, het is alleen een kwestie van goed instellen. Daar ging een tijdje overheen voor ik dat goed had.
Per VSP heb je 2 servo's nodig: de ene beweegt de bladen dusdanig dat ze vooruit of achteruit stuwing geven, de andere idem, maar dan links of rechts.
Die servo's koppel je aan de kanalen van een knuppel: bakboord VSP aan de linkerkant van je (minimaal 5kanaals) zender, stuurboord VSP aan de rechterkant. En uiteraard bij elke VSP de vooruit/achteruitfunctie op de vooruit/achteruit beweging van de stick. Maar dat lijkt me logisch.
Het 5e kanaal heb je echt nodig voor het gas van beide VSP's. Theoretisch kun je met een vast toerental draaien, maar bij kleine stuurbewegingen overreageert het model. Dat zie je bijvoorbeeld goed op het onderwaterfilmpje.
Wil je nauwkeurig sturen (in een haven) heb je echt een laag toerental nodig.
Het varen is te vergelijken met het besturen van een rupsvoertuig. (Daar heb ik gelukkig een behoorlijk aantal jaren ervaring mee)
Toch zijn er een paar verschillen.
Vooruit varen is logischerwijs beide knuppels vooruit, maar als je beide knuppels vooruit én naar elkaar toe drukt gaat het model met hetzelfde toerental sneller vooruit. Linkerbocht: beide knuppels naar linksboven.
Scherpe linkerbocht: linkerknuppel links, rechterknuppel links omhoog
Links om de as draaien: linkerknuppel links omlaag, rechterknuppel links omhoog.
Rechts zijwaarts varen is een kwestie van "hoe staat de wind?": Linkerknuppel een beetje gas naar voren, rechterknuppel een beetje naar achteren, beide knuppels maximaal links, en blijven corrigeren.
Achterwaarts: beide knuppels naar achteren; sneller achterwaarts beide knuppels naar achteren en uit elkaar.
Het grappige is overigens dat het model achteruit varend beter op koers blijft dan vooruit.