Mooi combinatie 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is niet alleen "leuk" , het is uitermate imposant!
Wat me hierbij het meest opvalt, anders dan de in-detail planning van het geheel, is dat Pieter, onze Messingkoning kennelijk van zijn geloof is gevallen en nu voor 95% in staal gaat bouwen.
Wat ik overigens een prima beslissing vind, maar waarom geheel met een CO2 apparaat in elkaar gelast met puntlassen en dan is hardsolderen met zilver in feite overbodig, en is ook sneller dacht ik. Iets wat goed gepuntlast is, hoeft echt niet na-gesoldeerd te worden met zilver, lijkt mij. En zichtbare puntlassen kunnen nabewerkt worden waar dat essentieel is.
Dan het tweede punt: de hydraulische vering/ascompensatie van de achterassen met eigengemaakte cilinders verdient applaus: realistischer kan het niet; moeilijker ook niet, maar ik heb er alle vertrouwen in, hoewel ik me niet kan herinneren dat je dit al eerder hebt gedaan in een simpeler opzet.
Ik kijk er met belangstelling naar uit!
Cor
Dat is een van de redenen waarom ik suggereerde om alles alleen te lassen; met name hardsolderen heeft veel hitte in het materiaal nodig en vervorming lijkt me niet helemaal onvermijdelijk; ik zou liever een 'zichtbare' naad zien, dan een golfende staalconstuctie; bovendien, je kunt de naden ook dicht maken met polyester of epoxy, dat is geen minderwaardige manier, als je lassen constructief in orde zijn naar mijn meningHallo Cor,
Bedankt voor het compliment.
Waarom na het puntlassen nog zilversolderen.
Wat niet in het zicht komt ga ik niet na het puntlassen met zilver solderen.
Alleen de delen die in het zicht komen, ga ik met zilver solderen, omdat ik een mooi glad geheel wil hebben als de dieplader wordt gespoten.
Als de naden niet mooi dicht zijn gevloeid, krijg je geen mooi strak spuitwerk aan de buitenkant.
Misschien kan ik nog overwegen om gewoon de naden met tin (zachtsolderen) te solderen.
Dit zal veel minder krom trekken van het materiaal geven dan hardsolderen, het gaat er maar om dat de naden mooi dicht zijn.
Dat gaat zeker werken Pieter, zoals je al bekeken hebt op het grote voorbeeld werkt dit exact zo; alleen, dit is niet de vering, maar de ascompensatie; de vering bij een hydraulisch systeem is altijd door middel van stikstofcilinders, die parallel staan aan de ascilinders; grotere asdruk> meer olie in de stikstoffles; links en rechts gescheiden natuurlijk.Maar voor een model is dat natuurlijk helemaal niet nodig, je ascompensatie is al prima zo!De oliedrukvering zal gaan werken als een soort communicerdende vaten, als er een hobbelig wegdek is, de ene/meerdere cilinder(s) inveert (inveren) en de andere cilinder uitveert (uitveren), zodat er nooit een as, of meerdere assen van de grond komt/komen.
Ik zla hier wel eerst mee moeten experimenteren, of dit gaat werken, ik denk zelf van wel, maar de praktijk zal het leren.
Als het niet gaat werken moet ik iets anders bedenken.
Dat snap ik helemaal, maar misschien is er nog een andere overweging om toch een slang aansluiting op de stangkant van de cilinder te maken: het helpt om externe lekkage van de olie te voorkomen als je een geringe lek hebt langs de zuiger; als je geen afvoer hebt, komt die lekolie naar buiten, en een opening aan de stang zijde heb je in elk geval nodig, om de (anders-samengeperste) lucht te kunnen ventileren.De hefcilinders voor de pendel achterassen krijgen maar 1 slangaansluiting, (heffen/persen) de cilinders moeten door het gewicht weer zelf inveren/zakken, als de dieplader op het wegdek moet zakken.
Dubbelzijdige cilinders wordt lastig, te weinig ruimte en te veel hydrauliek slangen.
Dat is een van de redenen waarom ik suggereerde om alles alleen te lassen; met name hardsolderen heeft veel hitte in het materiaal nodig en vervorming lijkt me niet helemaal onvermijdelijk; ik zou liever een 'zichtbare' naad zien, dan een golfende staalconstuctie; bovendien, je kunt de naden ook dicht maken met polyester of epoxy, dat is geen minderwaardige manier, als je lassen constructief in orde zijn naar mijn mening
Dat gaat zeker werken Pieter, zoals je al bekeken hebt op het grote voorbeeld werkt dit exact zo; alleen, dit is niet de vering, maar de ascompensatie; de vering bij een hydraulisch systeem is altijd door middel van stikstofcilinders, die parallel staan aan de ascilinders; grotere asdruk> meer olie in de stikstoffles; links en rechts gescheiden natuurlijk.Maar voor een model is dat natuurlijk helemaal niet nodig, je ascompensatie is al prima zo! Dat snap ik helemaal
maar misschien is er nog een andere overweging om toch een slang aansluiting op de stangkant van de cilinder te maken: het helpt om externe lekkage van de olie te voorkomen als je een geringe lek hebt langs de zuiger; als je geen afvoer hebt, komt die lekolie naar buiten, en een opening aan de stang zijde heb je in elk geval nodig, om de (anders-samengeperste) lucht te kunnen ventileren
Ik denk dat Pieter dit niet van plan was, want dan heb je weldegelijk dubbelwerkende cilinders nodig, en dat zit nu niet in de planning.Hallo Pieter,
Heb je trouwens ook gedacht aan het liften van 2 assen bij leeg rijden ?. Dit ga ik ook toepassen op mijn dieplader.
Ga het zeker volgen !
Succes, groetjes, Charlotte.![]()
Hallo Pieter,
Mooi plan,ben benieuwd naar jouw uitwerking ervan.
Lijkt een beetje op wat ik ook wil gaan doen met mijn Nooteboom Pendel X.
Ik neem aan dat je dieplader zwaar genoeg wordt om op eigen ( leeg ) gewicht te kunnen zakken naar de grond ?
Voor de lekolie zou je soepelere slang kunnen gebruiken,komt toch geen hoge druk op.
Voor mij dieplader ga ik zelf wel dubbelwerkende cylinders toepassen,eigen gewicht dieplader wordt niet zwaar genoeg.
Vering maken zoals de echte wordt moelijk idd,in het echt is er een klein stikstoftankje wat in het cirquit staat en voor enige vering zorgt.Ga zelf meer iets proberen met een mechanische oplossing als kleine veerweg
Heb je trouwens ook gedacht aan het liften van 2 assen bij leeg rijden ?. Dit ga ik ook toepassen op mijn dieplader.
Ga het zeker volgen !
Succes, groetjes, Charlotte.![]()
Hallo Cor,Nog even over de besturing: Misschien kan je overwegen, om de achterwielbesturing met een spindelmotor te doen?
Dat lijkt me veel eenvoudiger en ook goedkoper dan hydrauliek op dit punt.
De hydrauliekpomp heb ik al meer dan 5 jaar op voorraad.Helicor zei : Dat lijkt me veel eenvoudiger en ook goedkoper dan hydrauliek op dit punt.
Ha Piet,
Wat een gewetensvragen......"kan ik hier dan nog wel met deze dieplader op een rijbaan rijden ??"
Dat kan altijd, echter is het nog wel te doen voor jezelf, 2,20mtr, oftewel wat een lengte, want door elke bocht mag je je er door heen wringen.
laat staan met 2,6 mtr. Het is wel super met zo'n 3bed6, echter wordt wel een bijzondere lengte , en jammer genoeg niet echt geschikt voor de meeste RC-banen.
Mijn mening is dat het transport gewicht "leading"is, oftewel , als de lading een 3bed6 nodig heeft, dan wordt het dan ook zo.
Heb je de 6de as dan nodig of niet?
En anders kan je zeggen...met welke lengte kan ik "leuk"over de banen rijden?
mvrgrob
Ik kan me bij je aansluiten Pieter,
Ik denk niet dat er iemand bij de club is die mijn kraan ( Cat385CLRE ) kan transporteren,weegt 35 kg,en in het echt wordt de kraan meestal zo ver ik het weet op een 2-5 lowbed vervoert.
Het rijden is natuurlijk één ding, maar het bouwen en technisch werkend maken is een ander ding,beiden zijn een uitdaging.
Vervoer van het model is ook een uitdaging,ik zit te denken aan het deelbaar maken ,net als in het echt trouwens,van de zwanenhals / interdolly / laadbed /achterassenstel.
Komt allemaal wel goed.
Nogmaals succes Pieter !.
Gr. Charlotte.