VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Alle "Leuk aanklikkers" bedankt.
SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
 
Update : 355

Hallo allemaal,


Verder gegaan met het pas maken van de messing draaitafel op de bovenarm.

Weer veel te veel foto's gemaakt !

IMG_5505.190129.jpg


De paspen/as waar het binnenring van kegellager op gemonteerd wordt op lengte afgezaagd.
IMG_5508.190129.jpg


De as op lengte afgedraaid in de draaibank.
IMG_5512.190129.jpg


IMG_5510.190129.jpg


Alle onderdelen bij elkaar om de draaitafel compleet te maken en te monteren.
IMG_5514.190129.jpg


IMG_5550.jpg


De stalen paspen/as met klempassing vast in de messing bovenplaat van de draaitafel geperst.
IMG_5516.190129.jpg

De buitenring van het kegellager ingevet met lagervet, dit wordt later gewijzigd en wordt het kegellager gesmeerd met naaimachine olie, dit op advies van Opa Wil.
Volgens Opa Wil is naaimachineolie zeer geschikt voor ronddraaiende onderdelen.
Hij is de meester op dit gebied voor ronddraaiende onderdelen.
Ik pas nu regelmatig naaimachineolie olie naar volle tevredenheid.
(zie de dikke en dunne sluitring, die tijdelijk worden gebruikt om de borgmoer niet te beschadigen, zodat deze t.z.t. bij de definitieve montage nog goed borgt)
IMG_5518.190129.jpg


Het kegellager ook ingevet met kogellager vet.
IMG_5521.190129.jpg


Het geheel even gemonteerd met de dunne sluitring met borgmoer, het draadeind is precies op lengte voor de klemming van de borgmoer.
IMG_5529.190129.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 356

Hallo allemaal,


Tja, we moeten verder, anders komt de dieplader nooit af.
Verder gegaan met het pas maken van de messing draaitafel op de messing bovenarm.

Weer veel te veel foto's gemaakt !

De losse onderdelen :
IMG_5551.jpg


De draaitafel los op de bovenarm :
IMG_5547.jpg


Begonnen met de uitsparing uit te frezen van de draaitafel in de bovenarm :
De uitsparing was al eerder in de bovenarmen gefreesd, toen het nog losse elementen waren voor de juiste maatvoering, zodat alle bovenarm op de zelfde maat worden uitgefreesd.
IMG_5553.jpg


Het uitfrezen moet wel met enig beleid gebeuren, anders hapt de frees in de messing plaat en buigen de randen krom, dit moet je niet willen.
1 snelspantang geklemd op de soldering en 1 snelspantang met een ls op maat gemaakt messing blokje vast geklemd, zodat de solderingen niet losgaan en stevigheid geeft aan de messing plaat.
IMG_5631.190201.jpg


IMG_5641.190205.jpg


IMG_5633.190201.jpg


De bovenarm is op de juiste maat/diepte uitgefreesd.
IMG_5557.jpg


IMG_5556.jpg


De draaitafel gepast in de bovenarm. De draaitafel zit klemvast in de bovenarm, de draaitafel er in getikt met een kunststof hamer.
De pasvorm is perfect volgens plan, wat ik zelf had uitgedacht hoe het moet worden.
IMG_5561.jpg


IMG_5564.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 357

Hallo allemaal,

Verdergegaan met de eerste draaitafel met de boven en onderarm.

Weer veel foto's gemaakt.

De draaitafel met de bovenarm en de onderarm gemonteerd tot één geheel :
Foto's van de draaitafel in verschillende posities gemaakt.

De Wedico kunststof velgen worden tijdelijk gebruikt, deze worden t.z.t. vervangen door aluminium velgen met aluminium wielnaven, die gelijk zijn aan de velgen en wielnaven van de 1:1 Goldhofer dieplader.
Deze worden t.z.t. door mij zelf gedraaid en gefreesd.

IMG_5566.jpg


IMG_5567.jpg


Zie de minimale vrijloop van de banden tussen de boven en onderarm.
Dit is bewust gedaan om zo'n groot mogelijke stuuruitslag te verkrijgen aan de onderkant van het achterdek.
IMG_5569.190130.jpg


IMG_5577.190130.jpg


IMG_5573.190130.jpg


IMG_5574.190130.jpg


De draaitafel in de rijstand :
IMG_5581.190130.jpg


IMG_5587.190130.jpg


IMG_5597.190130.jpg


IMG_5580.190130.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 358

Hallo allemaal,

Verdergegaan met de eerste draaitafel met de boven en onderarm.

Weer veel foto's gemaakt.

De draaitafel met de bovenarm en de onderarm gemonteerd tot één geheel.
Even bij de Broshuis dieplader even diverse posities uitgetest van de hef/liftbare draaitafel met de boven en de onderarm.

Laagste rijstand :
IMG_5602.190130.jpg


De normale rijstand :
IMG_5604.190130.jpg


IMG_5606.jpg


Hoogste hef/liftstand :
IMG_5609.jpg


IMG_5611.190130.jpg


IMG_5618.jpg


IMG_5619.jpg


IMG_5621.jpg


Ik ben tevreden over het resultaat en het is geworden, zoals als ik had verwacht, volgens de tekening van Goldhofer.
Het liften vanaf het wegdek naar de de hoogste hef/liftstand is 43 mm.
De Goldhofer 1:1 kan vanaf het wegdek liften 600 mm (60 cm) liften/heffen naar de hoogste stand.

Nu hoor ik jullie denken : is dat nou nodig om 600 mm (1:1) te kunnen liften ?
Ja, dat is echt nodig om obstakels in het wegdek/terrein te kunnen overwinnen, om genoeg vrijloop te krijgen aan de onderkant van het smalbed.
(drempels/spoorwegovergangen/ bruggen/rotondes,enzovoort)
Soms is 600 mm nog te weinig, maar ja, overal is een grens aan en moet er soms een verhoging/overbrugging gemaakt worden om een obstakel te kunnen passeren.

Nu zal ik de hoogste rijstand niet zo vaak nodig hebben, maar als ik /wij met de MBVP bij de MTC in Osnabrück ga rijden, heb je deze hoogte wel nodig, omdat ze bij de MTC nogal een heuvelachtig parcours hebben, met een aantal scherpe knikken in het parcours.

En ja, het moet er wel natuurgetrouw/realistisch zijn/uitzien met de 1:1 Goldhofer dieplader.

Nog 9 draaitafels met de boven en onderarmen te gaan.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

P.S.
Er moet nog heel veel bewerkingen/handelingen plaatsvinden, willen draaitafels met de boven en onderarmen gelijk zijn aan de 1:1 Goldhofer dieplader.
 
Hallo allemaal,

Even wat tussendoor foto's van de Volvo F 16 met de 6 assige Broshuis Semi dieplader.
De Broshuis Semi dieplader hoort eigenlijk achter de MB Actros, maar ik vind deze combinatie niet echt realistisch, een beetje overkill.
Bovendien kan ik het niet maken als "echte" VOLVO man om met een MB te rijden.
De MB Actros wordt t.z.t. omgebouwd naar een Volvo.
Er komt een Scale Art Volvo FH 16 cabine op, die verbouwd wordt naar de 3e generatie Volvo FH 16
De MB Actros is overigens nog uitgerust met 40 MHz ontvanger, dit moet ook worden omgebouwd worden naar 2.4 GHz.

In 2004 deze (Wedico) MB Actros 2e hands gekocht als 6 x 4 trekker, compleet met een Fubata F 14 zender en een Robbe acculader.
Zelf omgebouwd naar een MB Actros 5 assige Zwaar Transporttrekker.
Zo ben ik begonnen als RC modelbouwer, hiervoor heb ik 40 jaar truck modellen in de schaal 1:50 verzameld en verbouwd, hoofdzakelijk Volvo modellen.
Ik heb er meer dan 400 modellen in de schaal 1:50.
Ik doe hier niets meer mee, maar ik ga ze ook niet verkopen, bij alle modellen is de originele verpakking nog aanwezig.

De komende tijd zal ik met deze 4 assige Volvo F 16 met de Broshuis Semi dieplader gaan rijden op de rij-demo's totdat de Goldhofer dieplader klaar/afgebouwd is.

De MB Actros : (2013)
IMG_3012.jpg


IMG_3052.jpg


IMG_3065.jpg



De Broshuis Semi Dieplader met lading :
IMG_4507.jpg


IMG_4509.jpg


IMG_4511.jpg


De Volvo F 16 met de Broshuis Semi dieplader :
IMG_4513.jpg


IMG_4515.jpg


IMG_4518.jpg


De Broshuis Semi Dieplader compleet met lading weer terug in de Transportkist.
IMG_4530.jpg
 
Back
Top