Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

Hallo Jos.

Ik gebruik een messing buisje van 1,5mm buiten ,en 1 mm binnen diameter.

Ik laat die vlak voor het voorste lager, dus achter de compressor uitkomen, en ik heb het leidinkje achter een plaatje zitten zodat de olie niet terug kan achter de compressor langs.

Ik heb in dat zelfde plaatje een groef zitten die uitkomt achter de diffussor .

Dat is een lucht kanaal die de astunnel koelt , en dan tegelijk de olie meeneemt door het voorste lager heen ,naar het achterste lager.

De olie die te veel is verbrand gewoon , je ziet dit aan af en toe een blauw rook pluimpje.

Dit zelfde principe kun je dus ook toepassen met mengsmering.

Meng 8 procent olie met een liter kero , en dan is het vet genoeg.

De hoeveelheid smering word als volgd bepaald.

Er komt een hoofd leiding van de pomp naar de motor , en die splitst zich in twee.

Er zit dan een y verbinding tussen, en de ene kant gaat dan naar de brandstof ring, en de andere kant gaat naar de lagers.
tussen dit stukje zit een drossel ,of restrictor ,die gemaakt word van een injectie naaldje 0.6 mm binnen diam.
Als je dit gebruikt ,dan moet de hoeveelheid olie brandstof voldoende zijn.

iK hoop dat het gieten gaat lukken Jos.

Mvg,

Martin.

Om even wat antwoorden te geven tot zover: Bedankt voor jullie hulp met het olie leiding probleem.
Ik heb het afgelopen weekend het een en ander geprobeerd, dit was echter niet echt succesvol. Maar ik heb inmiddels een nieuwe manier bedacht, en ik ga dat aankomend weekend eens even proberen. Overigens heb ik geen tekeningen van een Kj-66, wel van de kamps turbine.

Verder heb ik nog een aantal detail foto's van de motor geprobeerd te maken.

normal_Detail1.jpg

normal_Detail2.jpg

normal_Detail3.jpg

normal_Detail4.jpg

normal_Detail5.jpg

Ik hoop dat ik vanavond nog even tijd heb om wat meer te vertellen over de manier waarop ik de wasmodellen heb gemaakt

Groeten Jos

Oke hier een poging om wat meer te vertellen over de was modellen.

Als eerste heb ik een 3D tekening gemaakt van de turbine wielen.
Vervolgens heb ik met behulp van de tekening van het turbine wiel, de tekeningen gemaakt voor de mal delen.
Deze delen heb ik uitgefreesd met een tot CNC omgebouwde hobby freesmachine.
Deze freesmachine is voorzien van kogelomloopspillen, en stappenmotoren, verbonden via een interface met de P.C.

normal_DSC00420.JPG

Op de volgende foto zijn de mal delen te zien

normal_Mallen%7E0.jpg

De bijde helften van de mal worden door middel van de ring op hun plaats gehouden. De ring is voorzien van gaatjes rondom om lucht te kunnen laten ontsnappen. Volleding in elkaar gezet ziet dit er dan zo uit:

normal_mal%20assemblage2.jpg

Dit alles wordt aangeloten op een zelfgemaakt handmatig spuitgiet apparaat. (Werkt redelijk, kon beter)

normal_mal%20assemblage4.jpg

Als de mal gevuld is dan kan deze losgekoppeld worden. De ring die de beide mal helften opelkaar houd kan ongeveer 1 mm omhoog of naar beneden. Dit is nodig om de was in de onluchtingskanalen los te maken van het model.

Als laatste kan de mal voorzichtig uitelkaar gehaald worden. Om het was model uit de mal te krijgen is wel een beetje geluk nodig, soms breekt er wel eens iets af. maarja gewoon opnieuw proberen.

normal_Mal%20openen3.jpg

Groeten Jos

Prachtig die foto''s Jos.

Ik heb diep respect voor je, dat je dit allemaal kan , fantastisch om te zien hoe je de mallen maakt , en het gieten van de was.

Veel succes met je project , en ik hoop dat je na week 35 weer een positief bericht hebt , namelijk dat de wieltjes klaar zijn.

mvg,

Martin.

Nou de lange reis van en naar Laucherthal zit er weer op. Ik moet zeggen dat het erg ver rijden was (ca 800 km) meer zeker de moeite waard.

De wieltjes zijn heel aangkomen en nu maar hopen dat de rest goed gaat. De mensen daar bij Zollern zijn echt uiterst vriendelijk, ik kreeg gelijk een rondleiding aangeboden door de gieterij. Erg mooi om te zien wat ze er allemaal maken en hoe. Grappig was ook wel dat er mensen bezig waren met een hele serie turbine wiellen. Geen idee voor welke fabrikant. Erg mooi allemaal.
En ja nu afwachten wat het gaat worden :roll: .

Groeten Jos

Nog even een tussentijdese update over de turbine wielen.

In week 35 heb ik de was modellen naar de gieterij gebracht. dit zou een paar weken duren voordat de turbine wielen klaar zouden zijn. Echter kreeg ik een mailtje met slecht nieuws daarin. alle afgietsels van de was modellen waren mislukt. de reden was dat het oppervlak van de was modellen hier en daar te ruw waren. Op een of andere manier zijn hierdoor de afgietsels niet bruikbaar. De mogelijke oorzaak komt waarschijnlijk doordat ik met mijn hobby uitrusting niet in staat ben geweest om de temperatuur van de was precies op 72 graden celsius te houden, wat dus eigenlijk wel de bedoeling is. Maarja dat wist ik niet.

Er was echter ook goed nieuws te melden. Het goede nieuws is dat Zollern mij heeft aangeboden om kostenloos de wasmodellen voor mij te gaan maken met behulp van mijn eigen mal. Het enige dat ik moest doen was mijn mal opsturen naar hun. Dit is inmiddels (2 weken terug) gebeurd, en nu maar afwachten of het allemaal gaat werken.

Ik moet eerlijk zeggen dat de service van Zollern echt super is. Waar vindt je tegenwoordig nog zulke bedrijven.

Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Jos

marco bosch zei:
he jos ik hoop wel dat je octrooi hebt op die mallen anders worden ze dus nu gecopieert
Zoiets valt niet te patenteren. Het principe bestaat al.

Hallo Jos.

Jammer wat er gebeurt is .

Maar , het gaat zeker goed komen , want ik sprak een poosje terug Mike Murphy van wren turbines ,en toen had ik het ook over Zollern .
Mike liet zijn wieltjes daar ook altijd gieten , dus alles komt goed.

Heb pas geleden een turbine wieltje , en twee ngv tjes gekregen van John Wright uit Engeland , en dit is ook bij Zollern gegoten.

Het ziet er prima uit, kijk maar eens op mijn onderwerp : hallo mede turbine bouwers , dan kom je de foto's tegen.
Het is een wieltje van 35 mm diameter , en John had net als jij zelf z,n mallen gemaakt.

Alles komt goed , en succes .

Mvg,

Martin.

Tja het blijft afwachten, het is inmiddels ongeveer 3 weken geleden dat ze de mal hebben ontvangen denk ik zo. ik heb tot op heden nog niks gehoord.
Hopelijk is het zoiets als "geen bericht, goed bericht". Ik blijf nog wel even rustig afwachten.

Ik hoef niet bang te zijn dat ze de mal of iets dergelijks gaan kopieren, er zijn toch geen turbines op dit moment die met deze turbine wieltjes kunnen draaien. en daarbij komt dat Zollern diverse mallen heeft en gebruikt voor diverse turbine leveranciers.

Trouwens ik heb inderdaad die 35mm wieltjes voorbij zien komen op het forum, ziet er erg netjes uit. Vooral de NGV is een knap stukje werk om dat uit één geheel te gieten. Mooi werk.

Wel leuk om nog even te vertellen is dat het midden gedeelte van de motor klaar is. De mantel + brandstof leidingen + verbrandingskamer.

Verder zijn er nog wat aanpassingen nodig in de "lagerkamers" deze moeten wat dieper ivm met iets andere lagers dan de bedoeling was. Probleem is echter dat op mijn werk, waar ik alle draaiwerk etc doe, alles stil ligt ivm het verhuizen van het bedrijf.

Dus aankomende weken vooral veel wachten en weinig vorderingen :(

Groeten Jos

:D :D :D Goed Nieuws :D :D :D

Nou het heeft even wat tijd gekost, maar de HM boren en ruimers kunnen besteld worden.
Gistermiddag kwamen ze uiteindelijk toch aan. 5 custom made turbine wieltjes voor de turbine.
De wieltjes zijn gemaakt van Inconel 713 C. Tevens zijn er röntgen foto's van gemaakt ter controle op scheurtjes e.d.

normal_SP_A0774.jpg

Nu nog nabewerken, boren, ruimen en uitbalanceren.

Worden weer drukke tijden zeg maar. :D

Groeten Jos

Hee die Jos.

Prachtig man , dat ze binnen zijn.

Ja ,maar dat worden wel leuke drukke tijden.

Succes ,

Martin.

Hee Ron,

Ja inderdaad druk bezig met onbelangrijke dingen maar ook wel weer een beetje vordering gemaakt. Maarja de laatste loodjes wegen immers het zwaarst hé.
Op dit moment ben ik druk bezig met het balanceren van de turbine wielen. Ze zijn ernstig in onbalans, dus dat wordt veel slijpen en dergelijke.
De brandstof leidingen zijn allemaal klaar en gemonteerd. Verder moeten er nog een olie leiding gemaakt worden, een steuntje waar de motor op komt te staan, het een en ander aan sensoren doen. Ik heb nog snel een paar foto's gemaakt van hoe het er nu zeg maar uit ziet.

normal_SP_A0887.jpg

normal_SP_A0888.jpg

De foto's zijn misschien een beetje wazig, ik heb ze even snel met mijn telefoon gemaakt dus vandaar.

groeten Jos

Oke Jos ,leuk om weer eens wat van je te horen ,zorg dat je topic niet uit beeld verdwijnt.

We blijven je volgen .

Veel succes,

Martin.

Hoe ver ben je nu ??

@Jos

Hoi, ik vroeg me af hoe het u en uw turbine vergaat, omdat het toch een stukje vakwerk is wat jij aan het maken bent en ik dat wel erg interessant vindt om te volgen.

Vriendelijke Groeten

Jaap

@ Jaap,

Ja het gaat een beetje moeizaam op het moment. Ik ben ondertussen nog een beetje bezig met een Extra 330L die had een beetje schade opgelopen tijdens zijn eertse vlucht, maar dat is nu weer bijna klaar.
Op het moment ben ik bezig om het balanceerbankje klaar te krijgen, en ondertussen de turbine wielen grof uit te balanceren. Het fijne werk kan dan met behulp van het balanceer bankje gebeuren. De turbine wielen zijn nogal ernstig in onbalans dus vandaar. Ik ben nog van plan om een soort van hulp slijpbankje te maken om het een en ander een beetje te vergemakkelijken.
Verder heb ik de tekeningen nog een beetje verder uitgedetailleerd met betrekking tot de olietoevoer van het achterste lager. Ook heb ik nog een speciaal steuntje getekend voor de motor. Ik hoop dit weekend weer wat vorderingen te kunnen maken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten, Jos

Ongelovelijk!
Ik heb de balle verstand van turbines behalve het principe, maar ik vind dit toch wel heel erg interessant om te volgen.

Knap Jos, ik hoop dat je die laatste loodjes tot een goed einde brengt :-)

Ron

Back