Volgende stap FP en groter voor buiten.

Sven; jammer dat die sjm op de kast staat stof te vangen. Is toch een super mooie heli en zal goed afgesteld super vliegen. Zoek dan hulp, en stel hem samen met iemand af. Dan leer je ternminste ook hoe het moet. Ben zelf nog lerende en kan het niet voor je. Maar er is zoveel info te vinden. En het is maar net hoeveel tijd je erin wilt steken om het te leren.... Dit is echt zonde man!

Wat ook een feit is:

Toen ik laatst bij de eerste indoor meeting was, zag ik veel mensen angst hebben om uberhaubt op te stijgen met een heli.

Men vergeet gewoon, weg van de grond is stabiliteit..
Het is een stukje angst wat je moet overbruggen.

Gas met dat ding, de lucht in! :)

Angst om te crashen, tja dat heeft iedereen..
Maar als je geen risico's neemt leer je ook nix.

En wat afstellen betreft..

Je weet toch wat de heli moet doen als je aan de sticks beweegt?..
Het is puur logica...
Tuurlijk zijn er dingen, die alleen een ervaren iemand beter kan instellen.
Maar de basics zouden toch geen probleem moeten zijn.

Ik heb er in iedergeval nog meer zin in gekregen om aan de gang te gaan..

Morgen eerst even zonder rotor bladen op de pijnbank zetten.. en checken of de besturing werkt zoals het zou moeten :)

Daarna test poging wagen met kruisje :)

@sven: zonde dat je die mooie CP helemaal niet gebruikt. Echt een mooie heli. En als je dan toch al kan vliegen met een FP moet het toch kunnen!! En wat het afstellen betreft: er zijn toch een hele hoop online handleidingen te vinden. Ik had zelf bijvoorbeeld moeite met de gyro. Nou, gewoon zoeken, filmpjes kijken en uiteindelijk kwam ik eruit. Voor de rest is het gewoon een kwestie van alles goed recht zetten. En als je die FP in de lucht kan houden dan moet die CP zeker kunnen!

Groet, Joost

Sven; jammer dat die sjm op de kast staat stof te vangen. Is toch een super mooie heli en zal goed afgesteld super vliegen. Zoek dan hulp, en stel hem samen met iemand af. Dan leer je ternminste ook hoe het moet. Ben zelf nog lerende en kan het niet voor je. Maar er is zoveel info te vinden. En het is maar net hoeveel tijd je erin wilt steken om het te leren.... Dit is echt zonde man!
Daar zit het em nou juist, er is geen hulp.
De paar die dan bij ons heli vliegen dat zijn of zelf nog groentjes,
of een koele kikker waarvan je niet snapt of het nu ja of nee is,
of een man die zo druk is met zijn eigen turbine helis dat die geen tijd heeft om leeraartje te spelen.

Ik heb gewoon een heli gekocht waar ik in principe niets mee kan beginnen..
Ik wil het wel leren, maar met een paar plaatjes van heel andere helis, en moeilijke technische uitleg kom ik er gewoon niet.
Er zitten zoveel linkjes en overbrengingen op, ik weet van geen toeten of blazen.
Eigenlijk moet ik gewoon iemand hebben die eens de tijd neemt om me te vertellen welke acties welke resultaten opleveren.

Met mijn corona (redelijk flinke FP buiten heli, voorloper van funcopter eigenlijk),
daar kon ik gewoon alles mee, hover, flight, sideways, soms zelfs redelijk nose in.
Corona01.jpg

Zo vloog ik in 2006 al met mijn coronatje: [media=youtube]qbJ5mKl37VU[/media]
En dat was nogwel met een redelijke bries op zn snuit, krap tegen windkracht 3.

De stick > heli link zit allang in mijn hoofd, maar de rest, tsja,
mischien over een jaar of 3 dat er eens een ervaren helivlieger met veel tijd op onze club aanwaaid?

Laatst bewerkt door een moderator:
Snap het wel, met die hulp. Loop zelf ook nog wel eens vast en dan is het weer flink zoeken op internet, vragen en proberen. Maar al die linkjes/overbrengingen op de sjm bedienen toch in the end dezelfde functies zoals op elke heli lijkt me. En neem aan dat er ook een manual bij de heli zit. Dan moet je toch een heel eind komen.

Als er hierboven een aantal keer gesuggereerd wordt dat ik negatief sta tegenover Fixed pitch heli's, coaxiale heli's of de piloten ervan, whatever......
Dan kan ik dat alleen maar klinklare onzin noemen.
Want dat is namelijk niet waar, en ik kan er niet wakker van liggen ook.

Wat ik alleen maar aan wilde geven is dat veel mensen het als een enorm verschil bestempelen als je een CP gaat of wilt vliegen.
Het verschil is technisch namelijk minimaal, en een CP is gewoon beter te besturen buiten.

Als je er alleen niet uitkomt om wat voor reden dan ook, stel hier dan gewoon een vraag.
Dan zal er zeker iemand opstaan om je antwoord te geven.

Vlieg lekker met je CP FP of Coaxiaal als je er plezier in hebt.
Maar leg er geen magische grenzen tussen die er gewoon niet zijn.

Grt,
Eric

Het verschil is technisch namelijk minimaal
Sorry hoor, maar dat vind ik klink klare onzin.
CP is VELE malen ingewikkelder, er zit immers ook veel meer beweging in.

Als je er alleen niet uitkomt om wat voor reden dan ook, stel hier dan gewoon een vraag. Dan zal er zeker iemand opstaan om je antwoord te geven.
Dan mag iemand mij eens uitleggen op welke knoppen ik moet duwen om mijn MC-19 op een fatsoenlijke manier mijn SJM400v2 te bedienen, want ik heb geen flauw idee. Ik heb het al geprobeerd en aan een plaatje kan ik niks vragen. En als ik hier meld "hij gaat een beetje naar links", dan zijn er volgens mij wel 10 dingen waar dat aan kan liggen. Soms zitten er ook gewoon dingen bij die je als leek gewoon niet uit kunt leggen behalve dan "hij doet et niet". Je kunt zulke dingen zelf gaan zitten proberen, maar als je tegen een probleem aanloopt ben je weer een week verder voor je dat op forums weer uit heb zitten klooien. CP is gewoon een ellende als je dat in je eentje uit moet gaan zitten zoeken. FP is vaak zo recht toe recht aan, dat er eigenlijk weinig over te vragen valt.

Maar leg er geen magische grenzen tussen die er gewoon niet zijn.
Die zijn er maar zat, je weigerd ze enkel te zien.

Laatst bewerkt:
Sorry hoor, maar dat vind ik klink klare onzin.
CP is VELE malen ingewikkelder, er zit immers ook veel meer beweging in.

Er zit in alle soorten heli's evenveel beweging.
Het enige verschil met een CP heli is dat je wat meer mogelijkheden hebt qua besturing en de instelling daarvan.
Bijv. de mogelijkheid om negatieve pitch te geven, waardoor je op z'n kop kan manouvreren.
Dan mag iemand mij eens uitleggen op welke knoppen ik moet duwen om mijn MC-19 op een fatsoenlijke manier mijn SJM400v2 te bedienen, want ik heb geen flauw idee. Ik heb het al geprobeerd en aan een plaatje kan ik niks vragen. En als ik hier meld "hij gaat een beetje naar links", dan zijn er volgens mij wel 10 dingen waar dat aan kan liggen. Soms zitten er ook gewoon dingen bij die je als leek gewoon niet uit kunt leggen behalve dan "hij doet et niet". Je kunt zulke dingen zelf gaan zitten proberen, maar als je tegen een probleem aanloopt ben je weer een week verder voor je dat op forums weer uit heb zitten klooien. CP is gewoon een ellende als je dat in je eentje uit moet gaan zitten zoeken. FP is vaak zo recht toe recht aan, dat er eigenlijk weinig over te vragen valt.
Het vliegen is echt niet veel moeilijker.
En je kan gewoon prima vliegen met twee sticks zonder knopjes te drukken.

Voorbeeld moderne CP heli op Mode 2

Linker stick omhoog omlaag:
Hoofdbladverdraaiing (pitch) en gas zitten gezamenlijk op de linkerknuppel.
Beiden onafhankelijk instelbaar d.m.v.curven in de zender.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om je toerental ingesteld vast te zetten en alleen nog maar de pitch te sturen.
De pitch verandering komt door het omhoog en omlaag gaan van de swashplate.

Linker stick l+R:
Rudder, de heli draait om zijn hoofdas.
Je rudderservo wordt aangesloten op een HH gyro en de gyro gaat in je ontvanger op het rudderkanaal en 1 signaaldraad gaat naar bijv. het gearkanaal.
In je zender kan je dan de gevoeligheid van de gyro fijn afstellen dmv aan passing van ATV (travelwaarde).
Travel onder 50% dan staat de gyro in ratemode, travel boven 50% dan staat hij in HH mode (heading hold).
De maximale rotatiesnelheid van de heli stel je in de zender in met de travelwaarde van je rudderkanaal.

Rechter stick hoog/laag
Daar kantel je de swashplate mee naar voren.
En de heli kantelt dan ook voorover.

Rechter stick L+R
Heli kantelt naar rechts of naar links.

In je zender kan je in het swashmenu instellen welke swashplate je gebruikt, meestal is dat een 120 gr.type.
En je kan d.m.v. travelgetallen instellen wat je uitslagen moeten zijn voor nick en roll.
De exacte uitslagen van je hoofdbladen en paddle's kan je dan controleren met een pitchmeter.

Als je nog iets verder gaat en een lekker stabiel toerental wenst dan ga je gebruik maken van de vluchtmodussen (normal, idle-up schakelaar).
Daarmee zet je het toerental vast en werkt je linker stick hoog/laag alleen nog maar op de pitch en doet hij niets meer met gas.

Die zijn er maar zat, je weigerd ze enkel te zien.

Ik weiger helemaal niets!!.
En weet namelijk precies wat de verschillen zijn, zeer weinig namelijk.
Het grote verschil bij de meesten is echter dat je bij een FP niets hoeft te bestuderen om er mee te vliegen.
Maar je dan eigenlijk ook geen flauw idee hebt hoe een heli precies werkt.
Vind ik prima hoor, maar bijna alle zaken die ik hierboven even snel heb weggetypt kom je ook tegen op een FP.

Ik hoor het wel als je vragen hebt over iets.
Ben altijd bereid om een zo goed mogelijk antwoord/uitleg te geven zolang ik zelf de kennis heb.
Heb ik de kennis niet dan zoek ik het wel op.

M.vr.gr.
Eric

Snap het wel, met die hulp. Loop zelf ook nog wel eens vast en dan is het weer flink zoeken op internet, vragen en proberen. Maar al die linkjes/overbrengingen op de sjm bedienen toch in the end dezelfde functies zoals op elke heli lijkt me. En neem aan dat er ook een manual bij de heli zit. Dan moet je toch een heel eind komen.

Hmmm, je loopt vast omdat je bijna geen hulp kan krijgen terwijl je een paar berichten eerder aangeeft

"Ik heb nu geen tijd en zin om bij een club te vliegen"

Moet je ook niet klagen als je er niet uit komt.

Mocht je volgend seizoen er anders over denken, wingsoverrenswoude.nl
Ben je altijd welkom, ook voor alleen vragen.

Bezoekje in Renswoude staat al een tijdje op het programma. Lijkt me leuker als de club in Ede. Het komt er alleen steeds niet van. En ik klaag niet hoor, het kost alleen soms wat meer moeite en tijd om een en ander goed te krijgen. En zoals ik al zei, er is zoveel info te vinden.

Bezoekje in Renswoude staat al een tijdje op het programma. Lijkt me leuker als de club in Ede. Het komt er alleen steeds niet van. En ik klaag niet hoor, het kost alleen soms wat meer moeite en tijd om een en ander goed te krijgen. En zoals ik al zei, er is zoveel info te vinden.

Zie pb

Er zit in alle soorten heli's evenveel beweging.
Het enige verschil met een CP heli is dat je wat meer mogelijkheden hebt qua besturing en de instelling daarvan.
Bijv. de mogelijkheid om negatieve pitch te geven, waardoor je op z'n kop kan manouvreren.
Euhm, ja.. Een fiets is net zo makkenlijk als een auto, er zit alleen een pedaal meer op..
en richting aanwijzers, en ruitenwissers, en raamverwarming, en een navigatiesysteem..
Leg nou eens de kop van een corona 120 en een willekeurige trex naast elkaar.
Wat voor verschillen zie je dan? Een linkje of 4 extra, en dan nog vanalles dat in op of over elkaar schuift.
Zie je dan echt niet waarom zon CP heli nou moeilijker is?

Het vliegen is echt niet veel moeilijker.
En je kan gewoon prima vliegen met twee sticks zonder knopjes te drukken.

.. heel verhaal over hoe je de sticks gebruikt..

In je zender kan je in het swashmenu instellen welke swashplate je gebruikt, meestal is dat een 120 gr.type.
En je kan d.m.v. travelgetallen instellen wat je uitslagen moeten zijn voor nick en roll.
De exacte uitslagen van je hoofdbladen en paddle's kan je dan controleren met een pitchmeter. Als je nog iets verder gaat en een lekker stabiel toerental wenst dan ga je gebruik maken van de vluchtmodussen (normal, idle-up schakelaar).
Daarmee zet je het toerental vast en werkt je linker stick hoog/laag alleen nog maar op de pitch en doet hij niets meer met gas.
Om te beginnen, die 3 punts 120' hiller swash staat niet in de lijst met opties van mijn toch wel redelijk geavangeerde zender. Wat nu?
Moet ik dat zelf maar gaan zitten uitproberen, of op het forum voor gevorderde piloten een onbegrijpenlijk verhaal gaan ophangen ofzo?
Als er iemand bij kan komen zitten om het je uit te leggen en voor te doen,
dan zie je wat er gebeurd en leer je ook nog eens wat inplaats van als een blind paard gewoon iets van het internet over te nemen.

Het grote verschil bij de meesten is echter dat je bij een FP niets hoeft te bestuderen om er mee te vliegen.
Maar je dan eigenlijk ook geen flauw idee hebt hoe een heli precies werkt.
Vind ik prima hoor, maar bijna alle zaken die ik hierboven even snel heb weggetypt kom je ook tegen op een FP.
Nou we zijn er bijna zie ik.
Voor FP hoeft je niets de bestuderen, dus... makkenlijker, precies.
En throttle up/cut, 3D mode, 120' swash, pitch travel, dat zit allemaal op jou FP heli?
Knappe heli.

CP is leuk als je daar als beginnend piloot iemand bij hebt die je echt kan helpen.
Natuurlijk, iedere pipo kan in zijn uppie aan een CP beginnen,
maar dan wordt het wel een harde leer met onvoorstelbaar veel problemen waar je tegenaan kan lopen.
Zon FP heli is letterlijk KISS. Mischien ken je die term al wel. Keep It Simple, Stupid.
Door er eventjes naar te staren snap je eigenlijk al precies hoe het moet staan,
en in je zender kun je, als je mode 2 vliegt, eigenlijk zelfs gewoon een vliegtuig setting nemen.
Niks mixers of schakelaars, steek et erin en het vliegt gewoon. Klaar.

Maar vooral niet toegeven dat CP lastiger is hoor.
Mijn dure SJM400v2 staat bij mij puur voor de lol al 2 jaar op hulp te wachten,
terwijl ik net weer even 3 packs heb leeg geragd op mijn zoveelste FP heli. :(

Hmmm, je loopt vast omdat je bijna geen hulp kan krijgen terwijl je een paar berichten eerder aangeeft
"Ik heb nu geen tijd en zin om bij een club te vliegen"
Moet je ook niet klagen als je er niet uit komt.
Toch even hier op inhaken.
Ik vlieg al 2 jaar bij een club, er wordt zelfs met turbine helis gevlogen.
MAAR, er heeft gewoon niemand zin/tijd om te helpen!
Als ik het vraag dan is het "we spreken ooit nog wel eens wat af" en daarna niets meer..
Wat vind je daar dan van? Een club is echt niet altijd de oplossing hoor..

Laatst bewerkt:
Euhm, ja.. Een fiets is net zo makkenlijk als een auto, er zit alleen een pedaal meer op..
en richting aanwijzers, en ruitenwissers, en raamverwarming, en een navigatiesysteem..
Leg nou eens de kop van een corona 120 en een willekeurige trex naast elkaar.
Wat voor verschillen zie je dan? Een linkje of 4 extra, en dan nog vanalles dat in op of over elkaar schuift.
Zie je dan echt niet waarom zon CP heli nou moeilijker is?

Euh, ik heb dan wel geen corona, wel een Piccolo voor me liggen, telt dat ook? Wat is nu het probleem? het is echt geen zwarte magie, en ook zo'n CP kop is gewoon te bevatten voor mensen met een heel normale intelligentie. Ik kon het ook toen ik 17 was. Sorry, maar verdiep je er nou eens in, voordat je wat roept. Hard roepen dat het zo moeilijk is, is een ding. Maar bekijk het goed, lees er over (zijn echt wel een aantal boeken over geschreven) en dan kom je er echt wel uit. En zo niet.... ja wat moet ik dan nog zeggen???? Ik heb het al vaker aan gegeven, ik ben geen topvlieger, en ik ben niet super intelligent, en ook ik kwam er uit, helemaal zonder hulp. Ik heb ook met FP leren vliegen, en ben dus hoe je het wend of keert, ervaringsdeskundige. Ik roep niet zomaar wat.

Om te beginnen, die 3 punts 120' hiller swash staat niet in de lijst met opties van mijn toch wel redelijk geavangeerde zender. Wat nu?
Moet ik dat zelf maar gaan zitten uitproberen, of op het forum voor gevorderde piloten een onbegrijpenlijk verhaal gaan ophangen ofzo?
Als er iemand bij kan komen zitten om het je uit te leggen en voor te doen,
dan zie je wat er gebeurd en leer je ook nog eens wat inplaats van als een blind paard gewoon iets van het internet over te nemen.

Ook hier vraag ik mij het een en ander af: een stokoude zender als de FC 16, en de MC 15 hebben de 120 graden aansturing er al in zitten. En van die zenders kun je zeggen wat je wilt, maar geavanceerd waren die NIET.
Dus óf jouw zender is niet zo geavanceerd als je denkt, óf je hebt niet goed gekeken, en het zit er wel in. Ik weet niet welke zender je hebt, dus ik kan daar geen oordeel over vellen. Nogmaals, vrijwel elke simpele heligeschikte zender heeft die mogelijkheid, dus waarom die van jou niet? tweede punt: als je eenheli hebt, maar geen bijpassende zendr, dan vraag ik me af, welke van de twee je gekocht hebt zonder goed na te denken. Nogmaals, verdiep je er nu eens goed in. Je kunt veel meer ontdekken dan je zelf vermoed, door gewoon goed te kijken. Ik herhaal: het is geen zwarte magie!

Nou we zijn er bijna zie ik.
Voor FP hoeft je niets de bestuderen, dus... makkenlijker, precies.
En throttle up/cut, 3D mode, 120' swash, pitch travel, dat zit allemaal op jou FP heli?
Knappe heli.

We zijn er inderdaad bijna: voor de derde maal: verdiep je er nou eens in, want je geeft zelf al aan: "voor de FP HOEF je niets te bestuderen". Hoef je niet, of WIL je niet? in het geval van het laatste, sorry, maar zoek dan een andere hobby. Moet alles je nou voorgekauwd worden? Modelbesturingen en modelheli's van het kleine kaliber FP óf CP, zijn tegenwoordig "consumer-products", en dat betekent dat de fabrikant denkt dat hij een product maakt, waarmee de consument of makkelijk om kan gaan, of makkelijk mee om LEERT gaan, anders verkoopt hij het niet. En zo'n fabrikant denkt alleen maar aan de te verwachten verkoopcijfers, die heeft helemaal geen behoefte aan producten die maar voor een kleine groep mensen toegankelijk zijn.

CP is leuk als je daar als beginnend piloot iemand bij hebt die je echt kan helpen.
Natuurlijk, iedere pipo kan in zijn uppie aan een CP beginnen,
maar dan wordt het wel een harde leer met onvoorstelbaar veel problemen waar je tegenaan kan lopen.
Zon FP heli is letterlijk KISS. Mischien ken je die term al wel. Keep It Simple, Stupid.
Door er eventjes naar te staren snap je eigenlijk al precies hoe het moet staan,
en in je zender kun je, als je mode 2 vliegt, eigenlijk zelfs gewoon een vliegtuig setting nemen.
Niks mixers of schakelaars, steek et erin en het vliegt gewoon. Klaar.

Als jij met een trainingskruis of hoepel begint, zou je in principe gewoon zonder schade moeten leren vliegen. Is veel meer mensen gelukt dan mij alleen. Die onvoorstelbaar harde leerweg, die is er alleen voor mensen die hardleers zijn. Ook dat kan ik je met gerust hart vanuit de praktijk mededelen. Maar in het tweede gedeelte hier, begin je weer over simpel, makkelijk te begrijpen, etc etc. Weet je dat ik nu, na 27 jaar, nog steeds heel regelmatig echt theorie moet bestuderen om weer een beetje meer te kunnen en te begrijpen? Daar moet je zin in hebben, het moet je interesseren. Zo niet, ik heb het al eerder gezegd, zoek dan een andere hobby. Je moet het echt willen, en alleen willen is niet voldoende. Je moet er ook moeite voor doen. Doe je dat op de juiste manier, dan hoeft het je geen enkel rotorblad te kosten. Zolang je maar voorzichtig bent, en de materie op de juiste manier benadert.

Maar vooral niet toegeven dat CP lastiger is hoor.
Mijn dure SJM400v2 staat bij mij puur voor de lol al 2 jaar op hulp te wachten,
terwijl ik net weer even 3 packs heb leeg geragd op mijn zoveelste FP heli. :(..

En als je je nu eens, in plaats van "onmiddelijk resultaat" te willen behalen, je tijd besteed had aan je verdiepen in de materie, dan had je mischien nu nog niet gevlogen, maar wel geweten hoe je CP werkt. Had je wellicht nu een begin kunnen maken met op de juiste manier te leren vliegen. Maar ik denk het niet, ik denk dat je dan al veel eerder gevlogen had. Je bent geen twee jaar bezig om een CP te leren begrijpen, namelijk... Je ziet het danmischien niet in een oogopslag, maar eengemiddeld intelligent mens, kan zo'n mechaniekje ook vrij snel doorhebben, als ie er even goed voor gaat zitten.

Toch even hier op inhaken.
Ik vlieg al 2 jaar bij een club, er wordt zelfs met turbine helis gevlogen.
MAAR, er heeft gewoon niemand zin/tijd om te helpen!
Als ik het vraag dan is het "we spreken ooit nog wel eens wat af" en daarna niets meer..
Wat vind je daar dan van? Een club is echt niet altijd de oplossing hoor..

En hier haak ik dan ook even op in: ik benvan de week ook bij een andere club geweest, waar ook met Turbine heli's gevlogen word (ik weet echt niet of we het over dezelfde club hebben, en daar gaat het ook niet om).
Ik heb daar van verschillende helivliegers gehoord, dat men het beu is, om mensen te MOETEN helpen (want het word blijkbaar min of meer verwacht dat je als helivlieger een beginner MOET helpen), alleen maar om er achter te komen dat je moeite doet om iemand te laten delen in je met hard trainen, bestuderen en zoeken naar kennis, vergaarde vaardigheden, en dat je er vervolgens achter komt dat de mensen die je dan aan het helpen bent, zelf niet van plan zijn moeite te doen, verwachten dat hun heli voor ze afgesteld word, en dat men (de leerlingen) als pasgeboren kuikentjes met open snavel zitten te wachten tot de kennis als voorgekauwde hapjes achter in hun keel gelegd word.

Ik bedoel dit helemaal niet lullig, en ik wil helemaal geen oordeel vellen, maar ik kom als instructeur ook erg veel mensen tegen die willen leren vliegen, en als puntje bij paaltje komt, vallen er veel mensen in die kategorie, ze willen wel vliegen, maar geen investeringen doen, zowel niet in tijd, geld, moeite en materiaal. Het resultaat: ze gaan maar FP vliegen want dat begrijpen ze ook zonder er moeite voor te hoeven doen, en het is de schuld van "de arrogante gevorderde helivlieger" dat ze niet geholpen worden. Maar denk je nu ook niet, dat zo'n "instructeur" ook wat gemotiveerder raakt, als hij merkt dat een adspirant vlieger gemotiveerd blijkt te zijn, en dat toont door zich in zaken te verdiepen, in plaats van alleen maar te zeuren over "te moeilijk dit, te lastig dat, en ik kan niet in een oogopslag zien hoe het werkt, dus daar besteed ik verder geen tijd meer aan".

Je geeft zelf aan dat jouw CP heli al twee jaar op de plank staat. Heb je in die twee jaar nou nooit eens het ding uit de kast gepakt, en aan de rotor gedraaid? nooit eens gekeken hoe de beweging van de tuimelschijf bij de paddels en bladen aan kwam? Nooit eens vergeleken wat er overeenkomt tussen je FP en je CP? Want als je bij je FP de paddel heen en weer beweegt, kantelen je rotorbladen mee. Bij je CP gebeurt precies hetzelfde. Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen (en dat is logisch, want ze sturen in de grond van de zaak ongeveer hetzelfde), nogmaals, verdiep je er nou eens in.

Ik denk dat je een ons kan wegen tot een CP vlieger toegeeft dat een CP ingewikkelder is, omdat die CP vlieger wéét, dat dat wel meevalt....

Groet, Bert

PS: Sven, wellicht val ik je wat hard, maar PB me maar, wellicht kan ik je verder helpen. Niet met je MC 19 want ik vlieg zelf met Futaba, maar ik moet me al heel sterk vergissen als een MC19 geen 120 graden aansturing kent. Als je je gebruikshandboek op PDF hebt, kunnen we er wellicht wat van zeggen.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder zei, iedere gek kan hersen chirurgie als ie maar lang genoeg aan blijft klooien met boekjes en probeersels,
maar echt goed zal et nooit worden.

En waarom nou een jaar lezen en kloten op forums,
terwijl je het met een dagje samen met een ervaren piloot ook kan.
Zelf zwem je toch ook niet naar engenland als de veerboot er even niet is?

En ik weet heus wel hoe die swash/kroon moet bewegen om resultaten te krijgen,
die heb ik allang bekeken, tot spoegens toe.
Het probleem is gewoon het instellen van de regelaar/zender/servo aansluiting.
Mijn zender noemt alles net iets anders dan de handleiding van de heli, en dan lig je er gewoon uit.
En ja het is een fatsoenlijke zender, het is een graupner MC-19 met een berg computer poespas waar je ziek van wordt..

En nee, ik verwacht van niemand dat ze die heli kant en klaar maken,
maar een BEETJE moeite om een beginnetje te maken, is dat nou zoveel gevraagd?
Al zorgen ze ervoor dat die $%^%$ servos eens een keer allemaal de goede richting op bewegen als ik de sticks beweeg.
De rest kan ik inmiddels best zelf uitzoeken.
Maar zelfs dat is al teveel schijnbaar.

En ik weet ook wel dat een rotordisk in principe dezelfde methodes aanhoud om te sturen,
maar om te durven beweren dat CP net zo makkenlijk is, dat gaat er bij mij niet in.
Als dat zo was had ik inmiddels de CP heli al moeten kunnen dromen, met al de FP helis die ik al gevlogen heb..
Het is niet alleen de kroon die iets meer toestanden heeft, het is ook de swash die op een heel andere manier werkt.
Bij FP werken alle servos zogoed als onafhankelijk van elkaar, geen enkele mixer benodigd om daarmee te vliegen.
Bij CP moeten er al MINSTENS 3 servos perfect met elkaar samenwerken om uberhaubt maar van de grond te komen.
Noem je dat hetzelfde?

Ik kan wel opnoemen welke swash types mijn zender WEL heeft, maar dan weet ik nog niets.
Ik heb ze namenlijk allemaal een voor een al zitten proberen,
maar hoe het in de zender staat en hoe de heli erop reageerd daar klopt helemaal niets van.
Er zal vast wel iets verkeerd staan, of de servos zitten er gewoon niet goed in,
maar hoelang moet ik daarover gaan zitten vragen en zagen op het forum voor iemand blind de juiste oplossing weet?
Want niemand kan op het forum de heli even aanzetten en anticiperen wat er nu werkenlijk fout gaat.
Verkeerde kanalen, verkeerde mixers, servo reverse, foute exponentieelen, er zijn ZO VEEL DINGEN die niet kunnen kloppen..
Dat is wat ik probeer te zeggen, zonder "live" hulp ben je gewoon weken bezig voor iets wat normaal een uurtje kost.

Om het simpel te noemen, CP zijn schakelwagens, FP automaatjes.
Natuurlijk zitten er bij allebij minstens 4 wielen 2 pedalen en een stuur op,
maar bij een schakelwagen heb je toch net iets meer om rekening mee te houden.

Laatst bewerkt:
Er zit inderdaad een heel stuk theorie achter, maar allemaal best wel logisch.
Ik wil je daar echt wel graag mee helpen, maar de interesse moet er wel zijn want anders is het net een vervelend vak op school, dat hou je niet vast.
En het draait bij deze hobby nu juist om het plezier wat je er zelf in hebt.
Stuur me maar eens een PB als je interesse hebt.

Grt,
Eric

Zoals ik al eerder zei, iedere gek kan hersen chirurgie als ie maar lang genoeg aan blijft klooien met boekjes en probeersels,
maar echt goed zal et nooit worden.

Ik beschouw mezelf toch echt als een in elk geval veilige en vakkundige vlieger, ook al ben ik geen toppiloot....

En waarom nou een jaar lezen en kloten op forums,
terwijl je het met een dagje samen met een ervaren piloot ook kan.
Zelf zwem je toch ook niet naar engenland als de veerboot er even niet is?

Hier heb je de kern van jouw probleem te pakken: je hebt blijkbaar geen zin om er veel tijd aan te besteden. Ik heb dat op mijn werk ook, dat de lagere rangen vinden dat ik ze maar moet vertellen hoe het werkt, want dat is sneller dan wanneer ze zelf tijd en aandacht besteden aan het uitbreiden van hun vakkennis. Dat zijn precies de mensen die NOOIT zullen promoveren: Het zijn dan grof gezegd, apen die een kunstje hebben geleerd, maar ze zijn meestal niet in staat, hun truukje toe te passen als de omstandigheden veranderen, en dan staan ze met de bek vol tanden. Mensen die hun kennis wél zelf verwerven, ook al doen ze dat aan de hand van een (goede) leermeester, kunnen zich daar meestal wél bij aanpassen, omdat ze de juiste denkpatronen aangeleerd hebben in plaats van een truukje.

Je zou Jurassic park eens moeten lezen (het boek, niet de film bekijken) en dan de opmerkingen die die gekke wiskundige (ben de naam van het karakter kwijt, in de film word hij gespeeld door Jeff Goldblum) eens ter harte moeten nemen over het verschil tussen verworven kennis en geërfde kennis....

Je hebt PB

Groet, Bert

Zelf klooien heeft dezelfde problemen bij helis als bij vliegtuigen.
Je leert snel foute gewoontes aan, of je ziet problemen niet omdat je ze gewoon niet herkent.

Plaatjes na-apen van het internet leer ik anders ook geen barst van hoor Bert.
Uit boeken kun je ook helemaal zelf leren vliegtuig vliegen (dat heb ik gedaan!),
maar toch krijg je de hele kermis met instructeur op je bord zodra je bij een club komt.
Daar ligt toch weer een wrang punt vind ik, want de vliegtuig piloot mentaliteit is op mijn club de omgekeerde wereld.
Doet iets het niet, staat er meteen 3 man om je heen.
En bij heli's is dat hier helemaal niet zo, daarom ook mijn frustraties over CP heli's.
Hierbij is het OF zoek het helemaal zelf uit en zie maar waar het schip strand, OF blijf bij FP helis.

Zelf klooien heeft dezelfde problemen bij helis als bij vliegtuigen.
Je leert snel foute gewoontes aan, of je ziet problemen niet omdat je ze gewoon niet herkent.

Plaatjes na-apen van het internet leer ik anders ook geen barst van hoor Bert.
Uit boeken kun je ook helemaal zelf leren vliegtuig vliegen (dat heb ik gedaan!),
maar toch krijg je de hele kermis met instructeur op je bord zodra je bij een club komt.
Daar ligt toch weer een wrang punt vind ik, want de vliegtuig piloot mentaliteit is op mijn club de omgekeerde wereld.
Doet iets het niet, staat er meteen 3 man om je heen.
En bij heli's is dat hier helemaal niet zo, daarom ook mijn frustraties over CP heli's.
Hierbij is het OF zoek het helemaal zelf uit en zie maar waar het schip strand, OF blijf bij FP helis.

Hoi Sven,

Je hebt ondertussen PB terug.

Het verhaal met instructeurs en die "hele kermis" moet je even los van het verhaal zien, dat heeft meer met regelgeving binnen een club te maken. Daar kan ik je ook wel een leuke anekdote over vertellen: Ik heb jaren bij een club X gevlogen, als enige helivlieger. Ik ben daar een jaar of drie weggeweest als lid (privé, doet er verdr niet toe) en toen ik daar terug kwam, kende men mij daar, wist dat ik kon vliegen etc etc (vloog toen al 19 jaar heli). Ik hadd geen brevet, want voorheen was dat niet verplicht. Toen ik terug lid werd, was dat veranderd, en opeens was er d rare situatie, dat ik alleen mocht vliegen als er een instructeur naast me stond, anders niet. Maar er waren daar geen helivliegers. Niks mee te maken, regels zijn regels.....

Dat was voor mij de reden een brevet te halen (gedaan bij Flycam) en vrij kort daarna ben ik begonnen met serieus en als vliegschool les te geven. Een van de eerste leerlingen die ik had, was degene die mij een half jaar daarvoor als "instructeur" toegewezen was. (en ja, hij heeft ook later nog zijn brevet bij mij gehaald, omdat de club Y waar hij later bij ging vliegen, óók niet al te erg mee wilde werken aan brevetvliegen).

Nogmaals, ik heb zowel les gegeven met vliegtuigen als met heli's en lesgeven met heli's is een erg intensieve bezigheid, geen vergelijk met lesgeven met vliegtuigen. Dus ik denk echt dat je verwachtingen te hoog gespannen zijn. Daarom is het nog wel vervelend als je je in de steek gelaten voelt.

Groet, Bert

EDIT: ik keek hier aanvankelijk overheen, maar :"Zelf klooien heeft dezelfde problemen bij helis als bij vliegtuigen.
Je leert snel foute gewoontes aan, of je ziet problemen niet omdat je ze gewoon niet herkent"
en
"Uit boeken kun je ook helemaal zelf leren vliegtuig vliegen (dat heb ik gedaan!)" zijn wel een beetje in tegenstelling met elkaar, toch? Is zo maar een gedachte....

Laatst bewerkt:
Hallo Bert,

Ja gelukkig is het hier nog niet zover dat ze je in de peuter hoek zetten tot je zon papiertje hebt. (zie signature)
Maar waar het meer om ging is dat vliegtuig piloten wat makkenlijker een hand uit steken als het even niet gaat met je model.

Het is waar dat vliegtuigen een stuk makkelijker zijn, dat kan ik zeker zelf beamen,
maar het lijkt erop dat heli piloten nogal makkenlijk alleen naar hun eigen groepje kijken.
Hoor je daar nog niet bij jammer dan, leer het maar gewoon zelf.
Het argument "zij hebben dat ook door moeten maken",
breekt echter niets af dat het gewoon een beetje een wrange mentaliteit betreft.
De terughoudendheid is tot op zekere hoogte te begrijpen omdat het moeilijke kost is,
maar dat ze echt helemaal de stront in laten zakken vind ik best triest.

maar het lijkt erop dat heli piloten nogal makkenlijk alleen naar hun eigen groepje kijken.

Nou, volgens mij ben ik nu alweer een aantal posts bezig, om te laten zien dat dat dus NIET zo is, althans, niet iedereen, en ik heb je ook in PB erop gewezen, WAAROM een aantal helivligers zo overkomt. En dat heeft niks te maken met "wij hebben dat ook door moeten maken".

Ik geef je een voorbeeld: Jij claimt dat FP dé manier is om te leren helivliegen (en je bent daarin niet de enige hoor, dus ik val jou persoonlijk niet aan).
Vervolgens komt er iemand (ikke dus) die stelt : nee, dat is niet waar. En die iemand heeft toevallig zelf ook met FP MOETEN leren vliegen, omdat er destijds niks anders beschikbaar was. Dan word dat NIET aangenomen, en er word gereageerd alsof ik onzin beweer, ik word versleten voor een natuurtalent, etc etc. die geen oog heeft voor de moeilijkheden van beginnende vliegers. En daar word door sommigen behoorlijk schamperend over gedaan. Als je pech hebt word je versleten voor kapitalist omdat je met dure en grote heli's vliegt, of er word heel negatief gedaan over "ja, jij hebt makkelijk praten met je natuurtalent/top apparatuur/dure heli's".

Maar er word wel even voor het gemak vergeten, dat ik NIET met top-apparatuur (sterker nog, ik vlieg niet eens met top apparatuur, mijn zender is een simpele FC 18 en mijn heli's zijn qua uitrusting zeer summier en basic) en dure heli's begonnen ben. Dat is in de loop van veel jaren zo gegroeid, en daar heb ik heel veel voor moeten laten. Dat heeft veel zweet, en soms letterlijk bloed en tranen gekost. Moeite die ik een ander zoveel mogelijk wil besparen. Maar dan moet diegene die ik wil helpen, zelf ook bereid zijn omminstens tijd en moeite te investeren!!! Dat wil niet zeggen dat het traject Coax/FP/CP niet mogelijk is, en onder omstandigheden is het zelfs het enig mogelijke traject. Maar dan praat je over extreme omstandigheden, die nu allang niet meer bestaan. Toen ik begon, waren er in Friesland mischien 5 helivliegers totaal, internet bestond niet, en de enige die je wat kon vragen, was Wil Snitjer, destijds dé expert. En die had ook niet altijd tijd.... Daarbij was ik 15 en had dus geen vervoer behalve een fietskarretje, dus ook even ergens om hulp gaan was er niet bij. Een op de vijftig huishoudens had mischien een videorecorder, dus ook weinig mogelijkheden om de (niet eens bestaande) instructievideo's af te spelen. Tegenwoordig zijn er internet, duizenden helivliegers, digitle camera's en filmpjes, instructievideo's, noem maar op

Dan is het logisch, dat veel helivliegers, na jaren en jaren wél anderen geholpen te hebben, de laatste jaren (sinds de Walkera's en de goedkope chinese T-rex klonen om precies te zijn) steeds vaker geconfronteerd worden met mensen die denken: "hee, "effe" voor een paar centen een heli-tje kopen, en dan "effe" leren vliegen, en bij die club helpen ze me wel....". Mensen die menen recht te hebben op les, die vinden dat de gevorderd vliegers "kunstmatig een schijn van exclusiviteit" ophouden, want men neemt niet aan dat het écht pittig is. Er zit immers vaak een prachtig demo-DVDthe bij de pas gekochte heli...? En daar sta je dan, als ervaren vlieger, met je jaren en jaren geïnvesteerde moeite.

Geloof me, daar gaat voor een hoop vliegers de motivatie om mensen te helpen wel vanaf. Temeer, als je ziet dat je moeite doet om iemand veilig en verantwoord te leren vliegen, en zo iemand is twee jaar later opeens bezig met kite-surfen, of strand-zeilen, of wat dan ook.

Nogmaals, het staat je vriij contact op te nemen, en ik zal voor je doen wat ik kan. Maar verder als dat kan ik ook niet gaan, en ik denk persoonlijk, dat als je dat teveel moeite is, dan moet je ook niet zeuren.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back