VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. modelbouwer

    modelbouwer

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Zaanstad
    Mooi combinatie :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 288

    Hallo Allemaal,


    De afmetingen van de Goldhofer STZ-VP (285) 5 assige smalbed dieplader met de 3 assige interdolly is/zijn bekend. (schaal 1:14)
    Als volgt :
    Lengte achterdek 5 assen : 590 mm
    Lengte smalbed : 700 mm
    Lengte interdolly 3 assen : 370 mm
    Lengte zwanenhals met nek : 280 mm
    Lengte uitschuiven diepbed : 400 mm
    Totale lengte van de dieplader (met ingeschoven diepbed) met 5 assen met de interdolly : 1940 mm
    Totale lengte van de dieplader (met uitgeschoven diepbed) met 5 assen met de interdolly : 2340 mm

    Totale lengte van de dieplader (met ingeschoven diepbed) met 5 assen met de interdolly, met de Volvo F 16 4 assen : 2340 mm

    Totale lengte van de dieplader (met uitgeschoven diepbed) met 5 assen met de interdolly, met de Volvo F 16 4 assen : 2740 mm
    Lengte Volvo F 16 gemeten vanaf de koppelschotel voorkant onder het zwanenhals met nek : 360 mm

    Totale lengte van Volvo F 16 4 assen : 460 mm.

    Het smalbed wordt : 100 mm breed (exclusief de verbredingsstukken links/rechts)
    Het achterdek wordt : 214 mm breed (1:1 uitvoering : 2980 mm breed)
    Met een gieksleuf van 60 mm breed.
    De interdolly wordt 214 mm breed.
    Het Zwanenhals met nek 196 mm wordt breed.

    Lengte Volvo F 16 trekker 4 assen : 460 mm
    Alle maten bij elkaar opgeteld met ingeschoven diepbed : 590 mm + 700 mm + 370 mm + 280 mm + 360 mm = 2340 mm

    Alle maten bij elkaar opgeteld met uitgeschoven diepbed : 590 mm + 700 mm + 400 + 370 mm + 280 mm + 360 mm = 2740 mm

    De 5 achterassen worden allemaal hydraulisch gestuurd, geheel onafhankelijk van de kingpin, hierdoor kan er ook tegengestuurd worden in moeilijke bochten en kan de dieplader ook in de zogenaamde hondengang rijden.
    Sturen met een servo is niet mogelijk, stroomverbruik te hoog, bovendien niet sterk genoeg, meerdere servo's plaatsen is geen optie, in verband met het afregelen volgens het Ackernann systeem, dit lukt niet nauwkeurig genoeg met meerdere servo's

    Het sturen zal plaatsvinden met de linkerstick op de zender, door de stick naar links of rechts te bewegen.
    Linkerstick naar voren = Vooruit rijden
    Linkerstick naar achteren = achteruit rijden.

    De 5 achterassen worden allemaal onafhankelijk hydraulisch geveerd, zodat bij een drempel niet 1 of meer assen van de grond komen.
    De 5 achterassen kunnen naar beneden zakken, zodat het diepbed volledig op het wegdek ligt.
    De 5 assen kunnen 45 mm omhoog lifen/heffen, zodat elke heuvel of verhoging in het wegdek probleemloos genomen kan worden.
    12-10-2018 :
    Correctie : Het liften wordt maximaal 43 mm !


    De linkerkant en de rechterkant kan onafhankelijk om hoog of omlaag gesteld worden, zodat de dieplader recht gesteld kan worden, als de lading aan 1 kant zwaarder is dan aan de andere kant, om opvallen van de lading te voorkomen
    Het zwanenhals met nek zal met een spindel van 12 mm trapezium draad worden bewogen, zodat aan de voorkant het diepbed volledig op het wegdek ligt.
    Mogelijk kan het ook nog veranderen, dat het zwanenhals met nek met 2 hydraulische cilinders wordt bediend.
    De tien hefcilinders worden voor de 5 achterassen worden door mij zelf gemaakt worden.
    Tevens zullen aan weerskanten af en aankoppelbare verbredingstukken worden gebouwd van 600 mm lang en 48 breed (per kant)
    100 + 48 + 48 = 196 mm breed.
    De meeste materialen heb ik al meer dan 5 jaar in huis.

    De bouw zal medio januari 2019 van start gaan en zal ongeveer 2 tot 3 jaar in beslag nemen.
    Eerst de bestaande lopende projecten afbouwen, zoals de Volvo F 12 bakwagen en de CAT D 10 T Bulldozer.
    Vandaag de nog ontbrekende materialen besteld.

    De stuurcilinder zal ook door mij zelf worden gemaakt.
    Mogelijk 2 cilinders maken voor het zwanenhals met nek te bewegen.

    De 5 dieplader met 5 assen zal worden uitgevoerd met pendelassen.

    De dieplader wordt voor 95% van staal gebouwd en met zilverstaal hard gesoldeerd worden.
    De rest van de onderdelen zal gebouwd van messing en zacht en hard gesoldeerd worden.
    De dieplader wordt eerst met CO2 puntlassen in elkaar gezet, de puntlassen komen aan de binnen en onderkant en zijn niet zichtbaar aan de buitenkant.
    De elektronica zal door mij zelf worden ingebouwd.
    De dieplader krijgt een eigen stroomvoorziening : (verwisselbare) 12 Volt Nicd accu van : 5000 mAh.

    De hydrauliek wordt door mij zelf worden ingebouwd.
    De hydrauliektank met filter wordt door mij zelf gebouwd van messing.
    Al op voorraad : (5 jaar)
    Jung hydrauliekpomp incl. elektromotor : 110 bar.
    en 5 Jung regelventielen.
    Het systeem zal op ongeveer 25 bar gaan werken.

    Laadvermogen dieplader : 100 kg.

    Tot zover deze update

    P.S.

    Het was eigenlijk de bedoeling om deze Goldhofer smal diepbed dieplader 6 bij 4 STZ-VP (286) te bouwen.
    Maar ik heb hier vanaf gezien om 2 redenen :
    Deze gigantische Goldhofer dieplader 6 bij 4 is leverbaar sinds oktober 2017.
    1.
    Ik wil de Goldhofer Smal diepbed dieplader 5 bij 3 van mijn schoonzoon nabouwen.
    2.
    Deze dieplader wordt in de schaal 1:14 (veel) te groot om er mee op rij-baan te rijden op rij-demo's.
    Hier kan je niet fatsoenlijk mee rijden op een rij-demo.

    GOLDHOFER DIEPLADER Tiefbettauflieger-stz-vp-285-6 bij 4.jpg

    GOLDHOFER DIEPLADER-Tiefbettauflieger-stz-vp-285-6 bij 4.01.jpg
     
    Cor, ahop, Tug.NL en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.696
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is niet alleen "leuk" , het is uitermate imposant!

    Wat me hierbij het meest opvalt, anders dan de in-detail planning van het geheel, is dat Pieter, onze Messingkoning kennelijk van zijn geloof is gevallen en nu voor 95% in staal gaat bouwen.
    Wat ik overigens een prima beslissing vind, maar waarom geheel met een CO2 apparaat in elkaar gelast met puntlassen en dan is hardsolderen met zilver in feite overbodig, en is ook sneller dacht ik. Iets wat goed gepuntlast is, hoeft echt niet na-gesoldeerd te worden met zilver, lijkt mij. En zichtbare puntlassen kunnen nabewerkt worden waar dat essentieel is.

    Dan het tweede punt: de hydraulische vering/ascompensatie van de achterassen met eigengemaakte cilinders verdient applaus: realistischer kan het niet; moeilijker ook niet, maar ik heb er alle vertrouwen in, hoewel ik me niet kan herinneren dat je dit al eerder hebt gedaan in een simpeler opzet.

    Ik kijk er met belangstelling naar uit!

    Cor
     
    ahop en MarlinNavigator vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Bedankt voor het compliment.


    Nee, ik ben niet van mijn geloof gevallen, ik zal altijd met messing blijven bouwen.

    Waarom van staal en niet van messing :
    1.
    Messing is tegenwoordig bijna net zo duur als goud, dit wordt veel te duur, nogal wat messing nodig.
    Bovendien heb ik al een groot gedeelte van het staal al jaren geleden gekocht, dus op voorraad.
    2.
    Staal kan ik CO2 puntlassen, wat met messing niet gaat.
    3.
    Ik kan niet echt messing buis in de goede maat vinden, wat goed elkaar kan schuiven.
    Stalen buisprofielen kunnen qua maatvoering, beter in elkaar schuiven.
    4.
    Waarom na het puntlassen nog zilversolderen.
    Wat niet in het zicht komt ga ik niet na het puntlassen met zilver solderen.
    Alleen de delen die in het zicht komen, ga ik met zilver solderen, omdat ik een mooi glad geheel wil hebben als de dieplader wordt gespoten.
    Als de naden niet mooi dicht zijn gevloeid, krijg je geen mooi strak spuitwerk aan de buitenkant.
    Misschien kan ik nog overwegen om gewoon de naden met tin (zachtsolderen) te solderen.
    Dit zal veel minder krom trekken van het materiaal geven dan hardsolderen, het gaat er maar om dat de naden mooi dicht zijn.

    Ik ga de cilinders zelf maken/bouwen, ik heb wel enige ervaring met cilinders maken, ik heb er een aantal gemaakt voor bevriende modelbouwers, voor de ombouw van een 2 Bruder Caterpillar rupskranen en de ombouw van een Bruder Liebherr shovel.
    Deze werken goed op 25 bar.
    Deoliedrukvering zal gaan werken als een soort communicerdende vaten, als er een hobbelig wegdek is, de ene/meerdere cilinder(s) inveert (inveren) en de andere cilinder uitveert (uitveren), zodat er nooit een as, of meerdere assen van de grond komt/komen.
    Ik zla hier wel eerst mee moeten experimenteren, of dit gaat werken, ik denk zelf van wel, maar de praktijk zal het leren.
    Als het niet gaat werken moet ik iets anders bedenken.
    De hefcilinders voor de pendel achterassen krijgen maar 1 slangaansluiting, (heffen/persen) de cilinders moeten door het gewicht weer zelf inveren/zakken, als de dieplader op het wegdek moet zakken.
    Dubbelzijdige cilinders wordt lastig, te weinig ruimte en te veel hydrauliek slangen.
    In het achterdek komt een gieksleuf van 60 mm breed

    Het wordt inderdaad een hele uitdaging om dit te gaan bouwen, ik leg de laat voor me zelf wel heel erg hoog, maar wel een hele mooie uitdaging om de bouw tot een goed einde te brengen, maar ik heb er zelf alle vertrouwen in, als ik maar tijd van leven heb/krijg.
    Bovendien heb ik het voordeel, dat ik het één en ander bij de echte 1:1 Goldhofer dieplader kan (af)kijken en veel foto's kan maken.

    Cor,
    Hopelijk heb ik jou vragen kunnen beantwoorden.
    Als er nog meer vragen zijn, dan hoor ik het wel van jou.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2018
    ahop, vwforum, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.696
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is een van de redenen waarom ik suggereerde om alles alleen te lassen; met name hardsolderen heeft veel hitte in het materiaal nodig en vervorming lijkt me niet helemaal onvermijdelijk; ik zou liever een 'zichtbare' naad zien, dan een golfende staalconstuctie; bovendien, je kunt de naden ook dicht maken met polyester of epoxy, dat is geen minderwaardige manier, als je lassen constructief in orde zijn naar mijn mening
    Dat gaat zeker werken Pieter, zoals je al bekeken hebt op het grote voorbeeld werkt dit exact zo; alleen, dit is niet de vering, maar de ascompensatie; de vering bij een hydraulisch systeem is altijd door middel van stikstofcilinders, die parallel staan aan de ascilinders; grotere asdruk> meer olie in de stikstoffles; links en rechts gescheiden natuurlijk.Maar voor een model is dat natuurlijk helemaal niet nodig, je ascompensatie is al prima zo!
    Dat snap ik helemaal, maar misschien is er nog een andere overweging om toch een slang aansluiting op de stangkant van de cilinder te maken: het helpt om externe lekkage van de olie te voorkomen als je een geringe lek hebt langs de zuiger; als je geen afvoer hebt, komt die lekolie naar buiten, en een opening aan de stang zijde heb je in elk geval nodig, om de (anders-samengeperste) lucht te kunnen ventileren.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Dit is een hele goed tip, als de cilinders zweten/iets lekken, dan komt er inderdaad olie aan de onderkant van de stangkant van de cilinder en kan de cilinder op den duur minder inveren. Een ontluchting plaatsen is echt een goed idee, mijn dank hiervoor, zelf niet aan gedacht.
    Inderdaad krijg je te maken met het samenpersen van lucht, wat niet weg kan.
    Maar om een extra slang te maken om de zweet/lekolie op te vangen, hmm, dat weet ik nog niet of dit gaat lukken, de ruimte onder hert achterdek is beperkt hé, door de gieksleuf en de pendelassen met daar tussen de cilinders, bovendien moet ook nog het vlinder besturingssysteem nog gemonteerd worden.
    En niet te vergeten een radiaal en een axiaal lager per as maken monteren, of één hoekcontactlager monteren.
    Ook dit moet ik nog bekijken/uitproberen wat de beste oplossing is.
    Ik zal best de nodige hobbels moeten nemen/oplossen en tegen praktische problemen aanlopen, maar die zijn te overwinnen.
    Dat is het mooie van modelbouw, vind ik zelf.

    Ook zal ik hier en daar concessies moeten doen, maar ik probeer wel alles zo natuurgetrouw na te bouwen na de echte 1:1 dieplader, op de 3 assige interdolly na, dit wordt te ingewikkeld om dit wringvrij te krijgen, samen met de achterbesturing, dus dit ga ik die niet nabouwen, vandaar dat ik voor de jeepdolly heb gekozen.
    Wie weet in een later stadium.
    Bij de 1:1 Goldhofer dieplader wringt de 3 assige interdolly al als een gek.
    Soms ligt het rubber gewoon op de het wegdek.

    Als er tijdens een rij-demo iets hydrauliekolie lekt, daar worden de Modelbouwverenigingen niet blij van, olie op de rijbaan.
    Tja, dit gebeurd natuurlijk ook in het echt, soms lekolie op de rijbaan, wel steeds minder dan vroeger.

    Ik hou zelf niet zo van plamuren of hars.
    Ik gebruik nooit plamuur op mijn modellen, ik probeer alles zo strak mogelijk te maken van messing.
    Bij het hardsolderen het werkstuk gelijkmatig warm maken en de soldering wel in één keer afmaken.
    Daarom is de overweging ook om zacht te solderen met tin, veel minder warmte nodig in het materiaal/werkstuk.
    Overigens ben ik best in staat om staal na het lassen of hardsolderen te richten, die kennis heb ik wel in huis.

    Kijk, dit is toch het mooie van dit forum, dat je nog iets kan leren van een ander/elkaar.
    Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om iets te leren.

    P.S.
    Even ter aanvulling :
    De vering links en rechts en de heffing/liften van het achterdek worden gescheiden systemen en kunnen apart worden bediend om de dieplader recht te kunnen stellen, net als bij de 1:1.
    Dit is noodzakelijk, als de lading aan 1 kant zwaarder is dan aan de andere kant.
    Dit om omvallen of schuiven van de lading te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2018
    Catwoman, ahop en hobbyvanrobbie vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Je hebt een P.B.tje
     
    Helicor vindt dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik ben erg benieuwd. Word er ook beetje stil van. Wa een project zeg.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo alle "Leuk" aanklikkers,

    Bedankt !



    Hallo Helicor,
    Hallo Trialrolf,

    Bedankt !
     
  10. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Mooi plan,ben benieuwd naar jouw uitwerking ervan.
    Lijkt een beetje op wat ik ook wil gaan doen met mijn Nooteboom Pendel X.
    Ik neem aan dat je dieplader zwaar genoeg wordt om op eigen ( leeg ) gewicht te kunnen zakken naar de grond ?
    Voor de lekolie zou je soepelere slang kunnen gebruiken,komt toch geen hoge druk op.
    Voor mij dieplader ga ik zelf wel dubbelwerkende cylinders toepassen,eigen gewicht dieplader wordt niet zwaar genoeg.
    Vering maken zoals de echte wordt moelijk idd,in het echt is er een klein stikstoftankje wat in het cirquit staat en voor enige vering zorgt.Ga zelf meer iets proberen met een mechanische oplossing als kleine veerweg
    Heb je trouwens ook gedacht aan het liften van 2 assen bij leeg rijden ?. Dit ga ik ook toepassen op mijn dieplader.

    Ga het zeker volgen !
    Succes, groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Tug.NL en Helicor vinden dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.696
    Locatie:
    Drenthe
    Ik denk dat Pieter dit niet van plan was, want dan heb je weldegelijk dubbelwerkende cilinders nodig, en dat zit nu niet in de planning.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Mijn dieplader wordt zwaar genoeg, dat hij uit zichzelf naar beneden zakt en het diepbed op het wegdek komt te liggen.
    Ik ga geen dubbelwerkende cilinders maken, omdat daar de niet genoeg ruimte voor is.
    Tja, modelbouw is concessies doen.
    Bovendien ga ik de cilinders al een soort communicerende vaten maken zodat de assen onafhankelijk van elkaar kunnen veren bij een hobbelig wegdek, drempel of heuvels in de rijbaan. zoals bij de MTC in Melle.(Osnabrück)

    In het achterdek kunnen de 5 pendelassen onafhankelijk van elkaar gelift worden.
    In de interdolly kunnen de 3 pendelassen gelift worden, maar ook onafhankelijk van elkaar gelift worden.
    Alhoewel het liften waarschijnlijk weinig gebruikt gaat worden, want ik zal weinig of niet leeg rijden met de dieplader, meestal geladen met een rupskraan of mijn eigen CAT D10T bulldozer.
    Ik kan straks de dieplader rechtstellen als deze scheef staat, doordat de lading aan 1 kant zwaarder is, dan aan de andere kant.
    Dus links en rechts werken onafhankelijk.
    De besturing gaat niet werken via de kingpin, maar wordt via de zender gestuurd, zodat ik ook kan tegensturen en de dieplader in de zogenaamde hondengang kan laten rijden.
    De besturing zal waarschijnlijk met een hydraulische cilinder plaatsvinden, maar er bestaat ook een mogelijkheid om dit mechanisch te doen

    Het is mij bekend dat je een klein stikstoftankje nodig hebt voor de vering, maar dit lijkt mij niet verantwoord om dit toe te passen, bovendien te ingewikkeld.
    Bij de 1:1 diepladers werkt de vering wel op stikstof.

    Het is de bedoeling dat ik het achterdek 40 tot 42 mm kan liften, ook met lading.
    Het wordt een hele uitdaging om dit allemaal te realiseren, maar in denk dat mij dit wel gaat lukken.
    Ik heb twee 1:1 voorbeelden bij de hand.

    P.S.
    Je hebt een P.B.tje
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.696
    Locatie:
    Drenthe
    Nog even over de besturing: Misschien kan je overwegen, om de achterwielbesturing met een spindelmotor te doen?
    Dat lijkt me veel eenvoudiger en ook goedkoper dan hydrauliek op dit punt.
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Bedankt voor de tip.

    Alleen moet ik wel bekijken of er genoeg ruimte is onder het achterdek, want er komt ook een gieksleuf in het achterdek, dus de ruimte is beperkt.
    Om de spindelmotor in het diepbed te monteren met een lange stuurstang lijkt me lastig, ook met het afkoppelen van achterdak van het diepbed.
    Het is de bedoeling dat de hydrauliekpomp in het smalbed komt. Dit kan net qua afmetingen.
    Het smalbed wordt zo gemaakt dat het afkoppelbaar is/wordt, dit in verband met vervoer naar de rij-demo's
    De hydrauliek slangen moeten dan losgekoppeld worden met hydrauliek snelkoppelingen.


    De hydrauliekpomp heb ik al meer dan 5 jaar op voorraad.
    En stuurcilinder maak ik zelf, dus dat zijn niet de duurste kosten.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2018
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 289

    Hallo allemaal,

    Gisteravond, 10-10-2018, de wielophanging. c.q. de lift/hefbare pendel achterassen in het achterdek van de dieplader van de bouwtekening van Goldhofer verschaald naar de schaal 1:14.
    Ik had gehoopt dan de assen 46 mm zouden kunnen liften, helaas gaat dat niet lukken.
    Bovendien klopt dit niet met de 1:1 dieplader, deze kan maximaal vanaf het wegdek 60 cm liften. (het smal diepbed ligt dan op het wegdek)

    Het liften wordt maximaal 43 mm.
    Omgerekend naar de 1:1: 602 mm. = 43 x 14 (1:14)
    Dus dit komt redelijk dicht bij de werkelijkheid.

    Het 1:1 achterdek kan 600 mm liften.
    De cilinder wordt ingeschoven 70 mm lang, exclusief de ophangpunten.

    Ik heb zelf een kleine schematische detail tekening gemaakt in de schaal 1 :14.
    Helaas kan ik niet de originele bouwtekening van de Goldhofer laten zien, hier rust een embargo op.
    Ik heb hiervoor moeten tekenen, dat ik de bouwtekeningen niet openbaar maken of aan derden uitlenen of kopiëren.
    Normaal verstrekt Goldhofer geen bouwtekeningen.

    Ik ben niet echt een tekenaar, maar hopelijk is het een beetje duidelijk hoe het ongeveer gaat worden.
    Ik ga eerst een proefopstelling maken en 1 lift/hef as model van messing maken, alvorens ik er 10 stuks van ga maken.

    Bij het liften/heffen moet as/wiel rechtstandig omhoog gaan en niet uitwijken naar voren of naar achteren.
    Als ik het model ga bouwen volgens deze tekening, moet het lukken dat de as/wiel recht omhoog lift/heft.
    Ik heb de tekening gemaakt na de originele detailtekening van de Goldhofer 1:1

    Sommige onder u zullen zeggen, waarom teken je dit soort detail tekeningen niet in Autocad of een ander tekenprogramma, dan krijg je een mooiere detail tekening.
    Maar ja, dit neemt veel tijd in beslag, ik ben een man van de praktijk, wat ik zie met mijn ogen, probeer ik met mijn handen te maken, ik heb vaak voldoende aan een klad tekeningetje, met daarop de maten, of een paar foto's.
    Bovendien kan ik bij de echte Goldhofer vaak genoeg meten en foto's maken.

    Tot zover deze update.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal.

    Ik overweeg om in het achterdek 6 assen te monteren in plaats van 5 assen.

    Goldhofer heeft vanaf oktober 2017 ook 6 assige diepladers met 3 assige of een 4 assige interdolly in hun programma, net als Nooteboom en Broshuis.
    Type : STZ -VP (286)

    Goldhofer had al losse koppelbare module trailers van 4 assen + 2 assen = 6 assen, maar daar zit geen gieksleuf in.
    Uit te breiden naar 12 stuurassen achter en voor ook 12 stuurassen

    Wel één (heel) groot nadeel, de dieplader wordt hierdoor 110 mm langer.

    De vraag is, kan ik hier dan nog wel met deze dieplader op een rijbaan rijden ??
    Totale lengte dieplader ingeschoven : 2250 mm.
    Totale lengte dieplader uitgeschoven : 2860 mm.
     
    hobbyvanrobbie vindt dit leuk.
  17. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Ha Piet,

    Wat een gewetensvragen......"kan ik hier dan nog wel met deze dieplader op een rijbaan rijden ??" :)

    Dat kan altijd, echter is het nog wel te doen voor jezelf, 2,20mtr, oftewel wat een lengte, want door elke bocht mag je je er door heen wringen.
    laat staan met 2,6 mtr. Het is wel super met zo'n 3bed6, echter wordt wel een bijzondere lengte , en jammer genoeg niet echt geschikt voor de meeste RC-banen.

    Mijn mening is dat het transport gewicht "leading"is, oftewel , als de lading een 3bed6 nodig heeft, dan wordt het dan ook zo.
    Heb je de 6de as dan nodig of niet?
    En anders kan je zeggen...met welke lengte kan ik "leuk"over de banen rijden?

    mvrgrob
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rob,

    Het rijden met een 5 assige dieplader is nog wel te doen hoor, ik heb al een statische 5 assige dieplader, met een 3 assige en een 2 assige jeepdolly, waar ik ook mee kan rijden, alleen de 5 achterassen sturen niet mee.
    Deze dieplader kan ik opdelen in 4 delen, als volgt :
    1. 5 assige achterdek
    2. Smal diepbed
    3. Zwanenhals met de nek.
    4. 3 assige interdolly

    Als de 5 achterassen wel meesturen dan wordt een bocht nemen makkelijker, want de draaicirkel wordt dan aanmerkelijk kleiner.

    Het probleem is meer het vervoer naar een rij-demo.
    Vervoeren in 4 kisten.
    Dan komt daar nog en kist bij voor de trekker.
    Nog een koffer voor de zender.
    En nog en grote kist voor de CAT D 10 T.
    De nog te bouwen Goldhofer dieplader kan ik straks ook in 4 delen opdelen.

    Het is de bedoeling dat ik in ieder geval de grote CAT D 10 T bulldozer kan vervoeren.
    Maar ook andere grote rupskranen, shovels, enz. kan vervoeren.
    Misschien wel de Liebherr onderwagen van Richard Steenis vervoeren.

    Nogmaals het vervoer naar en van rij demo's zal het grootste probleem zijn.

    Als binnenkort de Volvo F 12 bakwagen klaar is, zal ik toch een beslissing moeten nemen wat ik ga bouwen.
    De meeste onderdelen/materialen heb ik al 5 jaar op voorraad, de rest van de onderdelen/materialen komen aankomende donderdag 18 oktober 2018 binnen.

    Tja, "leuk" over de baan rijden is niet aan de orde, het gaat erom dat ik mijn CAT D 10 T kan vervoeren.
    Nee, ik heb de 6e achteras niet nodig, maar als ik een 6 assige dieplader bouw, dan ben ik wel Up To Date. (2018)

    Op dit moment is er niemand bij de club, maar ook niet bij andere clubs, die deze machine kunnen vervoeren.
    Ik denk dat jij de CAT D 10 T ook niet op jouw Semi Dieplader wil hebben staan.
     
    hobbyvanrobbie en MarlinNavigator vinden dit leuk.
  19. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kan me bij je aansluiten Pieter,
    Ik denk niet dat er iemand bij de club is die mijn kraan ( Cat385CLRE ) kan transporteren,weegt 35 kg,en in het echt wordt de kraan meestal zo ver ik het weet op een 2-5 lowbed vervoert.
    Het rijden is natuurlijk één ding, maar het bouwen en technisch werkend maken is een ander ding,beiden zijn een uitdaging.
    Vervoer van het model is ook een uitdaging,ik zit te denken aan het deelbaar maken ,net als in het echt trouwens,van de zwanenhals / interdolly / laadbed /achterassenstel.
    Komt allemaal wel goed.
    Nogmaals succes Pieter !.
    Gr. Charlotte.
     
    VOLVO FH 16 750 en MarlinNavigator vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,
    Je hebt een P.B.tje
     

Deel Deze Pagina