Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Hoi Jos,

Loop je hier niet tegen een principieel probleem van een meertraps axiaal compressor aan: laag rendement bij lage toerentallen......

Probleem is dat je de motor berekend hebt op een druk.
Dat betekend een druksteiging bij idere compressortrap. om de axiale luchtsnelheid op peil te houden moet je de doorlaat van idere compressortrap kleiner kiezen, keurig gedaan. werkt prima bij je berekende max druk.

Maar bij lage drukverhoudingen klopt de flow van geen kant. Stel dat het voorste compressor wiel goed zou werken, dan wordt de lucht gigantisch afgeremd door de achterste compressor wielen, immers daar is de doorlaat een stuk kleiner!
Het omgekeerde geld ook, stel dat het achterste compressorwiel bij starttoeren goed gedemensioneerd is, dan geven de voorste compressorwielen alleen maar nutteloze weerstand, en fors, de schoepen zijn bijna 3 (?) keer zo groot.
E.E.A. levert wat de duitsers meen ik stromungsabriss noemen, kortom overtrokken compressor(leid)schoepen. en dat is zuiver verlies/geen rendement meer,en daarmee een te heet lopende motor of zelfs niet lopend.

Beste oplossing heeft Tadango al genoemd: voorste compressor wielen weglaten. met compressorleidschoepen en al natuurlijk.
Je zou als je dat doet een duidelijkere toerenstijging bij starten moeten meten.

verstelbare compressorleidschoepen zijn tegenwoordig de oplossing in de grote luchtvaart, maar ik meen dat de eerste axiaal motoren gewoon een gedeelte van de gecomprimeerde lucht van de eerste compressorwielen lieten weglopen, om zo voor een hogere flow door de voorste compressortrappen te zorgen en daarmee te voorkomen dat de stroming de schoepen "loslaat".

verder zag ik nog een vlam uit je motor komen, verbrandingskamer heeft nog aandacht nodig. Je weet brandstof die na de verbrandingskamer bla bla bla...
Probleem wordt hier weer flow: een axiaal motor verpompt meer lucht dan een radiaalmotor, dat betekend dat (met een evengrote verbrandingskamer) de lucht korter in de verbrandingskamer verblijft, maar er is tijd nodig om de verbranding (volledig) te laten verlopen, en de lucht ook nog eens te mengen met de lucht die om de verbrandings zone heen stroomt. Je turbine wieltjes lusten geen koude en hete luchtstromen door elkaar, dan klapt het rendement weer in elkaar.

Langere verbrandings kamers betekenen weer langere assen, en daarmee kleinere maximum toeren en minder druk, dikker zou mischien kunnen al is een puist middenin je motor geen mooi gezicht.

Voorlopig lijkt me voorstel tadango de beste optie.

lastige dingen axiaal motoren

Lees je topic met plezier.

Succes, Groet, Sjors
(die zijn Kamps turbine met krijsende lagers aan de praat heeft)

Jullie zijn me net voor.....

Het project heeft even still gelegen, maar er is weer wat beweging inmiddels. Ik kan alvast vertellen dat er een nieuwe NGV en turbine op komt. De oude was veel te klein. De nieuwe turbine heeft een buiten diameter van 100 mm en een binnen diameter van 70 mm. Het nadeel hiervan is dat het toerental behoorlijk lager komt te liggen. Maar goed het is eerst om te kijken of de berekende gegevens kloppen. Ik heb nog snel even een plaatje bijgevoegd waar de aanpassing op te zien is.

Ax202Mk9.jpg

Gr. Jos

Ja Rik helemaal mee eens, dat werkt inderdaad mooi dat cnc, maar het werkt een beetje langzaam. De stappenmotoren kunnen het wel aan alleen de spindel wil niet harder en het materiaal helpt ook niet echt mee. Maarja dan maar een kopje koffie langer wachten.

Wat voor cam programma gebruik je voor je diffusor?

Groeten Jos

Hoi Jos,

Sorry, beetje late reactie. Ik gebruik Mastercam X3, maar vooralsnog kan ik zelf nog niet programmeren, dat doet iemand nog voor me. Er komt nog een moment dat ik het zelf ga leren. Het ontwerpen doe ik trouwens in Rhino(ceros) 4 en het uitvoeren van de G-code in MACH3.

ik zie dat jij al een roterende as hebt, netjes! :D

Je zou zeggen dat als de cnc bezig is, dat je rustig kunt weglopen. Toch blijf ik er bij staan kijken, omdat als er iets mis gaat....

Als je materiaal niet mee werkt moet je eens kijken naar andere frezen misschien. Het verschil tussen mijn ruwfrees en finishfrees tijdens dat diffusor frezen kan ik goed merken...Ik heb een rounded corner VHF frees voor de finish met een AlTiN coating (blauw), freesje kost 34 euro, maar dan heb je ook wat..

Heb je nog vorderingen wat betreft je project?

Ik zit trouwens met plannen om nadat de wren mw54 goed loopt, ook een axiale turbine te bouwen, en dan wel voor een harrier model, dus een turbofan met een diameter van 15 cm :) (RR Pegasus F402)

succes nog, en houd ons op de hoogte! :D

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi Gerald,

Ik had Ewald Schuster (maker van de turbine op de 1e foto) al benaderd. Helaas wil hij er niet veel over vrijgeven heb ik het idee. Ik heb van hem 1 foto gekregen die ik absoluut niet verder mocht verspreiden :p. Voor zover ik weet is er verder niemand die deze turbofan motor heeft nagebouwd, en vervolgens in een Harrier heeft gestopt (gebaseerd op het verrichtte zoekwerk). Er zijn natuurlijk ook nog een aantal mensen die het wel maken, maar niks van zich laten horen misschien...

Ewald's probleem was eigenlijk meer het regelen van de stuwkracht, om de harrier stabiel te krijgen. Je begrijpt dus wel de reden waarom dit mij dan een leuk project lijkt...:) Toch moet het wel reeel blijven, dus kijk ik eerst wat haalbaar is.

Gr. Rik

Edit: Ewald kan inmiddels hoveren met het toestel, en heeft daarvoor een speciaal geprogrammeerde computer gebruikt. Hij heeft patent op zijn motor aangevraagd, en geeft dus helaas niets vrij.

voor zover ik het nu trouwens zie, heeft hij de turbine niet zelf gebouwd, maar alleen de fan. De turbine is een P-120 Jetcat.
helemaal zeker weet ik dit niet.. (zie deze post) Als je de afbeelding van zijn turbine bovendien bekijkt, zie je ook een compleet huis (dus niet onderbroken) wat je bij Jos wel ziet. Ik denk dan ook niet dat die turbine axiaal is zoals in de echte harrier, maar dat hij een gearbox tussen de fan en de radiale turbine heeft gemaakt. die gearbox is ook bij jouw laatste plaatje te zien geloof ik Gerald :)

Laatst bewerkt:
Jos ik ben dit draatje toevalig tegen gekomen
En ik moet zeggen wat is dit gaaf
ik heb jaren geleden is een radiale turbine gebouwd
Maar ik heb er de materialen niet voor om het goet te doen
motor liep wel maar bij volgas was het een harde klap en weg alle interne onderdelen
ik heb nog wel een compresorwiel liggen

Sucses met jouw project
Ik blijf dit draatje volgen

hoi Jos
is dit moois misschien ook te bewonderen op de jetmeeting in stadskanaal?
is voor jou ook bijna om de hoe
gr.Pieter

Hoi allemaal,

Ja was al weer even een tijdje stil. Het nieuwe turbine deel is klaar. De motor zit weer in elkaar. Ik heb nog wat testjes gedaan maar dat liep een beetje tegen i.v.m. verstopte naaldjes van het nieuwe brandtof systeem. Dus ik heb nog niet echt een iedee wat het apparaat nu kan. Ik zal morgen even kijken of ik een filmpje kan uploaden.

@ Pieter,
Ik weet het nog niet, even onder voorbehoud. Ik heb er wel even aan zitten denken om langs te komen maar dan moet ik eerst even zien of ik dan ook kan. Maar dat komt vast wel goed denk ik. Ik laat het nog wel even weten.

Groeten,
Jos

Ron, geen idee.

Turbine vliegen is niet toegestaan, turbine starten op de grond wel?
ik heb gisteren een EDF F15 gekocht om te oefenen, maar het lijkt me niet de moeite om daarmee te gaan vliegen wel?

t lijkt me wel leuk om even langs te komen, maar dan moeten er wel turbines te zien zijn :banana:

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Nou dat posten van dat filmpje werd iets later dan de "morgen" die ik in mijn vorige post gezet had. Het filmpje is van slechte kwaliteit overigens. Toch de instellingen van de camera nog eens doornemen, moet toch beter kunnen.

IQTQvScY9Cs[/media] - Turbine start attempt 5

Ik moet er wel even bij zeggen dat de toerenverhoging weer van de startmotor komt. de verbranding ging erg moeizaam omdat er een aantal naaldjes verstopt zaten. Inmiddels heb ik dit verholpen en klaar voor een volgende test.

groeten, jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi jos:D

als de startmotor optoert, is de turbine dan wel enigszins self-sustain?

Gr. Rik

p.s. volgende keer wel het draadje voor de camera weghouden :P

Hoe vaak heb je de motor nu al van 0 af opnieuw gebouwd
Volgens mij heb je nu al bijna 2 kompleete motoren gebouwd
Ik hoop echt dat het gaat werken dit is wel een heel mooi project

Back