Volgende stap in vliegen.

Bert, heeft dat ook niet te maken met het feit dat je, als ik het juist heb, met de staartgyro in rate mode vliegt en daarbij ook 'fbl' zonder stabilisatie?
Een heli waarbij de staart verdraait gestabiliseerd is met flybar of elektronica neemt je toch wat stuurwerk uit handen waardoor je je meer zou kunnen focussen op de rest. Net wat je schreef over die mcpx die meer vliegt als een heli in de sim.

Over het algemeen vind ik iedere oriëntatie van de heli toch weer een stap om onder de knie te krijgen. 'Inverted nose-in hover' vond ik eens moeilijk en spannend zoals al het voorgaande maar nu kost me dat niet veel moeite meer; van eerste flip naar inverted tot dat gewoon beheersen heeft wel een jaartje geduurd. Ik kon ook eerder zo rondvliegen dan dat ik de andere oriëntaties beheerste, inderdaad die basis wat overgeslagen wetend dat ik er wel eer uit zou komen als ik de heli rechtop kon zetten. Nu heb ik dat toch geleerd door o.a. steeds langzamer te gaan vliegen en oefenen..
Op z'n kop met de staart naar me toe gaat nog moeizaam. Lukt dat dan pirouetten etc.. Allemaal een kwestie van veel oefenen maar het merendeel van de vliegtijd ben daar niet zo mee bezig :) ik probeer het wel wat op te bouwen naar "3d" en flight to music.

Die "rate" modus heeft daar niks mee van doen. Ik vlieg ook liever in rate modus omdat ik dan minder hoef te sturen met de staart bij rondvlucht.

Chris, je zou maar zo gelijk kunnen hebben, want ik heb tijdens het lessen de ervaring, dat in 99% van de gevallen, dat zodra iemand er een functie bij krijgt, de vaardigheid met de reeds geleerde functies kortstondig naar bijna het nulpunt daalt: beheerst iemand swash en hek, en ik geef de pitch er bij, dan is het vliegen de eerste twee sessies knudde.
Beheerst iemand de gehele heli (mooie rustige hoover) en ik vraag hem om van pylon 1 naar pylon 2 te vliegen, en de eerste twee sessies is de heli opeens "all over the place". M.a.w: iedere keer als er iets extra's komt wat aandacht vraagt, krijgen de overige functies een klein beetje minder aandacht....

Met een flybarred heli lukt nose in, zolang de heli zelf met de neus in de wind hangt (en ik met de rug in de wind sta dus...). Gek genoeg heb ik geen enkele moeite om zelfs met een multiblade met de staart in de wind te hooveren, zolang het t.o.v. mezelf maar tail-in is.

Zolang ik snelheid hou, is er verder ook weinig aan de hand.

Ik heb dan ook wel degelijk het idee dat die rate modus er WEL mee van doen heeft, want nose in met de staart in de wind, hoef ik niet te proberen: dan vergt die staart teveel aandacht. Voor mij is dat "teveel gevraagd" maar geen reden dan maar HH te gaan vliegen: zoals Student al zei, ik vlieg binnen de grenzen van mijn kunnen, en binnen die grenzen vlieg ik liever ZELF, dan dat ik de grenzen kunstmatig oprek door functies over te dragen aan een apparaatje.

In het lessen focussen wij ook voornamelijk op dingen als de reflex om tail-in en level te komen bij verlies van oriëntatie (want dat kost namelijk VEEL minder tijd dan iemand nose-in aanleren), en voor rondvliegen focussen we voornamelijk op de technieken die 100% garanderen dat je niet stilvalt na een bocht, technieken die garanderen dat je snelheid houd in de landingsaanvlucht, en dergelijke.

Ook gevaarlijke manouvres als achteruit met de wind mee afdalen (je kent dat wel: de draad kwijt raken, niet weten hoe je binnen moet komen en dus op 10 hoog en 30 ver gaan stilhangen, dan achteruit dalend binnenharken) proberen we uit alle macht tegen te gaan, want met een 3D fiets geen probleem, maar met een schaalvrachtschip toch een levensgevaarlijke (en onherstelbaar als het fout gaat) manouvre.
Bij deze laatste nog de kanttekening dat dit met een electro-heli nog een factor 10 gevaarlijker wordt wegens het ontbreken van de rookpluim.

Groet, Bert

Klopt, in rondvlucht zal je met heading hold meer moeten sturen maar heb je niet dat in hover die staart dan ook als windvaan werkt?
In de sim vlieg ik wel met schaalheli's en die zijn daar dan erg gevoelig voor. Verder altijd heading hold.

Klopt, in rondvlucht zal je met heading hold meer moeten sturen maar heb je niet dat in hover die staart dan ook als windvaan werkt?
In de sim vlieg ik wel met schaalheli's en die zijn daar dan erg gevoelig voor. Verder altijd heading hold.

Nee, eigenlijk niet.... Die staart is in nagenoeg alle posities t.o.v. de wind redelijk constant, en hoeveel je tegen de stick moet leunen is een (in mijn ogen) héél prettige indicatie van de zijwind die mij, zeker met de multiblades, een goede indicatie geeft hoeveel ik op de swash moet corrigeren voor die zijwind.
Alleen met de staart recht in de wind wordt die wat onvoorspelbaar, maar dat los ik altijd op door er nét een beetje naast te gaan hangen.

Ik heb wel eens in HH gevlogen met een schaalheli, maar ik miste die zijwind-indicatie enorm, en zat continue met de swash te "hengelen".

Groet, Bert

En wat is een goede basis toch enorm belangrijk! Zeker in het begin ben ik veel te hard van stapel gelopen en mij niet gefocust op de basis. Dit jaar heb ik dat echt serieus opgepakt en daar heb je zoveel plezier van.

Leuke oefening op de sim is pirouetting travel. Ofwel tijdens het ronddraaien van de heli rustig naar links en naar rechts vliegen over een rechte lijn.....

Ik vind het windvaan effect wel prettig, hij kruipt altijd met zijn neus in de wind.
Voor 3D vliegers is dit minder handig.

En zo is iedere vlieger anders..
Ik heb altijd hh gevlogen. op automatisme en ervaring stuur ik hem overal doorheen.
Ik heb 1 heli waarbij ik dus de flybar eraf heb gesloopt, en verder weinig wijzigingen heb doorgevoerd, die ga ik ook gebruiken om normal eens te oefenen.

Nu eerst dat Nostab vliegen eens helemaal 100% in de vingers krijgen.
voorlopig voel ik mezelf net een beginner, als ik weer een accu rustig een beetje hooverend en langzaam rondjes vliegend gedaan heb.. En toch vond ik dat ontzettend spannend..

Terwijl ik de 600 tegenwoordig redelijk gemakkelijk op zijn rug parkeer..

Maar, wat ik wel vind over het hele estab nostab en flybar verhaal: de vliegers die hebben leren vliegen met een fbl heli met estab, pik je er na verloop van wat tijd zo uit.
Zeker als ze eens een afsteldingetje hebben. Of je ziet in het vlieggedrag dat de heli zich niet gedraagt zoals deze dat zou moeten, terwijl de piloot je raar aan staat te kijken.. "dat heeft ie altijd al gedaan"

Mooiste vind ik persoonlijk als iemand gewoon met flybar leert vliegen
iets minder electronisch geneuzel, iets meer het "echte" gevoel krijgen, en een goed beeld va het vliegbeeld van een heli in de vingers krijgen.
Daarna pas fbl met estab.. dan kun je hem tenminste goed beoordelen, en goed afstellen.

Maar, wat ik wel vind over het hele estab nostab en flybar verhaal: de vliegers die hebben leren vliegen met een fbl heli met estab, pik je er na verloop van wat tijd zo uit.
Zeker als ze eens een afsteldingetje hebben. Of je ziet in het vlieggedrag dat de heli zich niet gedraagt zoals deze dat zou moeten, terwijl de piloot je raar aan staat te kijken.. "dat heeft ie altijd al gedaan"

Dat is nu de kern van mijn hele bezwaar tegen die FBL rommel, dat het feitelijke leren vliegen overgeslagen wordt (je leert slechts "sturen"), en gelijk doorgegaan wordt met dingen die je zonder die basiskennis eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen.

En daarom ben ik het hier:

Mooiste vind ik persoonlijk als iemand gewoon met flybar leert vliegen
iets minder electronisch geneuzel, iets meer het "echte" gevoel krijgen, en een goed beeld va het vliegbeeld van een heli in de vingers krijgen.
Daarna pas fbl met estab.. dan kun je hem tenminste goed beoordelen, en goed afstellen.

HE-LE-MAAL mee eens....

Groet, Bert

@Brutus: en @Student:

+1 ook van mij,
vliegen zelf geleerd met flybar heli ,
eerst 450, dan 250, dan 600
later dan begonnen met fbl,
maar die Bell heb ik aan de begin gevlogen zonder fbl-systeem,
dat was spannend,
nu heb ik een helicommand, dei mij wat bewaard voor de bruine strepen ..
en die staat op heel weinig sturen, leuk

Groet, Uwe

Vandaag de geslaagde maiden gedaan van mijn Compass 6hv nr.2 :D

Ik heb het airframe met motor hier op het forum op de kop getikt en dan zelf wat rond gekeken om op de goedkoopst mogelijk manier toch een degelijke setup er in te bouwen.

Ik heb deze heli gebouwd specifiek om autorotatie te leren.

Vandaag heb ik dus een voor mij persoonlijk erg grote stap overwonnen en heb ik bewust de motor uitgeschakeld.

Waar gehakt word vallen spaanders word gezegd dus dat was bij mij ook het geval. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.
Ik heb 2x mijn landingsgestel gebroken en 1x een linkje naar de bladegrip. :cool:

Hieronder dus de filmpjes van mijn volgende stap in vliegen van vandaag.

Poging 1
[URL="
6hv autorotation pt.1 - YouTube[/URL]

Poging 2
[URL="
6hv autorotation pt.2 - YouTube[/URL]

Poging 3
[URL="
6hv autorotation pt.3 - YouTube[/URL]

Poging 4
[URL="
6hv autorotation pt.4 - YouTube[/URL]

Poging 5
[URL="
6hv autorotation pt.5 - YouTube[/URL]

Poging 6
[URL="
6hv autorotation pt.6 - YouTube[/URL]

Poging 7
[URL="
6hv autorotation pt.7 - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag de geslaagde maiden gedaan van mijn Compass 6hv nr.2 :D

Ik heb het airframe met motor hier op het forum op de kop getikt en dan zelf wat rond gekeken om op de goedkoopst mogelijk manier toch een degelijke setup er in te bouwen.

Ik heb deze heli gebouwd specifiek om autorotatie te leren.

Vandaag heb ik dus een voor mij persoonlijk erg grote stap overwonnen en heb ik bewust de motor uitgeschakeld.

Waar gehakt word vallen spaanders word gezegd dus dat was bij mij ook het geval. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.
Ik heb 2x mijn landingsgestel gebroken en 1x een linkje naar de bladegrip. :cool:
]

Hoi,

wat een cool idee man, en ik heb alle filmpjes gekeken,
ziet goed uit, feli met deze stap !!!

En nu heb je nog een goede trainer heli ook nog,
alleen, waar heb je dat weer vandaan ??

Ha, ha,
bij ons was het vandaag even ook mooi,
zo'n met 12graden en 15 km/h wind, droog.
En ik was vrij, dus 60 minuten op de teller van mijn Trainer gevlogen,
was echt weer nodig naar buiten te gaan .

misschien morgen nog een keer met nitro vliegen,
die kunnen goed wat als het waait (500 en 600 er),
gewoon vliegen zonder spectaculaire stunds.

suc6 verder, Uwe

Trouwens, hoe bevalt de mCPX BL voor indoor
in vergelijk na de mCPX V2,
laatstere heb ik, en denk over die BL na voor indoor.
Groet, Uwe

Hey Uwe,

Die 6hv heb ik hier op het forum gekocht. Esc en servo's in China. (op de servo's wel invoerrechten moeten betalen) de brain had ik nog liggen.

De mcpx Bl is een hele leuke heli maar voor mij niet voor in de woonkamer.
Wel perfect voor in de tuin of in de sporthal.

Ik zou in elk geval even de reviews van de trex 150 afwachten. Dat zou wel eens een betere micro kunnen zijn dan de mcpx Bl.

Ik vind de nano cpx het beste voor in de woonkamer (wel wat reserve motortjes in stock houden)
Daar kan je dan ook inverted mee oefenen.

Yes Kristof,

ik heb ook een hele boel onderdelen van de mCPX,
dus wat je zegt, beter n' paar motortjes nog erbij en vliegen,
overstappen naar de Nano zal ik niet, die is mij weer te klein.

groetjes van Uwe

Eerlijk gezegd vlieg ik zelden nog in huis.

In het begin was in bang van die "grote" heli's, waarschijnlijk omdat ik ineens overstapte van een mcpx naar een 600 size.

Maar nu ik vertrouwd ben met de 6hv oefen ik liefst daarmee. Ik sta nu net zo ontspannen te vliegen met de 6hv als met de mcpx bl.

Behalve vandaag natuurlijk, lol :-)

Ik gaa ook 10 keer liever naar buiten, Kristof
maar hier heeft het 3 weeken geregend,
en een keer droog, was ik op werk.

Groetjes van Uwe

en niet zo gelukkte manier om indoor inverdet te oeffenen:

full

en een dan toch iets betere:

full

jammer, dat het niet buiten kan,
maar wat doe je niet alles om te vliegen / oefenen,

groetjes en prettig weekend, Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Respect Uwe! Klasse werk en de veiligheids goeroes zullen wel weer voldoende opmerkingen hebben haha. Top!!!

Edit: en gewoon met 1 hand aan de zender zie ik nu!!! :thumbsup:

Back