Volgende stap in vliegen.

Afgelopen weken heb ik bijzonder veel gevlogen, nu ben ik op een punt gekomen dat ik de 4 basis orientaties voldoende onder de knie heb, dus nose-in, tail-in en beide zijkanten.

Nu vroeg ik mij dus af wat de volgende stap is om te doen, ik sta erop dat ik de beginselen van het vliegen goed ken, en dus niet direct inverted ga en flips en rolls doen, terwijl nose-in nog een uitdaging is. :p

Dus, wat heb jij gedaan na de 4 orientaties, of wat zie jij als een goede volgende stap.
 
Afgelopen weken heb ik bijzonder veel gevlogen, nu ben ik op een punt gekomen dat ik de 4 basis orientaties voldoende onder de knie heb, dus nose-in, tail-in en beide zijkanten.

Nu vroeg ik mij dus af wat de volgende stap is om te doen, ik sta erop dat ik de beginselen van het vliegen goed ken, en dus niet direct inverted ga en flips en rolls doen, terwijl nose-in nog een uitdaging is. :p

Dus, wat heb jij gedaan na de 4 orientaties, of wat zie jij als een goede volgende stap.

8jes vliegen
rondjes vliegen.
achteruit vliegen
ga zo maar door:mrgreen:
 
Wat wil je uiteindelijk het liefst gaan doen? 3D knallen, of juist met mooie grote schaaltoestellen rondbanjeren.. of.. of..

Google eens op F3C programma's. F3C is de kunstvlucht-wedstrijdklasse voor helis, die programma's proberen te oefenen/trainen is goed voor je algehele vliegkunsten.
 
je beheerst nu eigenlijk het ''hooveren in verschillende views'', en kun je proberen wat circuitjes te vliegen.
 
Hoewel ik nose in nog niet goed beheers, ben ik wel rustig 8tjes aan het vliegen. Wat ik deed is vanaf tail in, bijv naar links wegdraaien, vooruit, 180 graden draaien, en weer vooruit. Dus voor je langs, van links naar rechts en weer terug. Je kan zo rustig een 8 opbouwen door iedere keer wat verder te draaien. Uiteindelijk vloeit alles mooi en soepel in elkaar over

Van 8tjes heb ik veel geleerd (ik zit nu ook in dat stadium)

Succes.
Ik lees even mee indit topic, kan ik ook nog wat van leren
 
Strak en netjes hoveren is al een kunst apart, probeer ook eens pirouette te maken maar dan heeeel rustig ...is al een uitdaging bij windstil weer en probeer het ook eens met windkracht 5.

Elke keer kleine stapjes dan kom je er vanzelf, ik doe het ook op deze wijze maar ik ben geen snelle leerling dus duurt het allemaal wat langer ;-)
 
Afhankelijk van met wat je vliegt is inverted wel een uitdaging om te leren.

Moet je wel doen met 'n crashbestendige heli, en best eerst wat simmen...
 
Neuh, inverted is gewoon zonder schade te leren..

de gouden regel: je moet minimaal 3 vergissingen hoog zitten :mrgreen:

Houdt wel in dat normaal vliegen geen uitdaging meer mag vormen..
je moet een "veilige" manouvre hebben om naar terug te keren als het fout gaat
en je moet vooraf verzinnen wat je doet als het fout gaat.

Oftewel, bij nose in, gaat het fout geef je een duw tegen de staart, zodat hij weer tail in staat.
Bij inverted, als ik hem ff niet in de hand heb roll ik hem rechtsom eruit om de pootjes omlaag te krijgen

sommigen maken een looping, en maken het inverted stuk gewoon langer
om zo een beetje te oefenen en het gevoel te krijgen
anderen maken een roll, en blijven inverted ff hangen

meerdere manieren..

Maar pootjes omlaag is er ook zat te doen..
probeer eens een "funnel" (zoeken op youtube)
of cuban 8 (moet je wel een looping voor kunnen)
Achteruit vliegen
Stall turn
piroettent (hoe noem je dat..) een rondje vliegen
funnel, staart omlaag, maar er dan een 8 van maken

en met alles kun je tail in, side in, nose in afwisselen
en natuurlijk alles ook oefenen ls er flink wind staat
 
Afgelopen weken heb ik bijzonder veel gevlogen, nu ben ik op een punt gekomen dat ik de 4 basis orientaties voldoende onder de knie heb, dus nose-in, tail-in en beide zijkanten.

Nu vroeg ik mij dus af wat de volgende stap is om te doen, ik sta erop dat ik de beginselen van het vliegen goed ken, en dus niet direct inverted ga en flips en rolls doen, terwijl nose-in nog een uitdaging is. :p

Dus, wat heb jij gedaan na de 4 orientaties, of wat zie jij als een goede volgende stap.

Sandor, om even een juist referentie kader te hebben om m'n eigen leercurve af te toesten:
- Wanneer heb je je heli aangeschaft (tijd) ?
- neem je lessen of op eigen houtje ?
- Had je vooraf al 'vliegervaring' ?
- Hoeveel accuutjes heb je de laatste weken ong. achter je kiezen ?
- Welke size ? (ik ga ervan uit dat het een CP heli is)

Doe je liever niet hier mag ook via PB...

Niet de bedoeling om je vliegkunsten te bekritiseren maar een kwestie van voor mezelf te kunnen inschatten wat haalbaar is en wat niet.

Volg zelf geen lessen. Probeer zelf ook niet te snel te gaan. Eerst de basis onder de knie, dan de rest (dat levert op lange termijn het meeste op).
Zit momenteel aan een accuutje of 15 met een Blade 450 die ik begin dit jaar gekocht heb (ben ergens begin mei echt effectief beginnen 'vliegen', wel eerst vrij intensief gesimd), status nu: side-in hoveren.

Zie ook draadje:
een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Hansl: in hoeverre kan iemand die zelf geen les volgt en nog maar net begonnen is, beoordelen of iemand kan vliegen of iemand daar advies over geven? Waarom zou iemand jou per PB die vragen moeten beantwoorden, op basis waarvan zou jij dan een betrouwbaar en goed advies kunnen formuleren? Marginale ervaring zonder les.. misschien moet je dan nog niet anderen willen gaan adviseren?

@PetrolHead: Ik heb toch ook niet gevraagd dat Sandor mij zou evalueren? Ik zal mezelf wel evalueren. En ik heb al helemaal niet de intentie anderen te gaan adviseren (waar haal je dat vandaan?)

Ik vraag enkel of hij het ziet zitten om hier een iets nauwkeurigere beschrijving te geven van zijn achtergrond. Die informatie is heel interessant voor mij - en mogelijk ook voor andere beginners die op zichzelf leren vliegen - omdat zij weinig andere mogelijkheden hebben om hun evolutie tussentijds af te toetsen.

Trouwens, laat Sandor daar zelf maar over beslissen of ie het ziet zitten en hoe hij dat dan doet. Ik stel alleen de vraag.
 
Ik volg in grote lijnen Slysters list ( helifreak member) als een guide line.

All upright hover orientations
Start working on slow pirouettes.
FF upright circuits (and figure 8's)- both directions
FF loops and rolls
Stationary flips and rolls
Reverse flight upright circuits (and figure 8's)
All inverted hover orientations.
Forward flight inverted circuits (and figure 8's) (ik ben nu ongeveer hierzo aangekomen)
Reverse flight inverted circuits (and figure 8's)
Hurricanes. Upright and inverted. FF and RF
Funnels all 8 orientations
Various mobius (to practice transitions)
Now you can start learning stirring moves and 3D flight
 
Sandor, om even een juist referentie kader te hebben om m'n eigen leercurve af te toesten:
- Wanneer heb je je heli aangeschaft (tijd) ?
- neem je lessen of op eigen houtje ?
- Had je vooraf al 'vliegervaring' ?
- Hoeveel accuutjes heb je de laatste weken ong. achter je kiezen ?
- Welke size ? (ik ga ervan uit dat het een CP heli is)

Doe je liever niet hier mag ook via PB...

Niet de bedoeling om je vliegkunsten te bekritiseren maar een kwestie van voor mezelf te kunnen inschatten wat haalbaar is en wat niet.

Volg zelf geen lessen. Probeer zelf ook niet te snel te gaan. Eerst de basis onder de knie, dan de rest (dat levert op lange termijn het meeste op).
Zit momenteel aan een accuutje of 15 met een Blade 450 die ik begin dit jaar gekocht heb (ben ergens begin mei echt effectief beginnen 'vliegen', wel eerst vrij intensief gesimd), status nu: side-in hoveren.

Zie ook draadje:
een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner
Mijn eerste vlucht was met een 450 in januari ergens, maar omdat het weer telkens moet meezitten heb ik ook een mcpx gekocht voor binnen waar ik aardig uren mee draai, imo leer ik hier ZEER veel uit.

Ik neem geen lessen, maar ben wel al eens een paar keer gaan kijken bij de vliegclub hier, op die tijden dat er iemand was, vond ik niet dat er echt iemand aanwezig was die mij zou kunnen leren vliegen.

Op mijn mcpx vlieg ik elke dag toch wel minimaal 5 accu's leeg, telken 4 minuten.

Nu mijn 450 pro terug in orde is kan ik de stappen die ik met de mcpx kan, omzetten in mijn 450. Ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk, dat het helemaal geen schande is,
als iemand zelf bezig is met leeren Helicopters vliegen,
en dan een discussie start, hoe kan ik nu best verder gaan.

OOk ik staa nu an een punt, war ik moet zeggen, hoe gaat ik verder?
Voor invert ben ik nog wat te bang, vlieg wel soms zo hard, dat hij invert gaat, maar ander verhaal.

Nu lees ik probeer de 8 ma andersom of achteruit, gaan we doen!
 
Ik stond op een gegeven moment ook op dat punt...
Vliegen ging goed, rondjes en 8tjes waren geen probleem
Wat ga je dan eens oefenen?

Dan ga je eens zoeken, ook bij de knvvl, en laten ze daar nou een hele grote lijst met figuren hebben...
Waarvan een hele hoop gewoon met de pootjes omlaag zijn

Ik oefen op mn slechte dagen (heb ik er de laatste tijd veel van, ik raak er maar niet "in" met dat wisselvallige pokkeweer de laatste tijd) veel hooverdingen en moeilijke figuren erg langzaam (moeilijk voor mij dan)

Gevolg is dat een figuur op een gegeven moment zo ingebakken raakt, dat je hem zelfs op een slechte dag redelijk uit de vingers krijgt
Op een goede dag kun je het met 2 vingers in de neus :mrgreen:
 
Back
Top