VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo Pieter,
Blij dat je verder gaat met de bouw, en dus met je verslag.
Ik kijk al uit naar je oplossing voor de montage van de kegellagers.
Ik heb al wel een idee hoe je dit gaat fixen.
Succes verder met de bouw.

Groet Theo

Sent from my SM-N950F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Hallo Pieter,
Ziet er mooi uit.
Werk al jaren met digitale uitlezing, daar ga je veel plezier van hebben !.
Op mijn vorige frees machine had ik ongeveer dezelfde meet linialen.
Tip :Ik zou alleen nog de linialen geheel afdichten, dus een kap ervoor maken, dat er helemaal geen rommel tussen de loper en de rails kan komen zeg maar.

fijne jaarwisseling, en een gezond en voorspoedig nieuw jaar !

Groetjes, Charlotte.:bye:


Hallo Charlotte,

Bedankt voor het compliment en bedankt voor de tip.

SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
 
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik ook de 3 digitale meetlinialen met de 3 uitleeskastjes op de draaibank gemonteerd.
1 voor het langs support, 1 voor het dwars support en 1 voor het beitel support.
Deze digitale meetlinialen had ik gelijk aangeschaft met de digitale meetlinialen voor de freesbank.
Ook deze digitale meetlinialen zouden standaard op de draaibank passen, maar ook deze paste niet op de draaibank, ook hiervoor moest ik diverse aanpassingen uitvoeren, zoals diverse montagebeugels maken, 3 afschermkappen maken en een stevige steun maken voor de 3 uitleeskastjes op de draaibank.
De draaibank is net als de freesbank ook 14 jaar oud, maar draait nog steeds zeer nauwkeurig.

Tevens heb ik de snelwissel beitelhouder op de draaibank gemonteerd, ook die paste niet, hiervoor moest ook een nieuwe binnen bus met een M 12 draadstang draaien om de beitel houder vast te kunnen zetten op het beitelsupport, anders paste de snelwissel beitelhouder niet op het beitelsupport.
De bestaande M 12 spanmoer met handgreep van de oude beitelhouder weer gebruikt/gemonteerd, dit werkt makkelijker dan bijgeleverde M 12 moer.

Best veel werk, maar het is gelukt.
De digitale meetlinialen werken best heel nauwkeurig, diverse proefstukjes gedraaid en nagemeten met de schuifmaat, nauwelijks meetbare afwijkingen geconstateerd.
Ik moet nog wel erg wennen aan het draaien met de digitale meetlinialen en nog wennen met het instellen en programmeren van de digitale meetkastjes.

Binnenkort ga ik beginnen met 20 aluminium velgen met aluminium 20 wielnaven met 2 lagers per wielnaaf voor het achterdek van de Goldhofer dieplader draaien.
12 velgen met 12 wielnaven met 2 lagers per wielnaaf draaien voor de jeepdolly en 2 reserve velgen/wielen voor de dieplader en 2 reserve velgen/wielen voor de jeepdolly draaien.

Hieronder wat foto's van de digitale meetlinialen en de digitale uitleeskastjes en de snelwissel beitelhouder.
Foto's zeggen soms meer dan woorden.

IMG_0433.jpg


IMG_0434.jpg


IMG_0435.jpg


IMG_0440.jpg


IMG_0441.jpg


IMG_0443.jpg


IMG_0467.191111.jpg


IMG_0490.jpg


IMG_0445.jpg


IMG_0471.jpg
 
Update : 351

Hallo allemaal,

Na lange tijd weer verder gegaan met de bouw van de Goldhofer Dieplader.
Ik was reeds begonnen met het maken/bouwen van de messing draaitafels voor de bovenarmen
.

De buitenring van 35 mm van het kegellager in de eerste gedraaide messing behuizing geperst, om te kijken of de binnenring met de kegelrollen met asgat 15 mm goed past, alvorens ik de bovenkant van draaitafels ga draaien.
IMG_5487.190129.jpg


IMG_5493.190129.jpg


Het is echt experimenteren, want ik heb geen voorbeeld van andere modelbouwers die dit systeem zo hebben toegepast/gebouwd hebben
De draaitafels worden ook iets anders dan van de Goldhofer dieplader draaitafels.
Ik heb hier de originele tekeningen van, maar dit is helaas niet uitvoerbaar voor de draaitafels die ik maak, omdat de ruimte beperkt is onder het achterdek van de dieplader.
Ik probeer alles zoveel mogelijk na te bouwen naar de 1:1 Goldhofer dieplader, maar ja : Modelbouw is soms concessies doen, helaas kan je niet alles 100% nabouwen.
Uiteindelijk zal je straks nauwelijks verschil zien als de dieplader helemaal klaar is en in kleur is gespoten, ten opzichte van de 1:1 Goldhofer dieplader.

Even de buitenring van het kegellager in de messing behuizing geperst.
IMG_5497.190129.jpg


IMG_5495.190129.jpg


IMG_5496.190129.jpg


De opstaande rand aan de bovenkant is nog iets te hoog en nog even 1 mm van de bovenkant afgedraaid.
IMG_5499.190129.jpg


IMG_5500.190129.jpg


Het begin is er weer in 2020.

P.S.
De tien messing draaitafels zijn allemaal nog op de ouderwetse manier gedraaid, zonder de digitale meetlinialen.

Tot zover deze update.
Wordt vervolgd
 
Update : 352

Hallo allemaal,

De eerste bovenkap/bovendeksel van de draaitafel gedraaid.
Ik maak eerst 1 draaitafel set helemaal af, om vervolgens andere de 9 draaitafels te draaien.
Als de eerste set klaar is, kan ik kijken en meten of de draaitafel daadwerkelijk geworden is, zoals ik het had bedacht en verwacht had, dat het zou moeten worden.
De binnenring met de kegels van het kegellager in de onder ring/behuizing van de draaitafel gepast met een paspen van 15 rond.
IMG_5385.jpg


De boven en en onder behuizing passen perfect en draaien middels het kegellager heel licht rond.
Het is geworden zoals ik het bedacht had.
De maten van de draaitafel staan op een kladblaadje.
Ik maak nooit ingewikkelde tekeningen op de tekentafel of computer, dit vind ik jammer van de tijd.
IMG_5386.jpg


IMG_5387.jpg


Begonnen met de as te draaien die de onderkant en de bovenkant middels het kegellager moet samenvoegen.
De as gedraaid uit een stalen as van 20 mm rond.
Een gedeelte afgedraaid op 5 mm dik en er M 5 draad opgesneden.
IMG_5413.jpg


IMG_5416.jpg


Handmatig M 5 draad op de as gesneden.
Gebruik gemaakt van de boorkop in de losse kop van de draaibank, zodat de M 5 draad netjes recht op de as wordt gesneden.
Dit is een ouderwetse manier, maar het werkt wel.
IMG_5418.jpg


IMG_5420.jpg


Het snijijzer omgedraaid, zodat tot het eind van de 5 mm as de M 5 draad gesneden kan worden.
Pas stukje in de boorkop gezet, die tegen de snijplaat aandrukt.
IMG_5423.jpg


IMG_5424.jpg


Het eindresultaat :
IMG_5431.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 353

Hallo allemaal,

De stalen as van 20 mm afgedraaid op 15,01 mm, zodat het kegellager klemvast op de afgedraaide as gemonteerd wordt.
IMG_5433.jpg


IMG_5434.jpg


IMG_5437.jpg


De stalen as met het kegellager gemonteerd in de onder en bovenbehuizing van de draaitafel.
IMG_5455.190125.jpg


Het kegellager spelingsvrij afgesteld/vastgeschroefd met een sluitring met een borgmoer.
Door deze constructie is het één geheel geworden en valt straks de draaitafel niet uit elkaar, als ik de dieplader ga optillen, om in de transportkist te plaatsen en uit de transportkist ga halen op een rij-demo.
@StefanF
Hopelijk is het voor jou nu duidelijk hoe het geheel gemonteerd is, jij je afvroeg je af hoe ik het ging monteren, omdat dacht dat het geheel uit elkaar zou vallen.
IMG_5457.190125.jpg


In een later stadium wordt de bovenkant van de stalen as nog afgedraaid, zodat de klemvast in de uitgedraaide rand/uitsparing in de bovenbehuizing wordt gemonteerd, zodat de as niet kan meedraaien, bovendien wordt de as ook nog vastgeklemd aan de onderkant van het achterdek, door de as, 0.10 mm boven de bovenbehuizing te laten uitsteken.
IMG_5459.190125.jpg

Zie de uitgedraaide uitsparing in de bovenbehuizing met de paspen van 15 mm.
IMG_5386.jpg


De draaitafel compleet :
1 draaitafel is nu geheel klaar en ga ik nu passen op de bovenarm, om te kijken of het klopt wat ik heb gemaakt, voordat ik de andere negen draaitafels ga draaien/maken en ga monteren.
IMG_5465.190125.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Hallo Pieter,

Moet dat draadeindje niet net iets langer om de werking van de borgmoer te krijgen. Je blijft nu net onder de kunststof borging van de moer zitten,
Verder geen commentaar op je werk hoor. Je maakt er steeds iets moois van en ik blijf je volgen.
 
Hallo Pieter,

Moet dat draadeindje niet net iets langer om de werking van de borgmoer te krijgen. Je blijft nu net onder de kunststof borging van de moer zitten,
Verder geen commentaar op je werk hoor. Je maakt er steeds iets moois van en ik blijf je volgen.

Hallo Jan Hendrik,

Goed opgemerkt, maar je hebt de foto, niet goed bekeken, als je goed kijkt, zit er een extra dikke sluitring op de normale sluitring.
(dus 2 sluitringen : 1 x dik en 1 x normaal)
Dit heb ik bewust gedaan, omdat anders de borgmoer niet meer goed werkt, als ik deze een aantal keren vast en los moet maken.
T.z.t. als alles klaar is en gemonteerd en gespoten is, gaat de dikke sluitring weg onder de borgmoer en werkt de borgmoer wel goed en is het draadeindje precies op lengte.
 
Update : 354

Hallo allemaal,

De messing draaitafel gepast op de messing boven en onderarm.

Weer veel te veel foto's gemaakt !

Even controleren of het ook klopt wat ik gemaakt heb, of de hoogte op de juiste maat is gebouwd.
Volgens mij klopt het, wat ik tot nog toe gebouwd heb en ben ik zelf tevreden over het resultaat en is het tot nog toe geworden, zoals ik het had uitgedacht en is de draaitafel met de boven en onderarm volgens de tekening van Goldhofer geworden.

Even de hoogte vergeleken met de Broshuis dieplader.
De draaitafel met de boven en de onderarm staat in de rijstand.
IMG_5439.jpg


Het onderste gedeelte van de draaitafel moet nog in gefreesd worden in de bovenarm en wordt t.z.t. vast gesoldeerd.
IMG_5440.jpg


IMG_5442.jpg


IMG_5446.jpg


IMG_5449.jpg


In deze situatie is de bovenkant draaitafel met de boven en de onderarm is 5 mm hoger dan de bovenkant van het achterdek.
De draaitafel met de boven en onderarm staat hier nu in de rijstand.
IMG_5452.jpg


Dit wordt nog gecorrigeerd doordat de draaitafel nog wordt in gefreesd in de bovenarm en zakt dan 8 mm naar beneden en is dan precies op hoogte aan de onderkant van het achterdek.
T.z.t. worden hier nog foto's van geplaatst.
IMG_5454.190125.jpg


Als de draaitafel helemaal is ingezakt en het smalbed op het wegdek ligt, klemmen de twee banden tegen de onderkant van de draaitafel aan, waardoor er een remwerking ontstaat en de dieplader niet naar achter of naar voren rijdt/schuift, bij het aankoppelen en afkoppelen van de nek met het zwanenhals.
T.z.t drukken er 20 banden tegen de 10 draaitafels aan, dit moet toch een aardige "mechanische" rem zijn.
Ja, hier is over nagedacht !
Smiley Knipoog.jpg

Ik zie nu regelmatig bij diepladers op de rijbaan/rij-demo's, dat de dieplader naar achter of naar voren rijdt/schuift, tijdens het aan en afkoppelen, waardoor het aankoppelen en afkoppelen soms lastig is.
Dit wil ik door deze "mechanische" rem voorkomen.

Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.

P.S.
Er moeten nog diverse bewerkingen plaatsvinden aan de draaitafel en de boven en onderarm.
 
Hallo Piet,
Heb bij mijn weten nog nooit op je bouwverslagen gereageerd, maar volg ze wel. Net als vele projecten van je collega bouwers. Zelf zit ik in de botenhoek, zie mijn avatar, maar in mijn werkzame leven heb ik 25 jaar in de carrosseriebouw gezeten. Heb vele door ons bedrijf ontworpen speciale aanhangers en opleggers mogen bouwen. Vandaar mijn interesse in jullie brouwsels.
Ik wil je hierbij complimenteren met dit project. Te veel foto's maken kan eigenlijk niet van zoveel moois. Klasse Piet, het vakmanschap druipt eraf.
 
Hallo Piet,
Heb bij mijn weten nog nooit op je bouwverslagen gereageerd, maar volg ze wel. Net als vele projecten van je collega bouwers. Zelf zit ik in de botenhoek, zie mijn avatar, maar in mijn werkzame leven heb ik 25 jaar in de carrosseriebouw gezeten. Heb vele door ons bedrijf ontworpen speciale aanhangers en opleggers mogen bouwen. Vandaar mijn interesse in jullie brouwsels.
Ik wil je hierbij complimenteren met dit project. Te veel foto's maken kan eigenlijk niet van zoveel moois. Klasse Piet, het vakmanschap druipt eraf.

Bedankt voor je complimenten.
Ik doe mijn best om er iets moois van te maken.

SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
 
Back
Top