VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Dat word wel heel mooi zo


Hallo Tug,

Bedankt voor het compliment.

SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
 
Update : 344

Hallo allemaal,

LET OP !!!

Deze onderarmen zijn vervangen door pendel onderarmen (draaibare onderarmen), omdat de vaste onderarmen niet voldeden !!


De vervanging van de onderarmen wordt later stadium beschreven in dit topic !!


Verder gegaan met de onderarmen van de 10 draaistellen van de Goldhofer dieplader.
De schetsplaten mooi glad geschuurd voor de verdere behandeling van de onderarmen.
IMG_7022.jpg


Een uitsparing in de schetsplaten gefreesd waarin de onderkant van de cilinder past en de afdekplaat met de zes boutjes.
IMG_7026.jpg


IMG_7027.jpg


IMG_7028.jpg


IMG_7029.jpg


IMG_7030.jpg


IMG_7036.jpg


In alle onderarmen de uitsparing gefreesd.
IMG_7040.jpg


De bovenkant en de onderkant van de schetsplaten mooi vlak afgefreesd.
IMG_7057.jpg


IMG_7050.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 345
Sessie : 1


Hallo allemaal,


Oeps, een aantal updates en foto's vergeten te plaatsen van de eerste gemaakte boven en onderarm.
Eerst even bekeken of het ook werkt wat ik heb gemaakt, alvorens de negen andere boven onderarmen verder ga afmaken.
Want is wél de bedoeling als ik iets ga maken/bouw, dat het ook gaat werken en niet al het bouw en soldeerwerk voor niets is n in de schrootbak verdwijnt.
Tevens de eerste proef hydraulische cilinder gemaakt om te kijken hoe groot de uitslag moet zijn van de cilinderstang.
Helaas had ik nog geen chroomstaal van 8 mm rond om voorraad, dus even voor nood een cilinderstang gebruikt van chroomstaal 4 mm rond.
De cilinder nog niet in elkaar gesoldeerd, maar met plakband in elkaar geplakt, want ik moet nog bepalen hoelang de behuizing van de cilinder moet worden en hoelang de cilinderstang moet worden.
IMG_4246.jpg


Het past en werkt precies zoals ik had verwacht.
IMG_4247.jpg

De eerste boven en onderarm in elkaar gesoldeerd en even glad afgewerkt en moeten nog wel diverse handelingen aan de boven en onderarm plaatsvinden, alvorens deze geheel klaar is.

De bovenarm in elkaar gesoldeerd.
IMG_4316.jpg


IMG_4317.jpg


IMG_4329.jpg


IMG_4330.jpg


De cilinder met de onderarm in de laagste stand.
IMG_4331.jpg



Tijdelijk twee Wedico velgen met banden gemonteerd op de pendelas.
De pendelas in de rijstand.
IMG_4334.jpg


IMG_4338.jpg


IMG_4340.jpg


Tot zover sessie : 1
 
Ik blijf het erg mooi vinden wat je allemaal maakt Pieter en oog voor details, wordt straks een mooie dieplader.
 
Zo, je bent weer lekker bezig zie ik. Mooi werk hoor, ook het cilindertje ziet er mooi uit. Wat voor een afdichting ga je voor de zuiger gebruiken? en komt er nog iets van een vuilafstrijker in?
 
Zo, je bent weer lekker bezig zie ik. Mooi werk hoor, ook het cilindertje ziet er mooi uit. Wat voor een afdichting ga je voor de zuiger gebruiken? en komt er nog iets van een vuilafstrijker in?

Hallo Stefan,


Het is de bedoeling dat er een vuilafstrijker aan de onderkant van de cilinder komt onder het messing plaatje met de zes M 2 boutjes om van de cilinderstang het vuil/stof af te strijken, maar ik weet nog niet wat ik ga gebruiken, het moet iets zijn wat zo weinig mogelijk weerstand geeft, want de cilinders worden enkel werkend en moeten door gewicht van het achterdek van de dieplader zelf inzakken. Aan de onderkant van de behuizing onder het afdekplaatje heb ik al ruimte vrijgehouden voor een olie-keerring, maar waarschijnlijk geeft dit te veel weerstand. Ook een O-ring zal te veel weerstand geven, vermoed ik.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.(viltring ? of iets dergelijks)
Er komt aan de onderkant van de cilinder ook een ontluchting op, met een afvoerslangetje voor het eventuele zweten/lekken van de cilinder.

Ik voor de afdichting van de zuiger ga ik één O-ring gebruiken.
Als blijkt dat dit niet voldoende is, ga ik een zuiger gebruiken/maken met twee O-ringen, liever niet, want dit levert ook weer te veel weerstand op bij het inzakken van de pendelas onderarm(en)
De cilinder heeft een buitenmaat van 12 mm en een binnenmaat van 10 mm
De zuiger wordt -10 mm rond en de zuigerstang van chroomstaal 8 mm rond.
Ik ga eerst een proefopstelling maken met 1 draaistel met 1 cilinder om te kijken of het überhaupt werkt.

Ik moet alles zelf uitvinden. (leuk werk, zelf dingen uitvinden/proberen, dit maakt voor mij de modelbouw mooi/interessant)
Hier gaat wel heel veel tijd inzitten, maar dit vind ik niet erg.

Ik kan nergens informatie vinden op de sociale media, of het al eerder is toegepast/gemaakt is, wat ik aan het bouwen ben.
Ik heb wel iets gevonden, maar dat is niet toereikend voor mij, omdat de dieplader een laadvermogen moet hebben van tenminste 100 kg.
Ik vermoed dat de druk bij het heffen wel eens kan oplopen naar 60 bar op niet vlakke ondergrond.
Maar ook tijdens het rijden, heuvel op en heuvel af, vermoed ik dat de druk op de eerste en de laatste pendelas ook kan oplopen naar 60 bar.
 
Hallo Pieter,

Heel mooi!!!!



Vraag:
Voor het op zijn eigen gewicht inzakken, wat schat je dat de dieplader gaat wegen?

Dan daarna dit delen door de verhouding van wat het achterdek gaat dragen tov de zwanehals.
Dan daarna delen door het aantal pendel assen onder het achterdek (achterwagen) geeft je, wat idere pendelas in onbeladen toestand te dragen krijgt.

Hiermee kan je dan een proef(je) doen.........het staat hier in 4 regeltjes, maar kost je een extra 4 dagen.........i know :)

mvrgrob
 
Hallo Pieter,

Heel mooi!!!!



Vraag:
Voor het op zijn eigen gewicht inzakken, wat schat je dat de dieplader gaat wegen?

Dan daarna dit delen door de verhouding van wat het achterdek gaat dragen tov de zwanehals.
Dan daarna delen door het aantal pendel assen onder het achterdek (achterwagen) geeft je, wat iedere pendelas in onbeladen toestand te dragen krijgt.

Hiermee kan je dan een proef(je) doen.........het staat hier in 4 regeltjes, maar kost je een extra 4 dagen.........i know :)

mvrgrob


Hallo Rob,

Bedankt voor je compliment.
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg


Je weet : Meten is weten.
Je wilt niet weten hoeveel uur er al in de dieplader is gaan zitten in : meten, uittesten, proefopstellingen uitvoeren, enz.

Wat de dieplader precies gaat wegen weet ik nog niet, maar in ieder geval meer dan 35 tot 50 kg ?
Ik verwacht dat het achterdek alleen al meer dan 15 kg a 20 kg gaat wegen ?
Alle elektronica wordt ook in het achterdek ingebouwd, inclusief de accu.
Messing is nogal zwaar, zoals je weet, maar het grootste gedeelte wordt van staal gemaakt en in elkaar gelast (hechten) en met hard soldeer (zilvertin) afgewerkt.
Ook het achterdek zelf wordt van staal gemaakt.
De dieplader moet tenminste 100 kg kunnen laden.
De gewichtsverdeling zal over het achterdek, de 3 assige jeepdolly en de vierassige Volvo F 16 verdeeld worden.

Dus ja, ik moet straks wel op mijn 4 wielige transport karretje met grote luchtbanden, een hef/hijsinstallatie maken/bouwen, om het geheel in mijn auto te hijsen.
 
Sorry maar Pieter is dat hele gewicht aan truck, trailer en Cat nog wel realistisch voor jou? Ga jij er ooit nog mee op een regelmatige basis demo's bezoeken zonder hulp? Begrijp me aub niet verkeerd maar dit is toch de ultieme natte bouwersdroom die jij uitvoert maar het is toch niet reëel om aan te nemen dat je 5 keer per jaar dit alleen door nederland knort........
 
Sorry maar Pieter is dat hele gewicht aan truck, trailer en Cat nog wel realistisch voor jou? Ga jij er ooit nog mee op een regelmatige basis demo's bezoeken zonder hulp? Begrijp me aub niet verkeerd maar dit is toch de ultieme natte bouwersdroom die jij uitvoert maar het is toch niet reëel om aan te nemen dat je 5 keer per jaar dit alleen door nederland knort........

Hallo Rolf,


Zoals je weet ben ik meer een bouwer, dan een rijder en bezoek ik niet zo heel vaak een rij-demo.
Hooguit 1 tot 2 keer per jaar.
2017 : Steenwijk en Hobma Elst
2018 : Osnabrück
2019 : Broshuis Kampen

Maar ik ga zeker straks met de hele combinatie naar een rij-demo toe, als mijn gezondheid dit toelaat.
(zie citaat)

VOLVO FH 16 750 zei :
Dus ja, ik moet straks wel op mijn 4 wielige transport karretje met grote luchtbanden, een hef/hijsinstallatie maken/bouwen, om het geheel in mijn auto te hijsen.

P.S.
De Volvo FH 16 14 kg (1 kist)
Caterpillar D 10 T 27 kg (1 kist)
Goldhofer dieplader ??? kg, in 4 delen :
Jeepdolly : (1 kist)
Zwanenhals met nek (1 kist)
Smalbed : (1 kist)
Achterdek : (1 kist)
Zender : (1 koffer)
Transportkarretje : (17 kg)
Hijs/Hefarm : ??? kg
Laadvermogen Transportkarretje : 250 kg

Conclusie : Dit moet gaan lukken.
Mijn auto is groot genoeg, hier passen het transportkarretje met hefarm, de 4 kisten en 1 koffer makkelijk in.
 
Back
Top