VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    Hallo Pieter,
    Blij dat je verder gaat met de bouw, en dus met je verslag.
    Ik kijk al uit naar je oplossing voor de montage van de kegellagers.
    Ik heb al wel een idee hoe je dit gaat fixen.
    Succes verder met de bouw.

    Groet Theo

    Sent from my SM-N950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment en bedankt voor de tip.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor het compliment.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Theo,

    Bedankt voor het compliment en blijf kijken.

    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuke Aanklikkers" bedankt.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Inmiddels heb ik ook de 3 digitale meetlinialen met de 3 uitleeskastjes op de draaibank gemonteerd.
    1 voor het langs support, 1 voor het dwars support en 1 voor het beitel support.
    Deze digitale meetlinialen had ik gelijk aangeschaft met de digitale meetlinialen voor de freesbank.
    Ook deze digitale meetlinialen zouden standaard op de draaibank passen, maar ook deze paste niet op de draaibank, ook hiervoor moest ik diverse aanpassingen uitvoeren, zoals diverse montagebeugels maken, 3 afschermkappen maken en een stevige steun maken voor de 3 uitleeskastjes op de draaibank.
    De draaibank is net als de freesbank ook 14 jaar oud, maar draait nog steeds zeer nauwkeurig.

    Tevens heb ik de snelwissel beitelhouder op de draaibank gemonteerd, ook die paste niet, hiervoor moest ook een nieuwe binnen bus met een M 12 draadstang draaien om de beitel houder vast te kunnen zetten op het beitelsupport, anders paste de snelwissel beitelhouder niet op het beitelsupport.
    De bestaande M 12 spanmoer met handgreep van de oude beitelhouder weer gebruikt/gemonteerd, dit werkt makkelijker dan bijgeleverde M 12 moer.

    Best veel werk, maar het is gelukt.
    De digitale meetlinialen werken best heel nauwkeurig, diverse proefstukjes gedraaid en nagemeten met de schuifmaat, nauwelijks meetbare afwijkingen geconstateerd.
    Ik moet nog wel erg wennen aan het draaien met de digitale meetlinialen en nog wennen met het instellen en programmeren van de digitale meetkastjes.

    Binnenkort ga ik beginnen met 20 aluminium velgen met aluminium 20 wielnaven met 2 lagers per wielnaaf voor het achterdek van de Goldhofer dieplader draaien.
    12 velgen met 12 wielnaven met 2 lagers per wielnaaf draaien voor de jeepdolly en 2 reserve velgen/wielen voor de dieplader en 2 reserve velgen/wielen voor de jeepdolly draaien.

    Hieronder wat foto's van de digitale meetlinialen en de digitale uitleeskastjes en de snelwissel beitelhouder.
    Foto's zeggen soms meer dan woorden.

    IMG_0433.jpg

    IMG_0434.jpg

    IMG_0435.jpg

    IMG_0440.jpg

    IMG_0441.jpg

    IMG_0443.jpg

    IMG_0467.191111.jpg

    IMG_0490.jpg

    IMG_0445.jpg

    IMG_0471.jpg
     
    Tug.NL, Catwoman, bvdh en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. modelbouwer

    modelbouwer

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Zaanstad
    Mooi Pieter :wave
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 351

    Hallo allemaal,

    Na lange tijd weer verder gegaan met de bouw van de Goldhofer Dieplader.
    Ik was reeds begonnen met het maken/bouwen van de messing draaitafels voor de bovenarmen
    .

    De buitenring van 35 mm van het kegellager in de eerste gedraaide messing behuizing geperst, om te kijken of de binnenring met de kegelrollen met asgat 15 mm goed past, alvorens ik de bovenkant van draaitafels ga draaien.
    IMG_5487.190129.jpg

    IMG_5493.190129.jpg

    Het is echt experimenteren, want ik heb geen voorbeeld van andere modelbouwers die dit systeem zo hebben toegepast/gebouwd hebben
    De draaitafels worden ook iets anders dan van de Goldhofer dieplader draaitafels.
    Ik heb hier de originele tekeningen van, maar dit is helaas niet uitvoerbaar voor de draaitafels die ik maak, omdat de ruimte beperkt is onder het achterdek van de dieplader.
    Ik probeer alles zoveel mogelijk na te bouwen naar de 1:1 Goldhofer dieplader, maar ja : Modelbouw is soms concessies doen, helaas kan je niet alles 100% nabouwen.
    Uiteindelijk zal je straks nauwelijks verschil zien als de dieplader helemaal klaar is en in kleur is gespoten, ten opzichte van de 1:1 Goldhofer dieplader.

    Even de buitenring van het kegellager in de messing behuizing geperst.
    IMG_5497.190129.jpg

    IMG_5495.190129.jpg

    IMG_5496.190129.jpg

    De opstaande rand aan de bovenkant is nog iets te hoog en nog even 1 mm van de bovenkant afgedraaid.
    IMG_5499.190129.jpg

    IMG_5500.190129.jpg

    Het begin is er weer in 2020.

    P.S.
    De tien messing draaitafels zijn allemaal nog op de ouderwetse manier gedraaid, zonder de digitale meetlinialen.

    Tot zover deze update.
    Wordt vervolgd
     
    Tug.NL, Bas botenbouwer, ozy en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 352

    Hallo allemaal,

    De eerste bovenkap/bovendeksel van de draaitafel gedraaid.
    Ik maak eerst 1 draaitafel set helemaal af, om vervolgens andere de 9 draaitafels te draaien.
    Als de eerste set klaar is, kan ik kijken en meten of de draaitafel daadwerkelijk geworden is, zoals ik het had bedacht en verwacht had, dat het zou moeten worden.
    De binnenring met de kegels van het kegellager in de onder ring/behuizing van de draaitafel gepast met een paspen van 15 rond.
    IMG_5385.jpg

    De boven en en onder behuizing passen perfect en draaien middels het kegellager heel licht rond.
    Het is geworden zoals ik het bedacht had.
    De maten van de draaitafel staan op een kladblaadje.
    Ik maak nooit ingewikkelde tekeningen op de tekentafel of computer, dit vind ik jammer van de tijd.
    IMG_5386.jpg

    IMG_5387.jpg

    Begonnen met de as te draaien die de onderkant en de bovenkant middels het kegellager moet samenvoegen.
    De as gedraaid uit een stalen as van 20 mm rond.
    Een gedeelte afgedraaid op 5 mm dik en er M 5 draad opgesneden.
    IMG_5413.jpg

    IMG_5416.jpg

    Handmatig M 5 draad op de as gesneden.
    Gebruik gemaakt van de boorkop in de losse kop van de draaibank, zodat de M 5 draad netjes recht op de as wordt gesneden.
    Dit is een ouderwetse manier, maar het werkt wel.
    IMG_5418.jpg

    IMG_5420.jpg

    Het snijijzer omgedraaid, zodat tot het eind van de 5 mm as de M 5 draad gesneden kan worden.
    Pas stukje in de boorkop gezet, die tegen de snijplaat aandrukt.
    IMG_5423.jpg

    IMG_5424.jpg

    Het eindresultaat :
    IMG_5431.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL, ozy, Rutger2012 en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 353

    Hallo allemaal,

    De stalen as van 20 mm afgedraaid op 15,01 mm, zodat het kegellager klemvast op de afgedraaide as gemonteerd wordt.
    IMG_5433.jpg

    IMG_5434.jpg

    IMG_5437.jpg

    De stalen as met het kegellager gemonteerd in de onder en bovenbehuizing van de draaitafel.
    IMG_5455.190125.jpg

    Het kegellager spelingsvrij afgesteld/vastgeschroefd met een sluitring met een borgmoer.
    Door deze constructie is het één geheel geworden en valt straks de draaitafel niet uit elkaar, als ik de dieplader ga optillen, om in de transportkist te plaatsen en uit de transportkist ga halen op een rij-demo.
    @StefanF
    Hopelijk is het voor jou nu duidelijk hoe het geheel gemonteerd is, jij je afvroeg je af hoe ik het ging monteren, omdat dacht dat het geheel uit elkaar zou vallen.
    IMG_5457.190125.jpg

    In een later stadium wordt de bovenkant van de stalen as nog afgedraaid, zodat de klemvast in de uitgedraaide rand/uitsparing in de bovenbehuizing wordt gemonteerd, zodat de as niet kan meedraaien, bovendien wordt de as ook nog vastgeklemd aan de onderkant van het achterdek, door de as, 0.10 mm boven de bovenbehuizing te laten uitsteken.
    IMG_5459.190125.jpg
    Zie de uitgedraaide uitsparing in de bovenbehuizing met de paspen van 15 mm.
    IMG_5386.jpg

    De draaitafel compleet :
    1 draaitafel is nu geheel klaar en ga ik nu passen op de bovenarm, om te kijken of het klopt wat ik heb gemaakt, voordat ik de andere negen draaitafels ga draaien/maken en ga monteren.
    IMG_5465.190125.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Catwoman, bvdh, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    Hallo Pieter,

    Moet dat draadeindje niet net iets langer om de werking van de borgmoer te krijgen. Je blijft nu net onder de kunststof borging van de moer zitten,
    Verder geen commentaar op je werk hoor. Je maakt er steeds iets moois van en ik blijf je volgen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jan Hendrik,

    Goed opgemerkt, maar je hebt de foto, niet goed bekeken, als je goed kijkt, zit er een extra dikke sluitring op de normale sluitring.
    (dus 2 sluitringen : 1 x dik en 1 x normaal)
    Dit heb ik bewust gedaan, omdat anders de borgmoer niet meer goed werkt, als ik deze een aantal keren vast en los moet maken.
    T.z.t. als alles klaar is en gemonteerd en gespoten is, gaat de dikke sluitring weg onder de borgmoer en werkt de borgmoer wel goed en is het draadeindje precies op lengte.
     
  15. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Hier heb je goed over nagedacht Pieter, mooi!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marco,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk aanklikkers" bedankt.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 354

    Hallo allemaal,

    De messing draaitafel gepast op de messing boven en onderarm.

    Weer veel te veel foto's gemaakt !

    Even controleren of het ook klopt wat ik gemaakt heb, of de hoogte op de juiste maat is gebouwd.
    Volgens mij klopt het, wat ik tot nog toe gebouwd heb en ben ik zelf tevreden over het resultaat en is het tot nog toe geworden, zoals ik het had uitgedacht en is de draaitafel met de boven en onderarm volgens de tekening van Goldhofer geworden.

    Even de hoogte vergeleken met de Broshuis dieplader.
    De draaitafel met de boven en de onderarm staat in de rijstand.
    IMG_5439.jpg

    Het onderste gedeelte van de draaitafel moet nog in gefreesd worden in de bovenarm en wordt t.z.t. vast gesoldeerd.
    IMG_5440.jpg

    IMG_5442.jpg

    IMG_5446.jpg

    IMG_5449.jpg

    In deze situatie is de bovenkant draaitafel met de boven en de onderarm is 5 mm hoger dan de bovenkant van het achterdek.
    De draaitafel met de boven en onderarm staat hier nu in de rijstand.
    IMG_5452.jpg

    Dit wordt nog gecorrigeerd doordat de draaitafel nog wordt in gefreesd in de bovenarm en zakt dan 8 mm naar beneden en is dan precies op hoogte aan de onderkant van het achterdek.
    T.z.t. worden hier nog foto's van geplaatst.
    IMG_5454.190125.jpg

    Als de draaitafel helemaal is ingezakt en het smalbed op het wegdek ligt, klemmen de twee banden tegen de onderkant van de draaitafel aan, waardoor er een remwerking ontstaat en de dieplader niet naar achter of naar voren rijdt/schuift, bij het aankoppelen en afkoppelen van de nek met het zwanenhals.
    T.z.t drukken er 20 banden tegen de 10 draaitafels aan, dit moet toch een aardige "mechanische" rem zijn.
    Ja, hier is over nagedacht !
    Smiley Knipoog.jpg

    Ik zie nu regelmatig bij diepladers op de rijbaan/rij-demo's, dat de dieplader naar achter of naar voren rijdt/schuift, tijdens het aan en afkoppelen, waardoor het aankoppelen en afkoppelen soms lastig is.
    Dit wil ik door deze "mechanische" rem voorkomen.

    Tot zover deze update.
    Wordt vervolgd.

    P.S.
    Er moeten nog diverse bewerkingen plaatsvinden aan de draaitafel en de boven en onderarm.
     
    ozy, bvdh, modelbouwer en 10 anderen vinden dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Piet,
    Heb bij mijn weten nog nooit op je bouwverslagen gereageerd, maar volg ze wel. Net als vele projecten van je collega bouwers. Zelf zit ik in de botenhoek, zie mijn avatar, maar in mijn werkzame leven heb ik 25 jaar in de carrosseriebouw gezeten. Heb vele door ons bedrijf ontworpen speciale aanhangers en opleggers mogen bouwen. Vandaar mijn interesse in jullie brouwsels.
    Ik wil je hierbij complimenteren met dit project. Te veel foto's maken kan eigenlijk niet van zoveel moois. Klasse Piet, het vakmanschap druipt eraf.
     
    VOLVO FH 16 750 en Tug.NL vinden dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bedankt voor je complimenten.
    Ik doe mijn best om er iets moois van te maken.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     

Deel Deze Pagina