Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De motor zit inmiddels weer in elkaar. Al met al zijn er toch een aantal veranderingen weer doorgevoerd.
- Er zit een nieuwe compressor op zoals jullie wellicht niet is ontgaan. De nieuwe compressor is voorzien van titanium compressorwielen en aluminium diffusor wielen. De geometrie van de compressor's en de diffusor's is ook veranderd. Ook is de maat nauwkeurigheid sterk verbeterd ten opzichte van de oude compressor.
- Er zit een nieuwe as in de motor.
- Er is een nieuwe set afstandsringen gemonteerd.
- En er is nu een startmotor in vaste opstelling gemonteerd aan de voorzijde van de motor
- Er zit een volkeramisch lager in de 2e turbine trap.
![]()
![]()
![]()
De eerste testen heb ik de afgelopen dagen uitgevoerd op zowel gas als kero. en laat ik maar met de positieve punten beginnen.
- De startmotor met koppeling e.d. functioneerd goed.
- De as in de motor draaid heel mooi soepel rond, ook als de motor erg heet geweest is.
maar er zijn ook een aantal mindere punten, zo wil de motor nog steeds niet op toeren. Wel is de behuizing druk hoger als met de oude compressor. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik geprobeerd heb te starten bij 8000 rpm. vanavond wil ik nog een poging doen met 10.000 rpm. Op gas starten gaat zoals normaal, maar weer lange vlammen met kero. Vanmiddag nog een keer geprobeerd met gedoseerd kero toevoegen, tot vlak voor de vlammen nauwlijks verhoging in toeren. Bij het dichtdraaien van de gas en kero was er een verlaging in toeren van 500 rpm. Erg weinig.
Het eerst volgende verander punt wordt wederom de verbrandingskamer.
Gr. Jos
Hey Sjef
ik denk dat jij eens je huis werk moet gaan doen en eens gaan kijken waar bleed valves voor zijn en ook even je compressor leer er ff bij gaan pakken en als je de boeken niet heb mag je ze wel ff van me lenen
Mvg Limme
The compressors of airplane turbine engines are designed to operate most efficiently at cruise. Without help, these compressors may operate very poorly or not at all during starting, at very low power, or during rapid transient power changes, which are conditions when they are not as efficient. To reduce the workload on the compressor during these conditions, engines are equipped with bleeds to discharge large volumes of air from the compressor before it is fully compressed.
Generally, all the compressor bleed valves are open during engine start. Some of the valves close after start and some remain open. Those that remain open then close during engine acceleration to full power for takeoff. These valves then remain closed for the duration of the flight.
SjefkeSjefke rustig jongen de mensen die hier reageren hebben al (is een) turbine(s) gebouwd, en weten echt wel waar ze over praten, het is al vaker tegen je gezegt dat je dat moet respecteren.
Als jullie (Jos en Martin) het voor mekaar krijgen om samen een weekje op te trekken of jullie tweetjes eventueel een weekje opsluiten, nog beterdan heb ik het donkerbruine vermoeden dat dit project behoorlijke vorderingen gaat opleveren.
Martin ken ik heel goed en wat ik tot nog toe van Jos heb gezien, in Appingedam o.a. staan ze samen op een heel hoog en eenzaam nivo voor wat betreft de 'reactie' motoren.
En vullen elkaar prima aan, Martin voor wat betreft praktijk en zeer veel ervaring en Jos met durf en kunde tot nog toe.
Maar ehh just my two cents hoor :wink:
Ger.